Zorgtoeslag stijgt met 412 euro (in 2023)

Zorgtoeslag stijgt met 412 euro (in 2023)

Artikel door: Koen Kuijper - 594 reacties

Zorgtoeslag stijgt met 412 euro (in 2023)

Het kabinet komt met een enorm pakket van maatregelen om het verlies van koopkracht te dempen. Het zou gaan om een totaalbedrag van bijna 16 miljard euro. Dat melden Haagse bronnen.

Onder meer het minimum loon en verschillende toeslagen gaan omhoog. Dat geldt ook voor de zorgtoeslag.

Dit weten we tot dusver:

Zorgpremie hard omhoog

De premie van een basisverzekering stijgt volgend jaar naar verwachting naar zo’n 147 euro per maand. Dat is zo’n 19 euro meer dan nu. Om lagere inkomens hiervoor te compenseren gaat de zorgtoeslag hard omhoog.

Op dit moment ontvangen gezinnen maximaal 211 euro per maand aan zorgtoeslag. Dat gaat volgend jaar eenmalig omhoog met in totaal 412 euro, ofwel zo’n 34 euro per maand, meldt RTL.

Verhoging van 16 procent

Kort rekenen, leert ons dat het gaat om een verhoging van zo’n 16 procent voor huishoudens een gezamenlijk inkomen van circa 23.000 euro of lager.

Maar ook huishoudens die rond de 40.000 euro per jaar verdienen komen in aanmerking voor een hogere zorgtoeslag. Om welke tarieven het precies gaat, weten we pas in November, nadat zorgverzekeraars hun premie voor het nieuwe kalenderjaar bekend hebben gemaakt.

Ook alleenstaanden met een laag inkomen gaan er naar verwachting aanzienlijk op vooruit, al zijn daarover nog geen concrete cijfers bekend.

Als we het stijgingspercentage bij de meerpersoonshuishoudens doortrekken, krijgt een alleenstaande met een bijstandsuitkering er volgend jaar zo’n 18 euro per maand bij. Maar dat is speculatie.

Bart Koenraadt (Zorgwijzer)

Het is verder nog onduidelijk wat de nieuwe grensbedragen voor de zorgtoeslag volgend jaar zullen.

Prinsjesdag

In de Miljoenennota, die op 20 september wordt gepresenteerd, komt er meer duidelijkheid over de veranderingen binnen de zorg en zorgverzekering per 2023.

Denk aan:

  • De hoogte van de nominale premie
  • Het verplichte eigen risico
  • De inkomensafhankelijke bijdragen
  • Een nauwkeurigere becijfering van de zorgtoeslag

Een of twee weken na Prinsjesdag volgt waarschijnlijk de eerste zorgverzekeraar (DSW) met diens zorgpremie voor 2023. Half november krijgen alle Nederlanders gelegenheid om te wisselen van verzekeringsmaatschappij.

Het laatste nieuws en laatste ontwikkelingen vind je terug op deze handige overzichtspagina.

Zorgenkindje

Ook over de torenhoge energieprijzen – een ander zorgenkindje – zijn maatregelen aangekondigd om deze te dempen in 2023.

Zo zal de energiebelasting volgend jaar worden verlaagd, al staat daar tegenover dat het btw-tarief weer wordt teruggezet naar 21 procent.

594 reacties

  • FFranny Boers

    Dus als je arbeidsongeschikt en hebt al jaren een WIA uitkering pist je overal naast. En met een bijstandsuitkering pluk je overal de vruchten van. Ik kan daar met mijn verstand niet van. Ik sta ook rood aan het begin vd maand, en krijg geen huur- en zorgtoeslag.

    • MMiesje

      @Franny Boers Dan heb je best een goed inkomen, moet je misschien net als ik ook wat minder uitgeven.

    • IIen

      @Franny Boers

      Volgens mij krijg je dan voldoende inkomen..ik heb AOW en pensioen en krijg ook 25e zorgtoeslag.. laat iemand er samen met jou naar kijken..ik vraag het gewoon elk jaar aan.. de ene keer moet ik het terugbetalen en dan weer niet

    • HHenk Jaspers

      @Franny Boers weet niet waarom je de kreet “WIA” hier noemt, want ik ken genoeg mensen die zelfs maar 4-500 euro WIA krijgen en vervolgens dan een toeslag moeten aanvragen om op bijstandsnivo te kunnen komen, die vervolgens ook later vaak nog eens toch nog gekort worden omdat ze bijv, een kind hebben die 21 wordt en dan dus nòg minder dankzij onze ‘geliefde’ Participatiewet ivm de zogrheten Kostendelersnorm, en een ouder noodzakelijkerwijs het kind het huis uit moet laten gaan. lees daar maar eens over. zeer schrijnende gevallen. met jouw uitkering moet jij dan niet klagen, want als jij geen rechten zou hebben, komt dat puur omdat jouw uitkering puur en louter te hoog is en hoogstwaarschijnlijk op het Maximum dagloon zelfs gesteld. en werken hoef je ook nooit meer tot je pensioen, en je wordt zelfs niet eens meer achter je broek aangezeten, mens. bijstandsgerechtigden wèl. dus wat zeik je nou. 1 Ding kan ik je wèl zeker Garanderen, de WIA is zoo streng geworden dat er niet of nauwelijks überhaupt nog iemand alszijnde “minimaal 35%” wordt afgekeurd, en bij een herkeuring wordt verlaagd. misschien heb je een IVA (70% van je salaris op basis van je gewerkte referteperiode), dan moet je helemaal niet zeiken. inderdaad, zijn er overal. maar misschien tijd dat je nu maar eens opgeroepen moet gaan worden voor Herkeuring. gaan ze het 99% kans verlagen bij je, en kan je weer aan de slag. misschien wordt het daarvoor nu eens tijd en dan heb je pas recht om te piepen. zolang je de schrijn niet ervaart of jij je enigszins zelfs niet kan verplaatsen, wordt het tijd dat ze je dan maar eens flink dan maar gaan doorlichten. heb nog veel meer te zeggen, maar beperk mij maar tot nog dit even. in mijn optiek zou ik zeggen “Aan de slag jij!”.

    • BBert

      @Franny Boers Dan heb je best een hoge WIA-uitkering. Ik heb ook een WIA-uitkering van 612 euro per maand.
      Ik krijg maandelijks zorgtoeslag.

  • FFranny Boers

    Dus als je arbeidsongeschikt en hebt al jaren een WIA uitkering pist je overal naast. En m

    • Hhelene

      @Franny Boers

  • Wwil

    Gezien dat de grens om in aanmerking te komen voor zorgtoeslag enorm gedaald is voor 2023, dus heel veel mensen er dus geen recht meer op hebben. Dus hier weer duidelijk gevalletje links geven, rechts weer weggraaien. Gaan mensen dit pikken!!!!

    • GGert

      @wil

      Bron?
      Dit klinkt als een gevalletje onrust schoppen.

    • GGert

      Gert.

      Dat is toch altijd zo. Dat jij de overheid nog gelooft zeg. Naïeveling. Grootste tuig zit in Den Haag.

    • PPaul

      @wil klopt helemaal. Over 2022 kreeg alleenstaande bij 22.000 per jaar volledige zorgtoeslag afgebouwd tot 31.998. In 2023 gaat de zorgtoeslag ca 30 euro per maand omhoog, alleen is het nu bij 20.000 per jaar volledige zorgtoeslag afgebouwd naar 28.500. Dus als je in 2023 boven 28.500 zit krijg je geen zorgtoeslag meer. Iemand met minimumloon zat in 2022 rond die 22.000 en kreeg nog volledige zorgtoeslag van ca 111 euro per maand. In 2023 krijgt hij er 10% bij en komt hij rond de 24.200. Hij krijgt niet meer volledige zorgtoeslag, maar nog maar ca 65 euro per maand.

    • IIrene de groot

      @Paul

      Dat is niet waar lees goed

    • PPaul

      @wil klopt helemaal. Over 2022 kreeg alleenstaande bij 22.000 per jaar volledige zorgtoeslag afgebouwd tot 31.998. In 2023 gaat de zorgtoeslag ca 30 euro per maand omhoog, alleen is het nu bij 20.000 per jaar volledige zorgtoeslag afgebouwd naar 28.500. Dus als je in 2023 boven 28.500 zit krijg je geen zorgtoeslag meer. Iemand met minimumloon zat in 2022 rond die 22.000 en kreeg nog volledige zorgtoeslag van ca 111 euro per maand. In 2023 krijgt hij er 10% bij en komt hij rond de 24.200. Hij krijgt niet meer volledige zorgtoeslag, maar nog maar ca 65 euro per maand.

    • HHenk Jaspers

      @wil je keest hier, want je leest niet. de grens gaat juist omhoog. vraag mij af of het voor sommigen wel zinvol is om ooit geleerd te hebben te kunnen lezen, laar staan de verloren moeite van schrijvers om het voor dit soort lezenden uit te leggen. lees dan ook niet.

  • PPeet

    Ik ben een bijstandsgerechtigde of beter trekker want ik ben een profiteur toch? Ben arbeidsongeschikt verklaard maar ik klaag totaal niet. Ik heb nog steeds onderdak, te eten en licht en warmte. Met boodschappen ben ik nu voordeliger uit dan paar maanden geleden gewoon goed budgettering en aanbiedingen kopen. Ik eet gezond vlees, fruit en groente elke dag. Elektriciteit verbruik let ik erg op en warmte is korter douchen en nooit de verwarming aan. S’ winters deken en lekkere kruik. Vele malen beter en warmer dan die droge verwarmings lucht. Kwestie van gewenning en gelukkig hele milde winters. En zo hou ik wat geld over zodat ik mijn twee huisdieren kan houden. Weet je het is een kwestie van niet klagen maar gewoon wat doen. We leven in een materialistische maatschappij en iedereen wil alles hebben. Groot huis, auto’s voor de deur, paar keer per jaar op vakantie etc etc. En als het dan wat minder word en dingen niet meer kunnen dan gaan mensen meteen klagen van ik wil, ik wil, ik wil als de eerste beste kleuter die zijn zin niet krijgt. Pfff word daar zo moe van. Ik ben gelukkig met hele kleine dingen en ben tevreden met mijn leven. Ik hoef niets meer en meer en meer. Een beetje minder dat zou de mensheid goed doen, het geluk zit niet in dingen maar goed dat zien de meesten niet meer. Zo jammer en zo zonde van je leven.

