Direct naar

Over IZA

IZA zorgverzekeraar N.V. biedt zorgverzekeringen aan voor mensen die werken in de publieke sector, bijvoorbeeld bij een gemeente, provincie of waterschap. Deze groep kan rekenen op een collectiviteitskorting van 10 procent op de basisverzekering en tot 20 procent op de aanvullende verzekering. Ook consumenten buiten deze doelgroep kunnen zich echter aansluiten bij IZA, maar dan zonder de collectieve voordelen.

IZA biedt twee basispolissen en meerdere aanvullende verzekeringen met vergoeding voor onder andere fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen en tandartskosten.

Zorgpremie

Jaar Restitutie Natura Budget Mix
2021€ 130,35€ 124,45--
2020€ 125,85€ 119,95--
2019€ 124,75€ 119,70--
2018€ 118,50€ 114,25--
2017€ 114,25€ 110,00--
2016€ 109,25€ 106,25--
2015€ 98,76€ 92,60--

Wat vind je van IZA?

Klik op de sterren

Premie
Service
Zorgkeuze
Aanvullend


218 reviews over IZA

  • GGP

    Ik moet bij IZA m’n ascal cardio bruistabletten zelf betalen a 13,45 per kwartaal. Bij alle vorige werd dit vergoed, vraag mij af waarom dit niet wordt vergoed. Omdat ik geen poeder kan verdragen, betaal ik toch de tabletten zelf.

    Premie
    7

    Zorgkeuze

    Dekking
    7
  • AAnnemarie

    Al jaren naar tevredenheid verzekerd bij Iza, tot dit jaar….
    Van medicatie worden vanwege het preferentiebeleid alleen andere merken vergoed dit jaar. Met bijwerkingen tot gevolg. Maarrr daar gaat het niet om. Het gaat om zoveel mogelijk winst maken, over de rug van de (chronische) patiënten.

    Als je om verduidelijking vraagt wordt de bal bij de apotheker gelegd. Terwijl de apotheker verplicht wordt om vanwege preferentiebeleid allemaal nieuwe merken te vergoeden. Wanneer dit niet gebeurt tot een bepaald percentage, wordt de apotheker gekort. De apotheker heeft weinig ruimte om het best passende medicijn aan te bieden aan de patiënt. Zelfs als hulpstoffen anders zijn en daardoor de werking van de medicatie anders wordt.
    Kostenbesparing over de rug van de mensen die de zorg hard nodig hebben. Schandalig!

    Ook hulpmiddelen die tientallen jaren volledig worden vergoed, zijn teruggebracht naar 20% vergoeding. Wel veel bij een bedrag van ruim 1200 euro…
    Brillenvergoeding van eens in de 2 jaar naar eens in de 3 jaar.
    Etc etc.
    En dat bij een Extra zorg 3 pakket.

    Wij gaan op zoek naar een alternatief!

    Premie
    2

    Zorgkeuze
    2

    Service
    2
    Dekking
    2
  • AAM LC

    Goede klantcontacten.
    Waardeloze service. Weinig flexibel

    Premie
    2

    Zorgkeuze
    7

    Service
    2
    Dekking
    7
  • AAndré

    Waardeloze zorgverzekeraar! Dure premie, heel duur, en als je een factuur indient altijd gezeur over de betaling. Er is altijd bureaucratisch gezeik. Halen je het bloed onder de nagels uit. Kies maar fijn een andere verzekeraar….

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    6

    Service
    4
    Dekking
    6
  • KKampen

    Premie aan hoge kant, maar qua service en aanvullingen in de verzekering heel erg goed!

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • EEric

    Onvoldoende terugkoppeling, vergoedingen overzichten zijn niet transparant, als een Polis wordt gewijzigd, – dan gaat deze in met terugwerkende kracht in i.p.v. ingangsdatum (de spelregels worden dus nog aangepast tijdens “de wedstrijd”).
    Wij zijn al lange tijd klant, maar de laatste jaren neemt zowel de mate van vergoedingen als de klantvriendelijkheid enorm af. In een aantal reviews staat dat zij gaan rondkijken naar alternatieven, lijkt me een goed idee.

    Premie
    1

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    1
    • AAnnemarie

      @Eric
      Heel herkenbaar. Van alle medicatie wordt dit jaar een ander merk vergoed. Met allemaal nieuwe bijwerkingen tot gevolg.Als je om verduidelijking vraagt wordt de bak bij de apotheker gelegd. Terwijl de apotheker verplicht wordt om vanwege preferentiebeleid allemaal nieuwe merken te vergoeden. Wanneer dit niet gebeurt, wordt de apotheker gekort.
      Kostenbesparing over de rug van de mensen die de zorg hard nodig hebben. Schandalig!

