Dit is de zorgpremie van Zilveren Kruis in 2021

Bart Koenraadt 35 reacties

Zilveren Kruis verhoogt de premie van haar zorgverzekering in 2021 met 36 euro. Dat komt neer op een stijging van 2,39 procent, wat een stuk lager is dan het kabinet in de Miljoenennota voorspelde.

De meest afgesloten naturapolis kost bij Zilveren Kruis volgend jaar 128,45 euro per maand, ofwel 3 euro per maand duurder dan nu. Op de zorgpremie kan nog wel tot vijf procent collectiviteitskorting geboden worden, afhankelijk van het collectief.

Basisverzekeringen

Zilveren Kruis is na VGZ en CZ de derde grote zorgverzekeraar die de premie voor komend jaar bekend maakt. Vandaag is tevens de deadline voor alle andere verzekeraars die nog moeten volgen.

De drie basisverzekeringen van Zilveren Kruis in 2021:

ZorgpolisPremie 2020Premie 2021Verschil
Basis Budget (natura selectief)€ 115,95€ 120,95+ € 5,00
Basis Zeker (natura)€ 125,45€ 128,45+ € 3,00
Basis Exclusief (restitutie)€ 134,95€ 139,95+ € 5,00

Visueel overzicht:

Op Zorgwijzer kun je jouw zorgverzekering vergelijken aan de hand van je persoonlijke voorkeuren.

Verschillen

Zilveren Kruis biedt in 2021 wederom dus drie verschillende basisverzekeringen aan. Het verschil tussen deze verzekeringen zit hem vooral in de keuze uit zorgaanbieders, zoals ziekenhuizen en klinieken.

  1. Bij de Basis Budget-polis kun je als verzekerde in minder ziekenhuizen terecht voor planbare zorg. Je betaalt zelf een deel van de rekening als je gebruik maakt van een niet-gecontracteerde zorgaanbieder.
  2. Bij de Basis Zeker-polis kun je in principe bij alle ziekenhuizen in Nederland terecht voor planbare zorg, zonder bij te betalen. Je betaalt zelf een deel van de nota als je gebruik maakt van niet-gecontracteerde zorgverleners.
  3. De Basis Exclusief-polis biedt de ‘grootste’ zorgkeuze. Je krijgt dan bij alle ziekenhuizen en zorgverleners maximaal 100 procent van het wettelijke of marktconforme tarief vergoed. Alleen onredelijke tarieven worden niet volledig gedekt.

Eigen risico

Op iedere basisverzekering biedt Zilveren Kruis maximaal 20 euro korting, indien je besluit het eigen risico vrijwillig te verhogen naar 885 euro op jaarbasis. Het vooraf gespreid betalen van het verplicht eigen risico (385 euro) is ook mogelijk.

Vergelijking

Aangezien de grote zorgverzekeraars hun ziektekostenpremie voor 2021 bekend hebben gemaakt, is het tijd om de balans op te maken.

Grote vier

Benieuwd naar de premie van andere verzekeringsmaatschappijen? Bekijk dan ons volledige premie-overzicht voor 2021.

Extra dekking

Voor wie zich extra wil verzekeren in 2021 biedt Zilveren Kruis verschillende aanvullende pakketten aan.

Aanvullende verzekeringen

Overzicht (vanaf bedragen)

Aanvullende verzekeringPremie 2020Premie 2021Verschil
Aanvullend 1 ster€ 7,50€ 7,75+ € 0,25
Aanvullend 2 sterren€ 18,95€ 19,50+ € 0,75
Aanvullend 3 sterren€ 30,75€ 33,25+ € 2,50
Aanvullend 4 sterren€ 56,50€ 58,50+ € 2,00
Basis plus module€ 2,50 € 2,25– € 0,25

Tandartsverzekeringen

Overzicht (vanaf bedragen)