    • NNoname

      @Peet
      Zo mee eens! Het mag idd iets minder klagen. Kijkend naar omringende landen om ons heen hebben we het relatief goed.

    • CCaroline

      @Noname

      Idd is ook zo willensteeds meer.wij letten ook goed op zou wel moeten

    • KKLM

      @Peet. Als u echt arbeidsongeschikt bent verklaard, dan zou u een arbeidsongeschiktsheiduitkering moeten ontvangen, niet bijstand.
      Dus ik zou u aanbevelen om een WAJONG of WIA aan te vragen.

      Valt eigenlijk ook weinig te klagen als u geld krijgt om niks te doen natuurlijk.
      Het is wat anders als iemand fulltime werkt en nu enorm moet gaan inleveren zodat anderen, die niet werken, rustig kunnen blijven zitten en er relatief gezien enorm op vooruitgaan ten opzichte van wel werkenden.

      Een beetje minder afhankelijk zijn van anderen zou de Nederlanders goed doen. Maar helaas ziet onze overheid het niet zo. Ook jammer en zonde.

    • JJo

      @KLM

      Je kunt wel degelijk bijstandgerechtigde zijn en volledig afgekeurd zijn. Als je voor het afkeuren wel gewerkt hebt en je een deeltijdbaan gehad hebt van 20 uur en voor een minimumloon gewerkt hebt. Juist omdat je niet wilde profiteren maar werken. Dan is de WIA-uitkering een stuk lager dan de uitkering volgens het sociaal minimum. Je kunt dan een toeslag aanvragen bij het UWV, maar daatmer blijft je inkomen nog onder het sociaal minimum en moet je een aanvullende uitkering volgens de Participatiewet aanvragen.

    • CCornel

      @KLM, het kan wel hoor. Arbeidsongeschikt en in de bijstand. Ik heb jarenlang gewerkt maar moest tijdens mijn dienstverband vaak verzuimen wegens hartklachten. Ik heb talloze onderzoeken gehad doch er werd nooit een diagnose gesteld. Voor mijn werkgever en collega’s iets onbegrijpelijks en dus werd ik bij een reorganisatie ontslagen. Ik was in hun ogen een simulatie. Ik kreeg WW en bleef onderzoeken houden. En toen kwam de bijstand. Ik kreeg een herseninfarct en raakte gehandicapt. Opnieuw weer onderzoeken omdat men dacht dat dit hartgerelateerd kon zijn. Tijdens een hartkatheterisatie bleek dat ik een aangeboren hartafwijking heb. Maar ja, nu in de bijstand kom je daar niet meer uit.

    • NNicole

      @Cornel

      Wat naar voor u ik zit in hetzelfde schuitje helaas wil wel aantal uren werken maar kan niet op vaste dagen of structureel vanwege veel uitvallen ..erg genoeg dat we tussen wal en schippen gemanoeuvreerd zijn en dat we dit nog steeds moeten uitleggen ook..sterkte

    • GGerda

      @Cornel.Ik vind het knap van u en wens u heel veel sterkte en de anderen ook.En heel vervelend al die mensen met hun vooroordelen!

    • AAnoniem

      @KLM

      Ik heb een Wia uitkering en raakt me wat u schrijft.
      Altijd hard in de zorg gewerkt en nu af gekeurd.
      Helft van de salaris ingeleverd erg pijnlijk.
      Financieel niet breed geen extra’s meer en alles word maar zwaarder.
      Als ik kon werken had ik dat allang weer gedaan heb er ook niet om gevraagd om ziek te zijn.
      En vreselijk is dat mijn uitkering elke jaar met paar euro omhoog gaat en de rekeningen maar hoger en hoger worden.
      En al die werk jaren ook hard betaald voor uitkeringen.
      Ergste wat wij doen is mee betalen om de mede mens te onderhouden en het beter hebben dan mensen zoals ik.

    • NNicole

      @KLM
      Helaas kun je arbeidsongeschikt als je uit een niet werkende situatie komt en chronisch ziek bent dan hoor je idd niet thuis in de bijstand maar er is hier in Nederland geen vangnet voor deze mensen helaas dus niet zo hard oordelen

    • IIk was anoniem, ik ben anoniem en ik blijk voor altijd anoniem

      @KLM,

      Tja, tja, tja, wat moet ik als een anoniem iemand zeggen?

      Laat ik met een “echt”/bestaand voorbeeld komen van iemand van ± 45 jaar oud, die altijd met zijn/haar handen werkte, met gewrichtsproblemen (enkelvoud/meervoud) aan zijn/haar armen(enkelvoud/meervoud) kwam te zitten, eerst in de ziektewet terecht kwam, vervolgens in de WW, weer terug in de ziektewet, daarna nog een aantal keren “heen-en-weer-gepingpongd” tussen die 2 uitkeringen en na een x-aantal jaren uiteindelijk in de bijstand terecht kwam. Deze situatie speelt inmiddels ± zo’n 15jaar!
      Hier komt nog bij dat de bewuste persoon nog wacht op een of meerdere operaties aan zijn/haar arm(en).

      De persoon in kwestie werd door een UWV-arts voor 30% afgekeurd, kon daardoor géén WIA-uitkering aanvragen, maar ja, de opleiding + werkervaring is voor werk waarbij men met de handen werkt, heeft dus ook géén werkervaring met een administratieve functie en zie in zo’n situatie maar aan de slag te gaan!
      Werken als een verkeersbegeleider? Gaat niet! Werken als taxichauffeur? Vergeet het maar, want koffers laden is te zwaar, kan ook amper tot niet mensen ondersteunen bij het in-/uitstappen, zoals mindervaliden, invaliden bejaarden enz.!
      Werken als koerier? Vergeet het maar, want naast lichte pakketten zijn er ook zware en/of (bijna) onhandelbare pakketten bij!
      Als kassamedewerker(m/v)? Gaat ook niet!
      Vakkenvuller/magazijnbediende? (Zeer) beperkt tillen, dus dat gaat ook niet!
      Als vrachtwagenchauffeur? Zie maar eens in en uit de cabine te klimmen wanneer men wat aan een/beide arm(en) mankeert en daarnaast overige handelingen zoals een palletwagen, aan-/afkoppelen slangen bij tanktransport enz. enz.!
      Werken als hovenier(m/v) of stratenmaker(m/v) of als schoonmaker(m/v), zoals in een hotel of kantoor? Vergeet het maar!
      Hierbij stop ik maar met het opnoemen van vrijwillegers-/vervangend/tijdelijk werk voor de bewuste persoon, want deze vindt de situatie bijzonder vervelend en erg wrang, want die persoon wil maar wat graag werken en het liefste eergisteren aan de slag, terwijl de operatie(s) aan de arm(en) pas overmorgen plaats vindt/vinden.

      Oh ja, ik noemde in de vorige alinea vrijwilligerswerk. Nou, daar is diezelfde persoon ook mee bezig geweest en hij/zij schrok zich rot wat voor een eisen er wordt gesteld voor bijvoorbeeld het werken als een telefonist(e) bij een buurthuis, een verzorgingshuis of iets dergelijks! Geloof het of niet, maar qua opleidingseisen die daarvoor gesteld worden komen neer op HBO-/Universitair niveau!
      Men moet zich gewoonweg diep schamen om zulke eisen te stellen en men moet op gewoonweg blij zijn dat er mensen zijn die hen willen helpen als vrijwilliger!
      Zijn er dan géén andere dingen te doen in zo’n situatie als vrijwilligerswerk? Wat te denken van schilderwerkzaamheden? Timmerwerkzaamheden? “werken aan het groen”? Mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel mee naar buiten nemen voor “een rondje door de wijk”? Koffie serveren o.i.d. in een verzorgingshuis? Hebt u wel eens gezien hoe dat gaat en stelt u zich eens voor dat u aan een of beide armen iets mankeert! In de keuken van een verzorgings- of ziekenhuis werken in zo’n situatie?

      De persoon heeft nu sinds een paar jaar eindelijk zelf huishoudelijke hulp omdat dit toch wel te veel belasting gaf, maar ook weigerde om dit aan te vragen en dit dus pas deed omdat het echt niet meer ging en de woonruimte steeds vuiler en vuiler werd.
      Boodschappen doet deze persoon ook nog steeds, niet mer zoals die altijd dat deed een keertje in de week, maar doet dat nu verdeeld over meerdere keren, waardoor het een en ander voor die persoon “hanteerbaar” is.

      Geloof me, het gaat hier om iemand die zo graag wil werken, maar hoe men het wendt of keert, er is steeds iets waardoor dat het voor hem/haar onmogelijk is! De frustratie zit bij die persoon heel erg hoog, “het straalt van zijn/haar gezicht af” en al helemaal wanneer iemand of een instantie (voor de zoveelste keer) weer begint waarom hij/zij niet werkt en “van een uitkering geniet”!
      Nou, de bewuste persoon heeft het wel eens zo gezegd: “Tot aan het moment dat de operatie(s) achter de rug is/zijn, zit ik mijn straf uit!”!
      Als die voorgaande zin niet voldoende zegt, dan weet ik het ook niet meer!

    • VVik

      @KLM
      Wat dacht u van een arbeidsongeschiktheidsuitkering op bijstandsniveau??? Mensen die nooit volledig konden werken door een aandoening en of handicap.
      Gevallen genoeg bekend.

    • HHenk Jaspers

      @Vik dus die begonnen al met werken met ooit een aandoening? nou, dan heb je wel enorme mazzel dat je dàn zelfs nog en überhaupt zo’n uitkering krijgt!

    • Lluna

      @KLMJe kan met een WIA uitkering ook onder het minumum vallen en aanvullend bijstand nodig hebben. Bij een WIA uitkering wordt jouw voormalige loon geheel uitelkaar getrokken, bonus , extra loon ( 13de maand) alles wordt gewoon van jouw complette inkommen uit werk eraf getrokken en dan houd je van je naakte bruttoloon 75% over hierdoor vallen meer mensen met een WIA onder de bijstandsnorm en niet iedereen krijgt de toeslag , bij voorbeeld als je nog een studerend kind in huis zou hebben val je al buiten de toeslagregel. De WIA is voor velen een klap in het gezicht en deze mensen vallen dan tussen wal en schip , dus nu ook weer.

