Zorgtoeslag 2023 is bekend: bereken het hier (+ tabel)

Zorgtoeslag 2023 is bekend: bereken het hier (+ tabel)

Artikel door: Koen Kuijper - 89 reacties

Zorgtoeslag 2023 is bekend: bereken het hier (+ tabel)

De definitieve zorgtoeslag voor 2023 is bekend. Donderdag heeft de Belastingdienst de nieuwe bedragen gepubliceerd en die kun je nu hier terugvinden.

Gezinnen met een laag inkomen gaan er tot 53 euro per maand op vooruit. Alleenstaanden kunnen rekenen op maximaal 43 euro extra. Daarnaast zijn er komend jaar meer Nederlanders die voor zorgtoeslag in aanmerking komen.

In dit artikel vind je:

  • De definitieve zorgtoeslag in 2023
  • De grensinkomens voor 2023
  • De hoogte van de toeslag per inkomen

Definitieve bedragen

De zorgtoeslag wordt ieder jaar bepaald aan de hand van de gemiddelde zorgpremie bij verzekeraars. En omdat deze komend jaar met gemiddeld 10 euro per maand stijgt, gaat ook de zorgtoeslag flink omhoog.

Zorgtoeslag 2023

De maximale hoogte van de zorgtoeslag in 2023:

GroepMax. zorgtoeslagStijging
Alleenstaanden € 154+ € 43
Gezinnen/toeslagpartners € 265+ € 53
Bedragen zijn per maand

Op dit moment ontvang je als alleenstaande maximaal 111 euro aan zorgtoeslag. Voor meerpersoonshuishoudens is dit 212 euro per maand.

Grensinkomen

Er zijn komend jaar veel meer Nederlanders die in aanmerking komen voor zorgtoeslag. Dat komt omdat de overheid de grensinkomens naar boven heeft bijgesteld met enkele duizenden euro’s.

GroepInkomen 2022Inkomen 2023
Alleenstaanden€ 31.998€ 38.520
Gezinnen/toeslagpartners€ 40.944€ 48.224

Het grensinkomen is het inkomen waarop je nog nét in aanmerking komt voor zorgtoeslag.

Naast inkomen speelt ook het vermogen een rol. Het grensvermogen ligt op 161.329 euro voor toeslagpartners en 127.582 euro voor alleenstaanden.

Data uitbetaling

Benieuwd op welke data je zorgtoeslag volgend jaar wordt uitbetaald? Kijk dan in ons zorgtoeslag-dossier naar alle betaaldatums in 2023.

Meestal wordt het bedrag op de 20e dag van de maand op je rekening gestort.

Zorgtoeslag per inkomen

De hoogte van de zorgtoeslag is afhankelijk van je toetsingsinkomen en of je wel of geen toeslagpartner hebt. Hoe meer je verdient, hoe lager de toeslag.

De definitieve zorgtoeslag per inkomen in 2023:

Alleenstaanden

Gezinnen

Tabel zorgtoeslag per 2023

En in tabelvorm:

ToetsingsinkomenAlleenstaandeGezinnen
< € 25.000 € 154€ 265
€ 26.000€ 144€ 254
€ 27.000€ 132€ 243
€ 28.000€ 121€ 231
€ 29.000€ 110€ 220
€ 30.000€ 98€ 209
€ 31.000€ 87€ 197
€ 32.000 € 76€ 186
€ 33.000 € 64€ 175
€ 34.000 € 53€ 163
€ 35.000 € 41€ 152
€ 36.000 € 30€ 140
€ 37.000 € 19€ 129
€ 38.000 € 7€ 118
€ 39.000 € 0€ 106
€ 40.000 € 0€ 95
€ 41.000€ 0€ 84
€ 42.000€ 0€ 72
€ 43.000€ 0€ 61
€ 44.000€ 0€ 49
€ 45.000€ 0€ 38
€ 46.000€ 0€ 27
€ 47.000€ 0€ 15
€ 48.000€ 0€ 4
€ 48.500€ 0€ 0

Toetsingsinkomen

De uiteindelijke hoogte van je zorgtoeslag wordt berekend aan de hand van je toetsingsinkomen, ook wel verzamelinkomen genoemd.

Het toetsingsinkomen is het totaal van de inkomsten in box 1, 2 en 3 bij de aangifte inkomstenbelasting:

  • Box 1: loon uit werken, een uitkering of inkomsten uit een eigen woning
  • Box 2: inkomsten uit aandelen en dividenden
  • Box3: opbrengsten uit sparen en beleggen

Via de website van de Belastingdienst kun je binnenkort zelf berekenen op hoeveel zorgtoeslag je recht hebt.

Hou zelfs zorgtoeslag over

Wil je meer zorgtoeslag ontvangen dan je aan zorgpremie betaalt? Overweeg dan om over te stappen van zorgverzekering. Dit proces is heel gemakkelijk en je bespaart zo honderd euro op je zorgkosten.

