‘Premie zorgverzekering 2021 met honderden euro’s omhoog’

‘Premie zorgverzekering 2021 met honderden euro’s omhoog’

Artikel door: Koen Kuijper - 416 reacties

‘Premie zorgverzekering 2021 met honderden euro’s omhoog’

Door de coronacrisis gaan de premies voor de zorgverzekering van 2021 mogelijk met een paar honderd euro omhoog. Dat stellen Wim Groot en Henriëtte Maassen van den Brink in een opiniestuk op Wynia’s Week. Beiden zijn hoogleraar gezondheidseconomie.  

Door de uitbraak van het coronavirus zijn de uitgaven voor ziekenhuizen en andere zorgaanbieders enorm toegenomen. Aan de andere kant zijn er ook zorginstellingen die veel minder omzet draaien en overeind gehouden moeten worden.

Update (07-09-2020): Miljoenennota 2021: definitieve cijfers

De overheid en zorgverzekeraars geven daarom veel meer geld uit dan normaal.

Steun

Kort nadat de crisis uitbrak, werd door zorgverzekeraars al bekend gemaakt dat er speciale regelingen kwamen om de extra kosten voor ziekenhuizen op te vangen. En ook zorgverleners die minder omzet kunnen draaien worden grotendeels gecompenseerd voor hun verliezen. Faillissement van bijvoorbeeld tandartsen, fysiotherapeuten en zelfstandige behandelklinieken kan daarmee worden voorkomen.

Nu de druk op de zorg afneemt, kan gelukkig een deel van de reguliere zorg worden hervat. Iets dat zeer belangrijk is voor de continuïteit: zorg die langere tijd wordt uitgesteld, stapelt zich namelijk op en resulteert in nog hogere kosten op de langere termijn.  

Hoe dan ook staat het vast dat de zorgkosten door alle maatregelen explosief zijn toegenomen. Het gaat om vele miljarden euro’s.

Stijgende zorgkosten

Als de zorgkosten stijgen moet dat door iemand betaald worden. Je raadt het al: de gewone Nederlander.

De zorgkosten worden betaald uit vier collectieve potjes:

  • Premie basisverzekering
  • Eigen bijdragen en eigen risico
  • Inkomensafhankelijke bijdragen
  • Belasting

Als de zorgkosten stijgen, betekent dat dus dat ook er in minstens een van de potjes meer geld moet komen.   

Volgens Groot en Maassen van den Brink gaan we het terugzien in de zorgpremie. Zorgverzekeraars zijn genoodzaakt om de premie van de zorgverzekering te verhogen.

De overheid kan echter ook besluiten om de verdeling van hogere zorgkosten anders te organiseren, bijvoorbeeld door verhoging van het eigen risico of de inkomensafhankelijke bijdrage. Hoe dan ook gaan burgers dit merken in hun portemonnee.

Minder koopkracht

“De coronacrisis kost ons allemaal geld”, stellen Groot en Maassen van den Brink.

En dat heeft een effect op de koopkracht:

De stijging van de zorgverzekeringspremie gaat ten koste van het besteedbaar inkomen. De daling van het besteedbaar inkomen door de stijging van de zorgpremies zal de economische recessie nog verder versterken.

Wim Groot en Henriëtte Maassen van den Brink

Reserves

Gelukkig hebben zorgverzekeraars nog wel flinke financiële reserves in kas. Ze zeggen dan ook dat groot deel van de extra kosten als gevolg van de coronacrisis kunnen worden betaald uit deze reserves.

De afgelopen jaren werden de reserves vooral gebruikt om de zorgpremie zo laag mogelijk te houden. Per verzekerde wordt jaarlijks gemiddeld 30 tot 40 euro betaald uit deze reserves als soort subsidie op de premie. Een basisverzekering werd soms zelfs beneden de kostprijs aangeboden.

Daar is volgend jaar duidelijk minder ruimte voor. Ziekenhuizen geven aan zo’n twee miljard aan omzet te hebben misgelopen voor reguliere zorg. Daarnaast is er de komende jaren zo’n drie miljard extra voor alle coronazorg. Ook huisartsen en andere zorgaanbieders willen compensatie voor hun extra uitgaven.

Prinsjesdag

Tijdens Prinsjedag, op 16 september, weten we min of meer hoeveel meer premie we in 2021 gaan betalen voor de basisverzekering. Ook wordt dan bekend wat de plannen zijn voor de zorgtoeslag en het eigen risico.

Uiteindelijk mogen de zorgverzekeraars in november echter zelf bepalen welke premie zij vragen voor hun zorgverzekering. Voor 13 november moeten alle nieuwe premies voor 2021 bekend zijn gemaakt.