    • RRene

      @Peet: Ik heb ook een bijstandsuitkering. Hád tot 10jaar geleden een superbaan, zo’n 5300 euro netto per maand, leaseauto en mooi koophuis. Bedrijf gaat failliet, auto inleveren en je ziet vooraf aankomen dat je uiteindelijk in de bijstand komt en dus ook het huis niet meer kan betalen. Verkocht dus (schuldenvrij, gelukkig!!).

      Nu dus een bijstandsuitkering. Ik leef goed, klein huurappartementje, heb een motor en spaar zelfs nog een beetje per maand voor -je kent het wel- bijv. een kapotte wasmachine. Vakantie: 1x per jaar, maar dan ook niet meer uitgeven dan je vakantiegeld (650 euro). 5 dagen Italie, afgelopen jaar 5 dagen Frankrijk… geen gekke dingen doen, áltijd goed je saldo in de gaten houden en genieten van de kleinste dingen.

      Je hoeft niet veel geld te hebben om rijk te zijn! Echt niet!!

    • MMogli

      @Peet

      Zo doe ik het ook en ik heb niets te kort. Ik heb altijd zo geleefd en hoef dus ook niet opeens van veel minder te leven. Mensen zijn verwend en willen niets inleveren. Kijk naar wat je wel hebt en niet naar wat je niet (meer) hebt.

  • JJohannes

    De zorgpremie is al veel te hoog! De paar euro die van dit Kabinet erbij komen, is een lachertje! Je betaald alles weer terug aan de zorgpremie! De buitenlanders die hier komen, die zorgen dat het voor ons onbetaalbaar gaat worden Kabinet!

  • Ttos cakuling

    Ik ben dan wel oud ,en goed schrijven kan ik ook niet Volgens denk ik wat er nu gebeurt doet me denken aan de 2wereld oorlogToen draaide ze de gaskranen open en stierven heel veel onschuldige mensen nu draaien ze de gaskraan dicht en verarmen en verhongeren en laten ze mensen in de kou achter Over jaren soreken we hier schande van in de geschiedenis

  • Ttos cakuling

    Ik ben dan wel oud ,en goed schrijven kan ik ook niet Volgens denk ik wat er nu gebeurt is voor vele met de open kraan Maar niet die van gas wat is het verschil In de 2wereld draaide ze de gas kraan open ,en stierven er heel veel mensen N u weer oorlog en draaien ze de gaskraan dicht en verarmen en verhongeren en laten ze mensen in de kou achter Over jaren soreken we hier schande van in de geschiedenis boekenEn weer gaat het om landje pikken

  • AA van Nunen

    Zijn jullie ook zo blij dat Nederland in de E.U zit? Met de grenzen open? je moet eens terug gaan naar 22 jaar geleden…. wat is er van die tijd VERBETERD tot nu …

  • CChann

    Ik snap nu helaas wel goed wat er bedoelt wordt met ‘de werkende arme’…
    Volgend jaar dus ook maar weer mijn eigen risico op maximaal en hopen dat er niks gebeurd

  • MMarijnkools

    Dit land gaat kapot stikstof de boeren moeten weg Zandvoort praat niemand over onze koning vliegt met een bowing helemaal leeg die dikkop wil geen last om zich heen even oefenen met prinsjesdag wat erg allemaal zelf krijgen ze weermiljoenen bij bij die 3 miljard dat is toch mooi allemaal mongolen die liggen te zwaaien met strond gooien dat verdienen ze

  • MMarijnkools

    Dit land gaat kapot stikstof de boeren moeten weg Zandvoort praat niemand over onze koning vliegt met een bowing helemaal leeg die dikkop wil geen last om zich heen even oefenen met prinsjesdag wat erg allemaal zelf krijgen ze weermiljoenen bij bij die 3 miljard dat is toch mooi allemaal mongolen die liggen te zwaaien met strond gooien dat verdienen ze

    • GGerard

      @Marijnkools

      Ga jij maar terug naar de schoolbanken om te leren schrijven

    • RRené

      @Gerard
      Inderdaad!!

    • IIneke

      @Gerard omdat jij alleen de schrijffouten ziet ben je niet empatisch maar gevoelsdom ,helaas leer jij maar MENS Te zijn lijkt me

    • FF de Vries

      @Ineke
      Je hebt helemaal gelijk

    • PPatrick g

      @Gerard gaat het hier om het schrijven?Het was zeer begrijpelijk hoor wat er net geschreven werd.of begreep jij het niet?

    • JJessica

      @Gerard schoolbanken weer in? Wat een rare reactie van u. Waarom kleineert u een ander als u het er niet mee eens bent?

  • Nnicolaas

    ik weet nog steeds niet wat een middeninkomen is en wat ze krijgen ik weet het niet maar als je 2500,- netto verdient heb je het toch beter dan een bijstanduitkering van netto 1060,- die mensen hebben geen keuze.geen auto enz

    • MMandy

      @nicolaas

      Met een uitkering, Slim zijn. Winterjas aanhouden binnen, lekker warm. Bijna geen stookkosten. Et viola, zo krijgen we gespaarde stookkosten terug. KASSA

    • KKLM

      @nicolaas
      Je vergeet voor het gemak de toeslagen, dat je geen gemeentelijke belastingen hoeft te betalen en alle andere “minima regelingen”.

      Als je het eens serieus naast elkaar zou zetten voor jouw gemeente, dan zou je zien hoe enorm klein het verschil is. Als het al loont om te werken.

      Overigens hebben genoeg mensen in de bijstand wel degelijk een auto.
      En ze roken ook het meeste van alle groepen (pensioen, arbeid, studerend, etc).

  • RRiek

    Terrassen vol restaurants vol pretparken vol zandfoort vol waar klaagt iedereen over

    • JJouw schoolklas zat blijkbaar niet vol

      @Riek

    • DDespi

      @Riek geweldige conclusie, alles vol en het kost klauwen met geld, geen enkel probleem, maar mekkeren…..!!!

    • KKeuken

      @Riek je kijkt op een plek. Omdat je vast zit in je eigen bubbel en het niet ziet betekent niet dat andere mensen van Nederland het makkelijk hebben.

    • RRick

      @Riek
      Die volle terassen enz. zijn niet gevuld met de 1,5 miljoen mensen (en straks meer) die het niet breed hebben en waarbij er veel zelfs werken en een minimum loon hebben. En ik hoor de VVD ‘ers altijd als eerste dit soort opmerkingen maken. Dat soort Nederlanders zorgt altijd eerst goed vior zichzelf en in hun ogen en beleving maakt een mens altijd zijn eigen geluk en welvaart. Ze vergeten dat zij (vaak) de werkgevers zijn die hun personeel te weinig betalen. Maar goed dit is maar mijn mening en ervaring. Zo hebben we allemaal onze ervaringen.

    • AAnders

      @Rick Zo kunnen zij (de VVD-ers) zich ook niet indenken in een werknemer en zien dat 40 uur werken voor een baas waarbij je niets te zeggen hebt veel zwaarder is dan 60u per week maar wel je eigen baas zijn en je eigen keuzes kunnen maken.

  • JJopke

    Wil nog ff reageren op de ziekenfonds premie
    Hoor of lees niets over de premie fl.250
    Die vroeger werd betaald.
    Die je later terug kreeg als je geen kosten ging maken .
    En nog steeds betalen we die zonder dat de mensen dat weten .
    Je hoort de zorgverzekeraar er niet over .

  • LLoijen

    Vol ongeloof zie ik dat er niemand maar dan ook niemand praat over de werkende bevolking, die geen toeslagen enzovoorts krijgen, die overal de vollemep moeten betalen.
    Op het eind van de maand zijn de werkende ook blij dat ze alle rekeningen kunnen betalen , maar zij moeten wel elke dag vroeg opstaan en onder hoge druk presteren.
    Dank je de koekkoek dat er zoveel onvrede heerst, en ik begrijp al helemaal niet dat er mensen zijn die nog in die loze beloftes en leugens van Rutte gelooft.

    • MMarike

      @Loijen je slaat de spijker op z’n kop. Helaas is ons gezamenlijk inkomen net ietsjes meer om voor een ( zorg) toeslag in aanmerking te komen. De fulltime werkende gaan er alleen maar op achteruit.

    • FFeisal

      @Marike en loijen ,helemaal niet waar wat jullie hebben gezegd.

    • KKeuken

      @Marike misschien beter leren lezen idioot

    • PPeter

      @Keuken en @ Feisal
      Laag tot modaal inkomens vallen inderdaad buiten de boot voor zorg, huur, en energies toeslagen. Hard werken voor deze groep betekend einde van de maand touwjes aan elkaar vastknopen en voorkomen door het ijs zakken. Ik zie hoe bijstandsprofiteurs genieten vast inkomen, voordeel zorg collectief, recht op toeslagen, kwijtschelding van gemeente en waterschapsbelasting dan is de vraag heeft het nut om te werken voor je centen? Persoonlijk vindt ik fijn om te werken maar werken loont niet meer, sterker nog, je kan erdoor in de financiele problemen komen.

      Misschien idee zelf proberen geld verdienen d.m.v. werk / arbeid i.p.v. lopen schelden op werkende mensen die moeilijk of niet kunnen rondkomen.

    • Mmariska

      @Peter zo indd jij maak je punt je heb helemaal gelijk de werkende worden gestraft je ken tegenwoordig beter een uitkering hebben

    • BBijstandprofiteur

      @Peter kijk ik vind het niet eerlijk dat iedereen die in de bijstand zit over 1 kan geschoren worden. Zelf zit ik nu vanaf 2016, na 2 operaties, ongevraagd in de bijstand, heb de doelgroepindicatie van het UWV, wil dolgraag weer aan het werk maar doordat ik gezien word als risico groep word ik dus nergens aangenomen. Wel doelgroepindicatie maar nog steeds géén werkgever die het aandurft.

