Bij welk zorgmeldpunt kan ik terecht?

Heb je een klacht, zoek je hulp of advies of heb je iets te melden over de zorg? Dan kun je terecht bij een zorgmeldpunt.

Overzicht meldpunten in de zorg

Verschillende organisaties, overheden en politieke partijen zijn speciale meldpunten gestart waar men klachten, ervaringen of andere meldingen over de zorg kan doorgeven. Er zijn echter inmiddels zoveel verschillende meldpunten dat burgers en zorgaanbieders door de bomen het bos niet meer zien.

Daarom is er nu een zorgwijzer met een volledig overzicht van de verschillende meldpunten in de zorg.

ZorgmeldpuntBedoeld voorKlachten en ervaringenAfhandeling van de klacht/ervaring
1. Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) (Ministerie van VWS)
Melding maken via website, mail, telefoon of per briefpost
Alle burgers en zorgaanbiedersAlle klachten, meldingen en vragen over de kwaliteit van zorg of jeugdhulpBurgers en zorgaanbieders informeren naar mogelijkheden voor het oplossen van een klacht, beantwoorden van vragen en het geven van praktische tips
2. Adviespunt zorgbelang
Melding maken via website
Cliënten in de zorgInformatie, advies en ondersteuning voor alles wat te maken heeft met zorg en welzijnAdvies en ondersteuning, bijvoorbeeld bij het regelen van zorg of het op de hoogte brengen van wet- en regelgeving.
3. Meldpunt Iederin
Melding maken via website, telefoon, mail of per briefpost
Chronisch zieken, gehandicapten en hun naastenKlachten, ervaringen of belemmeringen met betrekking tot de zorgOnder de aandacht brengen van meldingen bij de politiek, beleidsmaker en via de media. Verder wordt er informatie geboden bij vragen of problemen en kan er worden doorverwezen naar andere organisaties
4. Meldpunt zorg SP
Melding maken via verschillende lokale SP websites, bijvoorbeeld deze site
Cliënten, patiënten, burgers en zorgaanbiedersKlachten, persoonlijke ervaringenAan de kaak stellen van de gevolgen van de veranderingen in de zorg.
5. Meldpunt zorg Consumentenbond
Melding maken via meldpunt@consumentenbond.nl
IedereenErvaringen, klachten en verhalenNiet duidelijk

Voor veel klachten en meldingen kunnen burgers ook bij hun gemeente terecht. Zij hebben immers een belangrijke rol gespeeld in de decentralisatie van de zorg en kunnen zich daarom ook inzetten voor het oplossen van problemen.