Direct naar

Over IZA

IZA zorgverzekeraar N.V. biedt zorgverzekeringen aan voor mensen die werken in de publieke sector, bijvoorbeeld bij een gemeente, provincie of waterschap. Deze groep kan rekenen op een collectiviteitskorting van 10 procent op de basisverzekering en tot 20 procent op de aanvullende verzekering. Ook consumenten buiten deze doelgroep kunnen zich echter aansluiten bij IZA, maar dan zonder de collectieve voordelen.

IZA biedt twee basispolissen en meerdere aanvullende verzekeringen met vergoeding voor onder andere fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen en tandartskosten.

Zorgpremie

Jaar Restitutie Natura Budget Combinatie
2023-€ 141,95€ 132,95€ 147,85
2022-€ 132,65€ 126,15€ 138,55
2021-€ 124,45€ 120,90€ 130,35
2020-€ 119,95€ 120,90€ 125,85
2019-€ 119,70€ -€ 124,75
2018-€ 114,25€ -€ 118,50
2017-€ 110,00€ -€ 114,25
2016-€ 106,25€ -€ 109,25
2015-€ 92,60€ -€ 98,76

Wat vind je van IZA?

Klik op de sterren

Premie
Service
Zorgkeuze
Aanvullend


333 reviews over IZA

  • MMarco

    Wat ik zo jammer vind aan de IZA is dat wanneer ik bij de apotheek kom om mijn medicijnen op te halen, elk halfjaar ik medicijnen meekrijg van een andere fabrikant omdat deze net weer iets goedkoper zijn. Maar dat werkt natuurlijk niet want of de werkzame stof is net iets anders of bijwerkingen, wat betekend dat ik weer een afspraak moet maken bij de specialist die vervolgens duurdere medicijnen gaat voorschrijven. Zo denkt de IZA goedkoper uit te zijn maar uiteindelijk zijn ze duizenden euro’s meer kwijt.
    Dit betekend natuurlijk ook dat de druk op de ziekenhuizen alleen maar groter worden en patiënten onnodige bezoeken moet brengen aan het ziekenhuis. Men zou eens met een beetje boerenverstand moeten gaan denken dan zou je goedkoper uit zijn en de druk in de zorg wordt misschien ook wel minder.

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    7

    Service
    5
    Dekking
    7
  • MMoCa

    Zeer slecht dat de restitutie basisverzekering naar een natura basisverzekering omgezet is. Dus duur betalen voor uitgeklede zorg. Ik dacht altijd goed verzekerd te zijn bij de IZA niet dus. Na 25 jaar ga ik overstappen naar een ander. Bemiddeling is waardeloos. Uitvraag voor een goede gespecialiseerde ggz zorg aanbieder , word je een aanbod voor beginnende onervaren psychologen gedaan die niks kunnen met de zorgvraag en je daardoor nergens terecht kan. Aantal behandelingen of bedragen worden steeds minder of de jaren steeds meer zoals bij de brillen van 2 naar 3 jaar.

    Premie
    1

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    1
  • RRuud Maljaars

    Ik ben teleurgesteld in niet verstrekte vergoeding van de IZA voor reisvaccinaties bij de GGD. Ik vind het niet correct dat deze niet vergoed worden.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    2

    Service
    4
    Dekking
    2
  • RRuud Maljaars

    Ik ben teleurgesteld in niet verstrekte vergoeding van de IZA voor reisvaccinaties bij de GGD. Ik vind het niet correct dat deze niet vergoed worden.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    2

    Service
    4
    Dekking
    2
  • PP.A. van der Velden

    Betalen voor post van IZA. SCHANDALIG

    Bericht gekregen van IZA dat ik vanaf juli 2023 euro 15,– per 12 maanden moet betalen om post van IZA op papier te ontvangen. Post ontvangen per e-mail is gratis. SCHANDALIG deze klantonvriendelijke houding.
    De premies rijzen de pan uit en dat ook nog dit. Daarnaast zijn er vele oudere verzekerden die geen e-mail kunnen of willen gebruiken. Zij worden nu op0 kosten gejaagd. Een reden te meer om te overwegen volgend jaar over te stappen naar een andere verzekeraar. Heb de laatste jaren alleen maar slechte ervaringen met de IZA.

