Patiënt eerder geholpen na belletje zorgverzekeraar

Koen Kuijper geen reacties

Een belletje naar je zorgverzekeraar kan de wachttijd voor een operatie in het ziekenhuis met weken tot maanden verkorten. In 8 van de 10 gevallen is het via bemiddeling mogelijk om patiënten eerder te helpen, ondanks alle uitgestelde zorg in verband met corona.

Dit alles blijkt uit een recente rondgang langs de vier grootste verzekeraars. Gezamenlijk zijn bij hen circa 85 procent van alle verzekerden in Nederland ondergebracht.

78 dagen eerder aan de beurt

Bij verzekeraar Menzis heeft wachtlijstbemiddeling het meeste effect, blijkt uit de rondgang. Een patiënt is na succesvolle bemiddeling gemiddeld 78 dagen eerder aan de beurt voor zijn of haar operatie. Dat komt neer op bijna drie maanden.

Bij Zilveren Kruis levert bemiddeling een gemiddelde tijdswinst op van 49 dagen. VGZ heeft geen exacte cijfers, maar spreekt over een besparing van meerdere weken, afhankelijk van het type behandeling.

Verzekeraar CZ houdt niet bij wat de gemiddelde tijdswinst is na wachtlijstbemiddeling, maar geeft aan zich meer te richten op wat de klant belangrijk vindt. Sommige verzekerden vinden het bijvoorbeeld prettig om een zorgaanbieder te kiezen die een iets langere wachtlijst heeft, maar betere kwaliteit levert.

Hoe werkt wachtlijstbemiddeling?

Alle verzekerden bij wie een behandeling staat ingepland, kunnen telefonisch of digitaal contact opnemen met hun ziektekostenverzekeraar voor wachtlijstbemiddeling.

Dat werkt zo:

  1. Via een gesprek zal een zorgadviseur of zorgcoach vragen naar de huidige wachttijd van de operatie en de bereidheid van de verzekerde om te reizen naar een andere locatie
  2. De zorgadviseur gaat vervolgens na welke mogelijkheden er zijn voor de behandeling in andere ziekenhuizen en klinieken
  3. Aan de hand daarvan krijgt de verzekerde een overzicht met alternatieven bij andere locaties
  4. De verzekerde kiest zelf of er gebruik wordt gemaakt van het advies, zodat de behandeling opnieuw kan worden ingepland

Wachtlijstbemiddeling wordt volledig gedekt door de basisverzekering. Als patiënt moet je wel zelf de eventueel extra reiskosten betalen. Ook ben je zelf verantwoordelijk voor de overdracht van je medische gegevens.

Een overzicht van verzekeraars en hun contactgegevens staat op Zorgwijzer.

40.000 bemiddelingen per jaar

Verzekeraars helpen jaarlijks zo’n 40.000 tot 45.000 patiënten bij een bemiddeling. Het merendeel gaat over operaties binnen de medisch specialistische zorg, zoals een knieoperatie, staaroperatie of heupoperatie. Een kwart van de bemiddelingen is bestemd voor de GGZ.

Onbekend

Ondanks de duizenden bemiddelingen, zijn veel Nederlanders nog niet bekend met het feit dat de zorgverzekeraar kan helpen bij het inkorten van de wachttijd.

We hebben de indruk dat veel verzekerden nog niet weten dat ze naar hun verzekeraar toe kunnen gaan voor wachtlijstbemiddeling, terwijl dat toch al jaren kan.

Dirk Jan van den Berg – Zorgverzekeraars Nederland

Juist in deze tijd moedigen verzekeraars hun klanten aan om contact op te nemen voor wachtlijstbemiddeling, omdat de wachtlijsten vanwege corona langer zijn dan normaal. Daardoor hebben mensen meer dagen te winnen dan normaal het geval zou zijn.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.