Direct naar

Over IZA

IZA zorgverzekeraar N.V. biedt zorgverzekeringen aan voor mensen die werken in de publieke sector, bijvoorbeeld bij een gemeente, provincie of waterschap. Deze groep kan rekenen op een collectiviteitskorting van 10 procent op de basisverzekering en tot 20 procent op de aanvullende verzekering. Ook consumenten buiten deze doelgroep kunnen zich echter aansluiten bij IZA, maar dan zonder de collectieve voordelen.

IZA biedt twee basispolissen en meerdere aanvullende verzekeringen met vergoeding voor onder andere fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen en tandartskosten.

Zorgpremie

Jaar Restitutie Natura Natura (select) Combinatie
2024-€ 146,95€ 139,95€ 149,95
2023-€ 141,95€ 132,95€ 147,85
2022-€ 132,65€ 126,15€ 138,55
2021-€ 124,45€ 120,90€ 130,35
2020-€ 119,95€ 120,90€ 125,85
2019-€ 119,70€ -€ 124,75
2018-€ 114,25€ -€ 118,50
2017-€ 110,00€ -€ 114,25
2016-€ 106,25€ -€ 109,25
2015-€ 92,60€ -€ 98,76

Wat vind je van IZA?

Klik op de sterren

Premie
Service
Zorgkeuze
Aanvullend


452 reviews over IZA

  • RRuud

    De laatste premieverhoging vind ik toch wel aan de (ERG)hoge kant vergeleken met andere verzekeraars en vergeleken met het bedrag van de verhoging waar onze regering van was uitgegaan.
    Petje af voor de maatschappijen die een beetje met hun klanten meedenken (en voelen) en hun reserves hebben aangesproken om zo de extra verhoging een beetje binnen de perken te houden.

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    7

    Service
    7
    Dekking
    7
  • MMarisca Van beek

    Ik vind de premie veel te hoog voor een alleen staantribune moeder met 2 kinderen

    Service
    6
  • FF.Biesma

    Heb vroeger als ambtenaar nooit de keuze gehad, tot enkele jaren gelden. Heb dus alles vergeleken, maar het blijft gewoon een goede verzekering. Eventueel gespreid betalen als het even niet uit komt, blijf dus hangen bij deze omdat het bevalt.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    10
    Dekking
    10
  • TTj vander Zwet

    Ik vindt IZA 1 van de betere omdat ze ook een hele goede service leveren

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • RR.Kreukniet

    Geen antwoord als je mailt of schrijft, onduidelijke afwijzingen.R Telefonisch vrijwel onbereikbaar. Gauw wegwezen.

    Premie
    2

    Zorgkeuze
    2

    Service
    1
    Dekking
    3
  • Yylp

    Al jaren bij iza verzekerd de premie is wel aan de hoger kant.
    maar de afhandeling is lekker snel

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    9

    Service
    10
    Dekking
    8
  • EEmira

    De premie is best wel hoog.

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • RRia

    De brillenwinkel had een fout gemaakt, maar na 1 telefoontje naar de IZA werd het snel opgelost en kreeg ik mijn vergoeding binnen 3 dagen

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • PPlony Bruynooge

    Iza is echt goed heb niets e klagen. ik ben bij de Iza meer dan 30 jaar/

  • TT vander Zwet

    We hebben echt een heel goede ervaring met IZA ,ze zijn ook zeker klantvriendelijk

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • PPeter Magnee

    IZA zorgt goed voor je. Snelle afhandeling declaraties. Transparant en eerlijk.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    10
  • LLiesbeth Perdaems

    Mijn zorgverzekeraar is zowel digitaal als telefonisch goed te bereiken. Vooral dat laatste is zeer fijn in dit digitale tijdperk. Ook krijg je digitaal snel antwoord op je vragen. Ik ben niet aanvullend verzekerd omdat ik via de basisverzekering in combinatie met mijn gezonde leefwijze goed genoeg verzekerd ben. Al net al een tevreden klant hier Sl vele jaren!