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    5

    Service
    3
    Dekking
    10
  • FF van meer

    Waardeloos 30 minuten gewacht in chat. Geen contact

  • SSureyya

    Ik ben al ruim een half jaar bezig met een declaratie, omdat de interne communicatie tussen IZA en IZA Alarmcentrale er niet is.

    Ja u leest het goed IZA en IZA alarmcentrale zijn twee verschillende bedrijven. Dus als u in het buitenland te maken krijgt met noodzorg en contact opneemt met IZA alarmcentrale, maken zij een dossier voor u aan. U bent in de veronderstelling dat u contact heeft gehad met IZA. Maar IZA alarmcentrale is uitbesteed aan de ANWB en zij geven IZA geen inzage in uw dossier. Vervolgens bent u maanden bezig om IZA klantenservice te voorzien van informatie die u eerst bij IZA Alarmcentrale moet opvragen en vervolgens (vertaald) moet doorsturen naar IZA klantenservice.

    Ik heb weinig dit soort arbeidsintensieve situaties meegemaakt. Hier is echt niemand blij mee. De ellende die je overkomt op vakantie is al erg genoeg.

    Premie
    1

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    1
  • PPaul Bos

    Beste IZA, Uw medewerker zou een incasso laten uitgaan voor maandelijkse premiebetaling. Dat is tot nu toe niet gebeurt terwijl u mij een uiterste datum met mogelijke incasso kosten stuurt. Dit zou nooit aan de orde zijn, ik wilde alleen niet meer voor twee personen voor een half jaar ineens betalen. Echter…. Ik kan u niet bereiken! Belt u mij terug?!?!

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    8

    Service
    4
  • MMieke

    Ik vind het echt niet kunnen dat er op 2 februari 2023 nog steeds geen afspraken rond zijn met diverse zorgverleners.
    Ik had gekozen voor de basispolis, maar door al dit gedoe dacht ik op 31 januari dan toch maar over te stappen naar de (veel duurdere) Eigen Keuze polis.
    Dacht ik ja, dit was echter niet mogelijk, want door een of andere reden kon ik niet inloggen op de site van IZA tot 31 januari middernacht.
    Op 1 februari kon ik weer inloggen, maar toen viel er niets meer aan te passen en daarom ben ik genoodzaakt te wachten tot 1 januari 2024 voor ik over kan stappen naar een andere verzekering.
    Alles bij elkaar genomen is dit wel een hele slechte service van IZA.

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    9
  • MMieke

    Ik vind het echt niet kunnen dat er op 2 februari 2023 nog steeds geen afspraken rond zijn met diverse zorgverleners.
    Ik had gekozen voor de basispolis, maar door al dit gedoe dacht ik op 31 januari dan toch maar over te stappen naar de (veel duurdere) Eigen Keuze polis.
    Dacht ik ja, dit was echter niet mogelijk, want door een of andere reden kon ik niet inloggen op de site van IZA tot 31 januari middernacht.
    Op 1 februari kon ik weer inloggen, maar toen viel er niets meer aan te passen en daarom ben ik genoodzaakt te wachten tot 1 januari 2024 voor ik over kan stappen naar een andere verzekering.
    Alles bij elkaar genomen is dit wel een hele slechte service van IZA.

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    9
  • JJWV

    Zijn al 40 jaar bij Iza, en altijd tevreden geweest.
    Maar nu op 31 jan 2023 is nog steeds niet duidelijk welke ziekenhuizen gecontracteerd zijn. En velen zijn dat nog niet helaas. Eigenlijk had dit al voor 31 dec bekend moeten zijn om als klant een goede keuze te kunnen maken.
    Moet je door de erg late contracten dan nu op 31 jan nog maar kiezen voor een dure restitutiepolis?? Of het risico nemen dat je naar een andere behandelaar moet of zelf moet bijbetalen??
    Volgend jaar dus beslist een andere verzekeraar die in ieder geval alle ziekenhuiszorg blijft vergoeden, ook bij een naturapolis!

