search

Zoeken

Over deze zorgverzekeraars komen de meeste klachten binnen

Over deze zorgverzekeraars komen de meeste klachten binnen

In deze laatste fase van het jaar zijn veel Nederlanders op zoek naar een nieuwe zorgverzekering voor 2025. Klantbeoordelingen en ervaringen zijn voor velen doorslaggevend bij het maken van een keuze.

Op Zorgwijzer zijn inmiddels al bijna 21.000 beoordelingen achtergelaten. Daarin kunnen klanten hun ei kwijt.

Bij een paar zorgverzekeraars komen echter meer klachten binnen dan bij anderen. In dit artikel bespreek ik wie dat zijn.

Goedkoopste zorgverzekeraar ontvangt meeste klachten

VinkVink, een online label van Menzis, heeft de laagste beoordeling van alle verzekeraars. De verzekeraar scoort een 6,2 uit 10 en ontvangt de meeste klachten.

De zorgverzekering van VinkVink is wel de goedkoopste en is af te sluiten voor 141,40 euro per maand. Bij een eigen risico van 385 euro hebben zij de laagste premie van alle zorgverzekeraars voor 2025.

Vandaag is trouwens de laatste dag dat je kunt switchen van zorgverzekering. Ben je dit nog van plan? Let dan op dat je deze 3 blunders niet maakt.

Top 3

De top 3 verzekeraars waarover de meeste klachten binnenkomen:

  1. VinkVink: 6,2 uit 207 reviews
  2. UMC: 7,0 uit 140 reviews
  3. ZEKUR: 7,3 uit 353 reviews

Benieuwd hoe goed (of slecht) jouw verzekeraar scoort? Start hier je vergelijking en kom er direct achter.

Let op: je hebt nog 2 dagen om van zorgverzekeraar te veranderen als het je niet bevalt.

Wat zijn de ervaringen?

Benieuwd wat klanten vinden van deze verzekeringsmaatschappijen?

Hieronder geef ik een samenvatting van de belangrijkste ervaringen die klanten hebben.

VinkVink

Bij VinkVink wordt het meest geklaagd over de beperkte contactmogelijkheden. Er is geen telefonische ondersteuning en de klantenservice via de chat is in eerste instantie via een AI-bot. Daarover bestaat veel ontevredenheid.

Dit is slechts een fijne zorgverzekering als je geen zorg nodig hebt; alles is erop gericht om geen contact met cliënten te hebben. Voor een antwoord op een hele simpele vraag ben je zo een half uur bezig en blijkt (uiteindelijk) dat je alleen verder komt in een “live chat” met een medewerker.

Geert via Zorgwijzer

De digitale dienstverlening, die VinkVink gebruikt om de kosten te drukken, wordt als omslachtig ervaren, vooral voor oudere of minder digitaal vaardige klanten. Klanten missen persoonlijke service en een snelle oplossing van problemen.

Klanten vinden het erg vervelend dat declaraties soms onterecht worden afgewezen, zonder duidelijke redenen. Tot slot zijn sommigen ontevreden over de strenge voorwaarden en de beperkingen in de keuze uit zorgaanbieders, wat kan leiden tot langere wachttijden of hogere kosten.

Een zelfstandig behandelcentrum waar ik uitermate goed ben behandeld en waar ik binnen een paar dagen terecht kon mag dankzij deze flutverzekering geen nieuwe patiënten meer behandelen in 2024.

Emma via Zorgwijzer

De lage zorgpremie van VinkVink is één van de weinige dingen waarover klanten wel te spreken zijn.

UMC

Bij UMC gaan de meeste klachten over de hoge zorgpremie en de afnemende vergoedingen via de aanvullende verzekering, bijvoorbeeld voor tandheelkunde. Ook bestaat er ontevredenheid over de communicatie van de verzekeraars, bijvoorbeeld matig functionerende digitale tools, gebrekkige telefonische hulp.

