Hoe kan ik een klacht indienen over mijn zorgverzekeraar?

Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je niet tevreden bent over je huidige zorgverzekeraar. Zo kan het zijn dat je het niet eens bent met een besluit van je zorgverzekeraar, dat je het gevoel hebt te zijn misleid of dat de zorgverzekeraar weigert iets te vergoeden. Wanneer je meer wilt weten over de rechten die jij hebt als verzekerde, of als je een klacht wilt indienen, dan kun je bij drie organisaties terecht, namelijk:

  1. Jouw zorgverzekeraar
  2. Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ)
  3. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)

De zorgverzekeraar

Klanten behoren klachten als eerst in dienen bij de zorgverzekeraar. Op deze manier is de zorgverzekeraar op de hoogte van de klacht en krijgt deze de kans om een eventueel standpunt te heroverwegen. Pas als beide partijen er samen niet uitkomen, kan de klacht worden neergelegd bij de SKGZ.

SKGZ

De SKGZ is het juiste adres als je een probleem hebt met je zorgverzekeraar, maar samen niet tot een oplossing kunt komen. Alle Nederlandse zorgverzekeraars zijn bij deze stichting aangesloten. Voordat je de SKGZ benadert, is het wel van belang dat je eerst hebt geprobeerd het probleem zelf op te lossen, middels een brief naar de zorgverzekeraar en een reactie van de zorgverzekeraar over de klacht.

De SKGZ heeft twee organen die kunnen worden ingeschakeld:

  • Ombudsman: als de zorgverzekeraar en jij lijnrecht tegenover elkaar blijven staan, dan kan de Ombudsman Zorgverzekeringen van de SKGZ je verder helpen, door te bemiddelen.
  • Geschillencommissie: biedt de bemiddeling met de Ombudsman ook niet de gewenste oplossing voor beide partijen, dan is de Geschillencommissie de volgende stap. Deze commissie geeft een zogeheten bindend advies. Dit houdt in dat zij een besluit nemen waar beide partijen zich aan moeten houden. Je moet wel klachtgeld betalen als je je klacht bij de geschillencommissie neerlegt. De kosten hiervoor bedragen eenmalig 37 euro (2017).

Na de uitspraak van de geschillencommissie kunnen beide partijen nog naar de rechter. Deze zal het besluit van de geschillencommissie echter enkel formeel toetsen.

Je kunt de SKGZ schriftelijk benaderen (Postbus 291, 3700 AG Zeist). Telefonisch is de SKGZ bereikbaar onder nummer 088 900 6900 en via de mail, info@skgz.nl.

NZa

De NZa heeft een speciale informatielijn (Meldpunt Nederlandse Zorgautoriteit) die je kunt bellen met al je vragen over de acceptatieplicht van zorgverzekeraars, de rechtmatigheid van polisvoorwaarden, de rechtmatigheid van declaraties, de informatievoorziening door de zorgverzekeraar en over de tarieven en facturen van zorgaanbieders als specialisten, tandartsen en huisartsen.

Deze speciale informatielijn is iedere werkdag tussen 09.00 en 17.00 geopend, en bereikbaar onder telefoonnummer 088 – 770 8 770 (lokaal tarief). Ben je niet in de gelegenheid binnen deze tijden te bellen, of voel je je ongemakkelijk tijdens een dergelijk telefoongesprek? Dan kun je de NZa ook mailen, via info@nza.nl.

Was deze informatie nuttig?
Vertel ons wat wij kunnen verbeteren?