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    4

    Service
    1
    Dekking
    5
  • AAV

    Slechte ervaring. Iza laat zijn klanten mooi het zelf uitzoekennu ze nog steeds contract hebben afgesloten met veel zorgverleners. Dit had eigenlijk al moeten gebeuren v00r 13-12. Als verzekerde mag je nog t/m 31-01 van verzekering wijzigen, maar zolang niet weet hoe of de contracten worden is een wijziging een hele puzzel en soort voor stres.

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    6

    Service
    6
    Dekking
    8
  • NNijman

    Attent dat ik na een ongeluk een kaartje kreeg!

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    7

    Service
    8
    Dekking
    8
  • PP.A. van der Velden

    19-01-2023
    Weigering vergoeding vanuit tandartsverzekering.
    Opnieuw een slechte ervaring met IZA.
    Ik heb een tandartsverzekering met een vastgesteld maximaal budget.
    Vanaf 2019 weigert IZA ieder jaar opnieuw bepaalde kosten uit dit budget te betalen.
    Ook voor 2022 werd een vergoeding geweigerd. Pas nadat ik bezwaar maak wordt uiteindelijk betaald. Ieder jaar opnieuw wordt als reden aangegeven dat hun declaratiesysteem op dit punt niet juist is. Ik vindt het niet te begrijpen dat het aanpassen van het systeem na 3 jaar nog niet gelukt is. Mijn advies: Kijk alle vergoeding van de IZA goed na. Het is bij meer dan eens voorgekomen dat de vergoeding niet juist is.

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    5

    Service
    4
    Dekking
    6
  • EE. Venner

    Op TV wordt in spotjes aangegeven dat je vooral moet gaan shoppen om goedkoper uit te zijn met je verzekering. Ik ben er inmiddels al uren mee bezig om de appels met appels te vergelijken en peren met peren. Maar als de prijs slechts 1 of een paar euro’s scheelt. Vraag ik me af hoe gezellig de groepsactiviteit van de zorgverzekeraars is geweest waarbij ze afspraken hebben gemaakt wie wat met hoeveel gaat vergoeden. Het blijft dan alsnog weer appels met peren vergelijken.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    7

    Service
    7
    Dekking
    7
  • DDE Jong Oppersma

    Nu, deze ervaring, dat we 3 dagen voor tijd de dupe zijn van een onderhandeling waar 33 zorgverzekeraars “JA” op zeggen en 9 Waaronder IZA “DE” ambtenaren verzekering. Bij uitstek nu even tot aan 32 minuten geleden laten zitten. Wij zijn 55 jaar bij het “IZA” hele volksstammen hebben hun brood, huis en directeur of ander soort baan carrière mee verdient kunnen leven. Schandalig vind ik het 1 dag voor het einde v/h jaar. Terwijl ik te goeder trouw nog nooit, een stap buiten de “IZA” ambtenaren boot heb gedaan. Echt erg hóór deze “STRESS”. Vooral nu we oud zijn vanaf onze 19e tot nu 74.

  • AAns

    Vreselijk, ben al meer dan 35 jaar verzekerd bij Iza zorgverzekeraar maar nu is de maat vol. Ik krijg niemand aan de lijn, ze zijn gewoon niet te bereiken, zowel telefonisch of via chat/mail (niet te bereiken). Als ze moeten uitbetalen zijn ze niet meer online.