De kans is groot dat de premieverschillen tussen onderlinge verzekeraars wederom groot zullen zijn. Het loont dan ook om je huidige zorgverzekering te vergelijken met het overige aanbod.

Bron:

416 reacties

  • PPetra

    Hoe gaat de jeugd met hun kleine inkomen, dit betalen.

    • DD-B

      @Petra

      Nou met gemak is het allemaal niet meer te betalen… ik leef van een wajong uitkering en al de grootste zorgen voor volgend jaar en de jaren erop hoe duur alles gaat worden en of ik het uberhaupt allemaal wel kan betalen… is niet leuk meer waar de wereld heen gaat tegenwoordig, en dan ben je pas 20

  • HHans

    Hadden we dan anders verwacht van Rutte en Cs. Ze beloven van alles maar uiteindelijk komen ze niets na van dr door hen gedane beloftes. Als je al niet veel hebt en moeilijk zit wordt je nog verder de ” shit ” ingedrukt met alle mogelijke gevolgen van dien. De

    • RRensk.

      @Hans
      en dan komt Timmermans straks ook nog zn hand ophouden met zn grootse plannen. Aan alle kanten wil men geld en jan met de pet mag betalen

  • TTpvanherk@home.nl

    Laat iedereen met meer dan € 50000 per jaar, 5% meebetalen

    • PPeter

      @Tpvanherk@home.nl

      Ja want voor brood moeten ze ook 20 euro betalen in plaats van 3. Beetje vreemde reactie.

    • RRick

      @Tpvanherk@home.nl Natuurlijk, dat gaan we ook nog wel even doen hoor. Kan makkelijk naast alle toeslagen die wij al moeten ophoesten. Het wordt tijd dat de nivellering in dit land gaat stoppen.

  • AA.janssen

    Nou dat zal dan geweldig worden,als je afhankelijk bent van n minimum inkomen ,ik heb nu al moeite om rond te komen en kan alleen de basis nog ma net betalen en als die gigantis h omhoog gaat zal er niks anders opzitten om ma geen verzekering meer te hebben zou niet weten hoe ze dat willen doen !Dan worden de minder bedeelde weer voor de zoveelste keer de dupe van iets waar we allemaal niets aan kunnen doen! ander voorstel stop met geld in buitenlanders, asielzoekers ,en derde wereld te stoppen en hou dat in ons eigen land stop dat in de zorgverzekeringen zodat wij tenminste ook nog zorg kunne betalen !

  • SSarah Winter

    Ja hoor….hoe dan?????

  • MMarianne

    Misschien gaat nu eindelijk ons koningshuis uit goed fatsoen belasting betalen.Kom op zeg,is het Minste wat je voor je eigen land kan doen.Zo help je het land er bovenop op,hebben we nu hard nodig.Of wil je alle AOW ers naar de voedselbank helpen?

    • FFrans

      @Marianne

      Beste Mariamne, stop nu eens met dat gezeur over het koningshuis. Wordt nu eens volwassen. Als onze koning naar het buitenland gaat op statiebezoek en daarbij weer voor een paar miljard aan orders binnenhaalt voor onze economie, pakt hij daar toch ook geen paar miljoen aan courtage van. Maar daar hoor ik jou en anderen niet over. En jawel je profiteert er wel van.

    • LLuppo

      @Frans
      Je reageert als een graaizoals de VVD is.

    • CCor

      @Luppo
      Stem op PVV dat is ook niet alles maar altijd beter dan

    • DDirk

      @Frans

      Hahahaha, ja? En de vlucht wordt zeker gratis geboekt. Koningshuis moet gewoon mee gaan betalen. Die mensen daar zijn geen haar beter dan alle andere 17 miljoen nederlanders

    • MMarius de Groot

      @Frans
      En jij denkt echt dat die zogenaamde Koning dit allemaal in zijn eentje doet, daarbij nog eens het simpele feit dat een goede of meerdere goede zakenmensen daar beter mee uit de voeten kunnen dan een Koning die alleen zegt wat hem voorgekauwd wordt. Dat hele Koningshuis moet gewoon wat minder krijgen en dieper in de eigen portemonnee duiken VEEL DIEPER. Laat ze nu maar eens tonen waar ze voor staan, leiders van het volk, vertegenwoordigers van het volk. Ik zie ze nog niet naar de voedselbank gaan, ik zie nog niet dat ze medische hulp wiegeren omdat ze het niet kunnen betalen ……zo kunnen we nog uren doorgaan, waardoor je jezelf echt kunt afvragen hoeveel zij voor het volk doen en betekenen.!!

