Direct naar

Kenmerken

  • Snel antwoord op uw gezondheidsvraag met Dokter Appke
  • Klantvoordeel: kortingen op verzekeringen en brillen/lenzen
  • Restitutiepolis niet meer beschikbaar

Over De Friesland

De Friesland Zorgverzekeraar is een zelfstandige verzekeraar met haar eigen klantenservice en polisaanbod.

Zo is er een voordelige online polis waarmee je alles digitaal kunt regelen. Verder zet De Friesland zich in voor een goede wachtlijstbemiddeling en ondersteuning van mantelzorgers.

Uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) naar informatieverstrekking is gebleken dat medewerkers van De Friesland op alle antwoorden het juiste antwoord gaven. Hiervoor werd gebruik gemaakt van zogenaamde ‘Mystery bellers’.

Zorgpremie

Jaar Restitutie Natura Natura (select) Combinatie
2024-€ 147,45€ 136,95-
2023-€ 138,95€ 130,95-
2022-€ 131,45€ 113,25-
2021-€ 128,45€ 113,00-
2020-€ 125,45€ 110,50-
2019-€ 125,45€ 106,75-
2018-€ 116,95€ 103,95-
2017-€ 114,95€ 99,95-
2016-€ 106,50€ 91,75-
2015-€ 101,95€ 90,75-
2014-€ 97,95€ --
2013-€ 106,90€ --
2012-€ 110,90€ --
2011-€ 103,90€ --

Wat vind je van De Friesland?

Klik op de sterren

Premie
Service
Zorgkeuze
Aanvullend


832 reviews over De Friesland

  • AAns

    Online verzekering maar als je belt over iets wordt je altijd netjes te woord gestaan en weten ze waar ze over praten.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • JJannyt

    Prettige verzekeraar. Ben nu 2 jaar bij hen en ik betwijfel of ik volgend jaar zal overstappen.

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    9

    Service
    8
    Dekking
    7
  • HHerman Gielimg

    De Friesland is duidelijk.
    Hebben een gioede en duidelijke app.
    Premie tedeljjk.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • BBea Kempenaar

    Betrouwbare zorgverzekeraar met een heldere polis en online alles te regelen. Aantrekkelijke premie en goede vergoedingen.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    8
    Dekking
    10
  • CCorrie de Steur

    Ik hoef bijna nooit gebruik te maken van de zorgverzekering. Vind de vergoeding voor een bril heel erg karig. Via mijn de Friesland kan ik mijn overzicht duidelijk terug vinden en vind deze overzichtelijk.

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    6

    Service
    6
    Dekking
    6
  • RRonald de Hoop

    Heb goede ervaringen met deze zorgverzekeraar en dat al vele jaren

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • GGert Jan Kroese

    Nooit problemen, goede klantenservice en snelle afhandeling van declaraties

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • AAngela

    Wij zijn super tevreden met De Friesland als zorgverzekering.
    Premie versus kwaliteit is helemaal top.
    Service kan ik alleen maar een 10 geven. Je kunt met elke vraag bij hun terecht en je krijgt een goed, duidelijk antwoord of goed advies.
    De zorgkeuze van De Friesland is zeer uitgebreid. En als je je ergens niet prettig voelt dan adviseren zij je naar iets beters.
    Er is een ruime keuze aan aanvullende zorg, passend bij ieders portemonnee.
    En zeker ook het vermelden waard is de snelle uitbetaling indien men een rekening heeft ingediend.
    Ook de mailwisseling is erg duidelijk.
    Al met al, gewoon een top zorgverzekering!

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • SSon van der Stoel

    Er worden veel dingen vergoed en met mijn ziektebeeld is dit alleen maar goed. Door dat ik alleen een bijstandsuitkering heb kan ik niet veel zelf betalen. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik aangenomen werd bij de Friesland, maar nu ik hierbij ben, ben ik zeer tevreden met hun.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • Ggerrit

    zeer goed

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • CChr. Sies

    relax

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    6

    Service
    7
    Dekking
    8
  • JJacobi

    Goede service prettig telefoonisch contact goeie hulp bij problemen

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    10
  • NNico

    Open en eerlijk. Zeer snelle betaling van nota’s en gemakkelijk je nota’s doorsturen.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    8
  • TTheunis Faber

    Wij zijn heel tevreden over de Friesland zorgverzekeraar,
    Als er wat is staan ze ons altijd te woord.

