Onbeperkt fysiotherapie duur én lastig te verzekeren (in 2020)

Onbeperkt fysiotherapie duur én lastig te verzekeren (in 2020)

Artikel door: Bart Koenraadt - 94 reacties

Onbeperkt fysiotherapie duur én lastig te verzekeren (in 2020)

Het wordt duurder en lastiger om in 2020 een zorgverzekering af te sluiten met (onbeperkte) vergoeding voor fysiotherapie. Dat blijkt uit een rondgang van Zorgwijzer door alle vergoedingsvoorwaarden.

Update: Inmiddels is de informatie voor 2021 ook bekend, klik hier voor het laatste nieuws omtrent onbeperkt fysiotherapie.

Aanvullende verzekeringen gaan in prijs omhoog, pakketten worden geschrapt en veel verzekeraars blijven vasthouden aan medische voorselecties.

Nu alle zorgverzekeraar hun premies en voorwaarden voor volgend jaar bekend hebben gemaakt, is het tijd om de balans op te maken:

  • Er zijn slechts drie zorgverzekeraars die een pakket bieden met volledige dekking voor fysiotherapie. Alle drie vallen onder hetzelfde concern.
  • Bij alle drie geldt een medische selectie.
  • Voor een pakket met volledige vergoeding van fysiotherapie betaal je volgend jaar gemiddeld 752,96 euro. Dat is ruim 78 euro meer dan vorig jaar.
  • Pakketten met ruime dekking voor fysiotherapie (meer dan 20 behandelingen per jaar) worden geschrapt of zijn duurder geworden.

Overzicht

In 2020 zijn er nog maar drie zorgverzekeraars die een volledige dekking bieden voor fysiotherapie. Twee minder dan in 2019.

Een overzicht:

Maak een vergelijking voor onbeperkt fysiotherapie inclusief de basisverzekering en mogelijk andere dekkingen op onze bijgewerkte zorgvergelijker (2020).

Zorgelijke ontwikkeling

In bovenstaand overzicht is duidelijk te zien dat er op dit moment nog maar drie zorgverzekeraars zijn die een aanvullend pakket aanbieden met volledige vergoeding van fysiotherapie behandelingen. IZZ door VGZ valt af in 2020 en biedt volgend jaar nog maar 52 behandelingen fysiotherapie aan. Hetzelfde geldt voor De Friesland, die nog maar 36 behandelingen aanbiedt vanuit AV Optimaal.

Bij alle verzekeraars (ONVZ, PNOzorg en VvAA) die nog wel onbeperkte fysiotherapie aanbieden, geldt in 2020 een medische selectie.

Koen Kuijper van Zorgwijzer vindt dit een zorgelijke ontwikkeling.

Het wordt voor veel mensen steeds lastiger om (onbeperkte) fysiotherapie te verzekeren in 2020. De gemiddelde premie van een pakket dat fysiotherapie volledig dekt, komt uit op ruim 750 euro per jaar. Dat is voor mensen met een chronische aandoening, zoals reuma of artrose vaak niet te betalen. Bovendien wordt deze groep vaak geweigerd voor deze aanvullende verzekeringen, omdat zij op medische gronden een te groot risico vormen voor de ziektekostenverzekeraar.

Koen Kuijper – Zorgwijzer

Verzekeraars bezuinigen op fysiotherapie

Veel verzekeraars bezuinigen per 2020 op de dekking van fysiotherapie vanuit de aanvullende verzekering.

Dit betekent concreet:

  • Pakketten met hoge dekking worden geschrapt of zijn niet meer af te sluiten (bijvoorbeeld bij Nationale Nederlanden, De Amersfoortse Stad Holland, VGZ en UMC)
  • Dekkingen van aanvullende verzekeringen met fysio worden verlaagd (bijvoorbeeld bij CZ, Univé en VGZ)
  • Aanvullende verzekeringen worden duurder (bijna alle verzekeraars)

Afhankelijk van aanvullende verzekering

Voor honderdduizenden Nederlanders speelt fysiotherapie een belangrijke rol in de gezondheid. “Maar lang niet iedereen komt in aanmerking voor vergoeding vanuit de basisverzekering”, vertelt Kuijper.

“Een groot deel blijft afhankelijk van de particuliere, aanvullende verzekeringen. Op die verzekeringen heeft de overheid geen invloed. Zorgverzekeraars mogen zelf bepalen wie zij verzekeren en welke premie zij er voor rekenen.”

Lees ook: alles over de vergoeding van fysiotherapie

Fysiotherapie wordt alleen volledig vergoed vanuit de basisverzekering bij spierziekten en bepaalde chronische aandoeningen, zoals Multipele sclerose (MS) of een ruggenmergaandoening.

94 reacties

  • JJacques

    Ik heb continu last van een stijve, wordt fysio voor deze aandoening vergoed vanuit de basis verzekering?

  • FFermin

    Fermin spielertrikot trikot getragen von im spiel original spielgetragen vintage matchworn signiert prepared vorbereitet kadersigniert Fußball für Kinder.

    Tasha

  • VVincent

    Beste,

    Er zijn toch ook een aantal verzekeraars waar je enkel je aanvullende fysio kan afsluiten en je basis weer bij een ander?

  • TTheo

    Nick, wat voor griezel ben jij? Wat doe jij voor werk? PR man bij een zorgverzekeraar? Vraag eens na bij een willekeurige fysiotherapeut hoe de werkdruk is, de beloning, de zorg en angst voor de toekomst bij (chronische) patiënten. Ik hoop voor jou dat jij gezond blijft en niet afhankelijk wordt van de door jou geprezen zorgverzekeraar! Dan stel je je mening snel bij.

  • TTieneke Schriemer

    Valt hartvallen ook onder chronische ziekten

  • RRicardo Cabenda

    Aangegeven bij zilveren kruis dat als men een bepaald bewegings apparaat huurt of koopt er een besparing ontstaat van minimaal 2000 euro per jaar, ook bevestigd en geadviseerd door specialist.
    Nu 2x per week therapie aan huis al een jaar lang.
    Reactie van verzekeraar wordt niet gedaan ondanks besparing van minimaal 2000 euro per jaar.
    Dank je wel marktwerking en overheid.

  • DDinie Jansen

    Waarom lossen de zorgverzekeraars het probleem van de grijze plaag niet op.
    Gewoon ziek, gebreken etc. u bent ons te duur.
    De huisarts komt volgende week en spuit u af.
    Nog vragen ?

