Dé 5 grootste misvattingen rondom overstappen zorgverzekering

Dé 5 grootste misvattingen rondom overstappen zorgverzekering

Artikel door: Koen Kuijper - geen reacties

Dé 5 grootste misvattingen rondom overstappen zorgverzekering

Sinds vorige week maandag kun je weer kiezen voor een nieuwe zorgverzekering in 2018. Toch doen er nog steeds de nodige vooroordelen de ronde over het overstappen van zorgverzekering. Zo wordt het wisselen naar een andere verzekeraar door veel mensen als ‘gedoe’ ervaren en bestaat er nog veel onwetendheid over het gehele proces.

Is een collectieve zorgverzekering bijvoorbeeld altijd goedkoper?

Om deze en andere misvattingen weg te nemen, worden hieronder de vijf grootste misvattingen op een rij gezet.

1. “Ik kan niet overstappen, omdat ik chronisch ziek ben”

Dat klopt niet. Een zorgverzekeraar mag iemand niet weigeren voor de basisverzekering op basis van:

  • De medische voorgeschiedenis of andere gezondheidskenmerken
  • Een chronische aandoening of ziekte
  • Geslacht
  • Leeftijd

Voor de basisverzekering geldt dus een acceptatieplicht.

Ook voor het merendeel van de aanvullende verzekeringen zul je direct worden geaccepteerd. Dat iemand wordt geweigerd voor een verzekering komt in de praktijk weinig voor. Voor zeer uitgebreide aanvullende verzekeringen en tandartsverzekeringen geldt bij sommige verzekeraars een medische acceptatie.

Meer over medische selectie

2. “Zodra ik ben overgestapt, zit ik voor een jaar vast aan deze zorgpolis”

Dit is niet juist. Nadat je online bent overgestapt, heb je recht op 14 dagen bedenktijd. Dit is in de wet opgenomen. Als je iets per telefoon of via het internet bestelt of afsluit, koop je op afstand. Je hebt dan recht op 14 dagen bedenktijd. Gedurende deze periode is het mogelijk om de aanvraag van je zorgpolis kosteloos te annuleren. Vervolgens kun je jouw oude verzekering weer herstellen of  wederom overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij.

Een uitzondering hierop is als je bent overgestapt op locatie, bijvoorbeeld via een verzekeringsadviseur of in de ‘winkel’ van de verzekeraar. Er is dan geen sprake van een koop op afstand.

3. “In januari kan ik ook nog wisselen van verzekeraar”

Niet waar. Je kunt alleen overstappen tot en met 31 december. Je oude polis wordt dan automatisch voor je opgezegd.

Het is overigens wel mogelijk om nog in januari een nieuwe verzekering af te sluiten. Hierbij geldt wel de voorwaarde dat de oude verzekering al voor 1 januari van het nieuwe jaar is opgezegd door de verzekeringsnemer.

Tussentijds wisselen van verzekeraar is overigens in enkele situaties wél mogelijk.

4. “Overstappen is ingewikkeld en zorgt voor veel extra administratie”

Klinkklare onzin. Overstappen naar een andere verzekering regel je binnen 5 a 10 minuten en zorgt niet voor extra papierwerk. Bovendien is wisselen van verzekeraar erg eenvoudig: zodra je een nieuwe zorgverzekering afsluit bij een andere verzekeraar wordt dit gemeld aan een centraal administratiesysteem.

Dit systeem (de zogenoemde overstapservice) informeert je huidige verzekeraar dat je bent overgestapt en zegt je ‘oude’ polis eenvoudig op. De nieuwe zorgverzekering gaat op 1 januari van het nieuwe jaar in. Je hoeft zelf dus bijna niets te doen.

5. “Overstappen naar een collectieve zorgverzekering is altijd goedkoper”

Kolder. Zorgverzekeringen waarbij je een collectiviteitskorting krijgt, zijn zonder korting al dermate hoog geprijsd dat zelfs met de korting een individuele polis in veel gevallen alsnog voordeliger uitvalt.

Zorgvergelijker: vergelijken op prijs & inhoud

Staar je dus niet blind op een korting die je krijgt via je werkgever. In veel gevallen kan het écht goedkoper.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.