Direct naar

Over IZA

IZA zorgverzekeraar N.V. biedt zorgverzekeringen aan voor mensen die werken in de publieke sector, bijvoorbeeld bij een gemeente, provincie of waterschap. Deze groep kan rekenen op een collectiviteitskorting van 10 procent op de basisverzekering en tot 20 procent op de aanvullende verzekering. Ook consumenten buiten deze doelgroep kunnen zich echter aansluiten bij IZA, maar dan zonder de collectieve voordelen.

IZA biedt twee basispolissen en meerdere aanvullende verzekeringen met vergoeding voor onder andere fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen en tandartskosten.

Zorgpremie

Jaar Restitutie Natura Natura (select) Combinatie
2024-€ 146,95€ 139,95€ 149,95
2023-€ 141,95€ 132,95€ 147,85
2022-€ 132,65€ 126,15€ 138,55
2021-€ 124,45€ 120,90€ 130,35
2020-€ 119,95€ 120,90€ 125,85
2019-€ 119,70€ -€ 124,75
2018-€ 114,25€ -€ 118,50
2017-€ 110,00€ -€ 114,25
2016-€ 106,25€ -€ 109,25
2015-€ 92,60€ -€ 98,76

Wat vind je van IZA?

Klik op de sterren

Premie
Service
Zorgkeuze
Aanvullend


452 reviews over IZA

  • II.D.

    wanneer iemand in het gezin dure zorg nodig hebt en hiervoor een machtiging aangevraagd is, wordt het dus heel moeilijk, zoniet onmogelijk om deze zorg te krijgen.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    1
    Dekking
    5
    • Lleen

      @I.D.Maand premie veel te duur nu 177.54 straks bijna 200euro

  • HHans

    Met verbazing heb ik onderstaande reviews gelezen en ik ervaar in het geheel niet wat verschillende personen vermelden over hun ervaring met IZA. De reviews moeten wel een aandachtspunt zijn voor de IZA en proberen onderstaande personen tevreden te maken. Succes hiermee.

  • AA.A. Bruynooge

    Ben heel erg ziek geweest de laatste jaren en altijd is alles betaald . Petje af voor de Iza.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • VVan Hal

    Deze verzekeraar is goedkoop als je kijkt naar wat zij leveren. Heel veel zorginstellingen worden vergoed. Ik heb nog nooit geconstateerd dat een zorginstelling niet vergoed werd. Je hoeft dus niet te zoeken, je kan gewoon de dichtstbijzijnde zorginstelling nemen. Dit is erg gemakkelijk.

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    9

    Service
    10
    Dekking
    10
  • MManon

    Goed contact, duidelijk, geen verrassingen achteraf

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • NNOvW

    Restitutie verzekering geldt alleen voor de basis verzekering. Onduidelijk in wat wel en niet vergoed wordt bij ongecontracteerde zorgverleners.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    4

    Service
    4
    Dekking
    4
  • BBas

    Zeer slechte service. Alles moet via de app, maar die werkt eigenlijk nooit echt goed. Eigen risico zelf bij afsluiten op 385 laten zetten, blijkt het niet aangepast te zijn, waarna ik een dikke rekening kreeg. Ook worden polissen niet goed gecommuniceerd (alleen in de app).

    Premie
    2

    Zorgkeuze
    4

    Service
    1
    Dekking
    4
  • Ffrits

    Vrij dure verzekering incl. de aanvullend verzekeringen. De brilvergoeding van 2 naar 3 jaar gegaan vind ik een slechte zaak

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    4

    Service
    5
    Dekking
    4
  • JJan Rhebergen

    Duur, maar goed. Veel mogelijkheden om te kiezen. Jammer dat de collectiviteit korting eraf is. Veel fysiotherapeut behandelingen.

  • MMarcel

    Matige ziektekostenverzekeraar, weinig service gericht, telefonisch weten ze niets ben er niet tevreden over.