    Wat een kleren zooi is dit land !

    • NNick

      @Dinie Jansen
      Je doet nu net of zorgverzekeraars dit doen. En dat is niet het geval.
      Waarom doe je zo dramatisch? Lees dit artikel eens: https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2019/zorgstelsel-nederland-nummer-1-europa
      Dus ja, als je denkt dat het hier slecht is, het kan slechter!
      Het kan ook in Nederland niet 100% perfect zijn, maar waarom beseft niemand dat het in Nederland toch best wel goed is allemaal?
      Omdat we alles als de normaalste zaak van de wereld zien, we voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en omdat we gewoonweg bizar verwend zijn en we dat niet eens meer in de gaten hebben!

    • RR

      @Nick

      Als je dit zegt, spreek je voor jezelf.

      Wij nederlanders kijken altijd naar de buren, daardoor zien we niet er voor onze neuzen werkelijk afspeelt.

      Vele veteranen, oud militairen, politie, hulpverleners met een hoog risico op fysieke problemen (na hun veertigste) zullen je opmerking waarderen.

      De werkelijke helden zijn niet zichtbaar.

      Wat dacht je er van als de zo zeer zelfbewuste nederlander eerst bij zichzelf begint?

      De eerste die een poot uitsteekt voor de mensen die zich werkelijk ingezet hebben voor de man of vrouw naast u zijn nooit nergens te vinden dan in kritiek.

      Wellicht een gouden handdruk voor zij die mensen uitbuiten naar voorbeeld in de verre buurlanden.

      Feestgangers genoeg in dit land. Voor dat geld kan veel heropgebouwd worden, waar de overheid al jaren hun verantwoordelijkheden en handen van hebben weggetrokken. Bouwfraude etc.

      De koekoek zit al tijden in het nest.

    • LLeenders

      @Nick. Pardon Nick, de zorgverzekeraars doen dit WEL. Zij lobbyen bij de minister om zoveel mogelijk het financiële plaatje bij de patiënt neer te leggen. Onder het mom van de zorgkosten moeten omlaag. Er is praktisch geen marktwerking in de zorg. De zorgverzekeraars beheren en beheersen alles, met goedkeuring van ons kabinet!!!
      Links en rechts hebben dit in 2006 afgesproken en gaan door, tot de zorg uitgekleed is, maar beloven van alles en doen zeer verontwaardigd over misstanden.
      Maar dit gaat echt niet veranderen met de bekende politieke partijen.
      De zorgverzekeraars hebben vanaf nu weer mooie TV spotjes. Voor de goedgelovige burger.

    • Hhar

      @Leenders

      Wie heeft die spotjes niet op de tv?.
      Vervelende herhaalreclames heel de dag door, schoonenberg, lidl jumbo etc.
      Sommigen zijn geen eens lachwekkend .
      Dit is de bedoeling veel reclame maken en de reclame als je opneemt niet weg kunnen halen.

    • RR

      @Leenders

      Ja. Wie kent die reclames niet (en wat het ze opgeleverd heeft).

      RVS “Denkt aan Alles”

      Nationale Neeederlaaaanden…

      (Geen cent te veel hè)

      Hahaha

    • AAnnelies

      @Nick
      Ik ben het helemaal met je eens.

    • RR

      @Annelies

      Gelukkig maar. Het zou tijd worden dat mensen die dit zeggen wat meer in de realiteit gaan staan.

      Kijk in je eigen spiegel en ontmasker je eigen onwetendheid.

      😉

    • BBianca

      @Nick
      Wij wonen met ons gezin in Duitsland en daar is het zoveel beter geregeld. Geen belachelijk hoge kosten voor tandarts, ziekenhuis opname of medicijnen.
      Ik heb net 7 dagen in het ziekenhuis gelegen en een heftige operatie ondergaan .Ik heb hiervoor een rekening gekregen van 70 euro en meer niet. 10 euro per dag!
      Waarom kan dit hier wel en in Nederland niet?

    • RR

      @Bianca

      Ooit kon dit ook in Nederland. Maar daar werd natuurlijk weer misbruik van gemaakt.

      We zijn natuurlijk wel zelf verantwoordelijk voor wat wij doen.

      Dus hoeveel mensen zijn er daadwerkelijk geholpen die toen 20 of 30 jaar waren?

      En kijk eens wat er mogelijk is in nederland om “vrijwillig” je leven te laten verzieken met zaken, waar niemand ooit om gevraagd heeft.

      Exploitatie van geboorte tot graf… net zoals een neo-fedale samenleving?

    • CCorhanna

      @Bianca

      In nederland valt deze zorg onder de basis verz.

    • RR

      @Corhanna

      De verzekering anno 1988 was bij VGZ ongeveer 35,- gulden.

      Er is geen lucratievere business dan rijk worden aan het leed dmv doordachte strategie en schuld.

      De basis van nu was de top van toen, die enkelingen die toen goed voor ons land zorgden tussen 1945 en 1990 zijn nu de mensen die hier de vruchten niet van plukken. 😉

      Het is handig te weten dat een geestelijk gezonde maatschappij nooit berust op pure commercie of het onverantwoordelijke handelen met dubbelzinnige wetgevingen in het voordeel van maar een enkeling.

    • AAns

      @Bianca

      Omdat hier zoveel zorgverzekeraars zijn iedere winkel kan zorgverzekering opstarten. En moete er allemaal van eten en veel verdienen.
      Ze hadden een verzekering in het land en dan heeft iedereen plezier van we hebben ervoor gevochten maar heeft hier geen zin in het land
      Ze doen wat ze willen.
      Gr ans

    • AAimee

      @Nick

      De beste zorg van Europa? Voor wie? Voor mensen met veel geld en niet voor chronisch zieken want die betalen zichzelf suf nu er vanalles geschrapt wordt.

  • CCarolien van Loon

    Moet in ieder geval 1 keer p. week naar fysiotherapeut ivm met lymfoedeem. Heb ook cronisch klachten waardoor ik om de zoveel tijd ook weer naar de fysiotherapeut moet. Zit er dan ook hard over na te denken om dat volgend jaar maar minder te doen. Kwaliteit van leven wordt op deze manier steeds minder.