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    2
  • JJ van Genk

    De premie is, ondanks korting, vrij hoog.
    De dekking en service is echter uitstekend!

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • JJ van Genk

    kosten van premie zijn vrij hoog
    wel hele goede dekking!

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • KKoos

    Ben al jaren tot volle tevreden heid lid van IZA en stonden altijd klaar in moeilijke tijden

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    9
  • MMonica Grob-Quartel

    Goed, alleen vindt het wel duur worden

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    6

    Service
    6
    Dekking
    6
  • GG. Nijhuis

    Ik ben al sinds jaar en dag bij deze zorgverzekeraar verzekerd en naar uiterste tevredenheid. Onze maandelijkse premie vind ik wel aan de forse kant.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • CC. J. de Wildt

    altijd goede zorg zonder problemen

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • Llenie

    Altijd goed en nooit problemen,veel is netjes geregeld en snel

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • FF.Hoolsema

    Een goede verzekering die helpt voor goede zorg

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • CCor

    Ik ben 88 jaar, mijn vrouw is ook 88 en heeft een 2e set steun-kniekousen nodig. Daarvoor had ik van de huisarts een machtiging. Ik heb dezelfde steun-kniekousen (maat en merk) online besteld, voor het goedkoopste bedrag van 65 euro. Maar deze worden niet vergoed omdat de leverancier niet gecertificeerd blijkt! Dat bleek nadat mijn declaratie door IZA was afgewezen. Ik kende die voorwaarde niet en dat stond ook nergens op de machtiging vermeld. Het alternatief was dus dat ik eerst had moeten bellen, een zorgverlener die wel gecertificeerd maar veel duurder is had moeten laten komen om te meten, te bestellen en te leveren.
    Idem voor het aanschaffen van een aan- en uittrekhulp voor die knie-steunkousen, een Doff-n-Donner, prijs 78 euro. Ook die wordt niet vergoed door IZA. Een wijkverpleegkundige die deze kousen komt helpen uittrekken, wordt wel vergoed, 700 euro per maand. Ik kan daar met mijn pet niet bij.

    Premie
    1

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    1
  • GGP

    Ik moet bij IZA m’n ascal cardio bruistabletten zelf betalen a 13,45 per kwartaal. Bij alle vorige werd dit vergoed, vraag mij af waarom dit niet wordt vergoed. Omdat ik geen poeder kan verdragen, betaal ik toch de tabletten zelf.

    Premie
    7

    Zorgkeuze

    Dekking
    7
  • AAnnemarie

    Al jaren naar tevredenheid verzekerd bij Iza, tot dit jaar….
    Van medicatie worden vanwege het preferentiebeleid alleen andere merken vergoed dit jaar. Met bijwerkingen tot gevolg. Maarrr daar gaat het niet om. Het gaat om zoveel mogelijk winst maken, over de rug van de (chronische) patiënten.

    Als je om verduidelijking vraagt wordt de bal bij de apotheker gelegd. Terwijl de apotheker verplicht wordt om vanwege preferentiebeleid allemaal nieuwe merken te vergoeden. Wanneer dit niet gebeurt tot een bepaald percentage, wordt de apotheker gekort. De apotheker heeft weinig ruimte om het best passende medicijn aan te bieden aan de patiënt. Zelfs als hulpstoffen anders zijn en daardoor de werking van de medicatie anders wordt.
    Kostenbesparing over de rug van de mensen die de zorg hard nodig hebben. Schandalig!

    Ook hulpmiddelen die tientallen jaren volledig worden vergoed, zijn teruggebracht naar 20% vergoeding. Wel veel bij een bedrag van ruim 1200 euro…
    Brillenvergoeding van eens in de 2 jaar naar eens in de 3 jaar.
    Etc etc.
    En dat bij een Extra zorg 3 pakket.

    Wij gaan op zoek naar een alternatief!