    • BBijstandprofiteur

      @Peter kijk ik vind het niet eerlijk dat iedereen die in de bijstand zit over 1 kam geschoren worden. Zelf zit ik nu vanaf 2016, na 2 operaties, ongevraagd in de bijstand, heb de doelgroepindicatie van het UWV, wil dolgraag weer aan het werk maar doordat ik gezien word als risico groep word ik dus nergens aangenomen. Wel doelgroepindicatie maar nog steeds géén werkgever die het aandurft. En zo zijn er vast meerdere dan ik alleen. Niemand heeft om deze situatie in Nederland gevraagd, maar om dan de bijstandtrekkers en vluchtelingen maar af te zeiken vind ik wel erg ver gaan.

    • PPeter

      @Bijstandprofiteur
      Misschien was ik niet helder genoeg maar in mijn reactie maar een bijstandsprofiteur in mijn ogen is iemand die kan werken maar die niet wil werken omdat het sociale vangnet voor hem of haar genoeg winst betekend bij het niks doen. Geen toegevoegde waarde voor onze samenleving. Iemand die wil werken maar wegens medische omstandigheden of leeftijd niet aan de slag kan is een ander verhaal en juist waar het sociaalvangnet voor is bedoeld. Het verschil zit in het gebruik maken van sociale vangnet of misbruik maken van sociale vangnet.

    • CCarin

      @Peter ik geef je graag even een aanvulling omdat jij denkt dat iedere uitkeringsgerechtigde kwijtschelding krijgt. Dat kun je wel vergeten, mensen die schulden hebben die krijgen kwijtschelding. Ik betaal net zoals werkenden de volle mep aan de gemeente zo ook aan het noordelijke belastingkantoor. Dit wilde ik even rechtgezet hebben, ps ook heb ik geen collectieve zorgverzekering, enkels ik vergelijk elk jaar elke zorgverzekering welke de goedkoopste is, dan neem ik een basisverzekering en een tandarts verzekering, de rest neem ik niet, daar spaar ik voor mocht mij iets overkomen dat ik dat nodig ben. Ik ben niet materialistisch, ik heb geen auto (ben ik niet nodig) doe alles op de fiets, ik hoef ook niet op vakantie iets wat ik al jarenlang niet doe. Gewoon een beetje zuiniger zijn op jezelf. Uit alle reacties lees ik zoveel hatelijke opmerkingen, dat ik nu maar eens dacht, ik zal eens een aanvulling gaan plaatsen op jouw opmerking. Wens je nog een fijne avond/dag toe.

  • FFerry Lenselink

    Hallo met Ferry Lenselink graag wou ik even reageren op die reactie van Youto Den Huyzer ik vind dat u met uw reactie helemaal gelijk heb wat betreft de tegemoetkomingen van de overheid want die is ook FC Knudde hier in Nederland heb ook een uitkering van de DMO zoals dat hier in Enschede heet en dat is ook géén vetpot gezien ik ook nog eens onderbewind ben en ik maar €40,- euro leefgeld in de week heb en daar kun je niet mee rond komen want kijk maar eens wat alles ook al kost in de winkel dat rijst de pan uit en ik mag ook maar hopen dat ik dan ook recht heb op die €412,- euro zorgtoeslag vanaf 1 januari 2023 ik hoop het want zoals ik al zei die €40,- euro leefgeld is ook niet veel in de week! En net zoals u al zei dank zij Mark Rutte in Den haag! Zoals ik al een tegen mijn buurman Dennis zei van die Mark Rutte lacht zich kapot man maar die alleen hij maar ook die Fladimier Poetin in Rusland met die stomme oorlog man dit kost ons allemaal alleen maar een bult geld en zij in Den haag en de supermarkten maken hier van misbruik als je het een beetje goed gaat bekijken ja toch? En wij Nederlanders maar lekker diep in de knip tasten zoals altijd al is geweest!! Ferry Lenselink.

  • DD.schmitz

    Moeten wij nu ook al voor de zorg van de asielzoekers betalen? Al ik nu een afspraak met arts wil moet ik al 3 weken wachten voor afspraak.

    • PPeter

      @D.schmitz
      Ja natuurlijk betalen wij autochtone belastingbetalende Nederlanders voor de zorg van asielzoekers. We betalen voor asielzoekers; opvang, zorg, woning, nieuwe inboedel, nieuwe fiets, nieuwe vliegtickets gezinshereniging, kopen van cruiseschepen en hotels voor ‘uitrusten’ asielzoekers tijdens asielprocedure en vervolgens transitie naar nieuwe woning met voorrang over Nederlandse burgers. Nederland krijgt hoogste waardering, een soort Michelin ster, in de EU voor kwaliteits asielopvang. Niet voor niks dat asielzoekers 6 – 7 veilige landen doorkruisen voor eerste asielaanvraag in Ter Apel en vervolgens genieten van 5 sterren ‘hospitality’. Ja, zo gek zijn wij maar als je Vluchtelingenwerk Nederland doet geloven zijn Nederlanders babaars en moeten wij nog meer ‘pamperen’ van asielzoekers faciliteren.

  • YYouto den Huyzer

    In de diverse tv uitzendingen hoor ik zoveel verschillende voorstellen voor diverse mensen, gezinnen en/of huishoudens. Maar mijn situatie wordt nooit en nergens vermeld. De afgekeurde mensen bedoel ik. Zoals in mijn geval. Ik heb een erfelijke spierziekte waardoor ik volledig ben afgekeurd. Ik zeg er expres bij erfelijk waardoor blijkt dat dit mij is overkomen en ik hier zelf niets aan kan doen. Bij zo’n situatie krijg je 70% van een indexatie van de lonen die bij mijn oude beroep nu verdient worden. Ofzo iets want het is zo moeilijk gemaakt dat ik er niets van begrijp. Maar het probleem is dat mijn inkomen bij alles net te hoog is voor de extraatjes en andere aparte extra vergoedingen. Althans, tot een jaar of drie geleden kreeg ik wel een paar extraatjes zoals tegemoedkoming arbeidsgehandicapten, aanvulling eigen bijdrage ziekteverzekering en nog een paar van dit soort extraatjes die ik goed kon gebruiken. Maar sinds die aardige mark rutte het voor het zeggen heeft is alles afgeschaft. Ik kom nu nergens meer voor in aanmerking. Ik had 5 verschillende extraatjes maar nu niet één meer. Heel hartelijk dank meneer rutte!! Ook krijg ik geen kwijtschelding gemeente belasting en ook niet van het waternet. Maar ook alle vergoedingen nu voor de energie krijg ik niet. En dat voor een afgekeurd iemand die leeft van een uitkering. Die is netto 1430 euro. Niet echt een vetpot maar mark rutte vind dit genoeg om geen tegemoetkomingen te krijgen. De bijstand gaat omhoog, het minimumloon gaat omhoog maar ik lees nergens iets over de wao’ers en de wia’ers. Maar mijn energie rekening gaat ook met een paar honderd omhoog, maarja met mijn 1430 euro is dat makkelijk te betalen, toch, Mark?? Deze vvd regering heeft in de 10 jaar dat ze regeren heel nederland naar de kl*ten geholpen. En Marrekie maar lachen en zeggen wat een geweldig land we hebben.

    • CCheyenne Krijgsman

      @Youto den Huyzer

      Ik ben het helemaal met je eens!!! Wij lopen tegen hetzelfde probleem aan. Gezin met 2 jonge kinderen. Partner een wia en ik een ziektewet ivm hersenbeschadiging door een hersentumor en ik een burnout omdat ik buiten moeder, mantelzorger ben en mn eigen bedrijfje niet verzekerd was dus ik dat er bij moet blijven doen omdat we anders nog meer rekeningen niet meer kunnen betalen .

      Ons inkomen in de maand is net zo veel als wat we moeten uitgeven. Het is nu schuiven want tegemoetkomingen krijgen we niet omdat we te veel verdienen. Wat niet zo is want alles is zo duur geworden dat we zelfs te kort komen. Luxe hebben we niet. Bij de gemeente al geweest om alles uit te laten rekenen. We kunnen nergens op bezuinigen.

      We leven in armoede en komen zwaar in de schulden.

    • Rrob

      @Youto den Huyzer Beste ,

      even over je extraatjes als je wao uitkering heb heb je nog steeds recht op de tegemoetkoming van 186 euro voor dit jaat van het uwv d.us daar moet je je recht halen.. je 1430 euro uitkering is dat netto of bruto ? in dien bruto heb je zeker rect op energietoeslag krijgt je het niet zoek dan is op sociaale raadslieden die kunnen je bij de aanvraag helpen en weten ook of je recht op heb.
      tevens denk ik dat je rect op kwijtschelding gemeentelijke lasten heb bsob laat dat is ook nakijken
      hopenlijk kun je wat met mij advies en je heb ook n site kandoor.nl daar zitten ouderen mensen die voorheen n bijvoorbeeld bij de svb hebben gewerkt of overheden daar kun je oook zulke vragen stellen en dan zoeken ze het ook uit maar uiteindelijk zul je het wel zelf of met hulp moeten aanvragen /
      wens je veel succes en hoop dat leven wat beter wordt oja de 10& verhoging krijg jij ook op je wao?aow

    • JJan

      @rob goed lezen is ook in deze wel fijn! Youto den Huyzer heeft het over € 1430,00 netto per maand en valt dus buiten alle extraatjes. Zoals hij al netjes beschreef. Ook heeft deze persoon geen recht op kwijtschelding gemeentelijke belastingen etc. Dus absoluut geen vetpot. Als dan de energie rekening ook nog oploopt word het een hele lastige om niet in de schulden terecht te komen.

    • FF de Vries

      @Youto den Huyzer
      volgende keer op Geert stemmen

  • BBSO

    Er zijn mensen die recht hebben op bijstand/hulp etc. De werkende middenklasse(bestaat al niet meer) kan stoppen met werken. Bijvoorbeeld Huis kopen lukt niet, vrije sector huur begint bij 1100 gas elektra vaste lasten ben je 2000 p/m kwijt.
    Een niet werkende krijgt alle toeslagen. De overheid dwingt ons om te stoppen met werken en zwart bij te klussen. Ik krijg geen enkele zorgtoeslag. En de rechtse geplaatste opmerkingen zijn ook uitkeringsgerechtigden die dag in dag uit levenloos t.v kijken mopperen en zelf niets doen.
    2500 verdiensten, huur 1100, gas elektra vaste lasten 1900 kwijt. Geen subsidieregeling.