    • SSjaak

      @Frans

      Haar kritiek is terecht. De koning krijgt 5 miljoen per jaar om onder andere zijn paleizen te onderhouden. Nu is onlangs een paleis verbouw voor 65 miljoen. Die verbouwing is niet uit eigen zaak betaald, maar door ons. Onlangs in het nieuws. Ik zou liever dat geld naar het volk zien gaan dan iemand wiens beste prestatie is “mijn voorouder heeft ooit iets gedaan”

      Afschaffen en die welvaart herverdelen onder het volk. Landgoederen ombouwen tot een vakantiepark voor de minima.

    • CChristina

      @Marianne ik hoop het.wat Máxima kan wel een setje kopen can 50000 euro terwijl wij amper rond komen

  • CChaim van Dam

    Stem dan ook eens niet langer op die verd*mde systeempartijen die hun ziel verkocht hebben aan internationalisme en globalisme. Zolang het huidige politiek kartel de meerderheid blijft halen, verandert er niets. Stem nationaal zolang het nog kan of beter: áls het weer kan. Onder alle omstandigheden geldt: eerst goed voor jezelf zorgen, dan voor anderen! Nederland is NIET de pinautomaat van de wereld en de werkende NL burger is NIET langer de gastheer voor subsidiesponzen en overheidsparasieten.

    • PPierre

      @Chaim van Dam

      Ik had het niet beter weer kunnen geven! Midden in de roos, dank je wel Chaim!

  • SSjaak

    Met zijn allen de straat op en niet meer klagen achter de.pc en smartphone, en dan ook.heeel goed laten zien dat we het zat zijn

    • Ttonny kremers

      @Sjaak de straat op? nee want er heerst corona. ze blijven liever binnen in plaats op te staan. en ze beseffen niet wat er aan de hand is.

    • IIbo

      @Sjaak
      Je heb gelijk Sjaak ik geef je honderd procent gelijk en ik sta honderd procent achter je. We moeten met ze allen alle Nederlandse burgers moeten op straat in opstand komen want dit gaat echt te ver. We hebben het al moeilijk en ze willen het erger maken. Zolang wij niet op straat gaan gaan ze alles flikken wat ze kunnen. Dit gaat echt te ver in mijn ogen moeten ze juist hele zorgpremie in Nederland afschaffen geen premie meer betalen. Vroeger hoefde je in nederland geen zorgpremie hoeven te betalen. Rijken worden alleen maar rijker Arme mensen worden alleen maar armer.

    • EEva

      @Ibo

      GROOT GELIJK!!

  • DDirk

    Dit onderwerp is op Jensen geplaatst ik geloof dit verhaal meteen nu

  • HHarry

    Ik snap niet dat dit de gewone mens dit moet betalen. Ga maar naar den haag daar is geld genoeg

    • NNick

      @Harry
      En hoe komt Den Haag aan dat geld, Harry? Plukken ze dat van een geldboom? Of is er een regenboog met een pot goud op het Binnenhof?

    • Hhar

      @Nick

      Men zou haast denken dat ze het dadelijk uit eigen zak betalen, maar nee uit onze zak. En daar heeft het Nederlandse volk blijkbaar niets over te zegen blijkt.

    • RRensk.

      @Nick

      nou ze smijten anders behoorlijk met geld daar in Den Haag. Kaag die weer miljoenen op zak krijg om dat aan de boeven van Palestina te geven, die er vervolgens raketten en bommen van kopen.Ploumen die half Afrika afreist met zakken geld, wat vervolgens in de zakken van de corrupte leiders komt en ga zo maar door. Zesmijten met ons geld. Hele hordes migranten kunnen binnen komen uit veilige landen, die vervolgens nog in de watten gelegd worden met aktiviteiten en foons enz zodat ze zich niet vervelen. Subsidies waar allochtonen als de kippen bij zijn om dat binnen te harken met taalcursussen, die helemaal niet gegeven worden en ga zo maar door Kan nog wel kantjes vol tikken met al die smijterij. Hou toch op zeg. Stelletje ciminelen zijn het daar in Den Haag.

  • HHans

    De marktwerking van de zorg stopzetten, ziekenhuizen hoeven geen winst te maken en kunnen de verzekeringen goedkoper. Dan houdt het op om aan mensen die al ziek zijn te verdienen en nog zieker maken omdat het een verdienmodel is.

    • AAshok

      @Hans
      Juist marktwerking is de oorzaak van de steeds uit de hand lopende zorgkosten. Een oplossing zou kunnen zijn is om een staatsziekenfonds model in het leven te stellen waardoor zorg voor een ieder toegankelijk en betaalbaar blijft. Goede gezondheid is bepalend voor de kwaliteit van het leven en moet veel meer aandacht krijgen. Een voorbeeld, het is een gek idee en een slechte gang van zaken, dat duurzaam voedsel die voor een ieder goed is nog steeds onbetaalbaar blijft en zo kunnen we doorgaan. Het wordt maar allemaal voor ons bepaald. De echte vraag is: Wie heeft het allemaal echt voor het zeggen??