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • OO. Brandsma

    Ik zit al meer dan 40 jaar bij De Friesland. De Friesland staat dichtbij de klant en is altijd zeer betrokken. Ze zijn altijd bereikbaar, zeer klantvriendelijk, stellen je gerust ook al bel je vanuit het buitenland. Bij vragen nemen ze de tijd voor je, zijn in de beantwoording helder en duidelijk en staan je met raad en daad bij. De premie, ook al zijn zij ten opzichte van enkele andere zorgverzekeraars iets duurder, is gezien bovenstaande meer dan de moeite waard!
    “Bij de Friesland is de zorg altijd in de goede hand”

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    9
    Dekking
    9
  • GGerrit de Haan

    Heb prima ervaringen, ook met ziekenhuisopnames in het buitenland met name. Want daar komt er veel op aan.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • TTineke de Vries-Struiksma

    Bij hulp, ongeacht welke, wordt meegedacht voor een oplossing. De premie is duur, dit heeft te maken met de zorgkkosten. Ik zou willen dat je de premie vast zou kunnen zetten.
    Ik vind dat de zorgverzekering teveel heeft te zeggen over de aantal behandelingen die ziekenhuizen mogen geven. Hierdoor vind ik, worden de wachttijden te lang. Het is goed dat er concurentie is op de markt, daardoor blijft de premie toch nog iets beheersbaar voor de gebruikers, diegene die de zorg nodig hebben.
    Graag wil ik ook nog iets zeggen over de beheersbaarheid van de medicatie. De Friesland zou beter hierop moeten letten. Ik zit allang aan bepaalde medicatie. De Friesland zou hier een betere controle op moeten hebben of op de voorschrijvers zoals artsen. Apotheken of voorschrijvers aansturen 1x per jaar samen met de patient te kijken welke medicatie echt nodig is. Hieronder vallen ook de zalven e.d.
    Er wordt heel veel medicatie onnodig vernietigd. Als de vervaldatum nog niet is verstreken en de medicatie niet meer gebruikt wordt, kan dit weer terug naar de apotheek en gebruikt worden voor anderen. Natuurlijk geen aangebroken verpakking.
    Door efficiëntie kan alles veel beheersbaarder worden en onnodig kosten worden gemaakt. Vooral op medicatie kan veel geld bespaart worden.

    Premie
    2

    Zorgkeuze
    6

    Service
    8
    Dekking
    4
  • JJannievk

    Ze zijn zorgvuldig en beantwoorden de vragen netjes en de ingediende nota,s worden snel uitbetaald

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • JJ a jacobi

    Altijd een luisterend oor vlot en hulpvaardig goede service goede hulp bij problemen

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    8

    Service
    10
    Dekking
    8
  • GGeert van Genugten

    Komt keurig alle afspraken na

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • SSandra

    Al jaren heb ik een aanvullende verzekering bij deze zorgverzekeraar en ik heb er geen spijt van. De vergoedingen zijn goed genoeg voor mij, en de maandelijkse premie is voordeliger dan die van andere zorgverzekeraars.
    Bij het betalen van eigen risico facturen valt er altijd wel een regeling te treffen als deze te hoog is. Dat vind ik persoonlijk een groot voordeel, er wordt menselijk omgegaan met eventuele financiële problemen.
    Mijn ervaring is dat ik te maken heb met een zeer aangename en begripvolle zorgverzekeraar.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • DDries ( A.G.J.) de Koningh

    Vele jaren lid . Nooit teleurgesteld en altijd bereikbaar. Ook via internet begrijp ik het en voor een 80 plusser heel rustgevend. Gewoon meer doorgaan .

