Premie zorgverzekering 2021 stijgt met dit bedrag

Premie zorgverzekering 2021 stijgt met dit bedrag

Artikel door: Koen Kuijper - 96 reacties

Premie zorgverzekering 2021 stijgt met dit bedrag

De nominale premie van de zorgverzekering gaat in 2021 omhoog met 62 euro per Nederlander. Dat melden Haagse bronnen donderdag. Officieel komen de cijfers pas naar buiten in de derde week van september, als de Miljoenennota wordt gepresenteerd.

Vooralsnog gaat het om een rekenpremie die het kabinet bepaalt aan de hand van verwachte zorguitgaven. Uiteindelijk mogen de zorgverzekeraars zelf bepalen hoe zij de zorgpremie voor 2021 gaan invullen.

Update (15-9-20): Miljoenennota 2021: definitieve cijfers

Het kan dus zijn dat je huidige verzekeraar (door inzet van reserves) de premie minder hard laat stijgen. Maar het kan ook de andere kant op vallen. De prijsverschillen zullen onderling per zorgverzekering weer gaan toenemen.

3.000 euro per gezin

Met de stijging van de zorgpremie komt de gemiddelde prijs voor een basisverzekering in 2021 uit op 123 euro per maand. Over 2020 komt dat bedrag neer op ongeveer 118 euro.

Op jaarbasis komt de nominale premie dan uit op 1476 euro.

Nominale zorgpremie 2021

Een gezin met twee minderjarige kinderen betaalt in 2021 bijna 3.000 euro aan premie voor alleen de basisverzekering. Daarbovenop betalen alle volwassen een eigen risico en een eventuele premie voor aanvullende zorg, zoals een tandartsverzekering.

Gezinnen en alleenstaanden met een laag inkomen ontvangen zorgtoeslag. Deze zal vermoedelijk mee gaan stijgen met de oplopende premies.

Corona

De premieverhoging valt nog mee gezien de hoge extra kosten die ziekenhuizen hebben moeten maken als gevolg van de coronacrisis. Gezondheidseconomen gingen eerder zelfs nog uit van zo’n 144 euro stijging per verzekerde.

Toch ligt het verhaal net wat gecompliceerder. Hoewel de zorgkosten rondom corona sterk zijn toegenomen, is er ook veel standaard zorg uitgesteld en nog niet gedeclareerd. Mogelijk stijgen de zorgkosten daardoor volgend jaar extra hard, wat weer grote gevolgen kan hebben voor de zorgpremie in 2022.

Inkomensafhankelijk

Ook de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (Zvw), die werkgevers moeten inhouden op het salaris van werknemers, is te laag ingeschat. De correctie die volgend jaar wordt doorgevoerd, pakt voordelig uit voor iedereen die premie betaalt.

Wat de inkomensafhankelijke premie in 2021 gaat doen is nog onduidelijk. De nieuwe percentages staan vermeld in de Miljoenennota.

Zorgkosten

Ondanks een aantal meevallers lopen de zorgkosten alsnog sterk op. Dat heeft vooral te maken met de lonen in de zorg, die in 2021 met bijna 3,3 procent stijgen. Ook moet er veel nieuw personeel worden aangetrokken om de vraag naar zorg te kunnen opvangen.

In 2021 bedragen de gemiddelde zorgkosten naar schatting zo’n 6.120 euro per Nederlander.

Eigen risico

Het is ook al bekend dat het verplicht eigen risico in 2021 gelijk blijft op 385 euro. Dit is tijdens eerdere regeringsonderhandelingen al afgesproken.

Het eigen risico betaal je voor de meeste zorg die in het basispakket zit. Voor de huisarts betaal je geen eigen risico. Hetzelfde geldt voor zorg die wordt gedekt in je aanvullende verzekering, bijvoorbeeld voor de tandarts.

12 november

Uiterlijk om 12 november moeten alle zorgverzekeraars de prijzen voor het nieuwe jaar bekend hebben gemaakt. DSW maakt in september als eerste haar premie voor 2021 bekend. De rest van de markt zal wachten tot de laatste dagen voor de deadline.

Lees ook: DSW zorgpremie 2021 bekend

Vanaf 13 november is het weer mogelijk om je zorgverzekering te vergelijken voor en eventueel een andere te kiezen. Dit kan tot het eind van het jaar. Je nieuwe zorgpolis gaat dan in per 1 januari.

96 reacties

  • MM.Zomer

    Vlg. mij maakte men reclame dat de verhoging rond de € 2. 00 – 2.50 zouden zijn per maand. Gemeente Rotterdam gooit er 17. 00 op. Hoe komt dat?

  • HHans

    Wij hebben een iza basisverzekering plus Iza Classic Comfort. Worden de kosten voor injectie tegen wondroos voor een 70plusser dit jaar of volgend jaar vergoed?