Via Zorgwijzer maak je eenvoudig een vergelijking tussen zorgverzekeraars. Je hebt al een zorgverzekering in 2023 vanaf 107,45 euro per maand.

–> Check de laagste premies hier

89 reacties

  • AA.Goes

    Geachte Heer/Mevrouw
    Hier mede wil ik u aandacht vragen voor mij maar ook voor meerdere mensen
    sinds januari is de zorgtoeslag veranderd en ook de huurtoeslag waar door heel veel mensen in de problemen zijn gekomen waar onder ik zelf ook ben getrouwd
    Mijn vrouw huurtoeslag nu 18 euro
    en de zorgtoeslag 92 euro en moet 58 euro bijleggen om 160 euro te betalen
    ik de man zijn zijn die voorheen wel zorgtoeslag kreeg van 160 euro maar nu niets meer
    maar moet nu 160 zelf betalen.
    ————————————-
    Sinds kort ben ik getrouwd hierdoor word ik gestraft terwijl ik een woning achter laat
    dus met andere woorden je kan beter alleen wonen
    terwijl er zo,n woning te kort is.

    Getekend
    A.Goes

  • KKoos

    Ik vind het krom dat samenwonende apart een zorgtoeslag kunnen krijgen op basis van hun inkomsten en bij een getrouwd paar hun inkomsten bij elkaar opgeteld worden. Samenwonenden kunnen dus bij elkaar meer verdienen dan een getrouwd stel en ook meer zorgtoeslag ontvangen!

  • RRinie

    Belachelijk dat je een huur e/o zorgtoeslag krijgt, terwijl je als alleenstaand ruim 130.000 op de bank mag hebben staan.

  • KKitty

    Zijn dit de bruto jaarinkomsten ?

  • MMartin

    Voor al diegenen die het niet eens zijn met de regelingen, 15 maart kun je er iets aan doen!
    En nu niet zeggen het helpt toch niets, kwestie van de juiste keuze.
    Stem je op het zelfde zooitje…..het Kartel plus K&K….( Kuiken en Klaver) dat veranderd er niets.
    En kun je straks zeker door werken tot 70 jaar of ouder……dusss doe je ding.

  • PP.Wanders

    Vreemd hoor de berekening van de zorgtoeslag. Ik krijg 150 euro terwijl mijn premie 140 euro is.

  • Rruud

    Mijn dochter heeft een dochter van 9 maar word voor zorgtoeslag aangemerkt als alleenstaande.
    Volgens mij moet dit gewoon een gezin zijn.

    • PPeter

      @ruud
      Als je dochter geen partner heeft die met haar samenwoont, dan is zij alleenstaande. Haar dochtertje is overigens wel gratis meeverzekerd, dus jouw dochter hoeft ook maar één zorgverzekering af te sluiten.

    • KKarel

      @ruud
      De Dochter van 9 is gratis meeverzekerd tot 18 jaar.
      Waarom zou ze dan een vergoeding moeten krijgen als gezin?

  • Jjan

    Het belangrijkste lieve mensen, is dat je geld krijgt of je nu een uitkering hebt of werkt. Wel zitten de laagste inkomens voor mensen die werken veel te dicht tegen de uitkeringen aan, waardoor werken niet echt motiveert. Het belangrijkste is eigenlijk dat je je happy voelt als je gaat werken en dat het ook wat oplevert omdat je werkt. Dat is in veel gevallen niet het geval.
    Tevens is het zo dat mensen die een uitkering hebben, vaak wel veroordeelt en beoordeelt worden maar in heel veel gevallen er niets aan kunnen doen.
    Mijn advies aan deze overheid”:

    Laat een mens een mens zijn en beoordeel het mens naar waarde. Vergeet niemand…. ook niet mensen die werken maar ook niet mensen ziek zijn.
    Laat mensen die werken wat meer verdienen….. zodat ze worden gerespecteerd en dat het hun motiveert. Laten we 1 ding duidelijk maken…………. we leven in een land waar alles nog steeds geregeld is, maar het woordje GOED ontbreekt nog steeds en wordt steeds minder!!!!!