    Premie
    2

    Zorgkeuze
    3

    Service
    2
    Dekking
    2
  • HH de Zeeuw

    Ben tijdens mijn werk bij gemeente altijd bij de IZA verzekerd geweest.Maar werd ineens overgeheveld nar VGZ.Waarom weet ik niet.Was altijd tevrede met mijn IZA verzekering

  • JJacqueline

    Goede verzekering

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • RR. Heemskerk

    ik heb al jaren niets gedeclareerd,veel t ingewikkeld

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    6

    Service
    4
  • FFrank

    Goede verzekeraar tegen niet al te hoge kosten. Dekking voldoet voor ons prima en is ruim te noemen. Financiële afhandeling is daar in tegen erg onoverzichtelijk. Kontrole over waar welke kosten zijn gemaakt en wanneer zijn niet altijd goed te achterhalen. Hulp aan de telefoon is altijd vriendelijk en goed, niet altijd adequaat.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    6

    Service
    6
  • AA.van Brenkelen

    IZA is voor mij een verzekeraar die vertrouwd en bereikbaar is. Dé vergoedingen zijn normaal en indien aanvullend verzekerd kom je niet snel voor verrassingen te staan. Als je rekening van zorg die je zelf nog bij zou moeten betalen te hoog wordt dan kan je zelfs indien nodig een betalings regeling afspreken zodat je het in maandelijkse termijnen kan voldoen. Dit vindt ik een goede zaak , daar er anders misschien klanten in financiele problemen zouden kunnen komen.
    Ook ben ik al ruim 50 jaar lid van de IZA en nog nooit heb ik in 2 strijd gestaan om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar , want het gras is niet altijd groener aan de andere kant!

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
  • BB de Valk

    Slechte ervaring met IZA, geld innen willen ze wel, maar je verder helpen niet, van het kastje naar de muur gestuurd 10x….. 0 service, je mag het lekker allemaal zelf uitzoeken…. Ga er niet mee in zee!

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    2

    Service
    2
    Dekking
    2
  • MMourik

    Meerdere keren word mijn medicijnen weer verwisseld voor goedkopere waar je doodziek van word , ze zeggen dan
    Andere verpakking bij de Benu , maar nu zegt ze dat doet je zorgverzekeraar , dus IZA is helemaal, niet zo goed , steeds meer klachten van medicijnen die omgewisseld worden ja anders moet je ze zelf betalen schandalig gewoon

    Premie
    3

    Zorgkeuze
    4

    Service
    3
    Dekking
    5
    • LLouisa

      @Mourik
      Is preferentie beleid van de overheid.
      Heeft niets te maken met ziektekostenverzekeraar

  • JJacco

    De service is werkelijk bedroevend. Voor mijn schoonmoeder hebben we een PGB-aanvraag gedaan en we wacht nu al bijna vijf maanden op een antwoord. Niemand kan de status doorgeven, want de afdeling is zelf niet bereikbaar en andere afdelingen kunnen de gegevens niet inzien. Gelukkig is de zorgverlener bereid om de zorg te blijven verlenen, maar zij wachten op hun geld, omdat wij geen nota’s kunnen indienen. Werkelijk schandalig!

    Service
    1
  • RRonald

    Eerst de collectiviteitskorting eraf en dan nu zeer slecht dat brilvergoeding van 2 naar 3 jaar is gegaan. Ogen gaan eerder en sneller achteruit tegenwoordig, zeker als je boven de 50 bent, maar ook bij de jongere generaties zie je deze ontwikkeling – dan zou je verwachten dat een goede zorgverzekering juist de dekkingsvoorwaarden hiertoe aanpast naar kortere termijnen! Zeker met dit soort maandelijkse premiebedragen en jaarlijkse enorme verhogingen…

    Premie
    3

    Zorgkeuze
    5

    Service
    8
  • AAnoniem

    Premie te hoog en service bar slecht!! Alweer declaratie retour gekregen om onbenullige reden en kortzichtigheid van de ambtenaren van IZA. Slechtste ambtenaren van het land werken bij IZA, ik zou zeggen: solliciteer maar bij onze belastingdienst! Volgend jaar geen IZA meer, waardeloos gewoon!!

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    7

    Service
    2
    • LLouisa

      @Anoniem
      Het IZA is geen overheidsinstantie en daar werken geen ambtenaren.

  • EEd

    Gaat hardhollend achteruit. Service langzamerhand gewoonweg slecht. Eén vakje in de ogen van IZA verkeerd aangekruist op een declaratie formulier medisch vervoerEd en de hele declaratie wordt afgekeurd (ik had het vakje ‘transplantatie’ aangevinkt omdat ik een orgaantransplantatie heb ondergaan maar volgens IZA is dat fout en had ik het vakje ‘hardheidsclausule’ moeten aanvinken). Nu moet ik de hele declaratie opnieuw online aanmaken hetgeen me ivm ernstige tremors (bijwerking medicijnen) in mijn handen plm anderhalf uur tijd kost. Daar had de dame van het IZA die mij telefonisch te woord stond geen boodschap aan.
    Ga je schamen IZA!!

