Zorgverzekeraars spenderen 30 miljoen aan reclame

Zorgverzekeraars spenderen 30 miljoen aan reclame

Artikel door: Bart Koenraadt - geen reacties

Zorgverzekeraars spenderen 30 miljoen aan reclame

Zorgverzekeraars hebben vorig jaar ruim 30 miljoen euro besteed aan reclamekosten. Dat lijkt een heleboel geld, maar is wel ruim 11 procent minder dan het jaar daarvoor.

Bovendien bedraagt het nog minder dan 0,1 procent van de totale omzet van zorgverzekeraars. Een verzekerde van 18 jaar of ouder betaalt hierdoor ongeveer 2,20 euro van diens premie op jaarbasis bij aan deze kostenpost.

Dat blijkt uit de Monitor Zorgverzekeringen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Reclamekosten per jaar

De afgelopen jaren zijn de reclamekosten – waaronder televisie, radio en internet vallen – fors gedaald (lees: ruim 26 procent). In 2014 bedroeg deze kostenpost namelijk nog bijna 40 miljoen euro.

Kostensoort2014201520162017
Totaal verzekeraars (in miljoenen euro’s)39,7435,4733,9930,08
Per verzekerde (in euro’s)2,972,632,512,20

Het grootste deel van de 30 miljoen euro wordt uitgegeven door de vier grote verzekeraars, namelijk Achmea, VGZ, CZ en Menzis. In totaal zijn er meer dan 40 aanbieders van zorgverzekeringen actief.

Bekijk ook: Alle zorgverzekeraars per 2019

Actieplan NZa

De NZa constateert met deze ontwikkeling dat zorgverzekeraars zich houden aan het actieplan Kern Gezond (april 2015). Dit actieplan had als doel het zorgstelsel te versterken en de eigen rolvervulling te verbeteren door keuzevrijheid en transparantie op de zorgverzekeringsmarkt te vergroten. Tot voor die tijd waren reclames van verzekeraars vooral gericht op specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld jonge mensen of diegene met een hoge opleiding.

Aangezien de reclamekosten uit betaalde zorgpremies worden betaald, moet er wel een maatschappelijk belang achter schuilen.

12 november

De eerste reclames van grote zorgverzekeraars zijn inmiddels al te zien en horen op de televisie en radio. Ook nieuwkomer Just – de nieuwe prijsvechter van CZ – maakt al radioreclame.

Vanaf volgende week zal iedereen er weer op ieder mogelijk moment mee geconfronteerd worden, aangezien op 12 november alle premies en voorwaarden bekend zijn. Vanaf dat moment is het weer mogelijk om een andere zorgverzekering te kiezen en zullen de verzekeraars weer gaan vechten om de gunst van de verzekerde.

De verwachting is dat 1,25 miljoen Nederlanders gaan overstappen van zorgpolis. Dat zou een recordaantal betekenen.

Premiestijging

De premie van de zorgverzekering gaat in ieder geval per 2019 omhoog. Dat kan ik wel stellen aan de hand van eerdere bekendmakingen. Al zal de premiestijging niet zo hoog zijn als het kabinet eerder voorspelde (lees: 124 euro). De verwachting ligt eerder op zo’n 60 a 100 euro op jaarbasis.

Ook dit jaar zullen vooral de grote zorgverzekeraars hun financiële reserves inzetten om prijs enigszins te drukken. Echter geven zij ook aan dat ook die middelen langzaam opraken en dat een forse verhoging in de toekomst er aan zit te komen.

Benieuwd welke zorgpremie er al voor 2019 bekend is? Bekijk dan dit overzicht.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.