    Premie
    2

    Zorgkeuze
    2

    Service
    2
    Dekking
    2
  • AAM LC

    Goede klantcontacten.
    Waardeloze service. Weinig flexibel

    Premie
    2

    Zorgkeuze
    7

    Service
    2
    Dekking
    7
  • AAndré

    Waardeloze zorgverzekeraar! Dure premie, heel duur, en als je een factuur indient altijd gezeur over de betaling. Er is altijd bureaucratisch gezeik. Halen je het bloed onder de nagels uit. Kies maar fijn een andere verzekeraar….

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    6

    Service
    4
    Dekking
    6
  • KKampen

    Premie aan hoge kant, maar qua service en aanvullingen in de verzekering heel erg goed!

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • EEric

    Onvoldoende terugkoppeling, vergoedingen overzichten zijn niet transparant, als een Polis wordt gewijzigd, – dan gaat deze in met terugwerkende kracht in i.p.v. ingangsdatum (de spelregels worden dus nog aangepast tijdens “de wedstrijd”).
    Wij zijn al lange tijd klant, maar de laatste jaren neemt zowel de mate van vergoedingen als de klantvriendelijkheid enorm af. In een aantal reviews staat dat zij gaan rondkijken naar alternatieven, lijkt me een goed idee.

    Premie
    1

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    1
    • AAnnemarie

      @Eric
      Heel herkenbaar. Van alle medicatie wordt dit jaar een ander merk vergoed. Met allemaal nieuwe bijwerkingen tot gevolg.Als je om verduidelijking vraagt wordt de bak bij de apotheker gelegd. Terwijl de apotheker verplicht wordt om vanwege preferentiebeleid allemaal nieuwe merken te vergoeden. Wanneer dit niet gebeurt, wordt de apotheker gekort.
      Kostenbesparing over de rug van de mensen die de zorg hard nodig hebben. Schandalig!

      Al jaren ben ik bij Iza verzekerd als ambtenaar, maar ik ben sinds dit jaar erg ontevreden.
      Zaken die vanwege chronische klachten al tientallen jaren vergoed worden, worden nu nog maar voor 20% vergoed. Wel veel bij een bedrag van ruim 1000 euro. Brilvergoeding gewijzigd van eens in de 2 jaar, na eens in de 3 jaar. Etc.
      Ik ga ook overstappen naar een andere verzekeraar.

    • RRon

      @Eric

      Ik ondervind hetzelfde als wat jullie melden. Gebruik al jaren inhalators die nu niet meer vergoed worden, dus kreeg ik een vervanger.
      De zogenaamde werkzame stof is volgens de fabrikant hetzelfde, alleen het apparaatje is voor mij een probleem om voldoende binnen te krijgen.

      Naar mijn inzien heb je olifantenlongen nodig om er genoeg uit te krijgen, en die heb ik dus niet.
      Komt bij dat volgens medicijn.nl de vervanger fors duurder is dan de originele. Volslagen waanzin dus, en ik ben weer terug bij af, dus nul.

      Preferentiebeleid maakt het dus alleen maar duurder in plaats van goedkoper en, voor mij, vele malen slechter. Ik snap niet waar IZA mee bezig is.

      Als dit niet gauw veranderd ga ik ook maar eens op zoek naar een andere verzekeraar, die mij wel fatsoenlijk kan helpen.

      Wordt alleen nog even de vraag welke, want ik heb ook nog wat andere noodzakelijke dingen waar IZA momenteel tekort schiet.

  • EEdwin

    Onvoldoende terugkoppeling als er een declaratie ingediend word.
    Zoals een omschrijving: Uw zorgverlener voldoet niet aan de voorwaarden. Daar kun je dus niets mee. Geef gewoon aan waarom de zorgverlener niet aan de voorwaarden voldoet en zoek naar een oplossing. Als je vervolgens de klantenservice probeert te bereiken zijn ze niet te bereiken of weten ze ook het antwoord niet. Letterlijk van het kastje naar de muur….. en terug.