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • AAjjongsma

    We zijn zeer tevreden ‘mijn vrouw
    Raakte in Egypte in het ziekenhuis en wij belden de de Friesland zorgverzekeraar en die hebben ons geweldig geholpen ze hebben alles geregeld

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    8

    Service
    10
    Dekking
    10
  • DDe leeuw

    Goede verzekering helpen je altijd

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • KKlaas Hoekstra

    Prima organisatie die oog heeft voor haar deelnemers

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • EEngbert Hoekstra

    Mijn ervaring is goed, alleen de premie is hoog

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    8

    Service
    9
    Dekking
    8
  • HHarry Hofman

    Een uitstekend service

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    2

    Service
    8
    Dekking
    2
  • WWegter

    Ik ben al 23 jaar verzekerd bij de Friesland, was altijd tevreden met de Friesland. Maar in 2017 gingen ze samen met Achmea, dat is niet te goede van de verzekerden klanten. En dat word alleen maar erger, nu kan je al niet meer naar alle ziekenhuizen!! Dat komt om ze prijsafspraken hebben gemaakt met verschillende ziekenhuizen. En de ziekenhuizen zijn nu door het geld heen, en krijg je te horen dat je in 2024 weer welkom bent. Vind het belachelijk dat je zo om gaat met je verzekerden, gelukkig kan je binnenkort weer overstappen.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    6
    Dekking
    6
  • TTsiviayna

    Meest walgelijke zorgverzekeraar ooit. Proberen te stelen van een student is echt gestoord. Ik betaal 1 rekening en krijg letterlijk 2 dagen later een ander rekening toegestuurd. Hartstikke duur ook, voor niets! App werkte aantal maanden niet, website was ook onbereikbaar. Alle rekeningen altijd netjes via de mail betaald, maar de betaalde kosten worden steeds doorgestuurd naar een incassobureau?? Als ik dan belde kreeg ik ook altijd een uitleg waar je helemaal niets aan hebt. Vermijden deze zorgverzekeraar!!

    Premie
    2

    Zorgkeuze
    2

    Service
    2
    Dekking
    2
  • PP.H.Vedder

    Zeer slecht ik moet een staar operatie krijgen dat kan vlak bij huis maar de Friesland heeft te weinig zorg ingekocht en is begin juli al door de ingekochte zorg heen en moet nu vele kilometers rijden en moet iemand inhuren om naar huis gereden te kunnen worden Veel extra kosten en niet declareer baar. Al deze ellende terwijl ik thuis op loop afstand geopereerd had kunnen worden. Heb overwogen geen premie meer te betalen maar dan krijg je fikse boetes van vadertje staat . Terug naar een nationaal ziekenfonds nooit problemen mee gehad

    Premie
    1

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    1
  • CCaroline Hollebrandse

    Een slechtere verzekering als dit heb ik niet meegemaakt. Zodra ik kan ben ik weg. De Friesland zoekt net zo lang naar iets om maar niet te hoeven betalen
    Je denkt goed verzekerd te zijn. Maar na een forse handoperatie zoek de verzekeraar naar mogelijkheden om de revalidatie niet te vergoeden. Ondanks toelichting van de zorgverlener blijft de deskundige van De Friesland vanachter zijn buro beslissen dat ik deze behandeling niet nodig had, en dat mijn zorgverlener niet de juiste procedure heeft gevolgd. Wat ik werkelijk mankeer doet er kennelijk verder niet toe. Ik kan na 5 maanden nog steeds niets doen met mijn hand. Na een operatie met forse complicaties blijf je dus als patient achter met een forse rekening. Terwijl overduidelijk is dat ik revalidatie nodig heb,

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    1
  • PPier de Groot

    Online indienen nota volgens De Friesland uitbetaling binnen 2 werkdagen.
    De werkelijkheid: per mail medegedeeld dat wegens drukte de termijn 20 werkdagen is!!
    Waardeloos !!!!!!!!

  • GG

    Waardeloos bedrijf! Winst boven de gezondheid van klanten. Nieuwe klanten, blijf weg bij dit bedrijf!