    Uitkering trekker 1100, huur 600, plus huurtoeslag van 200 tot 450, kindgebonden budget?, zorgtoeslag, alles wordt kwijtgescholden, nu de energietoeslag 1300 euro eenmalig, subsidie voor witgoed etc…

    WAAROM WERK IK/Wij…… tjonge

    • JJohn

      @BSO werken loont al jaren niet meer. Het zou netjes zijn als werkenden eens wat voordeel zouden krijgen. De regering moet stoppen met die toeslagen en die hele zogenaamde marktwerking terugdraaien. Energie en water en zorg weer staatsbedrijf maken. Zijn we ook gelijk van die bonussen af.

    • CChantal

      @BSO
      Uitkering trekkers?? Ik werk fulltime in de optiek wereld , verdien amper 23.000 op jaarbasis. Heb een mbo opleiding en zo zullen er zovelen zijn.
      We verdienen amper 11 euro bruto, ja zonder toeslagen kan ik me helemaal niet meer redden.
      Niet iedereen krijgt zo dik betaald loon en klaagt nog steeds

  • EEls

    Er is echt wel armoede, maar dan als je op 120 tot 150 % van het minium zit. Bijstandsmoeder met 2 kinderen krijgt 1100 netto bijstand, maar totaal met alle kortingen en toeslagen soms netto meer dan 2100 euro!! Kindgebondenbudget is al per maand 500, huurtoeslag vaak bijna 300 volledige zorgtoeslag. Belastingvrijstelling 80 p maand. Kinderen gratis sport, fiets, laptop als zij naar de middelbare school gaan. . Dan is er nog de bijzondere bijstand. De energietoeslag. Ik zit er net boven, met een dochter van 18., krijg beetje zorg en huurtoeslag en daarnaast helemaal niets.21 euro per maand teveel voor de energietoeslag. Ik ben door progressieve spierziekte afgekeurd, ik ben blij dat ik in Nederland leef en dat er voor mij een uitkering is. En als ik goed met mijn geld omga is het redelijk te doen. Kunnen de vaak zwaar gesubsidieerde mensen eens stoppen met dat eeuwige geklaag? Werkenden in mijn omgeving hebben vaak netto minder te besteden.

    • NNana

      @Els
      Het is precies zoals je zegt. De groep net boven het minimum hebben het pas zwaar, want ze vallen tussen wal en schip.

    • MMarijke

      @Els Ik weet niet waar jij 2100 euro weg haalt hoor, maar dat is alles behalve waar,. Was het maar zo. Ik ben chronisch ziek en zit in de bijstand, omdat ze pas na 18 jaar 4 diagnoses hebben gesteld. Ik kan mijn ziekenhuis behandelingen die ik nodig heb niet meer betalen, ik moet kiezen eten voor mijn kinderen of mijn eigen gezondheid, nou dan gaan de kinderen voor. Maar ik moet geen eens voor zo’n keuze hoeven staan, ik betaal de rekeningen en kan dan 2 weken boodschappen doen en dan is het op. Ik lig elke 4 weken aan het infuus dat mag beslist niet stoppen ik krijg over 2 weken een hele zware operatie daarvoor moest ik eerst wel naar Limburg, maar 15 behandeld artsen zien mij niet omdat het geld om er te komen. En dan de hoge parkeerkosten te betalen er gewoonweg NIET IS. Over de parkeerkosten, bijna alle ziekenhuizen eissen dat je die kosten betaald, heb je ze niet, dan ze je de auto toch ergens ver buiten het terrein. Niet er aan denken, goh kan deze persoon dat wel lopen…. Nee geld is waar de prioriteiten liggen, belachelijk. Nederland gaat heel erg slecht omet chronisch zieken in de bijstand, daar is een hoek en daar trappen we ze maar in Dus wat nou in de bijstand is zo geweldig. Was er maar een regeling voor chronisch zieken IN de bijstand.

    • DDennis

      @Marijke

      Met jou kan ik praten

    • GGer

      @Els Eindelijk iemand die ook een uitkering Krijgt en niet klaagt, oké jij zal ook de eindjes aan elkaar moeten knopen maar roei met riemen die je hebt. Ze roken vaak allebei en hebben diverse huisdieren is leuk maar je moet het wel kunnen betalen, daarvoor kan men de kinderen iedere dag een goede maaltijd voor serveren. En stoppen met roken lijkt moeilijk maar de knop omzetten allebei nu 5 jaar gestopt en ben er nog iedere dag blij om buiten het geld dat we overhouden.
      Mijn moeder 87 alleen aow hoor ik nooit klagen, huur en zorgtoeslag en regio taxi enzzz. en ze is beslist niet zuinig ik moet weleens zeggen ma even opletten je moet straks ook op vakantie kosten €600,- heeft even nog €800,- energie toeslag gekregen terwijl ze niets meer dan anders betaald (goed contract) en dit is ook Nederland de 1 heeft iets te veel € per mnd maar een duur energiecontract maar krijgt geen energie toeslag en in het geval van mijn moeder wel. Ik ben geen voorstander van subsidies want ook ik heb Nooit PVDA gestemd en mijn koophuis (premie A) bijna gekregen door subsidie toen de PvdA aan de macht was , belachelijk natuurlijk en ik kom nog mensen tegen 60+ die het toen niet aandurfde en nu voor €1200,- per mnd zitten. Een heel verhaal maar wees dankbaar dat je in Nederland woont + uitkering en begrijp me goed ik heb ook diverse irritaties wie het hardst schreeuwt komt op Tv en het is een dure tijd en er zijn zeker schrijnende gevallen die moeten we/ze helpen maar in het geval met mijn ma zoek goed uit wie heeft het Echt nodig en doet er alles aan.

  • RRudy

    Een bij komend nadeel is dat als de armoede toeneemt de criminaliteit dit ook doet : A de verzekering betaald visuele cirkel want de premie gaat omhoog. En wordt ik gepakt : gratis onderdak en eten , gratis studeren end.

  • MMargha

    Ik lees overall dat de mensen met het minimum inkomen er op vooruit gaan,maar de twee verdieners die kunnen wel alle verhogingen betalen en alles wat duurder wordt en het loon blijft het zelfde

    • PPeter dalmolen

      @Margha
      Eenverdienerers betalen bijna 7 x zoveel belasting dan tweeverdieners met hetzelfde gezinsinkomen omdat tweeverdieners hogere loonheffingskorting krijgen.

  • PPiet

    Gewoon massaal de bijstand in laat het kabinet de pl..ris krijgen.

  • MMarcel

    Wij zijn met 3 x chronische patient. Nu al 435 pm plus 3 x 375
    Hoe moet je dat gaan betalen.. Ga gewoon terug naar oude ziekenfonds. Dit is waanzin

    • EEls

      @Marcel

      Helemaal mee eens

  • AAngela

    Daar ga je aow verhoging, en dan nog je energie

  • KKarel

    Ben ziek aan medicijnen elke mand 120 euro kwijt eigen bij drage

    • AAnnemiek

      @Karel

      Het eigen risico is 385€ per jaar. Dus u hoeft aan het eind van het jaar niets te betalen.

    • SSandra

      @Annemiek

      Daar vallen medicijnen niet onder.

    • Tthea

      @Annemiek dat is een dom verhaal wie niet ziek is betaald ook geen 385 , – maar als extra dingen moet en ziek , dan ben je altijd aan de beurt . Ik ben voor 1-4 al 385 kwijt en dan de km ‘s
      hoeveel is dat op jaar basis ?
      Wees blij dat je gezond bent.

    • TTonnie

      @Annemiek, helaas vallen er een heleboel noodzakelijke medicijnen buiten het eigen risico. Daarbij zijn er eigen bijdrages voor zorg, orthopedie,aanpassingen etc.

  • WWim

    Voorstel: laat de belastingplichtigen tot pakweg 35000,00 Euro bruto inkomen weer de ziektekosten af kunnen trekken met name de zorgpremie die de pan uitrijst!

  • GGauri

    Weg met eigen risico en eigen bijdrage voor de zorgverzekering.

  • Kkees

    Kunnen ze die 16 miljard niet beter verdelen onder de mensen? Zijn we allemaal rijk en kunnen we weg uit dit land. Het nadeel voor de mensen die blijven zal zijn dat alles nog duurder wordt.
    Shoot me. Grz.

    • HHerman

      Maar wel met de optie dat heel dit kabinet die her al jaren mee bezig is, ook gaat.En nooit meer ons geliefde Nederland mag bezoeken en,ze afgerekend worden over de toeslagenaffaire!!!!@kees

    • LLinda

      @kees

      Rijk? Hoeveel

    • LLinda

      Allemaal rijk? Hoeveel denk je dat dat 16 miljard is op 17 miljoen mensen.. kan je nog net je vliegticket van betalen..

    • RRudy

      @kees

      16 miljard gedeeld door 18 miljoen is 888 euro per persoon afgerond hoe rijk word je daarvan?

  • Aantoon

    Wat is de verdienste van ministers per maand en van de leden in de eerste kamer. We kunnen het wel lezen wat minimumloon is en het midden in komen van de gewone man. Maar ik lees nooit wat de heren in Den Haag verdienen GR toon

    • WWilly

      @antoon,
      Vind je dat belangrijk om te weten? Weet je ook het inkomen van je buren, familieleden en vrienden?
      Vind het een belachelijke vraag. Wil je ook weten hoeveel AOW ik elke maand krijg? €863 netto!!

    • TThea Bakhuijs

      @Willy
      Je hebt gelijk

    • Rrob

      @Willy

      dat is per persoon Willy je partner dan ook of werkt diegene?

    • Nnicolaas

      @ja willyWilly maar dan woon jij samen en krijg de andere ook 863,- netto of als jij alleen ben dan moet je heffingskorting krijgen en dan krijg je 1261,- netto.en als je partner nog werkt dan krijg je de 863,- dus niet zeuren!!!