Tenslotte zijn er frustraties over misleidende marketingpraktijken, zoals beloofde vrije zorgkeuze die in de praktijk wordt beperkt door omzetplafonds.

Toch is niet alles negatief. Meerdere klanten zijn blij met de snelle afhandeling van declaraties en klantvriendelijke service.

ZEKUR

Bij ZEKUR klagen verzekerden het meest over de snel stijgende premies en het gebrek aan transparantie over kosten en dekkingen voor specifieke zorg. Sommigen missen het ontbreken van communicatie in andere talen, dat als een barrière wordt ervaren.

Tegelijkertijd zijn er ook klanten die de snelle afhandeling van declaraties en de digitale online omgeving als belangrijk pluspunt ervaren.

Best beoordeelde zorgverzekeraars

Benieuwd welke zorgverzekeraars wel hoge ogen gooien?

Dit zijn voor 2025 de best beoordeelde zorgverzekeraars:

  1. DSW: 8,7
  2. Stad Holland: 8,6
  3. OHRA: 8,4
  4. UnitedConsumers: 8,3
  5. CZdirect: 8,2

Benieuwd waarom juist deze verzekeraars zo goed presteren?

Dan raad ik je aan dit artikel te lezen.

Wil je een overzicht van alle scores per zorgverzekeraar? Bekijk dan deze pagina.

Ben je niet 100% tevreden met je huidige zorgverzekering? Overstappen kan nog tot en met 31 december. Maak hier zeker gebruik van.

Auteur

Over de auteur:

Enkele jaren geleden zelf mijn nieuwe zorgverzekering gevonden op Zorgwijzer en nu mag ik mij gelukkig prijzen als teamlid van dit energieke bedrijf.

Meer over Thomas

174 reacties

  • J JH

    Weet je wat ik niet snap? Als je een online verzekering afsluit, die alleen mogelijkheden bied om online contact op te nemen, waarom klaag je dan dat je niet kunt bellen? Dat is toch 1 van de voorwaarden en waarom de premie zo laag is. Mensen moeten beter de voorwaarden lezen voordat ze iets afsluiten. Of afsluiten voor hun niet online vaardige ouders.

  • H H.g helthuis

    Al jaren bij zilverenkruis.
    En zeer te vreden .

  • L Lex

    Is niet waar wat hier is te lezen. Tot 31.12 de tijd om over te stappen? Nee. Mensen geen stress. Op rijksoverheid.nl valt te lezen als je je zorgverzekering in december zelf opzegt, heb je tot 1 februari de tijd om een ander te kiezen. Ben net terug van een langdurige buitenlandse reis en meer tijd nodig om mij in andere verzekeraars te verdiepen. Dus mensen rustig aan, geen paniek. Contracten met zorgverleners komen sowieso voor een groot deel in januari rond, dan weet je goed waar je aan toebent. Lex

  • A Aukje Ekama

    Bij DSW heb ik een compleet andere ervaring :
    Ondanks mijn jaren-lange ervaring (tot mijn tevredenheid) met deze verzekeraar kijk ik daar nu heel anders naar > doorgestuurd door de tandarts naar een kaakchirurg, werden er foto’s gemaakt om de mogelijkheden te onderzoeken èn m.i. werden zelfs deze niet vergoed !
    Hun Argument > vanuit de basis-verzekering (ik heb AV- TOP) worden implantaten alleen vegoed wanneer er sprake is van een zeer ernstig geslonken, tandeloze kaak.
    Maar de reden dat dit een optie zou zijn is juist dat er GÉÉN verlies van bot-massa is èn dus een “klik-gebit” zou kunnen worden geplaatst !!

  • A Aukje Ekama

    Bij DSW heb ik een compleet andere ervaring :
    Ondanks mijn jaren-lange ervaring (tot mijn tevredenheid) met deze verzekeraar kijk ik daar nu heel anders naar > doorgestuurd door de tandarts naar een kaakchirurg, werden er foto’s gemaakt om de mogelijkheden te onderzoeken èn m.i. werden zelfs deze niet vergoed !
    Hun Argument > vanuit de basis-verzekering (ik heb AV- TOP) worden implantaten alleen vegoed wanneer er sprake is van een zeer ernstig geslonken, tandeloze kaak.
    Maar de reden dat dit een optie zou zijn is juist dat er GÉÉN verlies van bot-massa is èn dus een “klik-gebit” zou kunnen worden geplaatst !!