      Al jaren ben ik bij Iza verzekerd als ambtenaar, maar ik ben sinds dit jaar erg ontevreden.
      Zaken die vanwege chronische klachten al tientallen jaren vergoed worden, worden nu nog maar voor 20% vergoed. Wel veel bij een bedrag van ruim 1000 euro. Brilvergoeding gewijzigd van eens in de 2 jaar, na eens in de 3 jaar. Etc.
      Ik ga ook overstappen naar een andere verzekeraar.

  • EEdwin

    Onvoldoende terugkoppeling als er een declaratie ingediend word.
    Zoals een omschrijving: Uw zorgverlener voldoet niet aan de voorwaarden. Daar kun je dus niets mee. Geef gewoon aan waarom de zorgverlener niet aan de voorwaarden voldoet en zoek naar een oplossing. Als je vervolgens de klantenservice probeert te bereiken zijn ze niet te bereiken of weten ze ook het antwoord niet. Letterlijk van het kastje naar de muur….. en terug.

    Premie
    2

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    1
  • JJan Rust

    Was zeer tevreden over IZA Classic Comfort pakket. Bij de overgang van 2020 naar 2021 is een zogenaamd ‘budgetsysteem’ ingevoerd. Zeer veel vergoedingen zijn nu afgeschaft of aan een maximum verbonden.
    Deze grote wijziging is heel geruisloos tot stand gebracht, een heel slechte beurt voor IZA, nog afgezien van de gevolgen. We gaan eens om ons heen kijken…

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    5

    Service
    4
    Dekking
    2
  • AA.H. van Gils

    Bijzonder slecht. IZA heeft de aanvullende verzekeringsvoorwaarden gewijzigd na ingang van het nieuwe kalenderjaar. Kennelijk kan dat allemaal zo maar.

    Premie
    1

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    1
  • TTamara Driesprong

    Onlangs contact met IZA gehad voor advies over een tandartsbehandeling. Opeens kreeg ik een paar dagen na het telefoongesprek een bos bloemen thuis! Hartstikke bedankt IZA voor de goede service.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • LLouisa Hoebe

    De laatste brief met betrekking tot het op mijn smartphone installeren van de zorgpas sloeg echt alles wat ik tot nu toe aan negatieve ervaringen heb opgedaan. Het is schandalig zoals de verzekering waarvan ik vanaf 1971 bij aangesloten ben, mij probeert over te halen om alles maar via het digitale te regelen. En dan ook nog de infantiliserende toon waarop ik word toegesproken….

  • EE. Klaassen-van Polanen Petel

    Tot nu toe ging alles vrij goed, maar de allerlaatste mail…. nou sorry jongens, dat wil echt niet meer. Ik snap er geen hout meer van. Wij zijn met ons tweeën en gepensioneerd. We moeten nu allebei op onze telefoon dezelfde IZA zorg app installeren? Of juist niet? Nergens een goed telefoonnummer te bekennen. Ja, telefoonnummers zat, maar niet over dit onderwerp. Hopeloos…

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    5

    Service
    1
    Dekking
    5
    • Pp.hoeksma

      @E. Klaassen-van Polanen Petel

      Helemaal mee eens. Je word permanent doorverwezen maar ergens een “contact” is klikken. Ik voel me ook af en toe hopeloos zeker met dit verplichte digitale gebeuren.

  • LLeo van Agthoven

    Op zich een goede verzekering. Het is echter volstrekt onredelijk dat de vergoeding voor een niet gecontracteerde fysio is verlaagd van € 30,96 naar € 17,50 per zitting. Ik heb daarover een klacht ingediend, maar de trein rijdt door. Ik voel mij volstrekt niet serieus genomen ondanks een gesprek met een IZA-medewerker.

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    8

    Service
    9
    Dekking
    4
  • JJohan

    Tevreden over de IZA. Maar gelukkig verdwijnt de collectiviteitskorting binnenkort, de sigaar uit eigendoos!

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    9
  • NNico

    Ik vind het een prima verzekering

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    9

    Service
    10
    Dekking
    9
  • JJan Stoel

    Goede verzekeraar, maar de verzekeringspakketten worden steeds meer uitgekleed en de premie hoger.

