Wat doe ik als er onterecht premie is afgeschreven?

Als je aan het eind van het jaar overstapt van zorgverzekering kan het voorkomen dat je oude verzekeraar nog eenmalig geld (zorgpremie) van je rekening afschrijft.

Hoe komt dit?

In de maanden november, december en januari erg druk kan zijn bij de klantenservice en administratieve afdeling van zorgverzekeraars. Zo hebben zij veel nieuwe aanvragen, opzeggingen en overnames te behandelen. Hierdoor kan het voorkomen dat er een premie wordt afgeschreven bij iemand die al is overgestapt naar een andere verzekeraar.

Wat kan je doen?

Je kunt twee dingen doen wanneer er onterecht premie bij je wordt afgeschreven:

1. Niets doen

Iedereen die onterecht premie heeft betaald, krijgt dit vanzelf terug. In dit geval hoef je dus eigenlijk helemaal niets te doen.

Heb je je oude zorgverzekering op tijd opgezegd en heb je al een nieuwe zorgverzekering afgesloten?

Dan gaat je nieuwe zorgverzekering met terugwerkende kracht in vanaf 1 januari. De premie die onterecht nog bij je oude zorgverzekering terecht is gekomen, wordt dan automatisch berekend. Je krijgt dit bedrag dan binnen enkele weken teruggestort op je bankrekening zodra je oude zorgverzekeraar alle opzeggingen heeft geregeld en de administratie op orde heeft gebracht.

2. Contact opnemen met bank of verzekeraar

Het kan natuurlijk zijn dat je het geld echt nodig hebt. Dat is niet vreemd in deze tijd en de premie ligt in de meeste gevallen toch minimaal rond de honderd euro.

Kun je echt niet weken wachten tot je de onterecht betaalde premie terug krijgt? Dan kun je contact opnemen met je bank om het geïncasseerde bedrag te laten terugboeken. In dit geval laat je de incasso-opdracht ongeldig verklaren en haalt de bank het geld voor je terug bij de zorgverzekering. In de meeste gevallen heb je het geld dan binnen twee werkdagen terug op je rekening.

Soms kun je ook het geld zelf laten terugboeken (storneren). Dit doe je via je bankapp of online omgeving van je bank.

Tot slot kun je naar de bank toegaan om de incasso terug te laten vorderen, maar telefonisch is ook toegestaan.

Mogelijk kun je ook contact opnemen met je oude verzekeraar om de terugbetaling sneller te laten verlopen.