    Premie
    3

    Zorgkeuze
    3

    Service
    1
    Dekking
    3
    • NNijman

      @Ans
      Waarom stap je dan niet over?
      ik krijg altijd iemand aan de lijn…

    • Lleen

      @Ansik ik ben al 45 jaar lid ik kan nergens zorgkosten notta s krijgen wat ik wel of niet vergoed krijg als je vraagt om het telefoonnummer krijg dit niet WAARDELOOS

  • DD.Renniers

    Heb een halve dag geprobeerd iza te bellen, te vergeefs !
    Ze hebben geen contract met BENU

  • CCc van Tuil

    Goed al58jaar lid Maar nu heb ik een vraag Hoe staat het met de apotheek van mij is die nog aangesloten bij jullie

  • AA.Jongenelen

    Ik heb vandaag vijf keer gebeld, iedere keer ruim een half uur of langer aan de telefoon gezeten en nog steeds niemand aan de lijn gehad Heel klantonvriendelijk , het is gewoon ongelooflijk.

  • JJan Dijksterhuis

    Prima verzekering, niet de goedkoopste

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • HH.m verberk

    Zeer klantvriendelijk en proberen mee te denken en samen tot een oplossing te komen

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • RRvD

    premies steeds hoger terwijl de verzekering steeds verder wordt uitgekleed. service verder wel goed, dat mag dan ook wel met die hoge premies.

    Premie
    3

    Zorgkeuze
    7

    Service
    7
    Dekking
    4
  • Hhp stolle

    vragen worden deskundig beantwoord. Zeer tevreden over de tandarts verzekering bij hun geen addertjes onder het gras van 80% vergoed tot een max van. Nee bijvb 500 alles wordt 100% vergoed tot max 500

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • LLiene E.R.Richards

    Ik ben al jaren lid van de Iza. Nooit problemen gehad en goede service bij vragen.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • LLaetitia

    Uitgebreidpakket met uitstekende aanvullende verzekering
    Met. Vragen kun je altijd terecht en wordt je vriendelijk maar
    Vooral deskundig geholpen Wij vinden IZA dan ook een
    Top verzekering!

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    9
    Dekking
    8
  • Wwalter

    Tandverzekering per maand 19 euro max 250 (totaal 223,50) dan kan ik beter niet verzekerd zijn voor die 26,50 euro. En als ik het niet nodig heb dan betaal ik mee aan jullie winst. Slecht hoor!! Ik dacht dat verzekering bedoeld is voor een stukje zekerheid als er iets niet goed gaat (gebit in dit geval)

    Dekking
    1
  • AAns

    Heel moeilijk om contact te krijgen en dan zo min mogelijk moeite doen om de klant te helpen. Ben al jaren klant van IZA maar dit jaar ben ik echt teleurgesteld.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    6

    Service
    1
    Dekking
    9
  • AA. Meijer

    gewoon goed

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    7

    Service
    7
    Dekking
    8
  • PPeter Magnee

    Uitstekende verzekering, betrouwbaar en accuraat.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • MMarcel

    Dekking prima en goede aanvullingen snelle uitbetaling van rekeningen en makkelijk app waar je alles kan vinden en declareren.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • AA. Van Uden

    Al jaren mijn zorgverzekeraar.
    Prima service

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • FFvO

    Tot op heden zeer tevreden met IZA

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • II.D.

    wanneer iemand in het gezin dure zorg nodig hebt en hiervoor een machtiging aangevraagd is, wordt het dus heel moeilijk, zoniet onmogelijk om deze zorg te krijgen.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    1
    Dekking
    5
    • Lleen

      @I.D.Maand premie veel te duur nu 177.54 straks bijna 200euro

  • HHans

    Met verbazing heb ik onderstaande reviews gelezen en ik ervaar in het geheel niet wat verschillende personen vermelden over hun ervaring met IZA. De reviews moeten wel een aandachtspunt zijn voor de IZA en proberen onderstaande personen tevreden te maken. Succes hiermee.

  • AA.A. Bruynooge

    Ben heel erg ziek geweest de laatste jaren en altijd is alles betaald . Petje af voor de Iza.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • VVan Hal

    Deze verzekeraar is goedkoop als je kijkt naar wat zij leveren. Heel veel zorginstellingen worden vergoed. Ik heb nog nooit geconstateerd dat een zorginstelling niet vergoed werd. Je hoeft dus niet te zoeken, je kan gewoon de dichtstbijzijnde zorginstelling nemen. Dit is erg gemakkelijk.

