5 vragen over het declareren van je zorgkosten

5 vragen over het declareren van je zorgkosten

Artikel door: Koen Kuijper - 3 reacties

5 vragen over het declareren van je zorgkosten

Normaal gesproken zorgt je zorgverlener of het ziekenhuis ervoor dat de zorgnota wordt ingediend bij je verzekeraar. In sommige gevallen zal je echter zelf moeten declareren, bijvoorbeeld als de zorgverlener geen contract heeft met je verzekeraar of als je zelf bepaalde kosten moet voorschieten, bijvoorbeeld bij de tandarts.

Gelukkig is declareren meestal niet moeilijk. En om je te helpen geven we antwoord op vijf veelgestelde vragen.

1. Hoe kan ik zorgkosten declareren?

Bij de meeste zorgverzekeringen kun je op drie manieren declareren, namelijk via de website van de verzekeraar, via de app van de verzekeraar of per post.

Hoe werkt dat?

Digitaal (online)

Het is tegenwoordig bij iedere zorgverzekeraar mogelijk om via een computer of telefoon online een declaratie in te dienen. Dit gaat dan via de beveiligde online omgeving van de verzekeraar of via een app die je op je smartphone kunt installeren.

Declareren doe je in vijf stappen:

  1. Je logt in bij je verzekeraar en je voert jouw persoonlijke gegevens in
  2. Je voegt de gevraagde bijlagen toe, zoals de factuur van je zorgverlener
  3. Je verzekeraar bekijkt de declaratie en handelt deze verder af
  4. Mogelijk gaat (een deel van) de vergoeding af van je eigen risico.
  5. De rest wordt vergoed en op je rekening gestort

Belangrijk:

Voor het online indienen van declaraties heb je een DigiD nodig. Als je via een app je nota indient, hoef je meestal maar één keer in te loggen.

Roy van Wensen (Zorgwijzer)

Let op: bij steeds meer verzekeraars is het verplicht om online je zorgnota in te dienen. Het is goed om daar rekening mee te houden als overweegt te wisselen van zorgverzekering voor 2021.

Via de post

Bij een aantal ziektekostenverzekeraars is het nog mogelijk om per post te declareren, waaronder:

  • CZ
  • De Amersfoortse
  • DSW
  • FBTO
  • Menzis
  • ONVZ
  • Promovendum
  • Salland
  • VGZ
  • Zilveren Kruis
  • Zorg en Zekerheid

Niet bij alle polissen is per post declareren mogelijk. Check je polis.

Als je per post een zorgnota wilt declareren, is het belangrijk dat je de originele rekening opstuurt. Maak in dat geval een kopie voor je eigen administratie.

2. Waar moet mijn declaratie aan voldoen?

Je zorgverzekeraar zal aangeven welke gegevens je moet aanleveren voor je declaratie.

Dit zijn de belangrijkste zaken die nodig zijn:

  • De rekening/factuur van je zorgverlener
  • Een bankafschrift of bonnetje voor de gemaakte kosten
  • De afspraakkaart (soms)

Zorg ervoor dat alle foto’s en scans die je meestuurt goed leesbaar zijn, anders moet je later misschien opnieuw de declaratie indienen.

Declaratieformulier

In sommige situaties dien je een speciaal declaratieformulier mee te sturen, bijvoorbeeld als je in het buitenland zorgkosten hebt gemaakt of als je een persoonsgebonden budget hebt voor wijkverpleging.

Vraag je verzekeraar voor het juiste aanvraagformulier.

3. Binnen welke termijn mag ik declareren?

Je kunt meestal nog 3 jaar na de factuurdatum een nota bij de verzekeraar indienen.

Sommige verzekeraars verkorten deze termijn tot één jaar. Dit mag echter alleen als de verzekeringsmaatschappij kan aantonen dat ze in haar ‘redelijk belang’ zou worden geschaad als je een declaratie laat indient.

Controleer voor de zekerheid altijd de polisvoorwaarden of neem contact op met je verzekeraar.

4. Hoe snel word ik uitbetaald?

De meeste zorgverzekeraars zijn behoorlijk snel met het uitbetalen van declaraties.In de meeste gevallen wordt jouw declaratie binnen 10 werkdagen uitbetaald. Bij digitale declaraties staat het geld vaak al binnen 5 werkdagen op je rekening.

Er is overigens geen wettelijke termijn voor het uitbetalen van een ingediende declaratie.

5. Wat als mijn declaratie wordt afgewezen?

Het kan natuurlijk voorkomen dat je ingediende zorgnota niet wordt vergoed of dat je een deel zelf moet betalen, bijvoorbeeld vanwege een eigen risico of eigen bijdrage. Dat is jammer, maar vaak goed te verklaren. In de polisvoorwaarden kun je dit eventueel nog controleren.

Ben je het echt niet eens met een vergoeding of wordt iets niet vergoed, terwijl je daar wel recht op denkt te hebben?

Dan kun je in eerste instantie een klacht neerleggen bij de verzekeraar. Eventueel is het mogelijk om je in een tweede instantie te melden bij geschillencommissie voor zorgverzekeringen van het SKGZ.

3 reacties

  • MM.J.C. van Dalen Ijpelaar

    Kunt u mij een declaratieformulier voor een brilvergoeding toesturen.

  • DDohmen

    Graag nieuwe declaratie formulieren .
    Bvd

  • TT.Dingemans

    Wil graag een formulier personenalarmering

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.