    • HHans

      @jan
      Helemaal mee eens ,mooi gesproken kerel

    • AAad

      Dat is niet alleen van deze tijd dat als je een loonsverhoging kreeg Ging je er dikwijls op achteruit Omdat je dan in een andere belastingscijf terecht kwam Maar wat tegenwoordig vergeten word dat wij 40 uur bij een baas werkten En in de avond En de zaterdag nog iets bij probeerde te verdienen Tegenwoordig is het heel anders De meeste werken tussen de 32 En 35 uur En dan maar klagen dat ze niet goed rond kunnen komen Als wij vroegen de zelfde uren gemaakt hadden als de mensen van nu Hadden wij ook niet te eten Dus mensen ga aan het werk om iets extra te kunnen doen Dat moesten wij ook En keken niet of we iets meer belasting moesten af dragen

    • MMira

      @jan

      Dat heb je goed verwoord , ik werk 32 uur per week en krijg 0 toeslagen ik zit net boven die grens , (zorg) mijn vriendin werkt 20 uur per week in de huishouding en krijgt toeslagen , wat er op neer komt dat zij daardoor net zoveel inkomen heeft als ik ! En gaat niet meer werken omdat ze dan de toeslagen niet meer krijgt , dus ik voel me erg dom !

  • SStef Bakker

    Ik verklaar dit niet normaal meer hoe de regering met de zorgtoeslag omgaat en zeker de rovers van de belastingdienst, dit is weer topic de VVD

  • RRob jo

    Ik vind al de reacties van werkenden dat ze zich achtergesteld voelen lachwekkend.
    Jarenlang ging het de werkenden voor de wind.
    Elk jaar wat loonsverhoging erbij.
    Vakantie ja elk jaar soms 2 of 3 keer per jaar natuurlijk.
    Een auto moet er komen .
    En nog meer luxe.
    Oja vergeet ook dat werkenden een koophuis konden kopen .
    En na jaren met vette winst konden door verkopen.
    Een werkloze kan dat niet.
    Of iemand met een uitkering wegens ziekte of afgekeurd zijn.
    Ik zelf heb wao en zit al jaren op het minimum.
    Zonder extraatjes.
    Geld erbij kwam er nooit .
    Een koophuis of vakantie vergeet het maar.
    Nu na al de jaren het kabinet eens denkt aan de mensen met uitkeringen is dat voor ons natuurlijk fijn.
    Jaren lang rondkomen met amper geld is niet prettig.
    Dat er nu door werkenden -enige verbetering voor afgekeurden- en mensen met een uitkering word misgunt gaat nergens over.
    Even dit:
    Ik heb er niet voor gekozen afgekeurd te raken.
    Dat deed me gezondheid wel voor me .
    En werk vinden vergeet het maar .
    Zodra wao stempel aan je zit word je door maatschappij uitgekotst .
    En veroordeelt tot altijd weinig geld.
    En om je heen mensen van alles zien doen steekt mij dan.
    Daar droom ik dan van kon ik dat ook maar.
    Dat we nu door kabinets plannen iets meer over houden prima .
    Maar ach dat gaat weer weg als prijsplafond gas en stroom na een jaar voorbij is.
    En we weer in 2024 weinig geld hebben of niks meer hierdoor.
    Dan heb ik niks aan me extra geld .
    Maar de werkende met meer geld die gaat fijn op vakantie en kijkt nu al weer naar een andere auto via internet.
    Of!denkt aan zonnepanelen op het dak of warmte pomp.
    Dat kan als werkende .
    Ik kan dat niet en nooit niet.
    Dus als de klagende werkende mens hier.
    Ik wou dat ik werk had.
    Maar dat is een droom een utopie voor mij en anderen in zelfde situatie.
    Veroordeel niet meteen een ander zonder dat je weet in welke situatie hij of zei verkeerd.

    • AAnne25

      @Rob jo,
      Je hebt t helder verwoord !

    • NNK

      @Rob jo

      “Veroordeel niet meteen een ander zonder dat je weet in welke situatie hij of zei verkeerd.”
      Jij doet niks anders!
      Ik heb werk, houd niks over voor een koophuis, vakanties en/of zonnenpanelen.
      Verschil tussen ons, jij kan helaas niet meer aan de bak komen en ik heb na een periode van uitkering weer werk waardoor toeslagen wegvallen en m’n inkomen gelijk is gebleven!
      Daarnaast werken mijn kinderen voor hun zakgeld en zijn belast met studieschuld.
      Zelfs voor studie van mn kids heb ik geen geld over!
      Dus werkend of niet, maakt het leven niet meteen gemakkelijker.

    • RRob jo

      @NK

      Als ik zo kijk verdien je dan meer dan 48.000€ per jaar als al je toeslagen als gezin wegvallen.
      En die extra lening voor studie en zo studieschuld veroorzaakt bij je kinderen is hun keuze.
      En als ze werken voor hun zakgeld schrijf je dan zijn ze nog geen 18 dus.
      Pas na je 18e krijg je studie financiering.
      Ik snap de balle van je verhaal.
      Want de lijst met bedradragen hierboven per jaar tot welke grens je als alleenstaande of als gezin toeslag krijgt is helder
      Snap ik het nog?
      Volgens mij lieg je nu best wel.