  • TTineke

    Wij zijn al jaren verzekerd bij ONVZ en hebben goede ervaringen bij hen.
    Heb nu voor mezelf een hoger pakket aangevraagd. Ik heb meer zorg nodig, al jaren. Mijn echtgenoot niet. Hij blijft hetzelfde aanvullende pakket houden.

  • MMar

    Valt fibromyalgie onder de spierziekte

    • IIngrid

      @Mar
      Fybromyalgie valt helaas niet onder chronische aandoeningen, helaas

  • MMelissa

    IZZ heeft 52 fysiotherapie per jaar en als reumapatiënt en als lipoedeempatiënt met secundair lymfoedeem moet ik alleen al vanwege mijn oedeem al 1 keer in de week naar een huidtherapeute toe en nou met de artrose in mijn knie is fysiotherapie erg nodig maar aangezien ik al contact heb gehad met IZZ (ze konden niks vinden van de 52 fysiotherapie per jaar) weet ik niet wat ik nou moet doen. Als ik de oedeemtherapie niet krijg dan zwellen mijn benen op en ik krijg dan fibrose in mijn benen maar als ik geen fysiother

    • CCees Damiaans

      @Melissa Bij een verwijzing voor gonartrose krijg je 12 behandelingen uit het basispakket. Vr groet Cees

    • MMarielle

      @Melissa: als je een verwijzing hebt voor het oedeem, kun je kijken of je in aanmerking komt voor een chronische machtiging? Dan hoef je maar eenmalig de eerste 20 behandelingen zelf/ of uit je aanvullende verzekering te betalen, daarna gaat het uit de basis… Dan heb je dit jaar nog 32 behandelingen voor je andere klachten en volgend jaar gewoon 52

    • JJeannette

      @Marielle

      Helaas valt lymfoedeem wel onder chronische aandoeningen maar Lipoedeem niet. Dat is heel raar want juist bij lipoedeem heb je veel klachten en daar komt bij dat je dit levenslang hebt, en niet meer weg gaat. Wanneer komt lipoedeem eindelijk eens op de lijst van chronische aandoeningen???

    • JJeannette

      @Melissa
      Ik weet wat het is, ook ik heb een ernstige vorm van Lipoedeem met secundaire lymfoedeem. Ik moet voor de bijkomende klachten zeker 1 a 2 keer per week naar de fysiotherapeut/ manueeltherapeut. 3 jaar geleden lokte IZZ de klanten naar hun toe met volledige fysiotherapie, 2 jaar geleden krijgen deze mensen een zeer forse premie verhoging. Toen konden we niet meer weg omdat inmiddels de medische selectie was ingevoerd. Nu laten ze de volledige vergoeding vallen en wordt nog slechts 52 behandelingen vergoed. Maar de extra premie die je betaald omdat je volledig fysiotherapie hebt en niet op een collectief kunt terug vallen moet je nog steeds betalen, sterker nog de premie wordt maar liefst 9 euro p/mnd hoger dan in 2019.

  • BBar

    Ik heb longemfyseem en een longfunctie van 23% maar omdat ik goed voor mijzelf zorg hoef ik nooit naar het ziekenhuis voor behandeling daardoor val ik in groep 1 waardoor ik recht heb op 3 long fitness behandelingen per jaar terwijl ik eigenlijk elke week 1x onder begeleiding van een fysio moet trainen waardoor nu mijn conditie achteruit gaat en ik straks vanzelf wel in het ziekenhuis beland!

    • RRené Schoolenaar

      @Bar
      Voor mij precies hetzelfde.

    • TThea

      @René Schoolenaar

    • TThea

      @René Schoolenaar

      Ik heb COPD gold2. Dit jaar max. 27 behandelingen, volgend jaar nog maar 3. Waar slaat dit op verzekeraar? Zet lekker veel zoden aan de dijk. Kom tot heden niet meer in het ziekenhuis. Spaart ook geld uit voor de verzekeraats.Ook maar weer zelf gaan betalen

    • IIsaac

      @Bar
      Zo is het helaas . Preventief verzorgen betaal je zelf . Of je zou roker moeten zijn die wilt stoppen .
      Ik betaal ruim €500,=/j contributie voor sportschool cardio-en copd-trainingen om maar niet naar de specialist te hoeven .
      Toch maar roken , dan ?

  • PP. Bakker

    Ook ik heb wekelijks gewoon fysiotherapie nodig, maar ik weet inderdaad niet meer hoe ik dit dan zou moeten betalen!
    Daarbij komt, dat ik ook nog eens van een rolstoel afhankelijk ben.
    Hoe zit dat dan met andere rolstoelgebruikers…?

    • NNick

      @P. Bakker
      Kan me bijna niet voorstellen dat jij geen chronische indicatie hebt voor fysiotherapie!?
      Overleg eens met je medisch specialist, die moet een chronische indicatie afgeven…

    • JJan Schattevoet

      @Nick

      Ik heb drie jaar fysiotherapie
      Gehad hartpatiënt naar drie jaar moet je alles zelf betalen toen ben ik gestopt er mee

    • WWreijt

      @Nick.
      Voor de chronische indicatie moet je je de 1e 16 behandelingen zelf betalen.

    • JJacky

      @Wreijt ook dat maar vergeet niet dat als je datzelfde jaar bv geopereerd wordt en je fysio nodig hebt ,de teller weer op 0 staat!!! Dus de eerste 20 behandelingen uit eigen zak (zilveren kruis achmea)= bijna 600 euro!!!!!

    • LLeenders

      @Wreijt
      Voor een chronische indicatie moet je ALTIJD de eerste 20 behandelingen zelf betalen of voor verzekerd zijn.

    • JJacky

      @Nick ook al geeft de specialist ‘chronisch af, wil niet automatisch zeggen dat dat ook gehonoreerd wordt!
      Er is een lijst met indicaties ,val je daaronder KAN chronisch geaccepteerd worden.
      Heb ik zelf ervaren dit jaar (zilveren kruis achmea).
      Na 13! Jaar chronisch fysio te hebben gehad voor mijn knie,dit jaar niet meer omdat ze geen ‘kopje ‘ meer hiervoor hebben.
      (Ondanks brieven en motivat IIIie van specialist, fysio en huisarts)

    • JJacky

      @Nick
      Helaas is een chronische verwijzing niet leidend!
      Ik ben ,na 13 jaar chronisch fysio voor mijn knie, dit jaar afgewezen.
      Er is een lijst met chronische indicaties vanuit de overheid.
      Is jouw aandoening hier niet op te vinden? Helaas!
      (Ondanks onderbouwing van specialist,huisarts en fysio)
      (Zilveren kruis achmea)

  • EErica Gielstra

    En dan ook nog de zgn. Goedkoopste verzekeraar(promovendum) verhoogt de premie voor de basisverzekering met maar liefst 10 euro pm pp. Dan blijft er geen geld over voor aanvullende verzekering. Wat een ontzettend slechte situatie die marktwerking in de zorg. Eigenlijk een schande voor een beschaafd land.