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    9

    Service
    10
    Dekking
    10
  • MManon

    Goed contact, duidelijk, geen verrassingen achteraf

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • NNOvW

    Restitutie verzekering geldt alleen voor de basis verzekering. Onduidelijk in wat wel en niet vergoed wordt bij ongecontracteerde zorgverleners.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    4

    Service
    4
    Dekking
    4
  • BBas

    Zeer slechte service. Alles moet via de app, maar die werkt eigenlijk nooit echt goed. Eigen risico zelf bij afsluiten op 385 laten zetten, blijkt het niet aangepast te zijn, waarna ik een dikke rekening kreeg. Ook worden polissen niet goed gecommuniceerd (alleen in de app).

    Premie
    2

    Zorgkeuze
    4

    Service
    1
    Dekking
    4
  • Ffrits

    Vrij dure verzekering incl. de aanvullend verzekeringen. De brilvergoeding van 2 naar 3 jaar gegaan vind ik een slechte zaak

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    4

    Service
    5
    Dekking
    4
  • JJan Rhebergen

    Duur, maar goed. Veel mogelijkheden om te kiezen. Jammer dat de collectiviteit korting eraf is. Veel fysiotherapeut behandelingen.

  • MMarcel

    Matige ziektekostenverzekeraar, weinig service gericht, telefonisch weten ze niets ben er niet tevreden over.

    Premie
    2

    Zorgkeuze
    3

    Service
    2
    Dekking
    2
  • HH de Zeeuw

    Ben tijdens mijn werk bij gemeente altijd bij de IZA verzekerd geweest.Maar werd ineens overgeheveld nar VGZ.Waarom weet ik niet.Was altijd tevrede met mijn IZA verzekering

  • JJacqueline

    Goede verzekering

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • RR. Heemskerk

    ik heb al jaren niets gedeclareerd,veel t ingewikkeld

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    6

    Service
    4
  • FFrank

    Goede verzekeraar tegen niet al te hoge kosten. Dekking voldoet voor ons prima en is ruim te noemen. Financiële afhandeling is daar in tegen erg onoverzichtelijk. Kontrole over waar welke kosten zijn gemaakt en wanneer zijn niet altijd goed te achterhalen. Hulp aan de telefoon is altijd vriendelijk en goed, niet altijd adequaat.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    6

    Service
    6
  • AA.van Brenkelen

    IZA is voor mij een verzekeraar die vertrouwd en bereikbaar is. Dé vergoedingen zijn normaal en indien aanvullend verzekerd kom je niet snel voor verrassingen te staan. Als je rekening van zorg die je zelf nog bij zou moeten betalen te hoog wordt dan kan je zelfs indien nodig een betalings regeling afspreken zodat je het in maandelijkse termijnen kan voldoen. Dit vindt ik een goede zaak , daar er anders misschien klanten in financiele problemen zouden kunnen komen.
    Ook ben ik al ruim 50 jaar lid van de IZA en nog nooit heb ik in 2 strijd gestaan om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar , want het gras is niet altijd groener aan de andere kant!

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
  • BB de Valk

    Slechte ervaring met IZA, geld innen willen ze wel, maar je verder helpen niet, van het kastje naar de muur gestuurd 10x….. 0 service, je mag het lekker allemaal zelf uitzoeken…. Ga er niet mee in zee!

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    2

    Service
    2
    Dekking
    2
  • MMourik

    Meerdere keren word mijn medicijnen weer verwisseld voor goedkopere waar je doodziek van word , ze zeggen dan
    Andere verpakking bij de Benu , maar nu zegt ze dat doet je zorgverzekeraar , dus IZA is helemaal, niet zo goed , steeds meer klachten van medicijnen die omgewisseld worden ja anders moet je ze zelf betalen schandalig gewoon

    Premie
    3

    Zorgkeuze
    4

    Service
    3
    Dekking
    5
    • LLouisa

      @Mourik
      Is preferentie beleid van de overheid.
      Heeft niets te maken met ziektekostenverzekeraar

Kan het goedkoper?