    • JJenny

      @Rob jo klopt als je ziek bent word je gestraft voor altijd

    • JJootje

      @Rob jo klaag niet zo
      Wij werken om mensen met een uitkering te betalen of voor al die volk die ze binnenhalen in Nederland wij worden daarmee gestraft

    • AAmy

      @Jootje ( voor al die volk die ze binnenhalen) wauw het zijn MENSEN he

    • DDony

      @Amy
      Mensen waarvan het merendeel komt profiteren van onze welvaart, en zich niet aanpassen of dankbaar opstellen, maar inplaats daarvan de boel loopt te verzieken en kapot te maken.
      Die soort mensen moeten ze meteen terug sturen.

    • RRob jo

      @Jootje

      Ik heb ook jaren gewerkt toen ik ziek werd.
      En nog in militaire dienst Nederland in andere landen vertegenwoordigt heb .
      En je dank erna is als je iets krijgt werkgevers trappen je weg en je beland aan de zijkant van maatschappij.
      Waarom asielzoekers er door jouw bij gehaald worden snap ik niet.
      Die zitten juist in de shit en oorlogen gecreeerd door ons Europa en Amerika.
      Gedram door ons in Syrie dat Assad weg moest mislukte en het gevolg was een bloedige oorlog waarin iedereen werd afgeslacht.
      En Europa en Amerika wisten er geen raad mee.
      Mensen daar vluchten uit wanhoop.
      Net als Oekraine nu.
      Ook een oorlog door gedram tussen Amerika en Rusland en hierdoor zitten wij nu met energie armoede en weinig gas en olie.
      En Amerika ach die blijven maar drammen.
      Maar hou op met je asielzoekers gedoe.
      Stom onderwerp vind ik.

    • AAbram de Gouw

      @Rob jo Nooit en niet in één zin betekenen altijd wel. Dus niet meer gebruiken!
      Alleen NOOIT of alleen NIET. Verder ben ik het met jou eens en hebben de meesten alles van ” horen zeggen”. Die moeten het echter altijd van iemand die het is overkomen “af leggen”. MENINGEN verschillen maar FEITEN tellen altijd.

    • MMartin

      @Rob jo

    • JJolanda

      @Rob jo

      Dat heb je goed verwoord

    • WWillemijn

      Hey lotgenoot….

      Raakt me diep tijdens het lezen… Gewoon IDENTIEK aan het mijne.
      Zit in een “IVA” dat is 100% voor ALTIJD afgekeurd…
      LANG LEVE HET UWV!
      Dezelfde leegtes en nietszeggende inhoudsloze dagen.

      MAAAAAAR…..
      IK HEB NA 17 JAAR AFGEKEURD THUIS TE HEBBEN GEZETEN…

      Zonder dagbesteding,omdat ik GEEN diagnose heb.
      Dus 100% arbeidsongeschikt.
      Zonder ETIKET,dus GEEN recht op PGB….Dus geen toegang tot een dagbesteding omdat ze NIETS aan mij kunnen verdienen.
      Want alles wat niet loopt ,zit ,praat, denkt,of doet…
      Wordt met een dikke lippen bus opgehaald…weggebracht…bezig gehouden en uitgebuit.
      En ingezet om wasknijpers te vouwen.

      Een bedrag aan een persoon koppelen,terwijl wij ONBETAALBAAR zijn voor het totaalplaatje.
      Ik WIL zo graag…
      Maar inmiddels zou ik het denk ik.niet eens meer kunnen.
      Keihard 40 uur knallen,vroeg opstaan en geleefd worden.

      Dussssss….ik heb iets interessants bedacht voor onze uitgeschakelde zeer grote groep mensen…(1,3 miljoen meen ik)
      Wao/Wia/Wajong/IVA.

      Drama Lama Titels…bah bah..

      De activiteit duurt maar een paar uurtjes per dag …
      Je hoeft er NIET vroeg voor je bed uit….
      LUNCH/DINER krijg je GRATIS aangeboden..
      Belastingvrije vergoeding voor de werkzaamheden….
      Recht op huurtoeslag blijft..zorgtoeslag….

      Maat de voedselbank ga ik skippen.

      Want die gaan wij runnen en onder de mensen brengen.
      Tadaah ….
      IEDEREEN ZZP Zonder BTW.
      En werkweek van 20/ 25 uurtjes verspreid over 7 dagen.
      ZELF JE ROOSTER MAKEN.

      VRIJ!
      BLIJ!
      NIET IK…
      NIET JIJ…

      MAAR WIJ,KUNNEN DAT!
      DUSSUHHH..

      Bericht mij….en we gaan meeten en knallen…!
      Word over 4 jaar alweer 50 …dus voordat ik Sara aantik..
      Wil ik toch op zijn minst 3 jaartjes het EINDELIJK eens naar mijn zin hebben gehad..
      Me nuttig voel…
      En het leven niet meer EENZAAM is….