  • AAnoniem

    waarom mogen ze dan elk jaar weer wist maken reclame maken enz enz kom op zo lang dat gebeurd gaat het geld dus niet naar de zorg maar voor het foldertje

  • Jjan claessen

    wat een kortzichtigheid in de meeste reacties, ik vind de stijging op zich ook niet hoog,maar wel logisch ….
    Het is vrij simpel te verklaren, nederland vergrijst dus de zorgvraag stijgt, over het algmeen is er steeds meer mogelijk, dure vaccinatie programmas enz enz , de gemiddelde nederlander maakt ook steeds meer gebruik van de zorg.
    de eigen bijdrage is al in geen jaren verhoogd, dus…. het zal ergens vandaan moeten komen als men de zorg op hetzelfde peil wil houden.

    veelzeggend is ook de uitkomst van een stelling van het 1vandaagopiniepanel

    dus wel een loonsverhoging vragen, maar er niet voor willen betalen,
    i rest my case..

  • Mmichael

    dan zeggen ze wel de premie gaat omhoog vanwegen de corona uitbraak en de drukte op de ic’s

    begrijp me niet verkeerd de mensen die er niets aan kunnen doen dat is gewoon goed dat ze geholpen worden maar de mensen die toch naar feesten gaan of naar grote groepen en die erom vragen om besmet te worden met corona ik vind dat wij daar niet de voor hoeven te betalen gewoon hogere boetes opleggen en niet alle nederlanders er voor laten betalen
    ik betaal meer per maand aan de ziekenfonds dan aan me huur het is gewoon een schande ik heb zelf COPD 4 en kom al weinig buiten alleen als ik naar het ziekenhuis moet
    en dan die vluchtelingen krijgen gelijk een uitkering of een huis en is nog ingericht ook en ze krijgen korting op de ziekenfonds nederland gaat echt achteruit

    • AAnna

      @michael
      Zeg je daar mee dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen gedrag en situatie?
      Hoe vind u het dan dat ik als gezond mens ieder jaar een hogere premie moet betalen omdat de zorgkosten van mensen met een ziekte of aandoening weer de pan uit rijzen? Ik ben zelf een gezond mens van 62 jaar en vind het geen probleem om bij te dragen in uw kosten voor de zorg.

  • Jj bakker

    zo lang er overal zakken vullers aan de top blijven blijven ze ons leeg trekken want ze willen zelf dat hoge salaris houden incl ons kabinet en ze steken elkaar een helpend handje toe en zorgen dat ze zelf niets te kort komen

    Joop Bakker

  • GG. Borsje

    De zorgpremie stijgt in euro’s maar in procenten drukt dat dus vooral op de lagere inkomens.
    De eigen bijdrage weegt ook al het zwaarste aan de onderkant.
    De premie volksverzekering, dat valt minder op omdat het van tevoren wordt ingehouden, maar die heeft een maximum, waarboven NIETS wordt betaald.
    En de zorgtoeslag dan? Nou, die trekt dit bij lange na niet recht.
    De toeslagen zijn er alleen voor om bij de onderhandelingen de socialistische partijen tot zwijgen te brengen. Ze kunnen het niet vlug even narekenen en stemmen dus maar in.
    De resultaten er van leiden tot vertragingen en schandalen bij de belasting en het gevoel dat hij/zij aan het kortste eind trekt bij velen.

  • GGeorge

    Pffff zo kan ik nooit van mijn klachten afkomen vindt je het gek dat veel geen aanvulende verzekeringen hebben fit is niet meer te betalen als dit doorgaat, als er gewordt gedemonstreerd count me in dit gaat te ver!!!je plukt mensen nu egt kaal.

    • KKarima

      @George
      Met je eens. Je inkomen is gewoon uitgeperst.

  • GGert de Wit

    Bah altijd maar die smoesjes

  • MMarco

    Hallo.

    We zitten jaren lang steeds meer te betalen aan de zorgtoeslag en ieder jaar gaat het weer omhoog.
    Ik woon op zorginstelling voor mensen met een beperking, dus ik leef met een uitkering.
    Als de zorgtoeslag ieder jaar blijft stijgen, hebben we niet genoeg geld meer voor boodschappen te doen en zo kan je langzaamaan naar de voedselbank gaan, landelijk al zien dat heel veel mensen economische problemen krijgen en steeds meer mensen in het rood komen te staan.
    Alleenstaande en mensen met een kleine portemonnee kunnen dat niet meer redden,
    Er moet wat aan de stijging van de zorgtoeslag gebeuren, want eigenlijk moet er een stop gezet in de stijging van de zorgtoeslag!

