Zorgverzekeraars betalen 600 euro per overstapper

Bart Koenraadt geen reacties

Zorgverzekeraars hebben eind 2013 gemiddeld 600 euro betaald om een consument te laten overstappen van zorgverzekering. Dit is te berekenen door het marketingbudget van alle verzekeraars te delen door het aantal overstappers. Halverwege oktober werd bekend gemaakt dat er 541 miljoen euro is uitgegeven in 2012 aan marketing door de verzekeraars. In deze berekening is er vanuit gegaan dat dit aantal gelijk is gebleven in 2013.

900.000 overstappers

Onderzoeksbureau Vektis wist al te berekenen dat er in november en december 900.000 Nederlanders zijn gewisseld van zorgverzekering voor 2014. Dit is 5,7 procent van de bevolking vanaf 18 jaar. Een jaar eerder lag dit percentage nog hoger (7,1 procent).

Ik acht de kans groot dat het marketingbudget van 541 miljoen euro zelfs is gegroeid in 2013, gezien de ontelbare spotjes op tv, radio en andere media van zorgverzekeraars de afgelopen twee maanden. Toch heeft het minder Nederlanders er toe doen lijden te gaan wisselen van zorgpolis. De voornaamste reden hiervan lijkt dat de premie fors is gedaald met gemiddeld tien procent per premiebetaler.

600 euro

Als je het marketingbudget (van 2012 weliswaar) deelt door het aantal uiteindelijke overstappers dan betekent dit een bedrag van 600 euro per overstapper. Echter is hierbij geen rekening gehouden met mensen die dankzij de reclames zijn gebleven bij hun huidige zorgverzekeraar of zijn overgestapt naar een andere zorgverzekering binnen hetzelfde concern. Zo wordt iemand die wisselt van CZ naar CZdirect niet geteld als overstapper.

Het is nog mogelijk om tot 31 januari 2014 voor een andere zorgverzekering te kiezen, mits je oude verzekeraar al is opgezegd. Na die datum zal Vektis komen met een definitief aantal overstappers.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.