Zorgpremie dubbel afgeschreven: wat nu?

Premie dubbel afgeschrevenBen je in december overgestapt van zorgverzekering en is de zorgpremie voor januari door je nieuwe én oude zorgverzekeraar afgeschreven? Dan is er geen reden tot zorgen: zodra je oude zorgverzekeraar de opzegging heeft verwerkt, wordt de premie automatisch teruggestort. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.

Uiteindelijk krijg je van je oude verzekeraar een bevestiging dat je zorgpolis is opgezegd en dat de teveel betaalde premie wordt teruggeboekt naar je bankrekening.

Direct terug laten storten

Dubbel premie betalen komt vooral voor bij mensen die eind december zijn gewisseld van verzekeraar. Bij hen heeft de verzekeraar nog niet genoeg tijd gehad om de afmelding administratief te verwerken. Het enige vervelende is dat het daarom soms even kan duren voordat de teveel betaalde premie weer op je rekening staat.  Wil of kun je hier niet op wachten? Dan kun je de premie handmatig laten terugstorten door je bank. Dit noemt men ook wel storneren.

Hoe werkt dit?

  1. Log in op internetbankieren bij je bank
  2. Bij het scherm van incasso’s kun je een betaling weigeren of terugboeken
  3. Bij de incasso’s kun je zien of de terugboeking succesvol is aangevraagd of is teruggeboekt
  4. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met je bank.

Belangrijk: voordat je overgaat tot storneren, is het belangrijk om er zeker van te zijn dat je bent geaccepteerd door de nieuwe verzekeraar. Je bent in ieder geval geaccepteerd als je een bevestigingsbrief, e-mail en/of zorgpasje hebt ontvangen van je nieuwe verzekeraar.

Heb je deze nog niet ontvangen? Probeer dan in te loggen met DigiD bij je nieuwe verzekeraar. Hier kun je als het goed is je nieuwe polisblad inzien. Twijfel je nog steeds of je wel bent aangemeld bij de nieuwe verzekeraar? Neem dan contact op met de verzekeraar.

Dubbel verzekerd?

Het is verder belangrijk om te beseffen dat je nooit dubbel verzekerd kunt zijn voor medische zorg, ook al heb je wel twee keer premie betaald. Je overstap is gewoon goed verwerkt, alleen duurt het wat langer voordat de opzegging helemaal is verwerkt bij je oude verzekeringsmaatschappij. Op termijn ontvang je vanzelf een opzeggingsbewijs van de oude verzekeraar.

Betaling blijft uit

Als de terugbetaling langere tijd uitblijft, neem je contact op met de verzekeraar en dien je een klacht in. Doet de verzekeraar te weinig met jouw klacht? Dan kun je eventueel een klacht indienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).

Meer over klacht indienen zorgverzekeraar

Koen Auteur Zorgwijzer.nl

Als auteur voor ZorgWijzer.nl houd ik mij bezig om alle informatie binnen de snel veranderende zorgsector zo goed mogelijk in kaart te brengen. Heb je vragen aan de hand van mijn artikelen? Stel ze dan gerust hieronder of via de verschillende sociale media kanalen.

0 reacties Zorgpremie dubbel afgeschreven: wat nu?
Schrijf een reactie
Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Het laatste nieuws