    • FFredy

      @Marco Je bedoeld de zorgpremie neem ik aan? Want dat moet je betalen, de zorgtoeslag krijg je terug.

    • JJansen A.

      @Fredy zorgtoeslag krijg je. En niet zoals jij schrijft krijg je terug.
      Iedereen die een uitkering heeft krijgt zorg huur toeslag zorg is zoveel dat je maar weinig zelf betaald. Laat je niet zo gek maken eind deze maand mensen met een wao extra 185 euro dus niet klagen. Hoe meer mensen klagen hoe meer je betalen moet omdat je aandacht te veel bij klagen ligt stop daar mee ga anders met je geld om en rijkdom gaat vanzelf. Geloof me. Klagen wordt niemand beter van.

    • JJansen A.

      @Marco
      Niet zo klagen je krijgt zorgtoeslag en zelf betaal je weinig of niets. 185 elke september maand als gehandicapt ofwel invaliden bent wat anderen niet krijgen als ze niet gehandicapt zijn dat is bestemd voor de medicijnen en andere kosten wat je maakt dus niet klagen beter met je poen omgaan ga langs de boeren voor je eten ipv naar de supermarkt voor je vergiftigde vreten
      Lees mij lange brief eens dan WORDT je schatrijk van geld voor iedereen die maar blijft kloppen en klagen in de maatschappij van overvloed en vooral van hebzucht die ook mede jouw is gecreëerd.

    • PPeter

      @Jansen A.

      Huh hoezo zou je met zorgtoeslag bijna niks betalen? Dat dekt de basis premie niet eens volledig, daarnaast hebben veel mensen die juist een lage inkomen hebben, ook dure aanvullende verzekeringen nodig, tandarts moet er ook nog bij, eigen risico, en voor sommige ook nog eens eigen bijdrage erbij….. Bijna niks betalen? hoe dan, vertel mij aub hoe ik het zo kan regelen dat een chronisch zieke persoon bijna niks hoeft te betalen?

    • TTom Janssen

      @Marco

      Vergeet niet te lezen wat onder mijn naam staat. Je hoeft maar weinig te betalen aan zorg. Laat je niet opnaaien. Ga anders met je uitkering om en je ziet je bespaart velen honderden euro’s per maand. Ga nou maar lezen doet je beter en wijzer maken

  • DDenker

    Kort en bondig uitkering 999.00 plus 55. Blijf ieder mnd bij uitkering voor vakantiegeld. Aan vaste lasten gaat er 800.euro vanaf. Zo gemiddeld genomen leef ik van de toeslagen. Dat is wat ze noemen leef geld, is pakweg 270. Plus 100. Die overblijft van de uitkering.
    Wel goed begrijpen dat je daar alles van moet doen, is niet alleen voor eten. ( bij betaling medicatie, kleding, enz.) 300: 4 is

    • HHermani

      @Denker
      Alle geld wat u ontvangt zal áltijd terug moeten waar het vandaan komt, dus zo als hierboven.

    • GGod van gezondheid

      @Hermani
      ik geef je gelijk

    • Mmiep

      @Denker

      Tja ook wij als gezin houden gemiddeld 400 over per maand om van te leven, 1 hoofdkostwinner, maar wij moeten hier wel met 4 mensen van leven. Hier geen zorgtoeslag of huurtoeslag dus we betalen overal de volle mep, maar houden steeds minder over per maand.

  • IIneke Buist

    Er staat een fout in het artikel. Tandartszorg zit NIET in het aanvullende pakket maar is een aparte tandartsenverzekering die overigens wel bij dezelfde zorgverzekering ondergebracht is.

    • RRico

      @Ineke Buist

      Tandartszorg valt wel degelijk onder de aanvullende verzekering.

      Mondzorg wordt dan vergoed uit:

      a) Een losse tandartspolis met enkel vergoeding voor mondzorg
      b) Een aanvullend alles-in-1-pakket met andere vergoedingen

  • AAvatar

    De oplopende zorgkosten zijn bekend, doch de kortzichtigheid dat er nauwelijks aandacht door de overheid wordt gegeven aan het in stand houden van gezondheid door preventieve maatregelen doet het kostenplaatje jaar na jaar toenemen. Zorgkosten gaan omlaag als de bevolking op de hoogte wordt gesteld over juiste voeding, het gebruik van natuurlijke supplementen en het begeleiden om tot harmonie te komen in emoties en het aanleren van respect en eigen verantwoordelijkheid.
    Onwetenheid en gemakzucht maakt onze zorg onbetaalbaar en wie is het meest de dupe? Juist, de zwakkere in onze samenleving die juist recht hebben op een eerlijk advies. Jammer dat de maatschappij is gekomen tot zelfzucht en materieel gewin, ook in de zorg waar ook vele goede hulpverleners in een dwangbuis zitten door overheids manipulatie.
    Respect en wijsheid zijn nu nodig dit te keren.