  • CChris

    Wat ik met name wrang vind is dat er wéér bezuinigd wordt in de vergoeding fysiotherapie, terwijl dit maar ongeveer 1,5% van de totale zorgkosten omvat. Terwijl fysio therapie mensen aan het werk houd en ziekenhuis interventie voorkomt. Als 1 fysiotherapeut 1 operatie van zeg 1000 euro

  • WWilma

    Deze informatie klopt niet, De Friesland heeft onbeperkt fysiotherapie geschrapt, ook niet meer bij medische noodzaak.
    Het maximale is volgend jaar 36 behandelingen.

    • KKoen Kuijper

      @Wilma

      Beste Wilma,

      Dank voor je feedback. Dit is inmiddels aangepast

    • LLeenders

      @Wilma
      Dat is al heel lang zo. Je moest dat aanvragen en dan is het maar net hoe de pet staat.

  • HHG. Meijer

    Ik train twee keer per week minimaal en in de wintertijd nog vaak drie keer.
    Ik heb rugproblemen, uitval in mijn linkeronderbeen door meerdere hernia operaties. Heb een dubbele longtransplantatie gehad veroorzaakt door een agressieve vorm van reumatoïde artritis die plotseling is ontstaan en een bacterie heeft veroorzaakt in mijn longen.
    Als ik één week niet heb kunnen trainen is mijn conditie al erg verslechterd mede doordat wandelen en bewegen buiten voor mij een groot probleem is.
    Ik ben zo dankbaar dat ik een nieuwe kans heb mogen ontvangen door mijn transplantatie, maar dit wordt mij door maar één keer in de week therapie erg moeilijk gemaakt. Zelfs tijdens onze vakantie moet ik nog naar therapie op mijn vakantiebestemming anders trek ik het niet helaas.

    • NNick

      @HG. Meijer
      Om welke therapie gaat het als ik vragen mag? Want je noemt het ook trainen?

  • TToon

    Duitsland heeft onderzoek gedaan naar het Nederlandse zorgsysteem. Zij kwamen tot de conclusie dat hun systeem het oude ziekenfonds goedkoper was dus ze blijven dit nu voortzetten.

    • NNick

      @Toon
      Interessant. Heb je een bron? Zou daar graag meer over lezen. Want goedkoper is leuk, maar er zijn meer criteria wat een zorgstelsel ‘goed’ maakt. Ik heb zelf bijna een jaar in Duitsland gewoond en weet wel dat je niet ziek moet zijn in Duitsland, want je betaald je blauw aan eigen bijdrages voor ongeveer ALLES. En er is een ongelofelijke ongelijkheid tussen de Krankenkasse en particulier verzekerd zijn. Krankenkasse verzekerde zijn een soort 2de rangs burgers… lange wachtlijsten, oudere kamers is ziekenhuizen bijvoorbeeld…
      En de tandarts is onwijs duur in Duitsland….

    • PPeter

      @Nick

      Ik herken dit ook. In Duitsland liggen de eigen bijdragen veel hoger en er is inderdaad veel ongelijkheid!

      Ik geef de voorkeur aan dit zorgstelsel ten opzichte van Duitsland.

      Gegroet

  • Hhar

    Beste Nick,

    Ik kan haar fijn en uitgebreid vertellen hoe het zit met winsten van de zorgverzekeraars.
    Maar dit kan de Zorgwijzer ook hebben ze bewezen. Dus beste Nick, geef me je/mail en je krijgt een duidelijke uitleg.
    Ik ga niet in de uitleg die goed is mijn verhaal ook nog eens vertellen.
    Vriendelijk groetend har.

    • NNick

      @har
      Ik denk dat het handiger is om het hier openbaar uit te leggen, dan heeft iedereen er iets aan 🙂

    • Hhar

      @Nick
      Zorgverzekeraars hebben hun budgetten voor de apohekers al jaren gelijk gehouden. Er wordt minder zorg uit de basisverzekering vergoed en het eigen risico steeg naar 385 euro.
      De zorgkosten liggen dus méér bij de apothekers dan bi jde zorgverzekeraars.
      En de opbrengsten uit beleggingen en verkopen) hele units apotheken’ weer onder een andere naam heeft veel winst opgeleverd.
      En farmacutische fabrieken die konden dezelfde medicijnen maken waar het octrioo)alleenrecht’ net afgelopen was.

      De meeste zorgverzekeraars hebben geen winst oogmerk geen bedrijven met aandeelhouders maar onderdeel van cooperaties.
      Deze cooperaties mogen wel winst maken winst plus financiele buffer.

      De vier grote spelers zijnAchmea/VGZ/Mensis en CZ.
      Geen enkele zorgverzekeraar maakt va te voren zijn premie bekend, dit is niet goed voor de marktwerking.

      De zorgaanbieders liggen nu onder vuur.
      In de gezondheidszorg zijn de hoge kosten onterechte gedeclareerde rekeningen 3 tot 4 miljard en dit kan verklaren waardoor sommige verzekeringen die vorig jaar nog in de rode cijfers stonden in eens hoge winsten hadden buiten hun buffer om. Ook de prijzen van alle ziekenhuizen zijn ondoorzichtig.
      En moeten voor iedereen doorzichtig worden.

      Minister Edith Schippers gaf aan toendertijd dik tevreden te zijn metdeze marktwerking en de winsten vande verzekeraars.,
      Volgens haar blijkt daaruit het systeem van concurerende verzekeraars werkt.:
      Immers de orgverzekeraars kopen steeds scherper in en houden GELD over.
      De zorg zou dus goedkoper moeten worden, maar wordt steeds duurder.
      Concurentie Volgens Schippers leid tot lagere zorg premies.
      Maar in de praktijk heeft Schippers geen gelijk gehad op papier klopt alles maar daar staat niet in dat er met hoge foute declaraties hoge winsten zijn behaald.
      Er zijn niet voor niets ziekenhuizen ineens uit beeld gegaan.
      En kijk naar Bronevo in Den Haag.
      Nee we worden met zijn allen lelijk in de zorgboot genomen door allerlei factoren die buiten deze regering om gebeurd.
      Hierdoor wordt alles wat de gezondheidszorg betreft door veel managers en technische bedrijven duurder gemaakt dan het werkelijke bedrag.