TandartsverzekeringPremie 2020Premie 2021Verschil
Tand Basis€ 7,50€ 7,75+ € 0,25
Beter Af Tandarts 1 ster€ 12,25€ 12,25€ 0
Beter Af Tandarts 2 sterren€ 19,50 € 19,95+ € 0,45
Beter Af Tandarts 3 sterren€ 38,75€ 40,50+ € 1,75
Beter Af Tandarts 4 sterren€ 57,50€ 59,25+ € 1,75

Leeftijdsgebonden premie

Zilveren Kruis hanteert voor de meeste van haar aanvullende verzekeringen en tandartspolissen een leeftijdsgeboden premie. Iemand die ouder is betaalt meer dan een jong persoon.

Bovenstaande bedragen gelden bij een leeftijd van 18 tot en met 29 jaar.

35 reacties

  • SSiena

    Beperkt aantal “geselecteerde” ziekenhuizen bij Basis Budget is volgens mij hetzelfde als alle “gecontracteerde” ziekenhuizen bij Basis Zeker. Ze noemen het net iets anders maar zeggen eigelijk hetzelfde en beide hebben de link naar de zorgzoeker waaruit blijkt of een zorginstelling wel of niet gecontracteerd is. Heeft iemand hier misschien meer duidelijkheid over?

  • BBm rutten

    Ik ga nu betalen 150 in de maand was 138 dus even verder kijken.

  • AArno

    €36 euro extra? €144 extra per jaar is het geworden t.o.v vorig jaar. Tijd voor een andere verzekeraar vrees ik.

  • OOef

    Als die coronavaccins straks bijwerkingen geven bij de gevaccineerden krijgen we dat dan op ons bord via de premie van 2022 ?

  • SSan

    Bij sommige verzekeraars kun je losse aanvullende dekkingen nemen. Dus wel fysio of bril, maar geen kraamzorg. Voor mensen die bepaalde vergoedingen niet willen, is dat een optie.

  • BB, Heisterkamp

    Wat een gezeur over de verzekeringen, wij zijn beide 81 en nu hebben we problemen, ik heb nu ALS van de week te horen gekregen, en er komt een heel leger van hulp op ons af .

    • Mmieke

      @B, Heisterkamp
      heel veel sterkte beide , een prachtige leeftijd al bereikt nu nog ervan kunnen genieten zonder teveel (verzekering) gezeur , veel goeds gewenst aan u

  • WW.Uitslag

    Nou een mooi verhaal,zilverenkruis haalt wel mijn collectieve korting eraf die ik via de ANBO kreeg,mijn verhoging wordt dus € 12,60 in de maand,dus zoals ik al zei een mooi verhaal maar er klopt niets van !!!!!!

    • GGerwin

      @W.Uitslag

      Dit is pas vanaf 2023!
      Dus een meevaller voor volgend jaar

    • WW.Uitslag

      @Gerwin

      Vandaag bericht gehad,€12.60 verhoging voor 2021 per maand

    • BBauke

      @Gerwin

      Nee hoor, stopt per 1 januari 2021, dus stopt na dit jaar.

  • LLaurens maas

    Ik doe al jaren geen extra verzekering en de basis zo goedkoop mogelijk en maximaal eigen risico. Soms heb je een jaar pech, maar meestal houd ik meer over dan met al dat extra verzekeren en dat wat ik bespaar (verschil) stop ik in een potje. Dus gezonder leven loont wel.

  • AAntoinette Dijkman

    Alles wordt duurder. Maar wat ik niet
    Snap is, dat ik al meer dan 10 jaar medicijnen slik voor een chronische aandoening. Deze medicijnen moet ik iedere maand zelf betalen. Heb de duurste verzekering en betaal iedere maand over 20 euro nog steeds bij , voor een chronische aandoening. Vind dat dat ook vergoed kan worden.

