Enorme verschuiving klanten zorgverzekeringsmarkt

Enorme verschuiving klanten zorgverzekeringsmarkt

Artikel door: Koen Kuijper - geen reacties

Enorme verschuiving klanten zorgverzekeringsmarkt

Er zijn dit jaar flinke verschuivingen in het aantal klanten van de vier grote zorgverzekeraars, Achmea, VGZ, CZ en Menzis. De hoogte van de premie en de verschillen in premie tussen verzekeraars onderling hebben hierin een centrale rol gespeeld. Dit geven ook de verzekeraars zelf toe.

De eerste cijfers van onderzoeksinstituut Vektis tonen aan dat 1,1 miljoen verzekerden zijn gewisseld van zorgverzekeraar. Daar kunnen er nog meer bijkomen, aangezien men tot uiterlijk 1 februari de tijd heeft om een nieuwe zorgverzekering te kiezen. Hier geldt wel de voorwaarde dat de oude verzekering (van 2018) is stopgezet voor 1 januari 2019.

‘Wakker geschud’

Bart Koenraadt van Zorgwijzer reageert positief op de verschuivingen in de markt:

“Het is goed om te zien dat de consument wordt wakker geschud als de premie omhoog gaat en daardoor om zich heen gaat kijken of het elders goedkoper kan. Daaruit kan worden geconcludeerd dat het huidige zorgstelsel met marktwerking uitstekend functioneert. Niet voor niets stappen er ieder jaar ruim een miljoen mensen over.”

Winnaars

VGZ is de grote winnaar van afgelopen overstapseizoen. De verzekeraar kreeg er maar liefst 200.000 klanten bij; een record. Onder het concern van VGZ valt onder meer verzekeraar Univé en de labels van Bewuzt en ZEKUR.

Lees ook: Welke zorgverzekeraars en labels zijn er?

Ook het concern Menzis spreekt van een lichte groei, ondanks dat het collectief van FNV Menzis en enkele gemeenteverzekeringen werden geschrapt. Menzis is risicodrager voor het label Anderzorg.

Verliezers

Aan de andere kant zijn Achmea en CZ de grote verliezers dit jaar met respectievelijk 115.000 en 118.000 verzekerden minder dan in 2018.

CZ noemt als oorzaak de iets hogere premie dan de concurrentie. De zorgverzekeraar houdt bewust nog wat overtollige reserves vast om de premiestijging in de toekomst te kunnen dempen. Tegenvallende resultaten van het nieuwe label ‘Just’ zouden mogelijk ook kunnen meespelen in verlies van klandizie. De opvolger van CZdirect steeg flink in premie en daarnaast werden er minder aanvullende verzekeringen aangeboden. CZ is tevens risicodrager voor OHRA en Nationale Nederlanden.

Achmea noemt een andere oorzaak voor de tegenvallende resultaten. Om strategische redenen werd namelijk afscheid genomen bij een grote volmacht van Avéro Achmea. Dit resulteerde in een verlies van ongeveer 83.000 verzekerden. Steeds meer verzekeraars willen af van dergelijke samenwerkingen. Zilveren Kruis zelf zou naar eigen zeggen zo’n 30.000 verzekerden verliezen.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.