    Premie
    2

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    1
  • JJan Rust

    Was zeer tevreden over IZA Classic Comfort pakket. Bij de overgang van 2020 naar 2021 is een zogenaamd ‘budgetsysteem’ ingevoerd. Zeer veel vergoedingen zijn nu afgeschaft of aan een maximum verbonden.
    Deze grote wijziging is heel geruisloos tot stand gebracht, een heel slechte beurt voor IZA, nog afgezien van de gevolgen. We gaan eens om ons heen kijken…

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    5

    Service
    4
    Dekking
    2
  • AA.H. van Gils

    Bijzonder slecht. IZA heeft de aanvullende verzekeringsvoorwaarden gewijzigd na ingang van het nieuwe kalenderjaar. Kennelijk kan dat allemaal zo maar.

    Premie
    1

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    1
  • TTamara Driesprong

    Onlangs contact met IZA gehad voor advies over een tandartsbehandeling. Opeens kreeg ik een paar dagen na het telefoongesprek een bos bloemen thuis! Hartstikke bedankt IZA voor de goede service.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • LLouisa Hoebe

    De laatste brief met betrekking tot het op mijn smartphone installeren van de zorgpas sloeg echt alles wat ik tot nu toe aan negatieve ervaringen heb opgedaan. Het is schandalig zoals de verzekering waarvan ik vanaf 1971 bij aangesloten ben, mij probeert over te halen om alles maar via het digitale te regelen. En dan ook nog de infantiliserende toon waarop ik word toegesproken….

  • EE. Klaassen-van Polanen Petel

    Tot nu toe ging alles vrij goed, maar de allerlaatste mail…. nou sorry jongens, dat wil echt niet meer. Ik snap er geen hout meer van. Wij zijn met ons tweeën en gepensioneerd. We moeten nu allebei op onze telefoon dezelfde IZA zorg app installeren? Of juist niet? Nergens een goed telefoonnummer te bekennen. Ja, telefoonnummers zat, maar niet over dit onderwerp. Hopeloos…

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    5

    Service
    1
    Dekking
    5
    • Pp.hoeksma

      @E. Klaassen-van Polanen Petel

      Helemaal mee eens. Je word permanent doorverwezen maar ergens een “contact” is klikken. Ik voel me ook af en toe hopeloos zeker met dit verplichte digitale gebeuren.

  • LLeo van Agthoven

    Op zich een goede verzekering. Het is echter volstrekt onredelijk dat de vergoeding voor een niet gecontracteerde fysio is verlaagd van € 30,96 naar € 17,50 per zitting. Ik heb daarover een klacht ingediend, maar de trein rijdt door. Ik voel mij volstrekt niet serieus genomen ondanks een gesprek met een IZA-medewerker.

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    8

    Service
    9
    Dekking
    4
  • JJohan

    Tevreden over de IZA. Maar gelukkig verdwijnt de collectiviteitskorting binnenkort, de sigaar uit eigendoos!

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    9
  • NNico

    Ik vind het een prima verzekering

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    9

    Service
    10
    Dekking
    9
  • JJan Stoel

    Goede verzekeraar, maar de verzekeringspakketten worden steeds meer uitgekleed en de premie hoger.

    Premie
    3

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • BBerry de Wit

    Van 1960 tot 2006 verzekerd bij het IZA als medewerker van de gemeente Groningen.
    Daarna door emigratie naar de UK buiten de boot gevallen. Dit jaar is mijn echtgenote overleden en ben ik op verzoek van de kinderen terug gekomen naar Nederland. Probeer nu weer verzekerd te worden bij het IZA, waar ik in 46 jaar geen klachten over heb gehad.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    9
    Dekking
    10
  • Bben huiskamp

    .transparant
    .efficiënt in de uitvoering (Classic Comfort: binnen enkele dagen na declareren betaling 🙂
    .binnenkort 50 jaar (kritisch) lid – ik weet dus waarover ik spreek

