Wat doe ik als er onterecht premie is afgeschreven?

In Nederland mag je maar eenmaal per jaar veranderen van zorgverzekering. Het is dan nodig je oude zorgverzekering op te zeggen voor 1 januari en een nieuwe zorgverzekering af te sluiten voor 31 januari. Er kan ook gebruik worden gemaakt van de overstapservice, maar dan moet je wel voor 1 januari van het nieuwe verzekeringsjaar overstappen. Omdat deze regels voor iedereen gelden, kan het in de maanden december en januari soms erg druk zijn bij de klantenservice en administratieve afdeling bij zorgverzekeraars. Zo  hebben zij veel nieuwe aanvragen, opzeggingen en overnames te behandelen. Hierdoor kan het voorkomen dat er een premie wordt afgeschreven bij iemand die de zorgverzekering heeft opgezegd.

Wat kan je doen?

Je kunt twee dingen doen wanneer er onterecht premie wordt afgeschreven:

  • Heb je je oude zorgverzekering op tijd opgezegd en heb je al een nieuwe zorgverzekering afgesloten? Dan gaat je nieuwe zorgverzekering met terugwerkende kracht in vanaf 1 januari. De premie die onterecht nog bij je oude zorgverzekering terecht is gekomen, wordt dan automatisch verrekend. Je krijgt dit bedrag dan binnen enkele weken teruggestort op je bankrekening zodra je oude zorgverzekeraar alle opzeggingen heeft geregeld en de administratie op orde heeft gebracht. Iedereen die dan nog onterecht premie heeft betaald, krijgt je dit vanzelf terug. In dit geval hoef je dus eigenlijk helemaal niets te doen.
  • Het kan natuurlijk zijn dat je het geld echt nodig hebt. Dat is niet vreemd in deze tijd en de premie ligt in de meeste gevallen toch minimaal rond de honderd euro. Kun je echt niet weken wachten tot je de onterecht betaalde premie terug krijgt? Dan kun je contact opnemen met je bank om het geïncasseerde bedrag te laten terugboeken. In dit geval laat je de incasso-opdracht ongeldig verklaren en haalt de bank het geld voor je terug bij de zorgverzekering. In de meeste gevallen heb je het geld dan binnen twee werkdagen terug op je rekening. Je kunt naar de bank toegaan om de incasso terug te laten vorderen, maar telefonisch is ook toegestaan. Steeds meer banken bieden tegenwoordig ook via internetbankieren de optie om een incassobedrag terug te laten boeken.
Was deze informatie nuttig?
Vertel ons wat wij kunnen verbeteren?