    • GGerrie

      @Avatar
      Helemaal mee eens!! Is de macht van de farmaceuten. Zoveel mogelijk geld verdienen aan medicijnen waar mensen afhankelijk van worden ipv waar ze van genezen! De natuurlijke geneeswijzen onderdrukken en de kracht hiervan ontkennen en het gebruik hiervan willen verbieden! Maar ondertussen wel gebruik maken van kruiden in hun medicijnen, mooi verpakken in een glans middel, een dure naam geven, en hoppa, de kassa ringelt weer!

    • GGerrie

      @Avatar
      Helemaal mee eens!! Is ook de macht van de farmaceuten. Zoveel mogelijk geld verdienen aan medicijnen waar mensen afhankelijk van worden ipv waar ze van genezen! De natuurlijke geneeswijzen onderdrukken, de kracht hiervan ontkennen en het gebruik hiervan willen verbieden! Maar ondertussen wel gebruik maken van kruiden in hun medicijnen, mooi verpakken in een glans middel, een dure naam geven, en hoppa, de kassa ringelt weer!

    • GGerrie

      @Gerrie
      Drie reacties omdat het in de eerste plaats niet pakte!

  • JJw visser

    Schande dat nu mensen gedwongen worden om te stoppen met hun zorgverzekeraar.. Mensen zoals ik die ziek zijn uitkering hebben geen zorg meer mogen krijgen en mogen verrotten. Waar zijn we in gidsnaam mee bezig. Allemaal een grote mond, maar er wat aan doen ho maar. Schande regering jullie maken je eigenland kapot

    • RRies

      @Jw visser
      Anders allemaal asielzoeker worden.die worden wel gratis geholpen

  • MMatt

    Ik heb een redelijk goed inkomen.
    1.5 modaal waardoormn vrouw niet hoeft te werken en bij onze kinderen kan zijn.

    Klinkt als veel geld maar er gaat ook veel uit.

    Ik voel mij gezegend in de situatie waarin we leven en heb oprecht vraagtekens hoe mensen met minder rond kunnen komen.

    Ik vind het systeem van toeslagen op toeslagen niet een goed systeem, het maakt de ongelijkheid in vele gevallen groter omdat er een harde lijn is tussen wel en geen recht.

    Mooi voorbeeld.
    Toen wij gingen trouwen werden we financieel partner. Door mijn inkomen te vereffenen met haar inkomen kregen we een mooie felicitatie van de belastingdienst. Met terugwerkende kracht de zorgtoeslag etc terugbetslen voor t jaar. Vanaf dat moment besefte ik mij dus dathet soms beter is om niet te werken of niet aan te geven.
    Ik ken ze ook die samen wonen maar niet op tzelfde adres staanom meer uitkeringen te vangen. Tja.
    Wie straf je met dit systeem? Precies. De brave mensen die hun best doen.

    Nederland is een mooi land, maar de besturing is kapot. Trekt alleen maar schooiers en lui volk aan en over 10 jaar zijn we verzopen.
    Succes lieve mensen. Pluk de dag. Geniet van wat je lieft hebt.

    • KKaat

      @Matt

      Helemaal mee eens.

  • FFadiano

    En de bevolking is aan het slapen nog

  • AAngelo

    Beste alle,

    Jullie kunnen allemaal kijken wat er word betaald vanuit jullie verzekering.

    Ja het is een hoop geld echter zijn we allemaal blij als we in het ziekenhuis komen te liggen dat we goed met de nieuwste app worden geholpen.
    (Ik klaag nooit meer sinds ik 1 week in het ziekenhuis heb gelegen)

  • BBas

    Erg vervelend weer dit, die alsmaar stijgende kosten. Helaas gaat mijn loon niet mee.
    Maar wat nog veel vervelender is, dat we met zijn allen gaan demonstreren als zwarte Piet weer in Nederland komt, en voor andere onbelangrijke zaken. Maar niet voor de stijgende kosten, zoals de zorgpremie, huur, medicijnen etc

    • PPeter

      @Bas
      typisch Nederlands blijkt dat we nog steeds genoeg hebben en het water niet aan de lippen staat

  • MMayeth

    Is niet normaal elke jaar premie zorgverzekering omhoog..Mijn inkomen is nog steeds hetzelfde..Denk ook voor de mensen laag inkomen!!!!

    • WWillem

      @Mayeth
      De lage inkomens hebben nog recht op zorgtoeslag, iets wat vele niet krijgen,omdat ze net iets te veel inkomsten krijgen

  • AAnna

    Laten ze het koningshuis maar ontroerend goed laten betalen komt er heel veel geld binnen .hoeven niets extra’s. Betalen

    • RRk

      @Anna

      Goedkope reactie.