    Premie
    1

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    1
  • Kkdgreef

    Service flink achteruit gegaan. Wijzigen van polis zou mogelijk zijn tot 31 januari, maar niet dus. Basispolis is expres opgeknipt zodat wijzigen praktisch niet meer mogelijk is na 1 jan. Klantenservice weigert om mee te denken. Niet meer wat het geweest is.

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    6

    Service
    2
    Dekking
    4
    • FFrank

      ik kan het ook niet wijzigen dus ga ik het maar opzeggen

    • TT.K.L

      @kdgreef
      Ik had precies hetzelfde probleem, december direct overstappen zodra dat kan!

  • MM de W

    Al jaren klant bij de Friesland Klantvriendelijk
    Snel
    Meedenkend

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    8
  • RRuud Krab

    Al vanaf het begin van de privatisering bij De Friesland
    Ieder jaar weer vergelijken met andere aanbieders, maar DF blijft voor mij de beste keuze

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    8
  • DDirk

    Er wordt duidelijke informatie gegeven. Ook wordt meegedacht aan een goede oplossing zonder moeilijk te doen. Ben zeer tevreden en al jaren klant

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    8
  • PPieter Dings

    Enkel goede ervaring. 2023 weer terug naar Friesland Zorg.

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • Aamaral

    zeer gebruiksvriendelijke en duidelijke website, prima service

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • HHarryFecken

    Tja sommige denken dat jullie vrij onbekend zijn , lachen bestaan al 200 jaar en wereld service

  • NN.collastig

    heb hier niets te klagen alles zoals de wet het voorschrijft

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • Ssarah hermine

    Fijne verzekeraar die waar alles duidelijk is en je goed helpt

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    10
  • PP.Poolman

    Makkelijk declaraties indienen. Snelle verwerking. Goede aanvullende verzekeringen.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • NNJM Lastig

    deze verzekering schoort op alle punten ruim voldoende. Duidelijk en behulpzaam. Bovendien goed bereikbaar.

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • PPatricia

    ik ben zeer tevreden over de zorgkeuze en service. En ook de premie is voor het eerst sinds jaren echt laag.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • Kkatja snoep

    Helemaal prima, goede service!

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • FF.bakker

    Prima nooit geen klachten

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    7

    Service
    7
    Dekking
    7
  • SS. de Vries

    Friesland is fijne verzekering meet uitgebreide vergoedingen.
    Als ziekenhuizen en apotheek weer een contract krijgen blijven we hier dan ook.
    Altijd correct te woord gestaan en geholpen als het nodig is

  • AAnnet Vlietstra

    De Friesland reageert snel met declaraties en waar ik als persoon niets mee nodig heb, wordt ik ook niet mee belast. Dat vind ik erg fijn.
    De app heeft wel eens wat problemen o.a. met inloggen qua digiD maar via de site werkt het altijd prima. Op de site ook duidelijk overzicht waar voor je wel of niet verzekerd bent met de aanvullende verzekeringen. Dit maakt het makkelijker om een keuze te maken.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    6
    Dekking
    10
  • HHans Nowee

    De Friesland is al meer dan 20 jaar m’n zorgverzekeraar. Elk jaar bekijk ik de aanbiedingen van anderen zorgvuldig maar ben elk jaar tot de conclusie gekomen dat De Friesland de juiste keuze is en blijft. Snelle afhandeling van eventuele declaraties. Ik ben vanwege m’n ziekte en de behandeling ervan een heel dure ‘klant’ maar nooit enige terughoudendheid gemerkt van hun kant. Duidelijke website en app. Alles kan digitaal, ook declaratie indienen. Destijds overgestapt wat een simpele digitale actie was. De overname van de tandarts bijverzekering die liep bij m’n oude zorgverzekeraars was geen enkel probleem, zelfs een tandartsverklaring over de toestand van m’n gebit was niet nodig. Samenvattend: heel tevreden en ik blijf bij De Friesland.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    8
    Dekking
    10

Kan het goedkoper?