    Premie
    3

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • BBerry de Wit

    Van 1960 tot 2006 verzekerd bij het IZA als medewerker van de gemeente Groningen.
    Daarna door emigratie naar de UK buiten de boot gevallen. Dit jaar is mijn echtgenote overleden en ben ik op verzoek van de kinderen terug gekomen naar Nederland. Probeer nu weer verzekerd te worden bij het IZA, waar ik in 46 jaar geen klachten over heb gehad.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    9
    Dekking
    10
  • Bben huiskamp

    .transparant
    .efficiënt in de uitvoering (Classic Comfort: binnen enkele dagen na declareren betaling 🙂
    .binnenkort 50 jaar (kritisch) lid – ik weet dus waarover ik spreek

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    7

    Service
    9
    Dekking
    9
  • WWillem van der Ploeg

    Het wordt zo langzamerhand beschamend, hoeveel premie jullie als zorgverzekeraars vragen. En zeg nou niet dat het echt nodig is, want als ik zie hoeveel reclame er gemaakt wordt op de televisie om over te stappen, dan moet hier wel bakken met geld aan verdiend worden.
    Verder wil ik wel even zeggen, dat de zorg bij u goed voor elkaar is.
    Dit moest ik even kwijt, want de onvrede van de mensen over het steeds maar verhogen van de premie is gigantisch, en dat lijken de verzekeraars maar niet te zien.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    8

    Service
    7
    Dekking
    6
  • MMarcel P. – Groningen

    Ik vind het zeer vervelend en schandalig dat IZA veel te vroeg de premie int (bij automatische incasso). Zo wordt de premie voor december 2020 al op 27 november automatisch afgeschreven. Dat is 5 werkdagen te vroeg. Gebeld met IZA maar is niets aan te doen. IZA is prima verzekeraar maar dit moeten ze echt verbeteren!
    gr. Marcel.

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    7

    Service
    2
    Dekking
    7
  • RR Schouten

    19 jaar bij iza.
    vind nu dat het tijd wordt om verder te kijken.
    De premie gaat naar 150 euro incl tandarts en fisio
    bij een andere betaal ik 109. zonder tandarts en fisio
    als ik bij iza de verzekering neemt betaal ik 130 euro
    scheelt toch 21 euro per maand

    Premie
    1

    Zorgkeuze
    5

    Service
    4
    Dekking
    5
  • LL,B,Emmerzael

    Ben tevreden.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • RR.S. De Cleir

    Veel rekeningen worden automatisch vergoed, niet voorschieten of zelf indienen. Zeker een pluspunt. Minpunt de veelal duurdere supplementen verkrijgbaar bij de apotheek worden niet vergoed. Als je niet tegen de reguliere medicijnen kan is dit een dure aangelegenheid. Ook bij de belastingdienst niet te declareren.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    8
    Dekking
    10
  • PP.H.Westdijk

    ben zowat 55 jaar bij de IZA en nog altijd zeer tevreden

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • GGreetje Hilbolling

    Zolang ik heb gewerkt bij de overheid, en ook nu ik gepensioneerd ben, ben ik al verzekerd bij IZA. Tijdens mijn werkzame leven waren we als ambtenaren verplicht verzekerd bij IZA. Was altijd een prima verzekering (geen ziekenfonds, maar particulier). De verzekering bevalt nog altijd goed (het is natuurlijk een verzekering en die betalen het liefst zo weinig mogelijk uit). Ik heb de comfort verzekering, daar zit o.a. ook een tandartsverzekering in. Ingediende declaraties worden snel betaald. Nog nooit problemen gehad. Volgend jaar dus maar weer IZA.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    8
    Dekking
    8
  • AAnnelies

    Met de IZA restitutiepolis en een aanvullende verzekering is de dekking zeer ruim. Je kunt overal terecht . Mocht er al eens een vraag zijn dan is de klantenservice goed bereikbaar. Met de website heb je een uitgebreid overzicht van de gemaakte kosten en wat wel en niet vergoed is. Jammer vind ik wel dat je bij een aanvullende polis altijd een pakket af moet nemen. Ik heb bijvoorbeeld geen behoefte aan alternatieve geneeswijzen, maar die zitten altijd in mijn aanvullende verzekering. Zo zullen er ook mensen zijn die dit wel willen, maar geen vergoeding voor een bril. Meer modulaire aanvullende polis zou dus welkom zijn. Dit is overigens ook een minpuntje bij andere verzekeraars,

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    10

    Service
    8
    Dekking
    6
  • CC Francke

    Als je declareert krijg je snel je geld terug.
    Ook vragen worden goed en adequaat beantwoord

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • II.W. van de Wijngaard

    Al sinds 1983 bij de IZA en altijd keurige afhandelingen. Nog nooit iets naars mee gehad dus zeeeeer tevreden.

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • AA. Meijer

    Altijd alles goed geregeld.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    7

    Service
    9
    Dekking
    9
  • MM.P.Th. de Gou-Houba.