    • RRobbert

      @Anna
      Simplistisch gedacht. Alsof dat veel zou schelen. Overigens is het niet onTRoerend goed, maar onroerend goed, maar dat terzijde.

    • Aanne

      @Anna
      helemaal mee eens weg met die lui kost ons alleen maar geld en ze zijn nergens voor nodig

    • MMariette

      @Anna
      Ik vind t zeer”ontroerend”. Maar ben blij met ons koningshuis.( President kost meer )en wij hebben hierdoor n stabiel land

    • CCarla de Boer

      @Mariette daar ben ik het met je eens,
      het is de regering die ervoor zorgen dat Nederland in deze crisis belanden,
      zij kijken niet naar mensen maar naar hoeveel zij kunnen verdienen.

      Het Nederlandse Koningshuis is een stabiele factor in Nederland,
      als die er niet zou zijn zou de regering vrij spel hebben en wordt de kloof tussen arm en rijk nog groter!

    • JJan

      @Mariette
      een president kost 1 miljoen per jaar, Alleen Wilem Alexander kost 100 miljoen per jaar.En dan Maxima die even naar Londen of Italië vliegt voor een jurkje van 3000 euro, en wie betaald dat? U en ik.
      En dan de eerste princes krijgt als ze 18 jaar is 1,2 miljoen per jaar?
      Nutteloze mensen die als maden in het spek leven voor een lintje doorknippen

    • RRonald

      @Anna Ontroerende reactie…

  • VVosje

    Ach ja, laten we hopen dat we naast al de dure premies het eigen risico en niet te vergeten alle belastingen, we nog geld over houden om boodschappen te kunnen kopen om in leven te blijven.

    • EElpie

      @Vosje, we klagen wel met z’n allen, maar als je ziet wat we allemaal kunnen doen met dat beetje inkomen. Wi ,el wagens afgeladen, terrassen zitten weer vol, ook met hele gezinnen. Natuurlijk zijn er ook nog de minder bedeelden en daar moet beslist iets aan veranderen.
      Maar al met al, hebben wij het in ons land zo slecht nog niet. Ook als ji onverhoopt een keer in het ziekenhuis beland, ben je blij dat je een goede verzekering hebt en nergens geen omkijken hebt.

  • DDave

    Is toch op het belachelijke af; weer flink omhoog, terwijl velen het nu al niet kunnen betalen en aanvullend verzekeren niet haalbaar is. Dus geen (tand)arts of ander ernstig hulpdienstverlenend bezoek meer, puur omdat het niet te betalen is zonder aanvullend verzekerd te zijn. Dus dan is de cirkel weer rond, weer basisverzekering omhoog en gaan we verder de regressie in.

    • JJeffrey

      @Dave

      leuk dat je de aanvullende premie betaald alleen waar voor betaal je die is niet voordelig en als je buiten de vergoeding om kijk is heb zelf betalen goedkoper dan aanvullende pakket te nemen

    • MMatthijs

      @Jeffrey
      Dat klopt echt niet wat je zegt het enige wat eraan klopt is dat je inderdaad meer betaald maar je krijgt ook veel vergoed.
      Ik heb nu 2 keer een kroon laten plaatsen en van de waarde van die 2 kronen kun je leuk een weekje all in in Turkije bijvoorbeeld mijn eigen bijdrage zit nog ver onder de waarde van één kroon.
      Daarbij zullen waarschijnlijk de meeste mensen het niet opzij zetten waardoor ze het niet hebben als het nodig is, wat dan voor hele vervelende situaties kan zorgen.

  • BBouke

    De zorgpremies worden vooral bepaald op basis van een verdienmodel. Zorg is in Nederland “ money making business” in plaats van echte zorgverlening. De kosten stijgingen komen door perverse verdien modellen. Het DBC ( diagnose behandel combinatie) zorg voor een onredelijke prijsstelling, tandartsen die allemaal vlot miljonair worden, GGZ instellingen die maar blijven “ behandelen” , PGB misbruik onvoorstelbaar groot…..kortom het zorgsysteem zelf is ernstig ziek!

    • KKaat

      @Bouke

      Ben het helemaal met je eens, zo geldt dit ook voor de regering (leugenaars), de overheid met veel teveel ambtenaren en het gedrocht genaamd de EU waar de salarissen zo ontzettend hoog zijn. Timmermans verdient per dag 1200,-euro. Google eens al die mensen die daar werken. Schofterig echt schofterig.