    • Kkees

      @Ashok

      Klopt, gezond vleesloos eten, dus vleesvervangers zijn duur, 4 kroketjes bijna 6 euro, daar heb je anderhalve kilo rundvlees voor, dat is in geen verhouding, deze moet andersom zijn, dan worden mensen gezonder en dus minder zorgkosten, voedsel is een zeer belangrijke oorzaak van ziekten. En het steunen van eigen volkstuintjes, waar je ook weekend mag slapen, voor de rust en de ontspanning.

  • AAra

    Mensen, niet klagen!
    Maar onderneem actie!
    De maat is vol, verenig en protesteer, kom in actie.

    • RRenee

      Daar zeg je iets, Nederlanders die moeten opstaan? mensen die het betalen kunnen die betalen hét gewoon met veel gemopper en de mensen die het niet kunnen betalen zijn of niet meer verzekerd en dan word niks betaald en als ze kinderen hebben worden ze uit huis geplaatst, weten jullie nog die 50% zeggenschap van de regering, kunnen ze die kindertjes tenminste ook weer inzetten voor de elite pedo’s. Ik heb de kinderen volwassen en de kleinkinderen zijn ook al op weg naar de volwassen leeftijd.Zie de schaapjes maar eens uit hun weiland te krijgen. Nederland slaap zacht

    • MMery

      @Ara

      Helemaal mee eens…
      Kijk naar België en Frankrijk mensen gaan onmiddellijk de straat op…
      Wij moeten óók de straat op IEDEREEN SAMEN ZIJN WE STERK…

    • HHenk

      @Mery

      Wat dacht je van Turkije. MASSAAAL DE STRAAT OP.

    • SSonja

      @Ara

      Ik doe mee

  • JJW Polman

    Alle bedrijven ook in de ziektezorg houdt bij de overheid de hand op. En de economen denken de de NL burgers dat wel kunnen compenseren door de premies honderden euro’s te verhogen. Enndan moet KLM nog door ons gered worden en Bookings en noem maar op. Welnu economen dat geld hebben wij niet, wij moeten ook gered worden door gederfde inkomsten, extra kosten enz. Ik dacht dat Hoekstra 90 miljard kon vrijmaken om deze crisis te bestrijden, maar nu moeten we onszelf redden en de hele nederlandse economie. Onmogelijk

    • Kkees

      @JW Polman

      Ik heb eens een keer rondgereden en gekeken naar huisjes van bedrijven, en dan vooral de kleine eenmans bedrijfjes en of met slechts paar wernemers, als ze beginnen, dan staat er binnen een jaar een kapitale bungalow of boerderij met flink wat land, terwijl deze bedrijven juist een financiele buffer moeten aanleggen zodat ze er wel doorheen komen, een onroerend goed van 8 ton t/m 3 miljoen kan je niet van bufferen helaas en dus is zo,n zet onverstandig, en dan aankloppen bij de overheid ook niet reéel. Ze voeren hun ondernemerschap dan niet juist, daar hoeft de burger niet voor op te draaien..

  • GGlenn

    Wat ik niet snap is dat hierdoor de premies volgend jaar gaan stijgen. Zover ik weet is er niet een masaal aantal burgers dat door de corona niet meer hun premies betalen.

    En de zorg verzekeraar betaald nu bepaalde beroepen maar 60-85% van hun omzet uit, zonder corona hadden ze 40-15% meer moeten betalen. Maar ondanks de corona ontvangen ze nog wel ~100% van de premies, die ze normaal ook zouden ontvangen.

    Ik snap dat er extra kosten zijn voor de corona patienten, maar ze hebben het niet daarover dat daarom de premies omhoog gaan.
    Ze hebben het erover dat ze bepaalde contact beroepen door blijven betalen terwijl die niet gewerkt hebben. Nogmaals 40-15% minder als normaal, maar wel de volledige 100% aan inkomsten krijgen.

    Ik hoor graag of iemand hier meer uitleg over kan geven/wat ik mis in dit plaatje.

    • JJac

      @Glenn Ze hebben alle andere afdelingen en polyklinieken dicht gegooid. Zelfs hier in Heerenveen.
      We hebben ongeveer 11 ziekenhuisopnamen in de gemeente gehad! Omliggende gemeenten nog minder!