      2 B 1

      Hartegroet Wilma
      En dat geeft INEENS peper in mij m’n s

    • TTiny0190

      @Rob jo
      Heel goed verwoord! en helemaal met jou eens!

  • HHayley

    Het zal vijn zijn

  • PPeet Hoefsmit

    Voor al diegenen die nu gigantisch lopen te klagen over dat ze overal buiten vallen nu dan verdien je genoeg. €39.000 per jaar is €3000 per maand. Iemand met een uitkering krijgt €16000 per jaar dat is 1 1/2 x minder. Met een uitkering krijg je €1046 per maand en daar moet alles van gedaan worden. Met zorgtoeslag en huurtoeslag kom je op €1400. Nu dat betekent toch echt eten kopen per aanbieding en s’winters geen kachel aan maar kruik en dekens nu met de torenhoge prijzen. Dus hou allemaal eens op met klagen! Ik word daar zo doodmoe van. Stoppen en anders ben je vrij om ook in een uitkering te zitten niemand houd je tegen.

    • AAstrid

      @Peet Hoefsmit
      Als je 39000 per jaar heb krijg je geen 3000 per maand het is minder

    • AAart

      @Astrid
      € 3000,00 per maand is € 36000,00 per jaar dan heb je toch meer dan € 3000,00

    • AAve

      @Peet Hoefsmit

      Ik werk en krijg minder als jij uitkering… En ik klaag niet… Ga dan werken…. En niet klagen…

    • DDit

      @Peet Hoefsmit

      Ik ga niet zeggen dat u uitkering een vetpot is , maar als uitkering gerechtigde krijg u alle belastingaanslagen kwijtgescholden , is toch een flinke slok op een borrel plus de 1300 euro tegemoetkoming gas en licht compensatie,

  • PP maarschalkerweerd

    Ik heb medische die ik zelf moet betalen ook voor my scoetmobiel en huishoudelijke hulp

    • AArina

      @P maarschalkerweerd,
      Als jij een ziekte hebt of gehandicapt bent, krijg je een scootmobiel van de gemeente. Dat kost je 19 euro per maand. Je moet het wel echt nodig hebben.

  • JJ. BLEUMINK

    Heb mijn hele leven hard gewerkt tot 72 jaar. En wil niet dat er geld gaat naar asielzoekers

    • OOm aya

      @J. BLEUMINK
      Ik ben geen asielzoeker maar ik vind echt vies om zo te reageren is niet voor je leeftijd maar indd ik heb je reactie gelezen ik weet gelijke wie ben jij als persoon gewoon racistische Met al respect aan je moet niet zo zijn doe gewoon rustig maak je hart schoon komt helemaal goed joh!!

    • AAlex

      @Om aya je bent goed gezagt, Azielzoekers komen naar Europa met problemen, anders iederen zat hun eigen land,sommige,,mensen,, dacht alle problemen-familie,financieel, narcomanie,suisid enz.enz komt van Aziel.mvg

    • AAmy

      @Om aya je heb helemaal gelijk, bij vele reactie’s hier gaat het ook weer om racisme, voor de duidelijkheid, stel je eens voor dat jij ongewild een asielzoeker word door oorlog ongeacht je leeftijd.
      Heb wat medeleven en liefde in je hart fanatieke nederlanders.

    • AAnne25

      @J. BLEUMINK
      Dan heb je mooi pech !!
      Ik heb ook mijn leven lang gewerkt en ik gun de echte asielzoekers ook n goed leven !

    • RRD

      @J. BLEUMINK

      De AOW die je nu krijgt heb je niet gespaard, maar wordt door de niet pensioengerechtigden betaald. Op deze wijze werkt het sociale stelsel. Ook de asielzoekers dragen bij door wel te werken na de asielprocedure. Sommigen met veel succes en dragen dus nog meer bij. Als u zo principieel bent, dan weigert u het deel AOW dat door hun wordt afgedragen.

  • RRiet Fagel

    Kan je ook met terugwerkende kracht van voorgaande jaren terug krijgen,
    Wij hebben jaren niets gehad.

    • JJack

      @Riet Fagel

      Mijn inkomen is sterk wisselend.
      Ik heb geen zin in terug betalen.
      Bij mijn belastingaangifte zie ik of ik recht heb gehad op zorgtoeslag (voor jaar eerder)
      Soms wel, meestal niet omdat ik net boven de grens zit.
      Terug vragen over voorgaande jaren kan dus

    • MMarlyne

      @Jack volgens mij tot 9 maanden in het jaar erna

    • MMarlyne

      @Riet Fagel voor zover ik weet tot 9 maanden in het volgende jaar

  • MMw Dijkshoorn

    Ik ben in maart weduwe geworden, ben AOWer.
    Mijn man kreeg altijd de zorgtoeslag. Gaat dit automatisch naar mij over?