  • HH.Nellen

    Mensen met een minima inkomen, werkloos of alleen AOW kunnen door dit zorgbeleid die onbetaalbare premies creëren en zeker mensen die chronisch ziek zijn straks naar de voedselbank, hun huur niet meer betalen, nooit meer op vakantie of een dagje uit mede door dat zorgtoeslag geen gelijke tred houden doet met de stijgingen.

  • GGerrit

    Ik schat dat van de bijna 8 miljard mensen op deze aardbol er blindelings 7,9 miljard willen ruilen om hier te wonen. Verhoging valt niet mee maar er zijn veel opvangsystemen waar je terecht kan.

    • JJerom

      @Gerrit
      Mag jij mij vertellen welke, als je net boven de grens verdiend, dan heb je nergens recht op. Daarbij zijn e beide zwaar rug patiënt. Niet meer mogelijk om te werken. Ik ben benieuwd. Gerrit

    • JJo

      @Jerom

      Als je boven de grens verdient heb je dat recht niet. Zou ook even lekker worden… Dan zou meer dan de helft van Nederland voor zo’n regeling in aanmerking komen… Waar mag dat betaald van gaan worden?

    • RRk

      @Jerom

      De amerikanen bv. Je houdt het covid beleid daar niet bij?

  • FFrank

    Zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag, kinderbijslag
    Allemaal betaald aan lagere inkomens uit het totaal wat we samen verdienen.
    Ik ben blij dat ik in Nederland woon.
    Klagers tel je zegeningen

    • HHJ

      @Frank

      Nog nooit van een minimum rond moeten komen natuurlijk.
      En het gaat om de stijging, welke voor iedereen geldt, wat belachelijk is….
      De pot van een minima is eerder leeg dan die van jou…..waarschijnlijk…

    • JJo

      @HJ
      Wat een aannames… Hoe weet jij dat?

      In het artikel staat duidelijk benoemt dat ook de toeslagen mee zullen stijgen. Het is al geweldig dat er in Nederland een systeem is die zorgt voor de minima toch? En ja… Minima houden minder over dan grootverdieners… Is dat een probleem?

    • Rrob n

      @Jo
      in her tikel staat idd. dat de toeslag mee stijgt .
      Maar niet voor 100 procent zou je ook moeten weten he als het 6 euro stijgt krijg je ongeveer bijna 3 a 4 euro vergoed aan zorgtoeslag dus leg je er elke keer perjaar euro ,s bij de zorgpremie jaar in jaar uit
      Dus 120 zorgpremie
      zorgtoeslag 91
      Zorgpremie126 zorg toeslag 92 a 94 euro
      Dus wordt de stijging niet villedig vergoed

    • AAngelo

      @Frank
      Top minder zeuren maar het possitief zien.
      Wij wonen in een goed land.
      Kijk even naar de USA daar geen verzekering of geen geld is niet heholpen.

    • MMatthijs

      @Angelo
      Daarom.
      Ik heb een keer in het ziekenhuis gelegen vanwege acute wondroos en dat was 2 dagen nou ik heb de rekening gezien.
      Dat wil niemand hier zelf hoeven te betalen.
      Dan ben je ineens heel blij als je maar alleen je eigen risico hoeft te betalen.
      En heb je een gezin en lukt het je niet om het bedrag te voldoen kun je een betalingsregeling treffen vgz waar ik onder andere bij zit zijn daar totaal niet moeilijk in.

    • MMatthijs

      @Frank amen!

  • MMars

    Ik begrijp niet waarom de zorgpremie weer omhoog moet.
    Al de aandeelhouders van deze maatschappijen en zo ook die van de supermarktketen, worden steenrijk hiervan. En wij maar betalen.
    Laat de regering nou eens reëel kijken naar wat nodig is.
    Een land opbouwen doen we toch samen wordt er steeds geroepen?
    Nou ik weet niet, maar het is uitmelken van de grootste groep en de rijkste lachen het hardst. Pfff oplichters zijn het.

    • JJo

      @Mars
      De rijksten betalen ook het meest . Voor ons gezin is het ook zeker iets om rekening mee te houden hoor, eigen risico is flink slikken… Maar om dat uitmelken te noemen? Nee, ieder die gebruik wil maken van zorg moet daarvoor betalen. Simpel. En door het belastingsysteem zorgen rijke mensen er indirect voor dat er een potje kan worden gevuld waardoor zaken als zorgtoeslag etc. kunnen worden uitgekeerd aan een behoorlijke hoeveelheid Nederlanders.

    • SSyl

      @Mars
      Je komt zeker van Mars. Pff word eens wakker zeg. We hebben het prima in Nederland en alles dragen we met z’n allen. De tering naar de nering zetten heet dat.