  • VVermeulen

    Gaan we toch naar de voedselbank kleding bank we gaan toch terug naar 1930 armoe komt er aan

  • HHen

    Het zal schandalig zijn als dit zal gebeuren
    Nu gaan er al meer mensen naar de voedselbank. Wij, als zo’n rijk land. Laten we eerst eens minder geld uit geven aan ontwikkeling samen werking. Minder geld aan de asiel zoekers. Minder salaris aan alle directeuren van zorgverzekeraars, de ministers en Kamerleden.min. 20%. De wachtgeld regeling direct schrappen en alle hoge ambtenaren, zoals burgemeesters, hoofd van de politie etc. ALLEMAAL IN LEVEREN. Zo kan ik nog wel meer dingen opnoemen. Geen geld aan de stomme klimaat, geen bio centrales, moet je eens kijken hoeveel winst je daar mee ophaalt. Geen windmolens meer plaatsen, niet van het had af en kernergie centrale bouwen veel goedkoper, veel schoner.

    • HHenk

      @Hen

      Wat jij zegt, helemaal mee eens!!

  • HHenk

    Wat houd de ziektefonds over aan winst die niet vermeld worden.de gewonen man mag weer betalen voor die miljoenen die naar Marokko gaan en we gaan betalen voor de vluchtelingen van Rutte die alles gratis krijgen stem 17 maart 2021 op de PVV dan zijn we af van het dubbele betalen valt wel op dat alles opeens duurder wordt Ziggo ook al wat is de volgende

    • KKhalid

      @Henk
      Ja veel geld krijgen we hier in marokko. Top ga zo door

    • MMathijs

      @Khalid
      Henk speelt z’n vastgeroeste grammofoon weer af… hij weet klaarblijkelijk niet dat een zorgverzekeraar, farmaceut of iets dergelijks niet in Marokko gevestigd is maar in Leeuwarden (FBTO), Assen (Univé) of andere Nederlandse stad gevestigd is. De duur betaalde directeuren komen over het algemeen uit Wassenaar, Bloemendaal of Huizen, en niet uit Marrakech, Tanger of Casablanca.

      P.S. Henk, je kan deze steden allemaal googlen als het moeilijk is om de ligging van deze steden te herkennen.

    • PPieter

      @Henk
      Ja hoor. Zomaar wat roepen helpt zeker. Pvv stemmen is voor de domme mensen. Die partij heeft nog nooit iets opgelost. Grote bek en totaal geen handelen. Ziggo gaat ieder jaar omhoog net als kpn. En net als je huur.
      En welkemiljoenen gaan naar Marokko?. U weet totaal niet waarover u praat. Een ziektefonds?? Dat woord bestaat niet en het idee van ziekenfonds en particulier verzekering is al jaren geleden overboord gegooid. We hebben een ziektekostenverzekering. Vluchtelingen van Rutte krijgen alles gratis? Roep niet zomaar iets, zonder goede argumenten.
      Het is alleen maar logisch dat de gewone man betaalt. Want wij vormen samen de maatschappij en leggen het geld bij elkaar om die te bekostigen. Zo hebben we ook de voordelen. Maar we betalen ook voor de nadelen. Er IS geen pot met geld oid bij de regering want dat is ONS geld. En als dat op is moet het aangevuld. Nu ben ik zeker voor een eerlijkere verdeling voor het betalen van belasting enz. En wellicht kunnen de rijkeren meer zorgpremie betalen. Maar iedereen zn leven zal duurder worden. Daar is niet aan te ontkomen.

    • WWillem

      @Henk
      Je geeft wel een mooi inkijkje in het intelligentieniveau van de gemiddelde PVV stemmers. Dank daarvoor.

  • HHennie

    Ja het geld moet ergens vandaan komen we zitten allemaal in het schuitje. Dit was te verwachten beste mensen.

  • AAnja

    Ja lekker he kunnen we nog meer gaan betalen aan de zorg zouden ze toch oplossen armer nou eens minder geld sturen naar het buitenland dan hoeven wij Nederlanders niet zoveel voor je zorgpremie te betalen vindt het schandalig

    • TT Bougie

      @Anja volkomen gelijk,de overheid maakt zich meer zorgen om het buitenland dan om de eigen bevolking.

    • EEric

      @Anja

      Als er op tv word gevraagd om 1 of ander land te steunen dan zie je hoeveel mensen dat doen, mooi toch? Allemaal stoppen met steunen!!!

  • HHenk

    Dat worden Amerikaanse toestanden in Nederland.

    • Hhar

      @Henk
      We zaten al onder de plak van America. En met deze president wordt het voor Nederland en Rutte nog erger. Burgemeesters haken af en dadelijk nog meer lei(ij)ders.

  • PP de Bruin

    Zooooo lekker dan de regering zou toch alles oplossen of is dit weer dat de rijke (Rutte fan) weer rijke worden en de arme mogen lijden Pipo de clown is er niks bij (Rutte)

  • IIneke

    Nu gaan mensen dood aan corona dan gaan er volgend jaar veel dood van de honger

  • SStien

    Dit is echt schandalig hou rekening met mensen die een uitkering hebben.en stuur minder naar het buitenland

    • MMathijs

      @Stien

      De Shell krijgt meer. De Farmaceut ook. En de hypotheekrenteaftrek van de miljonairsvilla kost meer dan een WW.