    • NNick

      @har
      Dank voor je uitleg, har.
      Waar moet ik beginnen, het is een heel verhaal en wat onsamenhangend.
      Ik ga even wat punten af, welke nuance behoeven.
      1) Budgetten apothekers worden gelijk gehouden. Heb je hier onderbouwing/een bron voor?
      2) De inhoud van de basisverzekering en de hoogte van het eigen risico wordt door de overheid bepaald, NIET door de zorgverzekeraars.
      3) Je geeft aan dat er steeds minder vergoed wordt uit de basisverzekering. Het klopt dat er zaken uitgaan, maar aan de andere kant wordt er ook ontzettend veel toegevoegd. Wat te denken aan al die nieuwe medicijnen die aan de lopende band ontwikkeld worden? Nieuwe behandelingen die beschikbaar komen en toegevoegd worden. Dit gebeurt achter de schermen aan de lopende band. Waarom wordt dit altijd gemist in discussies?
      4) Je geeft aan dat zorgverzekeraars geen winst mogen maken, maar de coöperaties waar ze ondervallen wel. Ik begrijp niet waarom dit een issue is? Bij wet is bepaald dat de winst die de ZORGVERZEKERAAR maakt terug moet vloeien naar de verzekerde of naar de buffers om niet om te vallen bij tegenslagen en om de premie te drukken. En daar ziet de DNB streng op toe! Wat andere takken binnen een coöperatie naar binnen harken is niet relevant. Het gaat er om dat als de zorgverzekeraar winst maakt, dit besteed wordt aan de zorg. Kan je onderbouwen dat dit NIET gebeurd?
      5)Ik begrijp niet helemaal wat je zegt voor wat betreft onterecht gedeclareerde rekeningen. En wat de winst van een zorgverzekeraar te maken heeft. Wat ik wel begrijp is dat het niet waar is wat je zegt voor wat betreft ondoorzichtigheid van prijzen in ziekenhuizen. Die publiceren zorgverzekeraars gewoon. Zie bijvoorbeeld hier: zilverenkruis.nl/Consumenten/zorg-regelen/Paginas/wat-kost-een-behandeling-in-het-ziekenhuis.aspx
      6) Dat Schipper gezegd zou hebben dat de zorg goedkoper zou worden, heb je daar een bron van? Bedoel je dat de premie naar beneden zou kunnen? Ook dat zou ik niet snappen, want hoe kan de zorg goedkoper worden als er steeds meer zorg nodig is doordat we ouder worden en er meer mogelijk is? Ik kan overigens wel een artikel vinden waar je wellicht iets aan hebt: https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2014/minister-schippers-reageert-op-oproep-consumentenbond-om-premies-fors-te-verlagen
      7)Ik probeer je opmerking te begrijpen over hoge foutieve declaraties. In dit geval is dit toch een kostenpost voor de zorgverzekeraar en is dit niet ‘de schuld’ van de zorgverzekeraar?

      Kortom, ik zie dat je ‘uitleg’ geeft, maar het zijn holle frasen wanneer je het niet onderbouwd. Het is meer het niveau van ‘dat is toch algemeen bekend’ en ‘dat weet toch iedereen’ of ‘dat heb ik gehoord van de buurman’ dan dat het inhoudelijk wat om het lijf heeft.

    • Hhar

      @Nick

      Waarom verwijs jij steeds naar de Zorgwijzer geef een eigen mening.
      Holle frasen vind ik niet.

      Hoe komt het dan dat veel Nederlanders in de armoe zitten en naar de voedselbank moeten.
      Zeg eens eerlijk, kom jij maandelijkls uit met salaris of uoitkering.

    • FFrederik

      @har

      Ik ben het met Nick eens Har. Leg maar eens uit hoe dat dan zit met die winsten…

    • TTruus

      @Frederik
      Ik denk en weet het gewoon zeker . Grotere mafia
      Instanties bestaan er niet dan ziektekostenverzekeraars en pharmaciaindustrie . Die zitten er niet voor ons hoor. Echt waanzinnig wat daar in om.gaat in geld . Ik kan me er geen plaatje bij vormen maar het zal immens zijn.
      Ja je zult maar die chronische rug of andere aandoening hebben . Jawel ….weer een streep door de vergoedingen. Maar wel.meer betalen . Het is bijna niet meer te doen om nog AV of tandartsverzekering te nemen. Ik.zou het niet weten.

    • NNick

      @Truus
      Kijk Truus, dit zijn ontzettend grote beschuldigingen die je baseert op ‘Ik denk en weet het gewoon zeker’… in Nederland is het ontzettend populair om vooral zoveel mogelijk TEGEN het systeem te zijn, tegen de regering, tegen de verzekeraars… we zijn ongeveer overal tegen, iedereen wil ons een poot uitdraaien of uitkleden en iedereen wil ons de afgrond in laten storten. Ondertussen zijn we één van de gelukkigste landen ter wereld: nos.nl/artikel/2276774-nederland-stijgt-op-wereldwijde-geluksladder-finnen-het-gelukkigst.html
      We hebben het gewoon erg goed in dit land, en als ons even iets niet zint en of het gaat niet hoe we het zouden willen dan is ‘het systeem’ de schuldige.
      Trouwens, als je een chronische aandoening hebt dan wordt fysiotherapie vaak onbeperkt vergoed uit de basisverzekering.

    • WWreijt

      @Nick

      De 1e 16 behanding zelf betalen dan verde gratis met indicatie chronische.

  • CCarl

    Nick ik denk dat jij zelf bij een zorg verzekeraar werkt.
    Ik vind het treurig dat een van de mogelijkheden om als je ziek bent voor.steeds minder bereikbaar wordt. Waardoor er veel onnodig leed is en onnodig ziekte verzuim. Vaak houd de hulp van de Fysio mensen aan het werk die daar lichamelijk worden belast( lager betaald werk) . Of mensen mobiel en zelfredsaam.
    Er ontstaat toch weer een grotere breuk tussen mensen die wel genoeg verdienen om een aanvullende verzekering kunnen afsluiten en mensen die dit niet kunnen.
    Dit is erg frustrerend.