  • T Tonnie

    Waarom staat er niks over vgz in de review of is die goed en goedkoop of duur.

  • C Car

    Ben bij IZZ/vgz.
    Altijd tevreden geweest. Dit jaar zeker niet. Medicijn die ik nodig heb wordt niet meer vergoed. Kost me zeker
    €100-120 pm. Kan ik niet betalen. Zelfs na brief huisarts kreeg ik het niet vergoed.
    Bij de andere vervangende medicatie gaan mijn klachten niet weg en ben daardoor al 2x
    In ziekenhuis beland. IZZ betaalt zeker liever ambulance en opname dan de medicatie.
    Waardeloos.

  • V V.V.R

    Wij zitten met het hele gezin al 15 jaar bij DSW en ik moet echt zeggen dat dit een top is, wil geen andere.
    Mensen zijn vriendelijk over de telefoon en je kan ze bellen als er iets niet klopt en helpen je bij een oplossing ervan.

    • A Aukje Ekama

      @V.V.R

    • A Aukje Ekama

      @V.V.R

  • R Ron

    Zit jaren bij Cz en heb geen klachten. Zou wel graag de ziekenfonds terug willen hebben, zou voor velen heel wat hoofdpijn besparen.

  • A Anna

    Ben tevreden over t Zilveren Kruis.
    Iedereen zit te zeuren over de prijs….etc…..Roken…drinken..VUURWERK…..
    Ga emigreren naar Spanje , u kunt zich particulier verzekeren , ben je zo aan de beurt met eigen ziekenhuizen.

    Owe ziekenfonds
    2 wk of nog langer ..Consult huisarts
    Medicijnen gedeeltelijk bij betalen
    Slechte ziekenhuizen
    Wachtlijsten voor opname heeeel erg lang etc etc

  • H Henk

    Jaren bij vgz prima verzekering heel blij mee.

  • F Fiona

    Al jaren bij IZZ vgz verzekerd. Prima service. Wat ik eigenlijk overal jammer vind, ook bij de IZZ is dat je geen los fysio pakket kan nemen. Als ik als verpleegkundige met een lichamelijk zwaar beroep meer fysio wil, zit ik meteen met een pakket met allemaal zaken die ik verder niet wil!

  • S sjatteke

    ASR vind ik de slechte, ze willen je niet helpen.
    Ik kamp met een verslaving, als ASR niet moeilijk had gedaan, had ik in oktober mijn behandeling kunnen krijgen. En was ik 1 januari klast. Nu kan ik pas behandeld worden in januari via Zilveren Kruis.
    En over de inboedelverzekering hetzelfde, waardeloze verzekeraar.

  • A Anneke

    Al jaren zit ik bij DSW. Hun luisteren goed en doen echt hun best om je te helpen. Ik krijg om de 2 mnd injecties in mijn hoofd tegen pijn medische missers en als eerste verzekering vergoeden ze pijnbestrijding. Onlangs hoor ik nog dat oa Menzis en Zilveren Kruis dit tovenarij vinden maar als ik het 20 je geleden niet op advies huisarts had ontdekt, had ik allang euthanasie gepleegd. Een aanrader dus de DSW!

  • P Piraat

    Sinds 1972 in het toenmalige ziekenfonds bij Zorg en Zekerheid met mij gezin en momenteel nog samen met mijn echtgenoot.
    Tot op heden geen klachten!!!

