Zorgverzekeraars eerder onderworpen aan controle NZa

Zorgverzekeraars worden dit jaar al in een eerder stadium gecontroleerd op de juistheid, vindbaarheid en volledigheid van informatie op de website. Ook de telefonische klantenservice bij verzekeraars wordt wederom onder de loep genomen door middel van mystery callers. Dat schrijft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een brief aan de Tweede Kamer.

Voorheen vonden vrijwel alle controles plaats tussen half november en eind december; de periode waarin men kan wisselen van zorgverzekering.

Meer transparantie

Door al vroegtijdig de dienstverlening van verzekeraars onder de loep te nemen, hoopt de NZa de transparantie te vergroten, ook op momenten dat men niet kan switchen van polis: ‘de nieuwe acties benadrukken dat transparantie het hele jaar door van groot belang is’.

Twitter webcare

De NZa kondigt verder een nieuwe maatregel aan: het monitoren van de Twitter webcare service bij ziektekostenverzekeraars. De toezichthouder merkt namelijk dat steeds meer klanten met een vraag, klacht of opmerking zich richten op het Twitterkanaal van de verzekeraar.

Collectiviteiten

Ten slotte past de NZa per 1 november 2017 de ‘regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten’ aan. Dit houdt in dat verzekeraars verplicht worden gesteld om op de website duidelijke informatie te verschaffen over collectieve verzekeringen. Dit betekent bijvoorbeeld dat het voor de verzekerde duidelijker wordt op basis van welke basispolis de collectiviteit is gebaseerd.

Koen Auteur Zorgwijzer.nl

Als auteur voor ZorgWijzer.nl houd ik mij bezig om alle informatie binnen de snel veranderende zorgsector zo goed mogelijk in kaart te brengen. Heb je vragen aan de hand van mijn artikelen? Stel ze dan gerust hieronder of via de verschillende sociale media kanalen.

0 reacties Zorgverzekeraars eerder onderworpen aan controle NZa
Schrijf een reactie
Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Het laatste nieuws