Zorgverzekeraar zet belrobot in om wanbetalers aan te pakken

Zorgverzekeraar zet belrobot in om wanbetalers aan te pakken

Artikel door: Koen Kuijper - geen reacties

Zorgverzekeraar zet belrobot in om wanbetalers aan te pakken

Mensen die de premie van hun zorgverzekering niet op tijd betalen, worden sinds kort opgebeld door een robot. Het gaat om klanten van Menzis en Anderzorg. Iedere maand worden er gemiddeld 1.000 verzekerden automatisch gebeld door een speciaal ontwikkelde belrobot.

Met het ministerie van Volksgezondheid is afgesproken dat zorgverzekeraars meer middelen moeten inzetten om wanbetaling te voorkomen. Dat is aardig gelukt, want sinds het aantal mensen met een chronische betaalachterstand is gedaald van 325.000 naar zo’n 206.000 dit jaar. De helft daarvan heeft een migratieachtergrond.

Helft betaalt alsnog

Ook de belrobot van Menzis en Anderzorg blijkt succesvol. De helft van de mensen die worden gebeld, zouden na het automatische telefoontje alsnog besluiten om de rekening te betalen.

Volgens de zorgverzekeraars wordt daarmee voorkomen dat mensen moeten worden overgedragen aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK), waar ze een fors hogere boetepremie moeten betalen en hun aanvullende verzekering vaak wordt opgezegd.

Digitale stem

Mensen die gebeld worden door de robot krijgen een digitale stem te horen die aangeeft dat ze een laatste mogelijkheid krijgen om de openstaande bedragen te voldoen.

Daarna volgt een keuzemenu met drie opties:

  • Persoonlijk bellen met Menzis
  • Een betaalverzoek ontvangen via sms of mail
  • Betaalmogelijkheid voorbij laten gaan

“Klanten waarderen het dat ze nog een laatste keer aan betalen herinnerd worden om zo de wanbetalersregeling van het CAK te voorkomen’’, zegt een woordvoerder van Menzis. Ook het keuzemenu na de belrobot wordt als prettig ervaren, stelt Menzis. “Omdat het hen direct op de juiste plek brengt’’, zegt Wouter Weijenborg, manager debiteuren bij Menzis.

Te veel werk

Menzis zet de belrobot in omdat er anders zo’n 750 tot 1400 handmatige telefoontjes per maand zouden moeten worden gedaan. Daarom heeft de verzekeraar een externe partij ingeschakeld om een systeem te ontwikkelen dat automatisch klanten belt die te laat zijn met betalen.

Ook iedereen die in een betalingsregeling zit, zoals een bijstandsregeling of schuldhulpverleningsregeling, wordt gebeld.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.