  • JJantje

    Weet je wat je moet doen Nederlandse regering al die opvreters het land uit zetten krijgen de werkende mensen en de mensen in armoede het ook beter ook wij moeten alles betalen en hard werken voor ons geld

    • KKees

      @Jantje
      Je heb gelijk al die opvretend met nieuwste telefoon eruit en onze eigen kinderen een huis geven niet de zogenaamde asielzoekers allemaal eruit de opvreters

    • LLilianne

      @Kees,
      Ik heb 3 zoons een tweeling van 31 en dan nog een van 28.
      Een van de tweeling woont in Emmen in een studentenkamer, de andere twee wonen nog thuis want er is geen woning voor ze.
      Die ui Emmen wil graag dichterbij Groningen wonen omdat hij sinds januari een nieuwe baan in de horeca heeft.
      Sorry meneer geen urgentie voor u, u heeft er zelf voor gekozen om werk te zoeken dat verder weg licht. Hij is al 3x bijna in de sloot terecht gekomen omdat hij om 02.30 vrij is en dan nog een uur richting Emmen moet. Ik ben als de dood dat op een nacht de politie voor de deur staat met slecht nieuws…

    • BBen

      Helemaal gelijk
      Onze kinderen hebben helemaal geen toekomst,
      Met al die gelukszoekers.

    • PPaulus

      @Jantje
      Precies. Weg met al die uitvoerders van de agenda2030! Wef landverraders

    • TTheetje

      @Jantje

  • DDenhelder

    Zo slecht hebben wij in Nederland het
    niet .
    Als je je leven steil aan pas heb je het nog goed.
    Vakantie auto’s Nederlanders leven een rijk bestaan.

    • YYvonne

      @Denhelder oh is dat zo? Knap als je dat kan hoor. Ik kan niet op vakantie, geen auto, geen geld voor. Dat wordt ook steeds moeilijkere met al die opvreters die er dagelijks met bosjes bij komen. Echt belachelijk, krijgen huis en inboedel alles gratis.

    • HHerman

      @Denhelder
      Daar werken heel veel NEDERLANDERS ook voor , of was je dat vergeten?

    • AAnnie

      @Denhelder

      Mogen we het niet goed hebben dan? Werken er wel hard voor.

    • AArend

      @Denhelder
      Je zal zelf wel een goeie baan hebben, met al die gelukzoekers in ons land en dat zijn er meer dat je denkt en het kabinet ze maken het hele land kapot stelletje inbrekers zijn het.
      Je kunt je kinderen straks niet meer over straat laten gaan dan worden ze weer lastig gevallen door dat gespuis .

    • RRon van Ewijk

      @Denhelder Klap van de molen gehad? Ook jij komt aan de beurt. Alleen zie je dat nog niet. Misschien is het een tip om de rest van de commentaren serieus te nemen.

    • MMonique van Ierland

      @Denhelder, daar werken we dan ook ontzettend hard voor en betalen meer dan genoeg belasting.

    • LLuppo

      @Denhelder

      Jij hoort zeker bij de club van graaiende rutte.

  • SSluijsje

    Ze moeten is gaan kijken wie er eigelijk recht heeft op toeslag .nu gaan ze geen uur meer werken dan nodig is omdat ze dan alle toeslagen kwijt raken zou ook helpen aan arbeids tekort.het is altijd de minima die geholpen worden maar de middenmoot kan niet voor iedereen alles ophoesten.

    • CCirolo

      @Sluijsje vergeet niet dat er ook veel chronisch zieken vast zitten in de bijstand ipv bijv WIA die eerder ook gewerkt hebben voor het RECHT op bijstand. @conceptnederland

    • XXiL

      @Cirolo
      Juist ! Mensen als je ziek bent aangewezen op Bijstand kijk dan op Facebook en Twitter bij Concept Nederland. Zij vechten voor een menselijkere eigen uitkering voor zieken. Hoe meer mensen lid worden hoe meer we kunnen bereiken.

  • IIsa

    Middenstanders zijn overal het doelwit

  • AAstrid

    Wij verdienen iets meer dan 40000 per jaar maar wij zitten ook krap waarom word daar niks voor geregeld

    • AAstrid

      @Astrid
      Hier ook zo worden overal gestraft, dochter woont nog thuis huur met 80 euro omhoog en kan ook niet zeggen dat ik dat dan weer van haar krijg ivm hoge kosten die ze al heeft, dus huur omhoog energieprijs verdubbeld, hoge ziektekosten incl eigen bijdrage en kosten ivm hartpatiënt zijnde. Laten ze is naar onze kosten kijken

    • AAstrid

      @Astrid
      Klopt wij ook hartpatiënt en suikerziekte volledig afgekeurd geen geld eind van het jaar terug van ziektekosten is de eerste drie maanden al verbruikt krijg geen zorgtoeslag geen huurtoeslag

    • WWilma

      @Astridik precies hetzelfde m’n moeder ook en een zoon 7dagen preek werken geen huursubsidie geen toeslag van gas en licht afgesloten niet tegen te werken

    • VVerwendvolkje die hollanders

      @Astrid
      Jezus zeg wat een stel reaguurders en wat een gejank.

      Triest volkje die hollanders.!

      Klagen en zeiken zijn ze pro in .!

  • SSahin

    @Johan weet jij zeker dat ze allemaal moslim zijn? Als jij het niet zeker bent, is het een discriminatie.
    bijv. Oekraïne is geen moslimse land?!
    In Nederland zijn nog heel veel voorbeelden.

    • TTabasco

      @Sahin
      Johan gebruikt als eerste woord : ‘Veel’.
      Duidelijk is dat hij het best wel begrijpt dat niet álle asielzoekers moslim zijn.
      Ook gebruikt hij de woorden ‘veel moskeeën’.
      Dus veel moskeeën zouden volgens hem de vele asielzoekers die moslim zijn gratis beddengoed geven.
      Nu is dat volgens hem niet gebeurd maar mocht dat wel gebeurd zijn dan zouden die moskeeën discrimineren.
      Discrimineren betekent : uitsluiten, buitensluiten etc.
      Het lijkt me geen verkeerd plan om voortaan niet meteen beginnen met toeteren over discriminatie.
      Het staat je niet zo netjes en het komt echt dom over.
      Tabasco.

  • JJanny

    Echt zorgkosten 19 euro omhoog en hoe zit het met de collectieve korting zit die ook al in die 19 euro want die wordt ook afgeschaft dat is vorig jaar al bekend gemaakt. Hou je toch geen reet over van wat je eventueel meer aan toeslag gaat krijgen. En wat ga je eigen bijdrage wel niet worden ben benieuwd. En dan de belasting weer terug naar 21 % wat heeft het dan voor effect of de energie kosten.

  • JJenny

    @Ineke

    Ik heb epilepsie en ik voel alsof ik straf heb. Ik moet iedere maand eigen risico betalen anders krijg ik geen medicatie. Ik kom uit Schotland en deze verplichte medicatie is gratis. Belachelijk

    • GGa terug naar schotland dan als je het daar beter vind

      @Jenny

  • IIneke

    Dat ze het eigen risico voor de zorg maar af schaffen in plaats van een hoop andere dingen Daar help je de minima mee. Nu gaan er veel mensen niet eens naar de dokter en kinderen die geen bril krijgen omdat het niet te betalen is

    • CCarolien

      @Ineke

      Bij Specsavers zijn een paar keer per jaar gratis brillen. Ik heb zelf al een paar keer gehad.

  • JJakob

    Verzorgingsstaat. Het gaat al jaren de verkeerde kant op. Gepensioneerden neem ik als voorbeeld Let op; geen huur/zorg/energie/belastingen. Wij gepensioneerden hebben ons hele leven al moeten dokken er is echt wel een systeem die verzorgingsstaat genoemd wordt. Geen overbodige aanvragen te moeten doen die later weer verrekend moeten worden.
    Het leven kan zo simpel zijn zonder deze rompslomp laat je hersens eens werken. En geef de pil van Drion vrij dan kunnen we gaan wanneer wij dat willen.

    • MMiep

      @Jakob ik zeg je SCHANDALIG hoe gepensioneerden worden afgescheept met een ( zoals ik) met een verrot klein pensioen en AOW. Ik heb 24 jaar een fulltime baan gehad en ben als ambtenaar flink onderbetaald geweest en het leven is ongelofelijk duur geworden. Energie, zorgpremie, benzine en de dagelijkse boodschappen.Ik trekt het sinds kort niet meer. Het kabinet Rutte doet niets voor ons. Mag vertrekken en het liefst zo snel mogelijk
      Aldus een een teleurgestelde gepensioneerde VROUW.

    • NNj

      @Miep

      Ik geef jou groot gelijk mensen aow en kleine pensioentje niets krijg erbij

    • JJenn

      @JakobWat een domme opmerking. Koop die pil zelf maar.Met je negatieve uirspraak.

  • JJan

    Wat een hoop treurige, klagende reacties. Realiseer je dat in vergelijking met velen we het hier verdomd goed hebben. Er is een giga crisis die we door moeten. Klagen, schelden en verwijten weinig zinvol. Wees blij dat er iets gedaan wordt. Laat je niet door populisten een rad voor de ogen draaien. Die beloven gouden eieren.

    • JJan

      @Jan
      U zit zeker goed bij kas zo j geef ons dan wat.ik werk mij de shompes zit vijf euro te hoog het woord eens tijd dat de regering na het netto salaris kijk in plaats van bruto. Of ben u een Rutten fan zo ja dan heeft u makkelijk praten
      Dus u ben meneer Onasus

    • BBarry

      @Jan
      Lekker aan het trollen Jan?
      Je moet je oogkleppen eens afzetten en wat onderzoek doen.
      Dan snap je misschien waarom men klaagt.

  • DDanny

    Wij als gezin met 2 kinderen . Is het bijna niet meer te batelen we moeten elke euro omdraaien om het rond te krijgen.. ik denk er over om te stoppen met werken en gewoon een uitkering te trekken .we worden uit gemolken hier. We kunnen met een goed salaris als gezin niet eens meer wat leuks doen .bedankt rutten . Jullie oudjes maken het alemaal moeilijk voor onze jonge verdieners . Graag op stappen mr rutte . Egoist

    • CCatharina

      @Danny

      Wat bedoel je met oudjes??