      Verdiep je eens in de overheidsfinanciën, er gaat een wereld voor je open.

  • NNico groen

    Ja het zal wel weer hoop dat de regering hier nu ook een stokje voor zal steken en de gewone burger dan ook gaat helpen. Vraag nu me wel af of ik mijn premie dit jaar ook terug krijg aangezien ik nu geen behandeling kan ondergaan maar wel betaal elke maand

  • JJr

    Dat er geplunderd gaat worden was al bekend, de zogenaamde buffer van vele miljarden bij zorgverzekeraars was bedoeld om dit soort calamiteiten op te vangen. Daar weet men natuurlijk niets meer van. Misschien eens kijken bij andere EU landen die wel voor hun (eigen) bevolkinng zorgen.

  • Jjina

    schandalig als zij dit daadwerkelijk durven te doen. Wij betalen als veel meer dan de buurlanden aan de zorgverzekering en dat is echt niet omdat de zorg in Nederland beter is geregeld of zo. Kijk naar België en Duitsland. De Nederlandse bevolking moet nee evangelie zich laten horen wat betreft al die verhogingen. Wij worden letterlijk kaal geplukt. We hebben jaren zorgverzekering betaald zonder optimaal gebruiken van kunnen maken, omdat de zorgstelsel zo in elkaar gemaakt is dat zij zo min mogelijk extra kosten hoeven te betalen. Nu is er voor een paar maanden zogenaamd extra zorgkosten gemaakt, dan moet de arme Nederlander het weer gaan betalen.

  • ZZielman

    Door de kosten plaatje wat normaal 100 miljard kost zijn ze nu 30 miljard kwijt dus te danken aan de reguliere zorg die niet uit gevoerd wordt dus mensen laat je niet voor liegen

  • JJanHuis

    En al die kosten die nu nier meer gemaakt hoeven worden voor al die voortijds overleden mensen met “onderliggend lijden”? Scheelt dat niet enorm ? Ik zou de werkelijke berekeningen wel eens willen zien.

  • EEef

    Als de 24 ziekenfondsen eens zorgen dat dat tot een verkleind word ,dan word er in ieder geval zeker al aan de salarissen van de directeuren veel geld binnen gehouden, dat is al veel geld dat ten goede komt aan de verzekerden.

    • RRob

      @Eef
      Kostenbesparingen door verkleinen van het aantal zorgverzekeraars kan je alleen bereiken door juist de premies niet te veel te laten stijgen. Onderlinge concurentie doet de rest waardoor blijven alleen de grootste over waarmee wij als burgers goedkoper uit zijn. Tevens is door uitblijven van de reguliere zorg een enorme kostenbesparing ontstaan wat de hoge kosten door corona deels zal compenseren.laten ze eerst eens de cijfers op een rij zetten voordat direct de makkeijkste weg van premieverhoging wordt toegepast.

  • HHuber

    Ik vraag mij af wie dit nog kan betalen Niemand

  • AAalbers

    Hoe moeten mensen met een kleine portomonee dit betalen? Alleen maar op droog brood en water leven.
    Ik kan dit niet betalen. Dan maar geen arts en medicijnen.
    Betekent mijn dood.

  • JJ n

    Niet normaal dit. Stuur dan maar geen geld naar het buitenland. Zorg eerst maar voor de burgers in eigen land. En wat er dan echt over blijft naar buitenland.

    • PPiet

      En al die buitenlanders die hier rond lopen en gratis geholpen worden wat gaan ze hier aan doen of moeten de werkende Nederlanders dat maar voor hun betalen.

  • PPeter

    Denken jullie nou echt dat de overheid, vlak voor de verkiezingen de zorgpremie gaat laten stijgen met 100den euro’s per jaar?

    Nee natuurlijk niet, zo dom zijn ze echt niet. Kans lijkt mij veel grote dat ze iets gaan doen met de belastingen/inkomensafhankelijke bijdrage en dan waarschijnlijk vanaf bepaalde inkomens.

    De zorgpremie met 100den euros per jaar verhogen, betekent ook dat de zorgtoeslag FLINK verhoogt moet worden en dan gaat het de overheid alsnog veel meer kosten.

    Beetje vreemd ook dat @zorgwijzer zo een artikel van een discutabele econoom maar gewoon overneemt en hier neer kwakt.

    • GGea

      @Peter
      gelukkig een gezonde en niet zo’n dramatische reactie!

    • JJoke

      @Peter
      Misschien neergekwakt om reacties te kunnen peilen. Dat is gelukt.