    • NNick

      @Carl
      Het is ook treurig dat het is zoals het is Carl. Dat ben ik echt met je eens! De zorg wordt steeds beter, er is steeds meer te behandelen/genezen, we worden steeds ouder… dit alles zorgt er voor dat het bedrag dat aan zorg betaalt moet worden ook steeds hoger wordt. En het wordt zo snel hoger (doordat er dus méér mogelijk is en gaat worden) dat we het eigenlijk niet bij kunnen benen, om het met z’n alle te blijven betalen. Gevolg, premies worden hoger of pakketten worden verlaagd.
      Onze lonen/inkomens stijgen niet snel genoeg mee, op het even simpel te zeggen. De zorg zal nooit meer goedkoper worden, en dat lijken mensen soms te verwachten, lijkt het. En dat snap ik niet. Hoe kan je nou denken dat de premie gelijk blijft of zelfs daalt, als we steeds maar ouder worden en er steeds méér mogelijk is. Over een aantal jaar hoeven mensen niet meer te sterven aan kanker is de verwachting, dan wordt het een chronische ziekte waar je 100 mee kan worden. Wat denk je dat dat kost per persoon? Jaren lang medicijnen en/of behandelingen om iedereen in leven te houden?! Geweldig dat het kan natuurlijk, maar wat te doen met de kosten?
      Ik ben het ook met mensen eens dat de zorg beter georganiseerd kan worden, en dat er daarmee geld bespaard kan worden. Maar ook hierin is het een illusie dat de zorg opeens de helft goedkoper kan, of dat het eigen risico dan afgeschaft kan worden. Het zou wellicht een tientallen miljoenen goedkoper kunnen, maar op het geheel van richting de 100 miljard!!! is het een druppel op de gloeiende plaat!
      Ik vind het niet erg dat mensen een mening hebben, maar alsjeblieft, een beetje research en/of logisch nadenken ipv ongefundeerd geroeptoeter zou de discussie inhoudelijk helpen.

    • JJohanna

      @Nick

      Wat ik me ook afvraag is.
      De zorg wordt erg duur voor o.a. de ouderen met een waotje en wat mij verbaast is, dat de overheid van al die mensen die hiernaar toe zijn gekomen alles vergoed krijgen. Wat dacht u van dat kostenplaatje wat wij Nederlanders moeten ophoesten. Daardoor worden de premies ook veel te hoog.

    • NNick

      @Johanna
      Hoi Johanna. Het is zeker waar dat wij opdraaien voor de zorgkosten van asielzoekers. Maar weet jij hoeveel dat is, en wat voor effect dat heeft op de premie? Ik begrijp wat je zegt, maar ook dit is gebaseerd op onderbuikgevoel…
      De kans is groot dat je schrikt hoe weinig de zorgkosten van asielzoekers bijdrage aan de hoogte van onze premie…
      Nogmaals, een mening hebben is prima, maar als je uitspraken doet, onderbouw het dan ook 🙂

    • WWwigman

      @Nick
      Zover ik me herinner zijn zorgkosten asielzoekers minder dan 1%, kan bron even niet terugvinden.
      Jammer dat anderen altijd schuldig zijn of het systeem. Daar heb je gelijk in.
      Het zou beter zijn als anderen hier meer de feiten controleren, voordat er gewezen wordt.
      Kortom ben het helemaal met je eens.

    • ZZou het ouderwetse ziekenfonds graag terug willen iedereen wist waar diegene aan toe was.een hoop stress minder.

      @Nick

    • MMyra

      @Nick toch zou het me goed doen als er eens gekeken zou worden naar verspilling. Je krijgt voor 3 maanden medicijnen, veranderd er iets waardoor de medicijnen niet meer gebruikt worden gaan ze de afvalbak in. Zo zonde. Er zou iets bedacht moeten worden om deze medicatie, verbandmiddelen, apparaten en weet ik wat meer te hergebruiken. Geloof me in mijn eigen geval gaat het om massa’s medicijnen. Het scheelt waarschijnlijk niet in kosten maar het zou mij een goed gevoel geven als deze afvalberg heeel veel kleiner zou worden. We zouden de gezondheidszorg in derde wereldlanden een enorme boost kunnen geven met onze “afval” medicijnen

  • DDana

    Fysio hoeft voor mij niet, geen baat bij alleen maar oefeningen! Zou fijn zijn als ook de gewone (sport)masseur vergoed werd! Veel meer baat bij 3 behandelingen en ik ben verder dan 12x fysio. Maar moet dit helaas wel zelf betalen!

    • NNick

      @Dana
      Dat zou geweldig zijn, als we zelf onze vergoedingen zouden mogen bepalen. Ik wil wel reïncarnatie therapie, dan hoef ik niet meer naar een psycholoog. Of een paar reiki behandeling, dan beloof ik dat ik echt geen medicijnen meer hoef.

    • KKelly

      @Dana

      Nu heb je dat misschien niet nodig maar als je zoals ik borstkanker krijgt en je noodgedwongen elke week 2x oer fysio nodig hebt om uberhaupt je arm maar te kunnen bewegen dan ben je blij dat je kunt gaan. En ik zit er nog een dik jaar aan vast dat ik moet herstellen. Maar t word voor mij ook onbetaalbaar en dat terwijl je probeert zsm weer alles ts doen wat je voorheen ook deed.. Maar idd het zou fijn zijn als mensen zelf hun zorgverzekering kunnen samenstellen…

    • HHerman

      @Dana Mee eens als FYSIO werk ik veel met diverse vormen van massages, cupping, trigger point therapie etc. Ik zie dat het rendement veel beter is dan alleen oefenherapie
      Helaas wordt de nieuwe generatie fysios zo opgeleid terwijl onder andere therapieen ook een goede wetenschappelijke basis ligt. De opleidingen lijken wel aan de hand van zorgverzekeraars te lopen. Veel registratie en administratie dat voor zorg gaat.

    • NNick

      @Herman
      De therapieën die jij noemt kunnen toch gewoon een onderdeel zijn van de behandeling fysiotherapie?

  • HHenk

    Winsten worden niet gemaakt, dat mag niet.
    Er wordt wel gesproken over reserves, en die zijn hoog, ja.

  • MM

    @Nick
    Veel vragen Nick. Misschien eens tijd om met antwoorden te komen?