  • AArler

    Waar gaat het zo langzamerhand heen er is in ons land heel veel stille armoede hoe wordt dat dan gecompenseerd voor deze groep alles wordt maar duurder hoelang houden we vol

  • CConny

    Het is toch asociaal om de mensen steeds weer verder kaal te plukken .en waarvoor .

    • EEildert Wubs

      @Conny
      dit is te erg voor woorden .mensen die een laag inkomen hebben zijn weer de dupe het is gewoon een dikke teringzooi het blijft elk jaar maar weer oplopen die zorg kosten ben er nu wel een keer klaar met dit kabinet rutte .

    • MMatthijs

      @Eildert Wubs
      Emigreer dan lekker als je er klaar mee ben.
      Als alle klagers nou zouden emigreren is dat weer goed voor de werkelozen want die willen maar wat graag een nieuwe baan!!!!
      Klagen zijn we goed in maar dankbaar zijn behoort al bijna tot het verleden.

  • AAnita

    Mensen!! Niet zo zeuren. Premieverhogingen worden al jaren gecompenseerd door de zorgtoeslag. Zal in 2021 niet anders zijn.

    • KKarel

      @Anita

      Was dat maar zo, het word vaak maar deels gecompenseerd, dus ook mensen die zorgtoeslag ontvangen gaan toch echt weer meer betalen.

      Niet vergeten dat zorgtoeslag alleen deels de verhogingen van de basis verzekering dekt, veel mensen hebben ook een aanvullende verzekering nodig en ook die worden jaarlijks verhoogd. 0 compensatie daarvoor.

      Als de basisverzekering volgend jaar echt met 5 euro per maand omhoog gaat, ga er maar vanuit dat aanvullende verzekeringen ook wel met een eurotje of 2 per maand omhoog zullen gaan, dan zit je toch al weer zo op +7 euro per maand.

      En ik betwijfel dat de zorgtoeslag volgend jaar met zoveel omhoog zal gaan 😉

    • PPe

      @Anita
      Onzin…als je door je partner,die teveel aan loon ontvangt helemaal niks krijgt,loopt dit echt binnen n paar jaar de spuigaten uit

    • WWim

      @Anita
      Wim, wat een geklets ik heb nog nooit zorgtoeslag gehad nu ook niet ondanks dat ik met pensioen ben. Mijn inkomen is daardoor ook minder naar vlg berekeningen kom ik een paar tientjes hoger uit dan dat ik een toeslag zou krijgen. En met mij vele mensen.

    • JJan

      @Wim

      En zelfs als je zorgtoeslag krijgt, worden de verhogingen maar DEELS gecompenseerd.

      Vergeet niet dat aanvullende verzekeringen, die veel mensen echt nodig hebben, ook elk jaar stijgen en daar is helemaal geen compensatie voor.

      En nu dus weer 60 euro erbij, aanvullende verzekeringen zullen ook wel met een euro of 2 omhoog gaan, en je zit alweer op +80 euro….

      Oh en niet te vergeten, dat vanaf volgend jaar, voor veel medicijnen ene extra eigen bijdrage gevraagd gaat worden, kortom flink duurder allemaal weer.

    • EEildert Wubs

      @Anita
      klopt .maar dat ligt anders de zorgkosten gaan met tien euro omhoog.en je krijgt zes euro zorg toeslag .

    • MMariet

      @Eildert Wubs
      Is niet waar we zijn allebei met pensioen 500 euro achteruit gegaan per maand krijg je 20 euro per maand zorg toeslag en eind van het jaar moet ik terugbetalen wat heeft dat voor zin dat de hoge pieten in den haag maar betalen wel buitenland geld geven ik vind dit niet normaal

    • HH.Nellen

      @Anita
      Houd er rekening mee dat de zorgtoeslag en huurtoeslag geen gelijke tred meer houden met de doorgevoerde verhogingen, de armen zijn als eerste de dupe.

    • TTheun

      @Anita

      Wanneer je net boven minima inkomen hebt, heb je geen recht op toeslagen en moet je als getrouwd iemand dubbele zorgkosten betalen
      Iemand die dan toeslagen krijgt heeft netto meer te besteden dan ik als werkenden

    • KKaat

      @Anita

      Tja als er elke WEEK ongeveer 500 van die kansloze parels naar Nederland KOMEN en verzorgd moeten worden….. Dus toeslag hier en verhoging daar, dus zeuren???
      Wordt eens wakker en kom uit de bubbel Anita.

    • Rrob n

      @Anita niet voledig he elkaar scheelt het a 3 of 4 euro dus elk jaar legge de minima zelf meer bij

  • CCora Houdijk Thoms

    Schandalig!! Door corona wordt het weer duurder? De hele reguliere zorg lag volkomen stil en wij hebben wel gewoon premie betaald.