    • MMarlyne

      @Mw Dijkshoorngecondoleerd mevrouw, ik vrees dat u dat zelf moet aanvragen maar dat kan tot 1 september van het jaar erna aanvragen

    • RRiet

      @Mw Dijkshoorn

      Ja hoor dat gaat automatisch heb hetzelfde meegemaakt en niets hoeven doen !!

  • JJ.L

    Die bedragen van het inkomen, is dat nu brutto, want dan komen wij ook in aanmerking als ik dat zo zie. En ten 2e, mag ik zoiets via mijn inkomstenbelasting opgave ook terug vragen? Dus ieder jaar in maart

  • PPaul

    Helaas zijn de werkende van ons, die helaas net iets meer verdienen dan de grens weer de dupe. Alles gaat omhoog, collectieve verzekering is komen te vervallen dus circa verhoging van € 13,00 per maand x 2 personen dus € 312.00 meer kwijt per jaar. En natuurlijk krijgen wij geen zorgtoeslag van minimaal 100,00 per persoon. Is toch een kleine €2400,00 per jaar wat je mist als gezin met studerende kinderen. En dan heb je nog dat verzekeringen omhoog gaan, waterschap gaat omhoog, gemeentelijke belasting gaat omhoog. Etc etc. Lang leven de werkende van het land die alles opbouwen en totaal niks krijgen, geen zorgtoeslag, geen tegenmoetkoming van de belastingdienst voor studerende kinderen. Wat een kabinet, beetje geven en aan de andere kant plukken ze je leeg. Verlaag eens de belasting voor werkende, laat het geld eens in dit land i.p.v. miljarden en miljarden naar het buitenland vaak voor de meest zinloze zaken.

    • AAstrid

      @Paul
      Groot gelijk wij betalen 350 per maand geen huurtoeslag en zorgtoeslag en ik ben afgekeurd ik vind dat iedereen het moet krijgen zeker de zorgtoesla

    • MMichel

      @Paul niks krijgen? Jij krijgt dus niet jarenlang kinderbijslag? Ik als alleenstaande zonder kinderen heb hier ook mijn hele werkende leven aan moeten bijdragen. Net als dat ik als huurder ook mijn hele werkende leven heb moeten bijdragen aan de hypotheekrente aftrek van huiseigenaren.
      Mensen zijn zo zielig, dat ze de ander alles misgunnen, maar wel zelf door deze zaken ook de hand ophouden.

  • JJohan

    Weer alleen voor uitkering en lage inkomens. Ik werk nu 43 jaar in de 5 ploegen en verdien overal net te veel voor dus moet alles extra betalen. Je verdiend leuk maar mag er niks voor doen want er blijft niks van over omdat je alles moet betalen. Als je werkt wordt je gestraft, want de mensen die lopen te niksen en azc mensen die moeten het goed hebben. De werkenden maken Nederland groot en als je dan met pensioen gaat wordt je bedankt voor alles maar niet te veel genieten van je pensioen want daar blijft ook niks van over. Nee Nederland moet groot zijn en lijken om excuses te maken en zorgen dat de asielzoekers het niks te kort komt. Het wordt tijd voor een hele nieuwe regering die opstaat voor de werkende Nederlander en tegen de supermarkten zegt “stop met verhogingen het is genoeg nu” , dit heeft niks meer met de oorlog te maken en maken alleen maar profit van de situatie

    • RRob jo

      @Johan ik snap niks van je reaktie.
      Als jij 5 ploegendienst loopt verdien je best wel goed.
      Dat je hierdoor geen geld krijgt inzake zorgtoeslag etc is dan logisch.
      Als jij werkelijk beweerd dat je net te veel verdient in 5 ploegen maar niet genoeg.
      Vraag ik me af bij welke werkgever je werkt en jij ervoor kiest je zo te laten onderbetalen.
      Ken genoeg mensen in 5 ploegendienst die met ruim 3000€ en meer per maand thuiskomen.
      Denk eerder je verdient lekker en het gaat je al jaren financieel goed af.
      Nogmaals ik ben wao afgekeurd en een wao op bijstandsniveau is geen keuze.
      Had ik maar een betere gezondheid.
      Werkgevers willen je niet eens aan nemen ook al is er nu krapte aan personeel.
      Zodra ze weten wao afgekeurd.
      Willen ze niks weten van je.
      Een kans op werk gunt de maatschappij je niet.
      En word je weg gezet aan de zijkant en moet je toekijken hoe het anderen wel lukt .
      Een baan- meer geld -niet afhankelijk zijn.
      Wees gelukkig jij werkt.
      Kon ik dat maar en kon ik zelf geld verdienen in plaats van te ontvangen.
      Jarenlang op het minimum maakt echt niet gelukkig wetend alles word duurder.
      Dus klagen is leuk wat je doet.
      Maar je weet niet in welke rot situatie anderen zitten op het minimum.
      Het is echt geen pretje

    • JJenny

      @Johan helemaal mee eens

  • BBut

    Wij moeten ons stemgedrag aanpassen,niet stemmen op een partij die niet mee wil regeren dan wordt vvd weer de grootste

  • CCc

    Weet je wat krom is, werkeloos door omstandigheden. Normaal inkomen, 2300 netto nu uitkering van 1400 netto. Ik vraag huurtoeslag en zorgtoeslag aan, krijg ik. Na 3 maanden vind ik gelukkig werk maar moet wel alles terugbetalen omdat ze het jaar inkomen bekijken…. Hoe moet ik die 3 maanden mijn vaste lasten betalen??