    • NNick

      @M
      Ik beweer niets, M. Waarom zou ik met antwoorden moeten komen?
      Maar ik doe wel mijn best om me in te lezen in de materie, voordat ik iets roeptoeter gebaseerd op onderbuikgevoel of van horen-zeggen.
      Wellicht hebben we hier iets aan: volkskrant.nl/economie/het-zijn-allemaal-zakkenvullers-zes-onderbuikgevoelens-over-zorgverzekeraars-en-wat-daarvan-klopt~b1f8a2e1/
      Vooral dit vond ik interessant:
      3. Die zorgverzekeraars zitten anders op een berg met geld die ze niet gebruiken voor de zorg;
      Klopt. Zij hadden eind 2017 gezamenlijk 8,9 miljard euro in kas, toch zo’n drie Amsterdamse noord-zuidlijnen. Die reserves nemen wel snel af: een jaar eerder hadden ze nog 800 miljoen meer op de bank staan.

      Dat geld kunnen ze voor een groot deel niet direct inzetten. Volgens de Europese Solvency II-regels zijn zorgverzekeraars verplicht om geld in kas te houden, zodat ze niet bij een beetje tegenwind in de financiële problemen te komen. De Nederlandsche Bank ziet daar streng op toe.

      Daarom houden zorgverzekeraars boven op de verplichte buffers nog extra geld achter de hand, om zo bemoeienis van DNB te voorkomen. Als bijvoorbeeld veel mensen overstappen naar één verzekeraar, dan betekent het ook dat die verzekeraar meer geld achter de hand moet hebben, om het extra risico dat het hebben van meer klanten met zich meebrengt, te dekken.

      Maar zelfs daarbovenop hebben de verzekeraars nog geld achter de hand. Dat geld gebruiken zij om uw premie te dempen, zodat deze niet plots enorm omhoog schiet. Want feitelijk betaalt u te weinig aan zorgpremie om al onze zorgkosten te betalen. Vorig jaar gingen de verzekeraars er per klant 41 euro op achteruit.

      We naderen nu wel het punt dat die extra buffers zijn uitgeput. De solvabiliteit van de verzekeraars – het vermogen om tegenvallers op te vangen – daalde in één jaar tijd van 155 naar 140 procent. Het zal de premie extra doen stijgen en het maakt efficiënt en goedkoop zorg inkopen voor de verzekeraars nog belangrijker.

      Maar, zal de criticus zeggen: ‘als we die zorgverzekeraars nou eens afschaffen, en we stoppen alles in één fonds, dan hebben we die buffers helemaal niet nodig en kunnen we weer jaren vooruit!’ Die slaat dan wat door: als we álle buffers in een keer zouden inzetten om de premie te drukken, dan gaat deze één jaar lang met 11,5 procent naar beneden: van ongeveer 120 euro nu, naar ruim 106 euro per maand.

      We kunnen de buffers ook gebruiken om iedereen een tijdje gratis zorg te geven. Als we op 1 januari daarmee beginnen, is op 12 februari het geld op.

  • LLidy

    Wat mij het meest verbaasd is alle vergoedingen voor alternatieve behandelingen. Moet dat niet geschrapt? Ik wil daar helemaal niet aan meebetalen. Fysiotherapie stimuleert beweging dat helpt in ieder geval.

    • RRosalie

      @Lidy
      Ik heb zeker baat bij cupping therapie. En als ex fysio in opleiding zie ik hier ook de fysiologische verklaring van. Daarnaast is dit denk ik verantwoordelijk voor een klein deel de kosten. Wat ik met name merk, is het feit dat er bespaard wordt op het gezond houden van mensen op een natuurlijkere wijze. het kan aan mij liggen, maar ik hoor niets over de plek waar het grote geld er door heen gaat= het ziekenhuis (en dan met name de medische kant). Ik vraag me ook af hoe zinvol het is om het leven van oudere mensen te verlengen. Dit is wel een gevoelig discussiepunt. Daar ben ik me van bewust.

    • WWw

      @Lidy
      Ik wil niet meebetalen voor mensen die fysio therapie willen hebben, heb baat bij alternatieve therapie.
      Deze therapie helpt mij bewezen, fysio niet.
      Waarom moet ik nog meebetalen aan fysio?

  • AAnne

    Alle zorgverzekeraars stellen een maximaal budget per jaar vast.
    Dit wordt u natuurlijk niet verteld. U krijgt alleen maar de mooie reclames te zien.
    En dan is er ook nog het probleem van medicijnen die niet leverbaar zijn.
    Dit wordt veroorzaakt door de zorgverzekeraars die alleen het allergoedkoopste medicijn vergoeden. Dus voor een fabrikant is de Nederlandse markt totáál niet interessant. Laat u niets wojs maken ” dat andere landen hier ook last van hebben”. Áls het in onze buurlanden eens voorkomt dan is dat van korte duur.
    Ik vind dat de overheid weer verantwoordelijk moet worden voor het inkopen van medicijnen. Haal dit aub weg bij de zorgverzekeraars. U ziet het resultaat.
    En waarom zou u uw zorgverzekeraar niet eens op kosten jagen door bij wijze van spreken met een ingegroeide teennagel naar uw huisarts te gaan? Of regelmatig een telefonisch consult aan te vragen? Onder het motto: pak ze terug!

    • EEgbert Bol

      @Anne

      Verdiep je eens in de materie voordat je allemaal gekke dingen gaat roepen!

      Je zegt: “Ik vind dat de overheid weer verantwoordelijk moet worden voor het inkopen van medicijnen. Haal dit aub weg bij de zorgverzekeraars.”

      Geloof me. Daar is de overheid al verantwoordelijk voor… Het ministerie onderhandelt met farmaceuten. Zorginstituut Nederland (een overheidsorgaan) heeft hierin een adviserende rol. Niet de verzekeraar.