    • NNick85

      @Cora Houdijk Thoms

      Daar gaan we wéér. Laat de ongenuanceerde roeptoeters maar wéér beginnen. Pffff… verwend gedrag! Je betaalt premie voor elkaar hè, niet alleen maar voor jezelf als je op je buik aan de beademing ligt op de IC. En álle reguliere zorg stilgelegen? Je hebt duidelijk geen beeld van hoe het er echt aan toe ging in de ziekenhuizen. Er is zorg niet geleverd, dat klopt, maar niet ALLE reguliere zorg heeft stilgelegen. En Corona behandeling is nogal duur, dus dat compenseert de ‘kostenbesparing’ van niet geleverde zorg. Verdiep je een beetje voor je gaat gillen en nogmaals… doe niet zo verwend!

    • BBitsch

      @Nick85

      Waarom kon vroeger alles met 2 gulden en 50 cent…
      En geen betaling aan medicijnen…alles is zo duur
      Wij hebben hier finacelen problemen..Ik heb de zorgkosten al 2x moeten terug boeken…we moeten tenslotte ook eten…Ik ben iemand gelijk betalen…maar eens is het op..
      Als je belt wat er gaande is ..wordt je nog afgebekt ook…het is wettelijk vastgesteld dat we moeten betalen…
      Hier is het niet meer mogelijk
      Mijn man en ik zijn cronisch ziek…weet iemand een oplossing…Ik heb al iemand gevraagd die met ons mee kijkt.
      Dat wij zo oud moeten worden…en we zijn echt niet de enigste….

      Er is heel veel armoede in NL
      Het kan ook niet meer…

    • NNick85

      @Bitsch

      Het wordt duurder omdat we méér zorg gebruiken. We vergrijzen, worden ouder, er is steeds meer mogelijk (behandelingen/medicatie) en we gaan steeds ongezonder leven! Dát zorgt ervoor dat het duurder wordt. Maar dat wil niemand horen want dan moeten we opeens onze eigen verantwoordelijkheid aanspreken, en daar zijn NL’ers niet zo goed in. Het is namelijk ALTIJD de schuld van een ander, toch?

    • VVosje

      @Nick85

      Natuurlijk betaal je premie voor elkaar. Maar er zijn zoveel mensen die dat niet kunnen opbrengen. Van welke planeet kom jij. Hebben ze daar misschien geldbomen?

    • MMatthijs

      @Vosje
      Beetje kortzichtig vind je niet?
      Ik ben een alleen verdiener een ja ik vind het ook niet leuk dat het omhoog gaat.
      En ja alles is al zo duur.
      En ik heb echt geen top salaris ofzo en elke maand is het ook zo dat ik blij ben als er weer loon overgemaakt is..
      Gelukkig ben ik na jaren ellende nu in de gelegenheid een gedeelte te sparen iets wat eerst niet lukte..
      Dus ik weet wat armoe is.
      Maar ik heb te eten
      Ik heb een koter van 16
      2 lieve ouders plus verdere fam.
      En als je dan leest dat er kinderen wees geworden zijn omdat hun verdere familie vermoord zijn of dood door honger dan is het maar goed dat je in een land als Nederland woont waar het zogoed geregeld is..
      We hebben zelfs voedselbanken ook zoiets wonderlijks.
      Daardoor hebben mensen die het echt arm hebben ook te eten.

    • WWillem

      @Cora Houdijk Thoms,ben je vergeten al die corona patiënten op de IC,dus hoezo lag alles stil?

  • PPeter

    Hoogstwaarschijnlijk zal het zelfs nog lager uitvallen, want de overheid schat vrijwel elk jaar de rekenpremie te hoog in + dat verzekeraars sowieso ook nog wel wat van hun reserves zullen inzetten om de verhoging te dempen.

    Maar eigenlijk heeft corona dus 0 invloed gehad op de premie, want de stijging is vooral te danken aan de hogere lonen van het zorg personeel.

    • HHarold

      @Peter

      Dit is veel te kort door de bocht. Je kunt niet nu al stellen dat het virus geen invloed heeft op de premie. Nu misschien nog niet, maar corona gaat wel degelijk zijn stempel drukken op de premie. Waarvan denk je dat het vaccin straks wordt betaald?

      En vergeet niet dat veel zorg is uitgesteld. In 2021 wordt waarschijnlijk veel ingehaald waardoor de premie het jaar erop harder gaat stijgen.

  • RRene

    Ergens valt me deze stijging van de ziektekostenpremie alles mee

    Had echt verwacht dat volgend jaar een heel duur jaar zou worden.

    • AAnnie

      @Rene
      Ik weet niet wat u per maand verdient, maar ik ben allang klaar met dit zorgsysteem. Wacht maar op 2022…

    • MMars

      @Annie

      Je hebt helemaal gelijk.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.