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    4

    Service
    2
  • II.G.Booman-Westra

    ik heb geen goede ervaring. we zijn wel vriendelijk geholpen hoor!
    maar we zijn 2 jaar terug verkeerd voorgelicht. nu zijn we daar de dupe van en draaien voor de kosten op terwijl we daar eigenlijk geen geld voor hebben.
    waarom kun je je niet tussentijds verzekeren?

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    3

    Service
    3
  • SSleinada

    Veel te duur, slechte service.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    7

    Service
    4
  • Vvermeule

    IZA is heel slecht en te duur

    Premie
    1

    Zorgkeuze
    5

    Service
    6
    Dekking
    1
  • AAnya

    Was altijd goed, maar helaas is de toegankelijkheid en de informatie op zowel mijn iza als in de App hard hollend achteruit gegaan de laatste paar jaren. Sorteren op zorgverlener werkt niet meer, alles is gerelateerd aan de indien datum. Verbruikte zorg over het afgelopen jaar is niet goed te benaderen en niet bijgewerkt met de laatste informatie. Als oud ICT-er irriteer ik mij hier mateloos aan.
    En wil je een vraag stellen aan de service medewerk(st)er, krijg je na een hele lange wachttijd vaak geen heldere oplossing. Worden de declaraties (schijnbaar) door een computer uitgelezen en om onzinnige redenen niet vergoed als de factuurdatum later is dan de indien datum, terwijl de behandeling wel in de voorafgaande periode is afgerond.
    Of de declaratie codering, die netjes en overzichtelijk boven de omschrijving staat, niet nogmaals is mee genomen in de omschrijving zelf. Tja op die manier moet iedereen dubbel werk doen voor één declaratie!
    Vraag mij af of dit opzettelijk is in de hoop dat de verzekerde denkt dat dit buiten de vergoedingen valt en hij of zij hier geen recht op heeft.
    Heel teleurstellend, wellicht een goed idee om dit eens grondig aan te pakken en echt te verbeteren

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    5

    Service
    2
    Dekking
    5
  • CC Harkema

    De service is altijd traag, bellen en iemand aan de lijn krijgen duurt lang en er staat suggestieve info op. Zeer ontevreden

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    7

    Service
    1
    Dekking
    7
  • TToon

    Iza, is een dure verzekering geworden.
    Waarom zo duur?
    Is niet in de toekomst te betalen.
    Als je aow en klein pensioentje heb.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    6

    Service
    6
    Dekking
    6
    • Vvermeule

      klopt

  • JJan Hugens

    Waardeloos

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    3

    Service
    4
    Dekking
    3
    • Vvermeule

      @Jan Hugens juist

    • JJanet want to meet you! Click Here: https://letsg0dancing.page.link/go?hs=1d532164db398fb5480b5509fe257927&

      5rvfhe

  • BBen

    Het lukte IZA niet om echt duidelijk te worden rondom een ingrijpende kaakoperatie met bijbehorende orthodontie voor onze zoon (17, wordt dit jaar 18)). In het kort: IZA had veel informatie en tijd nodig voor deze conclusie: kaakoperatie wordt voor zijn 18e vergoed, bijbehorende orthodontie niet vanuit basispakket. IZA wil niet aangeven of operatie ook na 18e verjaardag wordt vergoed. Ingediende klacht daarover na 2 maanden nog niet behandeld (zoon ondertussen 18…). Nabellen hielp ook niet: bij doorverbinden vanuit klantenservice ‘eeuwig’ (>20 minuten) in de wacht gezet. Kortom, toen het er voor ons en ons kind toe deed, gaf IZA niet thuis.

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    9

    Service
    1
    Dekking
    3
  • LLinda

    Alles kun je in 1 klik online kan regelen bij IZA. Maar als je op wilt zeggen is er nergens een mogelijkheid te vinden!! vervolgens moet je bellen en beland je in een telefonische wachtrij van meer dan 30 minuten. Ook de chat is niet bereikbaar wegens drukte. IZA: als ik opzeggen gaat dat zeker gebeuren. Dit ontmoedigingsbeleid werkt alleen maar irritatie op. Niet professioneel dit

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    6

    Service
    2
    Dekking
    6
  • AA. de Jong

    Waardeloze verzekeringsmaatschappij. Kan op de eenvoudigste vragen geen antwoord geven.