      Foei Anne

    • NNick

      @Anne
      Ja, laten we dat doen! Dan worden de zorgkosten nóg hoger en betalen we straks een nog hogere premie dan nodig! Want waar moet de verzekeraar die extra kosten vandaan halen??? Juist, bij de premiebetaler.
      Lekker slim plan hoor, Anne, goed bezig!
      Dit geeft maar weer aan hoe laag de kennis is over dit onderwerp! En maar blijven roeptoeteren…

  • AAnne

    Het is een schande hoe de gezondheidszorg in Nederland om zeep is geholpen.
    Verzekeraars sluiten in januari contracten af met allerlei zorgverleners. Huisartsen, fysiotherapeuten , ergotherapeuten, maar ook met ziekenhuizen. En die krijgen allemaal een bepaald geldbedrag. En met dit geld moeten zij aan alle verzekerden van die zorgverzekeraar 1 jaar zorg verlenen. Helaas is het budget véél te laag. Met als gevolg dat het budget is augustus al bijna op is.
    Als u in september bijvoorbeeld iets gaat mankeren waardoor u geopereerd moet worden, dan komt u op de wachtlijst te staan. U moet dan wachten tot januari van het volgende jaar want dan is er weer nieuw budget (geld). Alleen als het écht noodzakelijk is dat u snel wordt geholpen kunt u nog vóór januari terecht. Dan moet er sprake zijn van een levensbedreigende situatie.
    Waarom wordt er door het kabinet niet ingegrepen? Want dit kán toch niet?
    Ik hoorde een verhaal van een vrouw bij wie in oktober borstkanker was vastgesteld. Zij kon pas in januari van het volgende jaar terecht voor een behandeling! De huisarts en een wijkzuster (een vriendin van mij) hebben gedreigd om de pers erbij te halen. En toen mocht de patiënte e éindelijk binnen 2 weken naar de specialist.
    Zullen we allemaal eens de maandelijkse premie terug boeken? Moet u eens opletten wat er dan gebeurt.

    • NNick

      @Anne
      Er hoeft niet ingegrepen te worden, er moet méér geld bij. En dat geld moet bij de premiebetaler vandaan komen. Ze hebben geen geldboom groeien. Ook de zorgverzekeraar zelf betaalt premie, de mensen die daar werken voor het geval je dat vergeet. Waarschijnlijk zeg je nu dat het graaiers zijn, dat ze woekerwinsten boeken. Kan je dat onderbouwen met cijfers? Zorgverzekeraars moeten die namelijk openbaar maken. Ik neem aan dat je onderzoek hebt gedaan.

  • LLydian

    Belachelijk dat eigen risico. Voor even bezoekje ziekenhuis ben je dat bedrag al kwijt. Mensen mijden daarom ook de medische zorg, omdat ze het geld niet hebben. Gewoon ziekenfonds weer terug. Iedereen betaalt het zelfde bedrag. En de tandarts zorg weer in pakket. Scheelt kunstgebitten.

  • LLydia

    Eigen risico afschaffen is 1. Mensen mijden medische zorg omdat ze niet eens geld hebben voor dat eigen risico. Gewoon het oude ziekenfonds weer terug. Iedereen betaalt per jaar het zelfde bedrag. Dat zou de oplossing zijn vindt ik.

    • NNick

      @Lydia
      Hoi Lydia. Denk je dat als nu anno 2020 het ziekenfonds terug komt, de zorg opeens spot goedkoop wordt? Dat opeens het eigen risico verdwijnt en de premie maar een tientje per maand wordt ofzo? Zijn er onderzoeken die dat onderbouwen? Of eigen onderzoek?

  • AAgnes

    Onvoorstelbaar weer aanpassingen voor fysiotherapie. De patiënt met chronische klachten is niet meer te verzekeren ja als je een hoog inkomen hebt. Echter de patiënten met chronische klachten hebben dit niet. Laten de zorgverzekeraars maar eens over de brug komen met alle winst die de laatste jaren is gemaakt dan kan de zorgverzekering weer omlaag.

    • NNick

      @Agnes
      Hoi Agnes. Kan je uitleggen hoe het zit met die ‘winst’? En heb je bronnen die dit onderbouwen?
      Ik neem aan dat je de financiële jaarverslagen van alle zorgverzekeraars hebt doorgespit? Die moeten namelijk openbaar gemaakt worden door de verzekeraars. Ik lees graag je uitgebreide conclusie.

  • HHans

    Het laatste stukje van je betoog doet vermoeden dat je dronken bent. Jammer…

  • Hhar

    De vroegere VVD politicus R. Linschoten heeft kans op kans gekregen vroeger orde op onze zaken te stellen maar hield zich ook niet aan zijn afspraken net als deze regering.
    De zorg die toendertijd door hem is opgezet is hem zelf fataal geworden door dat hij al zijn bezittingen kwijt is.
    De laagst betaalden gaan hem achterna doordat zij deze hoge zorg kosten niet meer kunnen betalen.

  • Hhar

    Er wordt door de specialisten veel mensen doorverwezen naar de fysiotherapie er worden andere indicaties gezet zodat er toch veel mensen van de fysiotherapie gebruik kunnen maken.
    VGZ Rotterdampolis geeft wel 20 behandelingen fysiotherapie, daarentegen is de tandarts vergoeding wel erg laag. Maar wel de Rotterdampolis voor de laagst betaalden verhogen in plaats van verlagen en de tegemoetkoming meerzorg weg halen bij de laagstbetaalden.
    Als men zo doorgaat veel mensen dit te ontzeggen wordt de ellende in de zorg alleen nog maar groter.

    Alle verzekeraars zijn op één ding uit meer en meer winst maken over de ruggen van: alle ziekenhuizen,zorghotels, WMO gemeente, Rijk werkt hieraan mee en deze regering die net doet of hun neus bloed. De ouderen worden leeg gezogen door al deze verhogingen.
    AOW veel te laag, minimumloon veel te laag,werkende de lonen moeten omhoog z.g. welvaart maatschappij maar iedereen moet gaan staken om dit voor elkaar te krijgen en Nederland met zijn bevolking kwijnt weg onder de druk van Rutte met zijn rovers.

    • NNick

      @har
      Zijn zorgverzekeraars nou uit op winst? En zo ja, hoeveel winst maken ze dan? En wat (moeten) ze doen met die winst van de overheid? Waar de DNB streng op toeziet?
      Iedereen heeft z’n mond vol over winst, maar niemand kan uitleggen hoe en wat.
      @har
      Leg jij nou een uitgebreid uit hoe het zit met die winst!?

    • MMariëlle

      @Nick Geweldig, mijn complimenten mbt je vasthoudendheid en doorvragen. Het ongefundeerd geroeptoeter mbt winst, graaiers, complottheorieën van de overheid enz is bedroevend. Men praat elkaar gewoon na, hoort ergens iets en neemt dit aan als waarheid als het overeenkomt met de eigen opvattingen. Confirmation bias alom.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.