    • AAntoinette

      @Danny

      Nou dit oudje heeft altijd gewerkt
      En de meeste oudjes hebben Nederland terug opgebouwd schaam om.zo iets te schrijven nu wil zelf een uitkering aanvragen.Dit oudjes heeft nu 1 jaar AOW met een klein pensioen.Hebben wij heel.hard voir moeten werken .En onze kinderen moeten ook heel hard werken voor hun geld.Maar wij worden.nu als daders gezien maar het zijn degenen die ons land als lui lekkerland zien

    • WWesley

      @Antoinette
      Dus net 69, uw ouders hebben het land opgebouwd u heeft ervan geprofiteerd

    • TTinus

      @Wesley
      En u profiteert weer van in ouders

  • JJack

    De melk koe.
    We worden steeds verder uitgeknepen. Zorg wordt steeds slechter wacht rijen en je wordt van kastje naar de muur gestuurd . Is je medicatie niet voor hadden krijg je alternatief aangeboden met weer nare bijwerkingen je bent dan gewoon proef persoon. ( hiervoor wordt soms een vergoeding van leveranciers aangeboden) stoppen die centen misschien ook wel in eigenaar. Zorg aan vluchtelingen is blijkbaar wel betaalbaar of moeten deze mensen ook bij betalen. Dit kabinet maakt er een zooitje van ene met andere gaat maar opvullen. Mensen die gewoon zijn en normaal doen zijn de dupe in deze maatschappij.

  • TTineke

    Rutte en Kaag weg ermee ze zijn nog erger dan poetin

    • BBerry van Berkel

      Dit kabinet moet gelijk worden weggestuurd

    • JJan

      @Tineke wat een zieke reactie. Waar slaat dit op.

    • PPaul

      @Tineke
      Tineke je hebt gelijk weg met Rutte veel beloven niks er van ,ik heb 44 jaar hard gewerkt aan alles afgedragen en nu een aow
      Huur zorg kosten allemaal veel te duur en nu nog de gas rekening ik krijg het niet meer rond , gelukkig kan ik nog appel plukken bij de boer voor rond te komen . Heel erg komt nog een revolutie van ..

    • PPeter

      @Paul
      Juist dit klopt.
      1972 6 jaar in militairedienst,daarna 2 jaar bij electro bedrijf en vervolgens 41 jaar bij de NS / Railbedrijf.
      Daar had ik 45 dienstjaren willen volmaken, maar mijn vrouw werd ernstig ziek en heb voor thuis de zaken rond te krijgen ontslag genomen. 49 jaar al mijn premies netjes betaald maar zie er niets van terug.
      Ik krijg nu alleen een klein pensioen en geen aow omdat ik pas 63 ben en pas bij 67,4 jaar AOW gerechtigd ben.Mijn pensioen is net te veel voor al die toeslagen.
      Als ik het pensioenfonds mag geloven zit er voorlopig ook geen verhoging in.Hun beleidsdekkinggraad moet eerst 137% zijn? Bij andere pensioenfondsen is de 104%.
      Ik heb nog nooit een cruiseschip van binnen gezien, vluchtelingen krijgen er een huisvesting op. Hoe moet dit verder met dit land
      Altijd zuinig geleefd om het later voorelkaar te hebben.Als het zo doorgaat komt de bijstand ras nader. Bij nader inzien had ik royaal moeten leven en alles verbrassen,dan had ik al de bijstand gezeten en kreeg ik wel die toeslagen

  • PPeter

    * De wettelijke bestuursrechtelijke zorgpremie (Publiekrecht) is een onaanvaardbare doorkruising van het recht en bij wet verboden. Het verplichten van een commercieel civiel contract (Privaatrecht) is wegens de dwang strafbaar (Art.284 / 365 SR) en is een burger beschermd in het Burgerlijk Wetboek. Zonder wilsverklaring (Art. 3.33 BW) is een persoonlijke dienstbaarheid niet te dulden (Art. 1.1 BW) en een onrechtmatig contract die bijv. door het CAK met valsheid in geschrifte (Art 225 & 227 SR) tot stand is gekomen onder bedreiging, door bedrog of door misbruik van omstandigheden is vernietigbaar (Art. 3.44 / 3.49 /3.50 BW).

  • JJantje

    De zorg is al onbetaalbaar en of je daar blij mee moet zijn weet ik ook niet die zorgtoeslag je hebt er totaal niks aan. Je kunt nog steeds zorgtoeslag terugbetalen ook al heb je veel zorgkosten gehad en met pech tijdens de jaarwisseling is dat eigenrisico nog gereset ook waardoor je 2x eigenrisico tarief kan betalen omdat de rekening niet in een bundel komt maar iedere keer een deel na dan wel 3 maanden tijd binnen. Jaren niks gehad aan medische dingen en de zorgverzekering heeft duizenden euros dan wel tienduizenden euros verdient voor niks geen tegenprestatie en betalen nu gewoon niks net als bij een tandarts verzekering een persentage ook niet. Soort 2e belastingdienst onder een andere naam zorgverzekering

  • PPeter

    @Johan. Wanneer dringt het door dat de meerderheid van de gewone burgers op rechts moet stemmen. Het is echt geen taboe! Dit land heeft een regeerperiode nodig met regeringscoalitie meerderheid op rechts om de asielwaanzin een stop toe te roepen en autochtone Nederlanders op de 1ste plaats te zetten. Die linkse mentaliteit van we gaan de hele wereld redden maakt ons land totaal kapot.

  • PPeter

    @Johan. Wanneer dringt het door dat de meerderheid van de gewone burgers op rechts moet stemmen. Het is echt geen taboe! Dit land heeft een regeerperiode nodig met regeringscoalitie meerderheid op rechts om de asielwaanzin een stop toe te roepen en autochtone Nederlanders op de 1ste plaats te zetten. Die linkse mentaliteit van we gaan de hele wereld redden maakt ons land totaal kapot.

    • KKarst

      @Peter
      Denk even na, we hebben een rechtse regering .

    • KKeuken

      @Karst je kan je zelf een rechts partij(vvd) noemen hoeveel je wilt maar als je links beleid voert dan ben je gewoon een links partij.

  • RRia D

    De zorgtoeslag gaat eenmalig omhoog.we krijgen 34 euro per maand meer .Maar moeten 19 euro per maand meer betalen aan de zorg.Wat houd je over 15 euro .wat hou je over als alles volgens jr weer de hoogte in gaat geen ene moer. Dicht de grenzen ,wij de betalen alles voor diegene die hier binnen komen .die worden rijkelijk beloond met huizen inboedel zorg en uitkering.De Nederlandse bevolking kan hier voor opdraaien.We worden gewoon in de zeik genomen.stop de gelukszoekers binnen halen .Okrainers uit gesloten die moeten geholpen worden maar ook na n tijd terug sturen als alles gewoon is .En de gelukszoekers terug sturen die alleen maar hier de boel komen verpesten . Eerst de Nederlandse bevolking helpen . Ik hoop dat bij de volgende verkiezing RUTTE niet meer gekozen word en Kaag en de rest van het zooitje .ZIJ hebben het Land na de verdoemenis geholpen..De mensen hebben het nog nooit zo moeilijk gehad als nu door hun.

    • LLampie

      En gelijk heb je.

    • JJan

      Ben ik het helemaal mee eens. De hard werkende worden steeds verder uitgekleed door een regering die deze oorlog zelf heeft veroorzaakt door allemaal loze beloftes richting Oekraïne en boycotten richting Rusland. Het wordt tijd dat de bevolking hiertegen in opstand komt

    • HHenderika

      @Jan HOI ik vindt dat je daar gelijk in hebt ze vragen steeds meer van de Nederlanders

    • PPeter

      @Jan met opstand alleen red je het niet. Tegenwoordig is de samenhorigheid goed verpest.

      Het is een land van kortzichtigheid geworden geregeerd door het kapitaal ipv normaal denkende en handelende mensen.

      Kleine opsomming.
      Kwartje van Kok, zou tijdelijk zijn nog steeds niet gestopt.
      Dubbeltje van Balkenende ook tijdelijk maar we betalen het nogsteeds.

      Belofte van Rutte iedere werkende zou 1000 euro krijgen zonder belast te worden, ik moet het nog steeds krijgen.

      Ik ben nu afgekeurd 80/100 mijn vrouw is nu noodgedwongen gaan werken om het gat op te vangen zodat we in ons huis kunnen blijven wonen maar loopt ook met kwalen.

      Uiteindelijk komen we nergens voor in aanmerking, moeten wel alle verhogingen betalen van verzekeringen en alles wat verder nog duurder geworden is. Hoe houden we ons gezin goed draaiende als we door alle verhogingen geen geld meer hebben om van te leven.

      Het is bekend dat steeds meer mensen naar de voedselbank moeten omdat het in de winkel gewoonweg te duur is geworden.

      Mensen denk na sinds kabinet Balkenende/kok zijn we niets anders meer dan belazerd door de regering.

      De regering denkt dat ze het voorrecht hebben, echter zijn ze alleen maar verkozen volksvertegenwoordiging. Dit is het zelfde als iedere vereniging in Nederland, ze zouden dus eigenlijk juist hun kiezers (de bevolking) bij ieder besluit moeten raadplegen.

      Raad eens waarom de regering besloten heeft dat er geen geldend referendum meer gehouden zal worden. Het zijn een stelletje zakkenvullers die na het regeren ergens een commissie post krijgen waarbij ze voor weinig arbeid heel veel betaald krijgen.(enkele ministers daargelaten dan).

      Nee wij als burger betalen het gelach van hun, geen referendum dus alle zeggenschap om achterkamer politiek uit te voeren.

      En de personen die wel open en eerlijk zijn, zijn op 1 hand te tellen, die zullen nooit ook maar plaats kunnen nemen in de 2e kamer want je moet het achter de ellebogen hebben en smerig het volk kunnen voorliegen en bedriegen.

      Nee marktwerking door privatisering, wat heeft het ons opgeleverd…. Torenhoge rekeningen en onkosten en minder hulpmiddelen en zorg.

      Mensen het kapitaal heeft alleen maar voordeel bij een grotere kloof tussen arm en rijk. Het kapitalisme heeft alleen maar voordeel bij privatisering.

      Het kapitaal heeft onze toekomst in zijn handen en de regering zijn de stro poppen die ze gebruiken.

      Soms zou ik willen dat we met wat we nu weten jaren terug in de tijd konden gaan en toen een stop aan deze waanzin hadden kunnen uitvoeren.

      1 positief iets maar te laat voor alle studenten met een torenhoge schuld, de studiebeurs komt terug. Hierdoor kunnen meer kinderen van ons weer doorleren zonder dat er een torenhoge schuld aan het einde is. Een beurs die dus net als de waanideeën van privatisering bij het oude had moeten blijven.