    • DDit heb ik ook ervaren tot en met heden.

      @Cc

    • RR

      @Dit heb ik ook ervaren tot en met heden. Wat zo jammer is dat je de zorgtoeslag en huursubsidie altijd weer terug moet betalen ook bij een laag inkomen moet al jaren terug betalen dus de belasting dienst blijven leugenaars eerst krijg je het maar een jaar later mag je weer terug betalen pas dus op als je aanvraagt

    • SS.

      @R
      Heb hetzelfde probleem ik kreeg 2 rekeningen tegelijk voor zorg en huurtoeslag.
      Moest terug betalen en kreeg vandaag de herrinnering door de bus toen ik uit het werk kwam.
      Gelijk een herrinnering sturen ik bedoel hallo mag ik eerst mijn salaris binnen krijgen zodat ik weer terug kan betalen?
      Ben 25 alleenstaande en werk 40 uur.
      Kan niks sparen alles gaat direct naar de vaste lasten en het kleine beetje wat ik over houd moet ik de boodschappen van doen.
      Je houd niks over voor bijv. Dingen die nodig zijn zoals nieuwe sokken of leuke dingen doen.
      Momenteel word ik geleefd elke dag is hetzelfde werken,werken, werken.
      Het is letterlijk je uit de naad werken om het vervolgens weer in te leveren.
      Dit is niet leuk meer.

  • RRon

    Dat is inderdaad de rede dat men economisch scheidt van elkaar geldt verdienen zonder energie te leveren en blijven winkelen met een laag bruto van 20 uur/wk werken zonder optelling van netto toeslagen economisch ontmoediging en het creëeren van passieve mensen .

  • TTheo Rentenaar

    Beste Koen, je hebt het over een verzamelinkomen…Box 1+2+3, maar vergeet je niet iets te vermelden..??…Hoe zit het met de hoogte van het vermogen….???

    • KKoen Kuijper

      @Theo Rentenaar

      Dank voor je feedback.
      Het vermogen speelt ook een rol.
      De grenzen hiervoor staan hier benoemd

  • NNadia

    hallo ik ben en graag een werk plek zoekt,
    ook voor mij zonder opleiding heb.
    voor mij is het belangrijk.

    • JJess

      @Nadia ?????

  • JJ.Franck

    @Vonnie
    Dat is een klasse opmerking, en wordt door de meeste nederlanders zo gezien.
    En inderdaad, als werkende of gewerkt hebbende gepensioneerde mag je het volle pond betalen en kom je nergens voor in aanmerking.
    Dit links kabinet moet heel snel opzouten!!

  • VVonnie

    Waarom krijgt een alleenstaande met een zelfde inkomen.altijd meer, dan een gezin of 2 volwassenen met het zelfde inkomen.Zij moeten toch 2 x de zorg premie betalen .Daarom blijven de meeste Alleenstaande AOW’rs op hun zelf wonen, ook als ze een partner hebben.Alleenstaand 2 x 1260 euro AOW , 2 x huurtoeslag, 2x zorgtoeslag en ze houden ook nog een 2e woning Dit is de oplossing voor de woningnood.Geef iedereen dezelfde AOW, want nu als je netjes getrouwd bent, ben je als Aow’ r altijd de dupe.Zo krijgen jongeren de kans om ook een woning te krijgen.

    • AAnkje

      @Vonnie
      Een echtpaar krijgt geen 2×1260,_
      maar 2 x ongeveer €750,-

    • YYonnie

      @Ankje
      Ze telt uit voor ieder apart,elk eigen onderkomen, gaan ze samen wonen dan leveren ze flink in, gezinnen waar er een werk ,de ander lichaamlijk niet kan ,maar geen uitkering krijgt die moet de zorgpremie 2x betalen van 1 inkomen zonder zorgtoeslag, of je geeft iedereen hetzelfde of je laat asielanten net als ons alles zelf betalen, als wij niks hebben krijgen we niks, als hun niks hebben betaald de staat,de werkende dus dat onderhoud erbij van zijn salaris, onder de streep betaald een werkende niet voor zich zelf of zijn gezin maar voor 10 man extra,die dan ook nog voorrang op alles krijgen

    • WWilleke

      @Vonnie
      Ik ken het probleem ook,ik krijg ook AOW en een klein beetje Pensioen .
      Maar ben in augustus 2022 getrouwd, en heb een mooie woning achtergelaten, maar mijn man en ik moeten wel € 800,00 op onze aow inleveren, krijgen geen huur en zorgtoeslag, komen ook niet in aanmerking voor energietoeslag.
      Dus niet verwonderlijk dat de ouderen zelfstandig blijven wonen.