    • Jjan

      @Peter je hebt volkomen gelijk dat doen ze niet voor de verkiezingen dat doet Rutte wel daarna als hij herkozen wordt!!

    • Aan

      @jan
      zoals wel vaker..voor de verkiezingen: geen cent naar (griekenland) de zorg, na de verkiezingen met bakken tegelijk weg geven en de mensen trappen er steeds weer in…
      In groot brittannie is de NHS zelfs gratis….misschien is de zorg iets minder dan hier, maar daar staat tegenover dat het je niets kost. Hoe bekostigen zij dat dan? zouden ze eens moeten uitzoeken en wellicht hier ook inzetten.
      De privatisering van de zorg was 1 van de vele grote fouten!!

  • MMiranda

    Dat wordt voor mij erg moeilijk!
    Het wordt tijd dat de uitkeringen verhoogt worden!
    Wel miljoenen uitgeven aan onnodige zaken,en de uitkeringen ho maar…
    Niet te bevatten dit

    • PPaulina

      @Miranda
      En dan vinden ze het gek dat straks de mindere de ziekenfonds niet meer kunnen betalen!
      Laat ze eerst eigen Nederlanders helpen i.p.v het naar andere landen te sturen

    • IIk

      @Miranda
      Ik voel met je mee.

    • RRemon

      @Miranda

      Eerst maar eens stoppen met al dat gratis geld uitgeven aan uitkeringstrekkers. Dan blijft er zat over.

  • HHerman

    Wel de zorgkosten omhoog brengen. Maar de kosten niet compenseren. Wat we de afgelopen maanden niet gehad hebben. Fysio.tandards. En noem maar op. Wel miljarden winst maken. Maar niet de burger tegen moet komen. Zakken vullen. Of wel zelfverrijking

    • TTinus

      @Herman

      Alle winsten die zorgverzekeraars maken gaan linea recta terug naar de zorg. Ze zijn bij wet verplicht om dit te doen. En hierop wordt streng op toegezien.

      Er zijn dus geen aandeelhouders die hier bijvoorbeeld heel rijk van worden.

      Natuurlijk wordt er in de top van verzekeraars veel verdiend, maar hier wordt niet met bonussen gestrooid zoals in het bedrijfsleven. Dat mag wat bij betreft echt minder.

      Bovendien staan de overheadkosten, pr-kosten en salariskosten van verzekeraars staan in het niet met de kosten die daadwerkelijk naar de zorg gaan. Dit is verhouding 99/1.

    • NNick

      @Herman
      Heb je het hele artikel überhaupt gelezen, Herman? Er staat juist dat zorgverleners de zorgaanbieders die geen of weinig inkomsten hebben overeind houden. Dus die worden grotendeels doorbetaald. Daarnaast komt de Corona zorg, enig idee wat dat kost? Al die IC-opnames. Je schrikt je wezenloos als je dat ziet, paar weken op de IC en alles erom heen kost zo maar €50.000.
      En miljarden winst? Er staat juist dat de verzekering vaak onder de kostprijs wordt aangeboden. En inderdaad, zorgverzekeraars zijn verplicht de eventuele winst terug te laten vloeien naar de verzekerde. Dus wat bedoel met de burger niet tegemoet komen?

    • Ppeter

      @Nick

      Die zorgverleners worden nu inderdaad overeind gehouden met geld van zorgverzekers, maar het is GEEN DONATIE.

      Straks wanneer die zorgverleners weer kosten gaan declareren word dat verrekend met geld wat ze nu krijgen van zorgverzekeraars, dus uiteindelijk zal het een verzekeraar geen geld kosten.

    • NNick

      @peter
      Ik zeg ook niet dat het een donatie is, maar er is wel degelijk compensatie voor de nu gederfde inkomsten. Met andere woorden, de zorgverzekeraars houden geen extra centen in hun zak. De reguliere zorg moet ook ‘ingehaald’ worden, dus daar zal ook geen ‘winst’ uitkomen voor zorgverzekeraars. Die kosten worden wellicht hoger door het uitstel van de zorg. Daarnaast komen de extra kosten van Corona er wel bij, hetzij via premie, eigen risico of belasting. Ik begrijp dan ook niet wat hij bedoelt met ‘de zorgkosten omhoog brengen’?

    • Ppeter

      @Nick

      ik heb ook helemaal niet gezegd dat ze er winst aan overhouden, maar ze verliezen er ook niet op, al die miljoenen die nu in zorgverleners worden geïnvesteerd komen gewoon weer netjes terug.

      Tuurlijk komen er door zo een pandemie extra kosten voor de zorg, maar het lijkt mij echt stug dat de overheid de zorgverzekeraars daarvoor gaat laten opdraaien, daar zal echt wel wat op verzonnen worden, lijkt mij zeer onwenselijk omdat via een torenhoge maandelijks zorgpremie te gaan financieren.