      Zo kan ik nog wel hele grote stukken schrijven hoe het kapitaal ons verder probeert te onderdrukken. Maar wie zou mij geloven het is immers de burger die voor deze partijen gekozen hebben. Dus bevolking steek ook de hand in eigen boezem, had je wijzer gestemd dan had Nederland in een andere positie gezeten dan in de huidige teloorgang.

      Ik ben maar van gewone afkomst, ik kom niet uit het kapitaal en heb ook niet voor econoom gestudeerd. Maar ik weet dat door de hebzucht van het kapitaal de gewone burger altijd het slachtoffer zal zijn die voor de gemaakte beslissingen zal gaan bloeden.

      Was er maar echt een partij die eerlijk en oprecht maar ook voet bij stuk ging houden als het ging om het vormen van een regering.

      Duidelijkheid van standpunten waar niet over gesproken wordt omdat dit de kern zaken zijn van de partij. En openheid op voorhand over punten waar de partij wel water bij de wijn zou doen als het er op aan zou gaan komen.

    • SSasssss

      @Peter

      Ik ken er wel 1 die voet bij stuk houd.
      En aan zijn beloften houd.
      En door gaat.
      Door gaat en door gaat,ookal wordt hij steeds ingemaakt met beschuldigingen.
      Maar waar wel heel aantal serieuze ideeën heeft over belangrijke zaken.
      En het GOEDE GEZONDE NEDERLAND in de lift wil zetten.
      Maar de kans niet krijgt.
      En zijn beloften ZOOOO graag wil uitvoeren.
      Maar steeds niet verder komt.

      Veel kritiek van elke partij krijgt.
      Maar het klopt wel.
      Zet de fouten van deze partij eens tegenover die van Rutte.

      Dan heb ik het over ONZE wilders

    • SSonja

      Aan Peter,

      Ik kan mij heel goed vinden in alles wat je schrijft, we beginnen bijna een gast in ons mooie Nederland te worden. Er gaat, zoveel geld naar mensen ( en aantal echte vluchtelingen daar gelaten )die hier in Nederland hun geluk komen zoeken dat wij als ” echte ” Nederlanders compleet worden uitgekleed door een kabinet wat niet echt door ons is gekozen tijdens de verkiezingen. Als ik dit schrijf zullen er waarschijnlijk mensen zijn die het helemaal niet met mij eens zijn, maar dat is mijn mening en gelukkig kunnen wij dit nog steeds doen in ons land met vrijheid van meningsuiting .
      Hoe het beter zou moet worden opgelost zou ik niet weten misschien iets meer rechts die het ook in de kamer voor het zeggen krijgt.

    • HHenkie

      Het vervelende is dat de situatie nooit zal verbeteren.
      De rijke klasse heeft de touwtjes in handen en dat blijft zo.
      Als je verandering wil moet je op de barricades maar dat maakt je voorlopig alleen nog maar armer.

    • PPeter

      @Jan
      Sancties tegen Rusland en de Oekrainers steunen met militaire hulp om eigen land verdedigen tegen facist aggressor Poetin heb ik niet zo’n moeite mee want ook in ons belang en veiligheid. Geld wel besteed! Waar ik moeite mee heb is de 70 miljard opzij gezet door D66 Rob Jetten en PvdA Frans Timmermans voor klimaathobbies terwijl eigen land Nederland in de fik staat met tal van crisissituaties. Daarbij tientallen miljarden weggegooid door VVD v/d Burg, hotels en cruisschepen kopen, aan een asielvloedgolf die de Nederlandse samenleving ontwricht en autochtone belastingbetalende Nederlander achter aan de rij zet. Stop deze gekkigheid en Nederlanders weer op 1.

    • JJan H.

      @Jan
      Het is altijd hetzelfde geweest. Ook nu zijn Jan met de pet, Jan Modaal en Jan Splinter weer het haasje. Dit alles is de schuld van Kaag en haar hondje Jette.

    • BBen

      @Jan. Mee eens. Amerika lacht zich een breuk. Wapenfabrieken draaien weer op volle toeren en Europa schiet zich in hun eigen voet met die sankties en gaat compleet naar de knoppen, terwijl Putin binnenloopt vanwege de hoge gasprijzen. De dollar is ineens meer waard dan de euro. Geopolitiek ten top.

    • BBen

      @Ria D
      Je hebt idd gelijk. De mensen komen hier met een reden zodat alles in hun schoot wordt geworpen. Wij hoeven echt niet op de zelfde steun te verwachten als we daar heen gaan om te vluchten vanuit ons eigenlandje. De werkende Nederlander draagt mega veel af en zien er alleen maar hogere rekeningen voor terug komen. Erg jammer dat Nederland andere landen boven hun eigen volk verkiest.. honden zijn het die alleen maar naar hun eigen inkomen kijken en geen rekening houden met d’r andere

    • PPatrick

      @Ria D Rutte is niet van af te komen.
      Zelfs als hij niet gekozen wordt, maakt hij deel uit van de coalitie.
      Nederlandse politiek is waardeloos, ook veel te veel onzinpartijen.
      Rutte is al 15 jaar aan de macht, elk jaar weer valse beloftes, meer omkosten en problemen worden steeds meer en groter.

    • OOmar

      @Ria D

      Eigen schuld dikke bult dan mensen zijn weggelopen uit een oorlog niks gelukszoekers misschien 1 % en gelukszoekers die zitten ook tussen de Okrainers want zo’n prachtland is ook weer niet dus waarom teruggaan maar nee jij scheert alle andere over een kam behalve de Okrainers.

      Iedereen is gelijk maar daar kies jij duidelijk niet voor omdat ze blank zijn daarom zijn ze welkom en geloof mij die Okrainers gaan toch niet meer terug naar hun land die is helemaal kapot door die Russen en verder gaan ze straks lekker hier rondrijden met hun Okrainse kenteken auto net zoals die Polen die hier wonen en geen of nauwelijks autobelasting betalen die lachen zich kapot.

      En verder wij de bevolking laten gewoon over ons heenlopen door dit kabinet alleen maar klagen maar geen daden en dit kabinet weet wat voor watjes wij als bevolking zijn, Rutte zit al 10 jaar en gaat gewoon lekker door dus Ria klaag maar lekker raak het gaat gewoon lekker door.

      De plan van dit kabinet is gewoon de bevolking tegen elkaar laten vechten en schelden.

      Daden is de oplossing en opofferingen voor de volgende generatie.

    • SSoerin

      Ria je hebt helemaal gelijk ,dicht die grenzen.
      Ik hoop ook dat de PVV hier in opstand komt.
      Moeten de asielzoekers nu ook zorgpremie betalen ? En dan praten we niet eens over de energie prijzen ,drama !!! Ik denk het niet.
      Waar gaat dit heen allemaal ?

    • Kkarel

      @Ria D helemaal mee eens

    • JJan

      @Ria D
      Ria je zeg precies de waarheid.zo denken nu vele nederlanders

    • Jjohnny

      @Ria D

      ik was vandaag in overveen daar is een bejaardentehuis opgekocht door de gemeente alleen voor oekariense vrouwen meer dan honderd appartement wordt er voor ze gemaakt en ze zeggen hun moeten ook een goed leven hebben dus gratis wonen en gratis geld en wij kunnen kapot vallen onze kinderen kunnen geen huis krijgen belachelijk gewoon

    • LLeo

      @Ria D
      Laten wij maar eens beginnen met al die “criminele” Marokkanen en ander buitenlands gespuis uit het land te schoppen dan gaat het hier een stuk beter. Marokkanen hebben ook als zij hier geboren zijn toch ook een Marokkaanse nationaliteit dus ben je een crimineel hup terug naar Marokko. En de andere buitenlandse criminelen ook direct terug naar land van herkomst.

    • LLeo

      @Ria D
      Laten wij maar eens beginnen met al die “criminele” Marokkanen en ander buitenlands gespuis uit het land te schoppen dan gaat het hier een stuk beter. Marokkanen hebben ook als zij hier geboren zijn toch ook een Marokkaanse nationaliteit dus ben je een crimineel hup terug naar Marokko. En de andere buitenlandse criminelen ook direct terug naar land van herkomst.

    • OOmar

      @Ria D

      Eigen schuld dikke bult dan mensen zijn weggelopen uit een oorlog niks gelukszoekers misschien 1 % en gelukszoekers die zitten ook tussen de Okrainers want zo’n prachtland is ook weer niet dus waarom teruggaan maar nee jij scheert alle andere over een kam behalve de Okrainers.

      Iedereen is gelijk maar daar kies jij duidelijk niet voor omdat ze blank zijn daarom zijn ze welkom en geloof mij die Okrainers gaan toch niet meer terug naar hun land die is helemaal kapot door die Russen en verder gaan ze straks lekker hier rondrijden met hun Okrainse kenteken auto net zoals die Polen die hier wonen en geen of nauwelijks autobelasting betalen die lachen zich kapot.

      En verder wij de bevolking laten gewoon over ons heenlopen door dit kabinet alleen maar klagen maar geen daden en dit kabinet weet wat voor watjes wij als bevolking zijn, Rutte zit al 10 jaar en gaat gewoon lekker door dus Ria klaag maar lekker raak het gaat gewoon lekker door.

      De plan van dit kabinet is gewoon de bevolking tegen elkaar laten vechten en schelden.

      Daden is de oplossing en opofferingen voor de volgende generatie.

  • LLampie

    Ik denk dat ik maar ga stoppen met werken. Ik weet niet meer waarvoor ik werk. In iedergeval niet voor mijn gezin.

    • LLouisa

      @Lampie blijkbaar ben je totaal geen lampie . Dacht je echt dat het zo feestje is in de uitkering . Alles wordt gecontroleerd, nog net niet wc papier . Net of we een stelletje onbekwaamde zijn Donder toch op stelletjes jaloers online KAREN’S

    • MMakka

      @Lampie
      Idd goed plan…vindt het vervelend om te moeten zeggen, maar het is zo. Ik zit zelf in de IVA. Maar als richtlijn kun je nemen dat ik net iets boven uitkering zit. met alles toeslagen (ook co-ouderschap) zit ik toch op 2200 netto. het is niet veel…..maar ik hoed er niks voor te doen. Nog wel even gezegd hebbende dat ik deze situatie niet ambieerde.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.