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    7

    Service
    9
    Dekking
    9
  • WWillem van der Ploeg

    Het wordt zo langzamerhand beschamend, hoeveel premie jullie als zorgverzekeraars vragen. En zeg nou niet dat het echt nodig is, want als ik zie hoeveel reclame er gemaakt wordt op de televisie om over te stappen, dan moet hier wel bakken met geld aan verdiend worden.
    Verder wil ik wel even zeggen, dat de zorg bij u goed voor elkaar is.
    Dit moest ik even kwijt, want de onvrede van de mensen over het steeds maar verhogen van de premie is gigantisch, en dat lijken de verzekeraars maar niet te zien.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    8

    Service
    7
    Dekking
    6
  • MMarcel P. – Groningen

    Ik vind het zeer vervelend en schandalig dat IZA veel te vroeg de premie int (bij automatische incasso). Zo wordt de premie voor december 2020 al op 27 november automatisch afgeschreven. Dat is 5 werkdagen te vroeg. Gebeld met IZA maar is niets aan te doen. IZA is prima verzekeraar maar dit moeten ze echt verbeteren!
    gr. Marcel.

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    7

    Service
    2
    Dekking
    7
  • RR Schouten

    19 jaar bij iza.
    vind nu dat het tijd wordt om verder te kijken.
    De premie gaat naar 150 euro incl tandarts en fisio
    bij een andere betaal ik 109. zonder tandarts en fisio
    als ik bij iza de verzekering neemt betaal ik 130 euro
    scheelt toch 21 euro per maand

    Premie
    1

    Zorgkeuze
    5

    Service
    4
    Dekking
    5
  • LL,B,Emmerzael

    Ben tevreden.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • RR.S. De Cleir

    Veel rekeningen worden automatisch vergoed, niet voorschieten of zelf indienen. Zeker een pluspunt. Minpunt de veelal duurdere supplementen verkrijgbaar bij de apotheek worden niet vergoed. Als je niet tegen de reguliere medicijnen kan is dit een dure aangelegenheid. Ook bij de belastingdienst niet te declareren.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    8
    Dekking
    10
  • PP.H.Westdijk

    ben zowat 55 jaar bij de IZA en nog altijd zeer tevreden

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • GGreetje Hilbolling

    Zolang ik heb gewerkt bij de overheid, en ook nu ik gepensioneerd ben, ben ik al verzekerd bij IZA. Tijdens mijn werkzame leven waren we als ambtenaren verplicht verzekerd bij IZA. Was altijd een prima verzekering (geen ziekenfonds, maar particulier). De verzekering bevalt nog altijd goed (het is natuurlijk een verzekering en die betalen het liefst zo weinig mogelijk uit). Ik heb de comfort verzekering, daar zit o.a. ook een tandartsverzekering in. Ingediende declaraties worden snel betaald. Nog nooit problemen gehad. Volgend jaar dus maar weer IZA.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    8
    Dekking
    8
  • AAnnelies

    Met de IZA restitutiepolis en een aanvullende verzekering is de dekking zeer ruim. Je kunt overal terecht . Mocht er al eens een vraag zijn dan is de klantenservice goed bereikbaar. Met de website heb je een uitgebreid overzicht van de gemaakte kosten en wat wel en niet vergoed is. Jammer vind ik wel dat je bij een aanvullende polis altijd een pakket af moet nemen. Ik heb bijvoorbeeld geen behoefte aan alternatieve geneeswijzen, maar die zitten altijd in mijn aanvullende verzekering. Zo zullen er ook mensen zijn die dit wel willen, maar geen vergoeding voor een bril. Meer modulaire aanvullende polis zou dus welkom zijn. Dit is overigens ook een minpuntje bij andere verzekeraars,

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    10

    Service
    8
    Dekking
    6
  • CC Francke

    Als je declareert krijg je snel je geld terug.
    Ook vragen worden goed en adequaat beantwoord

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • II.W. van de Wijngaard

    Al sinds 1983 bij de IZA en altijd keurige afhandelingen. Nog nooit iets naars mee gehad dus zeeeeer tevreden.

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • AA. Meijer

    Altijd alles goed geregeld.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    7

    Service
    9
    Dekking
    9

Kan het goedkoper?