  • JJana

    Kom alle Asielzoekers krijgen een gratis zorgverzekering of ze krijgen een zorgverzekering voor een paar tientjes En wij de belastingbetaler moeten weer meer betalen Dat moeten we toch alleen maar omdat de Asielzoekers hier gratis zorg krijgen Wij moeten toch hun zorg ook betalen Het wordt tijd Dat de grenzen sluiten en er weer mensen naar hun eigen vaderland gaan Dan wordt het voor de belastingbetalers pas weer goed en hoeven wij niet meer voor deze mensen zorgen Die hier in Nederland alleen maar hun handje op houden .En verder geen klap wat doen .De belastingbetaler die is nu telkens de pineut wij mogen de hoofdprijs overal voor betalen En dat is in de zorg dito .

    • JJoop

      @Jana
      Zo kunnen ze hun gebit gratis laten saneren waar wij duizenden euro’s voor moeten betalen.
      Dit niemen ze “gelijke behandeling” maar dit is positieve discriminatie.

    • BBart

      @Joop
      Zo dom zijn ze niet omdat hier te laten doen

    • PPeter

      @Joop
      Dat is waarom mijn ouwe heer altijd zegt je kunt in dit land beter een asiel zoeker zijn dan ben je er beter af dan als nederlander

    • JJ-P

      @Jana

      Ben ik het volledig mee eens , wij werken en betalen, zij maken het op krijgen alles gratis . Gelukzoekers tot en met . Het gaat niet lang meer duren, dan stort de toren van Babel in

    • BBart

      @Jana.
      Komen terecht in de gemeentepolis die uiteindelijk duurder is

    • YYonnie

      @Bart,die gemeente belasting wie denk jij wie dat betaald? Juist de werkende Nederlanders

    • AAli

      @Jana

      Heb jij gelijk zo is het Jana hier in moderne landen

  • JJoris

    Hoe zit het met inwonende kinderen die meerderjarig worden. Worden die aan het eigen inkomen getoetst of aan dat van het gezin van hun ouders waar ze nog inwonen?

    • CCees

      @Joris voor de zorgtoeslag telt het inkomen van een meerjarig kind niet mee bij het inkomen van de ouders. Meerjarig kind wordt dus zeltstandig beoordeeld

  • WWillem

    Niet werken is in dit land steeds meer aantrekkelijk geworden en dat weten ze over de hele wereld is dit bekend

    • PPeet Hoefsmit

      @Willem dan hou je toch lekker op met werken. Heb je ook alle voordelen. Dat gezeik altijd over mensen met een uitkering. Niemand belet je om ook in een uitkering te gaan zitten daar heeft iedereen recht op.

  • KKarin Singeling

    Er zijn dus mensen die ‘rijker’ worden van hun zorgtoeslag en huurtoeslag en kinderbijslag en…en…. En er zijn mensen die werken en nergens voor in aanmerking komen en netto minder overhouden dan niet-werkenden. Vreemd.

    • MMj

      @Karin Singeling
      Helemaal met jou eens Karin belachelijk en heel vreemd wij werken ons rot en krijgen niks

    • AAnne25

      @Karin Singeling,
      Onder welke steen leef jij ?
      Toeslagen krijg je niet omdat je een vet inkomen hebt pffff

  • Rrianda

    Belachelijk. Ik val er net buiten zo, terwijl mijn premie wel 16 Euro duurder wordt volgend jaar.

    • FFish

      @rianda

      Als je er buiten valt betekend dat dus vooral dat je niet mag klagen over je inkomen.

    • AAd

      @Fish
      Ik wilde alleen reageren omdat ik een buitenlander ben en de opmerkingen heb gelezen. Ik begrijp niet waarom als een buitenlander naar Nederland komt, dat betekent dat ze willen profiteren van de Nederlandse voordelen, niet alle buitenlanders zijn zo. Waarom dacht je dat hij uit ellende en armoede naar Nederland kwam? Waarom vergist u zich dat een niet-Nederlander bij een Nederlander hoort? Wees aardig en schoon, ik wilde alleen maar zeggen dat je niet alle buitenlanders hetzelfde moet behandelen. Misschien was die buitenlander wel een heel belangrijk persoon in zijn eigen land.Een oprecht mens denkt naar mijn mening niet zo en is geen racist.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.