    • HHerman Verlinde

      @Antoinette Dijkman
      Beste Antoinette, wees blij hiermee.
      Je eigen bijdrage is slechts 20×12 = €240 per jaar. Heel veel mensen betalen iederjaar €385,-

  • HHillie

    Er zou meer gekeken kunnen worden naar leeftijd gebonden pakketten. Er wordt nu door iedereen voor alles betaald. Zwangerschap, anti conseptie, zijn daar een voorbeeld van. En hoezo hogere kosten bij ouderen? Ik kom hooguit 1x per jaar bij de huisarts, en ben al jaren niet bij een specisalist geweest, gebruik geen medicijnen. Mijn eigen bijdrage wordt nooit opgemaakt. Zou fijn zijn als daar wat tegenover stond, een restitutie bv.
    Een krom zorg systeem in Nederland.

  • JJ

    Wat ik nodig heb, daar moet ik los extra voor betalen. Ik betaal voor dingen die ik niet gebruik, kan ZilverenKruis deze logica me uitleggen? Uitgebreide polis, met 3 sterren en ook 3 sterren tandarts. Verdoving moet je betalen, reiniging gebit om erger te voorkomen moet je zelf betalen. Dus 3 sterren polis voor een jaarlijkse controle, alleen dit hoef ik niet te betalen. Ik betaal voor een kraampakket die ik al 25 jaar niet nodig heb, maar moest wel pinnen bij het afhalen van de prikpil? En dan lees je elk jaar weer ….de winst van een bedrijf als dit 🙁

    • RR.

      @J
      M.i. is een tandartsverzekering veelal de verzekering die niet uit kan. De vergoedingen zijn meestal lager dan de premie die je betaald.

  • HHelena

    Waar ik mij over verbaas is dat er totaal niet gesproken wordt over de andere zijde. Ik hoor niemand “klagen” over het feit dat we betalen voor dingen als bijvoorbeeld een afspraak die veel korter is als dat staat gepland (met 40 minuten klaar, maar er wordt 90 minuten berekend naar zorgverzekeraar. Controle is met enkele minuut klaar, maar wordt volle tijd doorberekend). Die controleerd niet, want patienten zijn bij verschillende verzekeraars verzekerd. Of twee tubes zalf voor een kuur meekrijgen, maar aan het eind van de kuur heb je nog anderhalve tube over. Patientendossier niet serieus nemen, waardoor er onnodig verkeerde medicijnen, weer retour moeten of weggegooid, maar wel worden berekend. Ik heb hierover met overkoepelende autoriteit gesproken,maar die doet niets. Wij moeten het als individueel viral maken (want ik ben niet de enige die dit ziet), zodat het gaat opvallen. Anders veranderd er niets. En ik snap de flauwekul van on-nodige onderdelen in persoonlijk pakket. Helaas is FBTO er mee gestopt. Zou beter zijn. Ik weet dat er bij hoge pakketten ook gedacht wordt “ik heb er voor betaald, dus ik ga er ook gebruik van maken ook”. Terecht, maar wereld op zijn kop

    • CCindy

      Ik ga erin mee dat ze vaak teveel medicatie voorschrijven en dat er teveel ongeopende medicijnen weggegooid moeten worden omdat de apotheken die niet terugnemen. Maar zo’n afspraak staat gepland en ook al sta jij weer na een kortere tijd buiten, ze hebben geen andere patiënt om de resterende tijd in te vullen. En tijd kost geld, wat ik hierin best wel begrijp. Het is ook vaak zo dat je een te korte afspraak hebt en dat ze langer de tijd voor je nemen. Ik denk dat hieraan niet veel veranderd kan worden. Ik denk dat er een hoop geld te verdienen is aan ongeopende medicatie (wat verzegeld is) en wat nu gewoon vernietigd wordt. Maar ook daar zitten risico’s aan, want ze moeten op bepaalde temperatuur worden bewaard en als iemand dat niet heeft gedaan maar teruggeeft dan is een ander hier de dupe van. Er is volgen mij en hoop wat er anders kan bij de zorgverzekeraars en waar zij maar ook wij voordeel van zullen hebben maar bij deze onderwerpen zie ik wel wat haken en ogen….

