Premie aanvullende zorgverzekering terugvragen; kan dat?

Premie aanvullende zorgverzekering terugvragen; kan dat?

Artikel door: Bart Koenraadt - geen reacties

Premie aanvullende zorgverzekering terugvragen; kan dat?

Nederlanders zijn over het algemeen goed verzekerd voor ziektekosten. Er wordt dan ook grof premie voor betaald.

Maar stel dat je door omstandigheden weinig of helemaal geen gebruik hebt kunnen maken van je aanvullende zorgverzekering. Is het dan mogelijk om de betaalde premie deels terug te krijgen? Of is het op z’n minst mogelijk een korting te krijgen voor een ‘schadevrij’ jaar?

We duiken er gelijk in.

85 procent is aanvullend verzekerd

Uit cijfers van Vektis blijkt dat 85 procent van de Nederlandse bevolking een extra verzekeringspakket heeft, bovenop de basisverzekering. Zo’n verzekering kan verschillende kosten dekken, zoals tandheelkundige zorg, fysiotherapie of alternatieve geneeswijzen.

Toch maakt lang niet iedereen gebruik van zijn zorgpakket. Aan de ene kant is dat een goede zaak. Verzekeringen zijn namelijk bedoeld om onverwachte kosten te vergoeden. Ze zijn gebaseerd op het principe van solidariteit: het totaal van de betaalde premies is nodig om een deel van de zorggebruikers te vergoeden voor de gemaakte kosten.

Geen abonnement

Aan de andere kant kun je ook denken: “ik betaal al jarenlang premie, maar maak maar nauwelijks gebruik van de dekking. Kan ik niet wat betaalde premie terugvragen?”

Het simpele antwoord daarop is ‘nee’.

Een verzekering is geen abonnement. Het is bedoeld om onvoorziene kosten te dekken.

De laatste jaren merken we dat mensen een aanvullende verzekering steeds vaker als abonnement gaan zien. Er wordt dan alleen een polis afgesloten als men bepaalde kosten ziet aankomen en zeker weet minder premie te betalen dan aan vergoeding te krijgen.

Koen Kuijper (Zorgwijzer)

Genoodzaakt om in te grijpen

Deze benadering drijft de prijs van aanvullende verzekeringen omhoog voor alle verzekerden. Verzekeraars leiden dan ook steeds vaker verlies op hun verzekeringen en zijn genoodzaakt om de premie te verhogen, de dekking te verlagen of een wachttijd of medische selectie toe te passen. De verwachting is dat deze trend zich verder zal doorzetten per 2022.

De Nederlansche Bank (DNB) waarschuwde in 2017 al dat de aanvullende verzekering op termijn kan gaan verdwijnen.

No-Claim korting

Er is slechts één verzekeraar die een beetje water bij de wijn doet: Bewuzt van VGZ. Bij hen krijg je namelijk een zogenaamde no-claim korting als slechts beperkt gebruik maakt van je aanvullende polis. De korting op de premie die kan oplopen tot 40 procent.

Zo kost de Tand Beter polis standaard 24,75 euro per maand (ofwel: 297 euro per jaar). In ruil daarvoor krijg je maximaal 500 euro aan tandartskosten vergoed.

Je komt in aanmerking voor de no-claim korting als je in één jaar maximaal 2 reguliere controles declareert. De korting stapelt zich vervolgens op met 10 procent per jaar. Iemand die ieder jaar de no-claim korting kan pakken, betaalt na vier jaar nog maar 14,85 euro per maand, ofwel 178,20 euro op jaarbasis. Een mooie korting.

Zelf betalen soms goedkoper

De vraag is natuurlijk: waarom zou je een verzekering afsluiten als je verwacht dusdanig weinig te declareren? Het kan dan goedkoper zijn om je niet te verzekeren en de kosten uit eigen zak te betalen.

Vanaf half november en december kan heel Nederland zich weer oriënteren voor een nieuwe (aanvullende) zorgverzekering. Het loont in elk geval om ieder jaar een vergelijking te maken of het elders goedkoper kan.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.