  • EE.A.M. Bekkering

    De IZA verzekering dekt vrijwel alle voorkomende kosten. Declaraties worden snel en correct verwerkt.
    Alle veranderingen voor het jaar 2022 worden uitgebreid in een aparte bijlage toegelicht.
    Kort gezegd: een meer dan uitstekende verzekering.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • MMevr M JH

    Zeer tevreden over telefonisch advies en behulpzame medewerkers. Website erg goed, snel en duidelijk ! Intuïtief erg goed ingesteld.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • EE.B.

    IZA heeft een zeer beroerde klantenservice.
    Meermaals erg lang ( 45min en langer) aan de lijn gezeten, zonder een relevante medewerker aan de lijn te hebben gekregen

    • RRebecca is interested in your profile! Click here: https://letsg0dancing.page.link/go?hs=1d532164db398fb5480b5509fe257927&

      5x2c5j

  • FFred Wolvekamp

    Ik ben al meer dan 50 jaar lid van deze verzekeraar en heb nog nooit problemen gehad met de uitbetalingen en de rest

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • MMevrouw E.R.Richards

    Vriendelijke persoon aan de telefoon die weet waarover ik voor bel en mijn vraag duidelijk en begrijpelijk uitlegt. Geeft een goed advies .Goede service van Iza zorgverzekeraar. Declaraties vlug afgehandeld en uitbetaald. Ik ben zeer tevreden.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    9
    Dekking
    9
  • AAad

    Ik heb nog nooit enige tegenwerking geboden gekregen. Reden om bij hen te blijven, al zijn de tarieven niet de goedkoopste

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • DDora Van der zwet

    Ik ben blij met IZA en ook omdat ze goede service verlenen en de klanten service is ook goed bereikbaar

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • JJan de Boer

    ik ben er al aan verbonden zolang de zorgverzekering bestaat. Altijd goed.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • GG. Poel

    Zijn uiterst tevreden over IZA, Goede verzekering, juiste en goede regelingen voor ziektekosten. Rekeningen kunen digitaal worden ingediend en binnen 5 dg. afgewerkt. Al ruim 50 jaar mijn verzekering

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • TTj vander Zwet

    IZA is gewoon de beste met verzekeringen en ze hebben ook hele goede klantenservice waar je vriendelijk te woord wordt gestaan als je bel

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • AA.C. Van der Heijden – Muller

    Prima verzekering, alles wordt snel afgehandeld. Geeft goede adviezen.

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    10

    Service
    9
    Dekking
    10
  • AAarnoud

    een zorgverzekeraar die de ziekte van Lyme WEL erkent en meedenkt.

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    8
  • FFons Zijlmans

    Het is een onnodig dure verzekering, daarom wil ik opzeggen. Dat opzeggen is nagenoeg onmogelijk. Ik heb vorige week meer dan 30 minuten aan de telefoon gehangen om dat te regelen. Ik zou een brief thuis krijgen, maar die wordt niet verstuurd. Ik moet dus weer bellen, je krijgt het niet voor elkaar. Men probeert telkens een verlenging te bewerkstelligen en komt beloftes niet na.

    Premie
    1

    Zorgkeuze
    5

    Service
    1
    Dekking
    6
  • TTheo

    Ik vind de premie erg hoog. En het dekt te weinig. Ik heb in 2021 twee keer moeten betalen. In totaal bijna € 575,00 ondanks aanvullende verzekering. De vergoeding voor een bril is ook een beetje uitgekleed. Nu gaat de premie met 12 euro omhoog waardoor ik per maand 192 euro moet aftikken. Best veel voor een alleenstaande….

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    6

    Service
    6
    Dekking
    6
  • EErik

    Al vanaf 1978 bij IZA verzekerd (via werk), nog nooit problemen gehad.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • FFred Wolvekamp

    Al jaren mijn verzekeraar en nog nooit problemen gehad, altijd goede service bij vragen.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • Hhs

    Had een ongeluk gehad en voor revalidatie meer fysio behandelingen nodig dan de standaard hoeveelheid. Na contact met het iza deden e in t geheel niet moeilijk

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • JJ van Genk

    hoge premie, zelfs met werkgeverskorting, maar verder heel goed.

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • TTony van der Meulen

    IZA denkt inderdaad met jou als cliënt mee. Voor uitleg van de regelingen en voorwaarden tot mogelijkheden om wel of (voorlopig) niet doen van bepaalde zorgkeuzes. In een telefoongesprek wordt daarvoor de tijd genomen, ook proactief.

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    10

    Service
    8
    Dekking
    6

Kan het goedkoper?