  • JJaap Inge Koolwijk

    Is er een mogelijkheid om bevalling,anticonceptie en nog meer van dit soort dingen uit het verzekeringspakket te halen voor personen die hiervan geen gebruik meer maken.
    Het zou misschien heel handig zijn dat jullie verschillende pakketten aanbieden naar gelang de leeftijd van de klant.
    Vriendelijke groet Jaap Inge Koolwijk

    • RRia

      @Jaap Inge Koolwijk

      Ben ik het helemaal mee eens, maar dit wordt al jaren geroepen en vervolgens doen ze er niets mee, kan toch niet zo moeilijk zijn een formulier binnen de polis te ontwerpen waar je je voorkeur kunt aangeven

    • MMark

      @Jaap Inge Koolwijk

      Nee, natuurlijk niet. Het systeem in Nederland is gebaseerd op “met zijn allen voor iedereen zorgen”! Jij/jullie hebben geen kinderen bv begrijp ik? Mijn ouders zijn beide in de 80 en hebben nog nooit een ziekenhuis gezien, krijgen die dan de premie van 60 jaar terug?

    • AAnton

      @Jaap Inge Koolwijk

      Helemaal mee eens. Er moet een systeem komen dat je zelf elk punt uit kan zoeken en daarvoor betaald. Dus niet meer voor de zwangerschap van de buurvrouw of yoga, plantenmedicijnen inentingen voor het buitenland, nee alleen wat jezelf wilt.

  • PPeter

    mochten mensen zich afvragen waarom de verhoging bij zilveren kruis lager is dan bij andere.

    Ze zijn namelijk flink bezig met het stoppen van geven op kortingen op de basis verzekering, nu krijg je bij een verhoogd vrijwillen eigen risico geen 20 euro korting meer, maar 17,50, net als vele collectieve verzekeringen waar ze mee zijn gestopt

  • CCindy

    Wat mij al jaren verbaasd en ontzettend irriteert is dat brillen zo slecht (bijna niet) “vergoedt” worden!! Dit zou volledig vergoed horen te worden mijn inziens. Zonder bril kun je niet functioneren (dan ben je volledig invalide), het is niet iets waar je zelf iets aan (had) kan doen en je staat met je rug tegen de muur wanneer je het niet kunt betalen! Mensen komen hierdoor zwaar in de financiële problemen omdat zij geen keus hebben om het niet te kopen! Ook wat betreft de snelheid van achteruitgang van het zicht, heeft niemand zelf invloed op waardoor het een lachertje en onacceptabel is, wat je nu krijgt aan vergoeding! Geef dan in ieder geval een dekkend basisbedrag voor brilglazen, dan kan de patiënt zelf kijken wat voor extra’s die erbij wil hebben (een duur of goedkoop montuur, dunne glazen, ontspiegelde glazen etc.) Dit zou verplicht moeten worden door de regering zodat de ziektekostenverzekeraars verplicht worden dit te betalen. Nogmaals, dit is niet iets waar iemand wat aan kan doen of zichzelf heeft aangedaan en zonder kun je niet functioneren (mag je niet eens deelnemen aan het openbare verkeer).

    • MMarjolein

      @Cindy
      Als je onder de bijstandsnorm aan inkomen hebt, kan je de bril vergoed krijgen via de gemeente. Ik ben bewindvoerder over mijn zus, en zij zit als slechtziende in hetzelfde schuitje. Check de wmo sociaal team van uw gemeente.

  • LLeo

    Waarom moet een oudere meer premie betalen dan een jongere, mijn hele werkzame leven heb ik premie betaald ook voor ouderen toen. Nu ik zelf ouder ben moet ik extra betalen, ik heb geen ski ongelukken, ook geen sport blessures meer oke ik kan vallen maar ook die jongere op zijn mountainbike in de bossen. ja ik kan iets meer zorg nodig hebben op een gegeven moment maar als ieder voor zijn eigen verzekeringsrisico moet betalen dan kan de helft van de auto bezitters en bromfietsen nooit hun verzekeringspremie betalen omdat die dan gewoon onbetaalbaar is.