    Tragisch zijn onze ervaringen met de afwikkelingen van onze declaraties vanaf 2019. Op brieven wordt niet gereageerd. Declaraties worden genegeerd. De ambtenaar klachten zegt niet te hoeven reageren op nalatigheden van de afdeling buitenland. Echtgenote van een oud-burgemeester van Haarlem,vandaar IZA klas 2A, doch ook sedert 1947 bij VGZ klas 2A verzekerd zijnde, wordt men nu behandeld als een fraudeur. Volgens het Hof van Justitie EU artikel 56 ondermijnt Uw administratie de beperking van het vrije verkeer, aldus een oordeel van de geschilencommissie. Gaarne Uw antwoord wachtende, vriendelijk gegroet!

  • Wwim elsing

    website goed, heldere informatie, snelle beantwoording van vragen, meedenkende mensen voor het oplossen van een probleem

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    9
    Dekking
    10
  • Jj.kempenaars

    ruime vergoedingtandarts bij classic

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    9

    Service
    7
    Dekking
    9
    • JJan Rust

      @j.kempenaars
      Dat was inderdaad zo. Sinds 2021 is er en budgetsysteem ingevoerd. De vergoedingen zijn nu veel lager of helemaal geschrapt.

  • TTheo van den Broek

    Betalen snel uit.

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • OOtto Jelsma

    Goed

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • JJan Kooij

    Ik ben verzekerd via de werkgever bij Iza en maak gebruik van een collectiviteitskorting. Maak zelden gebruik van de verzekering omdat ik gelukkig nooit wat mankeer. Enkel zo nu en dan naar de tandarts. Maar ja, het is een verplichting om verzekerd te zijn. Zelf dus weinig te melden, maar hoor wel van de collega’s dat zij tevreden zijn. En ik dus ook, maar dan juist dat ik ze niet of nauwelijks nodig hebt.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    9
  • AAdry van der Linden

    Ben al 55 jaar verzekerd bij IZA.
    Nooit geen problemen gehad.
    Prima, betrouwbaar, behulpzaam.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • MMartine

    Duidelijke correspondentie. Contact is heel fijn. Prijs/kwaliteit top! Tevreden verzekerde.

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • GG. de Lange

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    9
  • JJan van der sleen

    Prijs kwaliteit is in evenwicht

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    7

    Service
    7
    Dekking
    8
  • FFranny

    Ben nog steeds erg tevreden niet voor niet al meer dan 20 jaar verzekerd bij IZA. Sinds een jaar of 3 is mijn partner ook mee verzekerd en dat kon allemaal tegen dezelfde voorwaarden en collectiviteit. Medewerkers zijn erg behulpzaam. Kortom een zeer tevreden klant

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • EE. Bekkering

    De nota’s van de geleverde zorg worden perfect afgehandeld. Bij hoge kosten van de eigen bijdrage kunnen deze – indien wenselijk – in termijnen worden voldaan.
    Verder is het goed verzekerd te zijn bij IZA.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • JJ.M.van derVen

    Al jaren hier verzeker goede service en goed persoonlijk contact kortom voel mijn hier goed bij

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • EEva

    Al een jaar of 5 verzekerd bij IZA, tot volle tevredenheid. Alles wordt altijd snel en juist afgehandeld, nooit een probleem gehad bij hen.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • MMargreet Huisman

    Gaat altijd goed. Nooit klachten. Wij zijn al jaren hier verzekerd.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • MMarzena Podemska

    Uitstekende klantenservices. Altijd bereikbaar. Bijna alles online te regelen maar indien nodig ook goed telefonisch bereikbaar en goede adviezen. Ruim 20 jaren een klant van. Wellicht niet goedkoopste maar altijd tevreden als klant geweest.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    8

    Service
    10
    Dekking
    8
  • RRAYMOND

    Dit is een recht toe recht aan verzekering. Heb tot nu toe geen enkel probleem gehad met vergoeding van mijn zorgbehoefte.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    9
    Dekking
    10
  • FFrans

    Zijn prima

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • FFrans

    Prima info op mijn vragen.
    Voldoende voorzieningen beschikbaar.
    Goede prijs kwaliteit verhouding.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • FFrans

    Prima premie voor hele goede en uitgebreide zorgverzekering.
    Goede ervaringen met deze verzekeraar.
    Snel en deskundige antwoorden op mijn vragen.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • FFrans

    Prima premie voor hele goede en uitgebreide zorgverzekering.
    Goede ervaringen met deze verzekeraar.
    Snel en deskundige antwoorden op mijn vragen.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10

Kan het goedkoper?