      Volgens mij is er zelfs een regeling dat als een zorgverzekeraar veel meer kosten moeten maken dan begroot, dat de overheid dan moet bij springen.

    • HHenk

      @Nick
      Daarom betaald Nederland ook een hoge ziektefonds dat mensen verzekerd zijn maakt niet uit wat een IC opname kost daar betalen mensen genoeg voor

    • HHappy

      @Herman

      Idd Herman zijn zakken bullets en uitbuiters neem maar van mij aan als het honderden euro’s om hoog gaat veel mensen niet meer laten verzekeren nou ik dus niet meer dan leg ik de normale premie op zei voor eventuele kosten de mensen kunnen straks niks meer betalen ik noem ze vuile uitbuiters en oplichters vooral moordenaars op die manier

    • WWitte

      @Happy Sorry maar niet verzekeren gaat niet. Dat hebben ze afgedekt en krijg je het CIJB op je dak. En die int zonder tussenkomst van rechter hoe dan ook. Ze nemen alles in beslag en jij kunt het uitzoeken
      Je leeft in een VVD dictatuur of was je dat vergeten?

    • FFrans de Wit

      @Herman
      Je heb gelijk hoor, ik heb dit ook geschreven aan CZ en uiteindelijk kwam het er op neer we moeten maar solidair zijn met andere zieken. Dat verloren kwart jaar dan, waar in WEL bij chronisch zieken de volledige eigen bijdrage is geincasseerd maar er die maanden geen behandeling heeft kunnen plaats vinden?

  • Tt.van.brunschot

    hoe wilt de gewoone burger dit nog betalen

  • Hhar

    Veel goedkoper zal dit nu zeker niet uitvallen.
    Het zal haast niet mee te vergelijken zijn.

  • BBrenda

    @Aalbers
    Die krijgen toeslagen.
    Het is de groep erboven die de rekening gaat betalen
    De middenklassen zal weer inleveren

  • MMarco

    @Aalbers

    Ik heb zelf een uitkering.
    Ik kan merken sinds dat de taak van de Rijk(AWBZ) naar de gemeente(WMO) zijn gegaan, dat er rake klappen zijn geweest voor mensen met een uitkering die ik zelf heb.
    Sinds we het eigen risico hebben door Mark Rutte, zijn de kosten die we eerst begonnen met een betaling met €85,- flink omhoog gegaan is naar €385,- en iedereen heeft het moeilijk met de betalingen en als we nog eens €115,- erbij nog optellen, dan kan niemand het meer betalen, maar dan worden we één voor één op straat gezet.

  • Hhar

    @Aalbers
    Inderdaad op water en nog net(niet) droog brood.
    Thee, appels,meer fruit is geen geld voor.
    Bij de Jumbo kijken of er nog wat uit de kontainer kan halen wat weggegooid is.
    Hier zijn we al naar toe en de voedselbank komen steeds meer mensen bij.
    Dit gaat langzamer hand gebeuren.
    ZZP-ers, flexwerkers, krijgen dadelijk 600 euro vergoeding.
    Zorgwijzer, we worden niet wijzer van de zorg alleen maar armer.

  • Ddennis

    @Peter

    spannend hoor, die zorgtoeslag…. dat dekt de eigen bijdrage, en eigen risico kosten niet. ja, je kunt kiezen voor een hoger eigen risico. met een lagere premie. en dan krijg je een ongeluk….. wordt je dubbel gestraft, met torenhoge rekeningen, die de besparing absoluut niet dekken (heeft mijn broer meegemaakt) dit waren dus die hogere eigen risico, en daarbovenop kwam heel veel op de eigen bijdrage, waardoor hij bijna alles zelf moest ophoesten. en dat met een wajong uitkering

  • WWillem

    @Gerrit, je hebt gelijk. Best vermakelijk eigenlijk. Jammer alleen dat ze zich volgend jaar zo makkelijk laten leiden door politici die het zogenaamd beter weten. Die deze domme ganzen naar de mond praat om stemmen te winnen…… en vervolgens langs de kant blijven staan omdat echt regeren ook betekent dat je soms moeilijke keuzes moet maken.

  • WWendy

    @Petra of mensen die voor minimumloon werken

  • PPeter

    @Petra
    Er bestaat zoiets als zorgtoeslag

  • Eewaziggo@gmail.com

    @Petra

    Het is nu drama!!!!
    En wordt nog erger!!!

  • MMariet

    @Brenda
    Ik ben daar niet mee eens alle toeslagen wordt afgelast zorgtoeslag ik vind dit niet normaal dat ze de gewone burger pakken ik zit in de pensioen ik heb 600 euro minder hoe moet ik dat allemaal betalen

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.