  • GGlenn

    Waarom moet ik als oudere zwangerschaptesten bevallingen anticonceptie ect betalen kan zilveren kruis mij daar een uitleg over geven we moeten wel extra betalen omdat we ouder zijn en van alles kunnen mankeren (vergrijzing) verder ben ik tevreden over zilveren kruis

    • AAnne I

      @Glenn,

      Ik weet niet of je man of vrouw bent, maar jongeren betalen toch ook mee aan nueuwe heupen enz?

  • BBerry

    Vind de prijzen voor een verzekering veel te hoog worden . Ik denk dat veel mensen het zich gewoonweg niet kunnen permitteren om goed aanvullend verzekerd te zijn . Wat dan waarschijnlijk gaat leiden naar meer gezondheidsproblemen .

    Eigenlijk vind ik het wel tijd dat er een ander verzekering stelsel moet komen . Want we zien het niet maar er is echt armoede en dat in Nederland een welvarend land

    • JJohn

      @Berry

      Inkomensafhankelijke zorgpremie, of de zorgtoeslag moet gewoon nog veel meer omhoog, wat dan eigenlijk op het zelfde neerkomt.

      Nu is de zorgtoeslag alleen nog afhankelijk van de basis premie, maar als je naar de prijzen van aanvullende zorgverzekeringen kijkt en wat een beetje tandarts verzekering kost, dan kan ik mij wel voorstellen dat bepaalde groepen inkomens dat dan maar overslaan, met idd alle gevolgen van dien, en wat de samenleving op de langere termijn alleen maar nog meer geld gaat kosten.

    • AAstrid

      @Berry
      Ben het zeker met je eens. Ik heb een minimumloon, daar kan ik echt geennhoge premie of aanv verzek van betalen. Gevolg: weinig vergoeding voor een bril (ik heb extra dun geslepen glazen nodig vanwege de sterkte anders krijg ik van die zware jampitten, maar die extra dun geslepen glazen worden nooit vergoed). Ook weinig vergoeding voor tandarts terwijl je juist steeds meer kosten maakt, ik ben 61 jr, en vanwege 6 hernia’s en rugklachten ook op dit moment heb ik een mri scan nodig maar die moet ik ook zelf betalen… gaat van t eigen risico af wat ik nog niet heb opgebruikt….het wordt allemaal steeds ingewikkelder

  • HH.Koning

    Sinds ziektekostenverzekering is geprivatiseerd is het alleen maar ellende. Samen met de Haagse kliek o.l.v. de Rutte met zijn corrupte VVD is door wanbeleid de gezondheidszorg gierend achteruit gegaan door bezuinigingen, managers, sluiting van ziekenhuizen enz.
    Het verschil met criminaliteit wordt steeds kleiner.

    • JJuanita

      @H.Koning
      Ik ben het helemaal met je eens!! Een corrupte bende is het geworden met dit zorgstelsel. Ik ben voor 1000 euro verzekerd voor de tandarts en toch nog 26 euro extra betalen. Bah bah, vroeger was het beter geregeld met de ziekenfonds.

  • PPaul van Marion

    Hallo,

    ik lees dat jullie leeftijdsgebondenpremie berekenen, ouderen betalen meer, maar zijn dan ook nog verzekerd voor onzinnige dingen,
    ik ben zelf 70 mijn vrouw 73 ,ik hoef geen zwangerschapstesten anticonceptie etc.
    ik denk dat ondanks alles de oudere toch teveel moet betalen.
    Ik ben wel tot tevredenheid bij jullie verzekerd ,maar als je dit leest ga je wel achter je oren krabbelen.
    Vriendelijk groetend Paul van Marion

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.