  • B Bert

    United consumeren heeft verzekeringen van VGZ.
    Als je op de site van VGZ zelf kijken is de verzekering goedkoper dan bij UC. En dat terwijl je 20% korting krijgt. Echt heel raar

    • R R.A.Martina

      Bert vanaf 2020 heb ik problemen met vgz ik heb mijn premie betaald September toch moet ik een hogere premie betalen wegens wanbetaler ikheb bewijs om te overleggen

  • F Filippini

    Ik heb alleen maar goede ervaring. Alles wordt netjes afgehandeld , maar je moet dat wel online doen,waar ik overigens nooit geen moeite mee had tot op heden. Je kunt ze niet bellen dat weet je als je de polis afsluit.

  • F Fred van Eck

    Ik zit noodgedwongen bij Zilveren Kruis..blij wordt ik hier niet van. Zoveel regels uitzonderingen onbegrijpelijk. Een gehoorapparaat waarbij een noodzakelijke oplader niet wordt vergoed…medicijnen zelf betalen…ga nog ff door. Liefst wil ik daar weg..maar waarheen..

    • S Samanta

      @Fred van Eck
      Bij vgz betaal je ook je medicijnen tot 250e extra boven je eigen risico bijdrage van 385e zelfs van mijn zoontje de jongste ook inv zijn medicatie dus en naar die 250e per persoon eigen medicijnen betaald te hebben en nog eens eigen risico dan word het wel allemaal vergoed onze medicijnen

    • D Dickylouwman

      Hallo Fred kies voor czdirect nooit geen problemen mee gehad. Mijn ouders zaten al bij. En ik vanaf mijn 17 jaar ben nu 69 wordt altijd netjes te woord gestaan. En netje geholpen.

  • C Carla Blokland

    Zeer tevreden, al jarenlang verzekerd bij IZZ/VGZ.
    Zijn zeer ruim en meedenkend!!
    Moet door omstandigheden veel gebruik maken van zorg maar er is heel veel mogelijk

  • A A.Hagen.

    DS.W. Erg goed. Kreeg recent zelfs persoonlijke kerstkaart. Na heel fijn gesprek. Top verz.ekeraar.

  • N Nico B

    Verzekerd bij Interpolis. Pijnkloniek buitenland werd niet vergoed. Wel in Nederland . Achteraf bleek buitenland de helft te kosten. Interpolis gooide het op kwaliteit. Dat heb ik gezien toen ik de buitenlandse offerte vergeleek met hoe ze het in Nederland gedaan hebben. Waardeloos on Nederland

  • J JS

    IZA is een prima verzekering. Nooit problemen en makkelijk te contacteren.

  • A Anna

    Wij zitten bij Ohra en hebben niets te klagen. Gaan naar buitenland voor behandelingen en krijgen alles vergoed. BIj andere moet je maar afwachten wat je vergoed krijgt..Voorheen zaten we bij Ditzo ook zo een afkeur verzekering. Maar wie goedkoop wil zijn komt toch van een koude kermis thuis.

  • D Derk kerstholt

    We zijn al jaren bij unive , en zullen dat ook blijven. zijn betrouwbaar

    • I Ib

      @Derk kerstholt: ook jaren tevreden klant geweest bij Univé met m’n zorgverzekering. Maar in 2024 zijn ze het spoor volledig bijster geraakt helaas. Eigen personeel in het openbaar afvallen ja zelfs onkundig noemen en niet vergoeden wat zij volgens hun eigen voorwaarden wel zouden moeten doen. Jammer dat zij het nu tot aan de Geschillen Commissie laten komen. Mij zijn ze daardoor kwijt, echt jammer.

    • E Ed

      @Ib
      Helemaal mee eens de voorkant weet niet wat de achterkant doet en klooien vaak maar wat aan

  • C Cobi

    Al 65 jaar bij menzis super verzekering nooit klachten gehad

    • D Daniëlle van Maanen

      @Cobi krijg je ook steeds te horen dat je postbode bent terwijl je dit sl 3 jaar niet meer bent. Ieder jaar heb ik problemen gehad bij menzis. Kreeg 2 jaar fysio niet vergoed terwijl ik dit wel aangevinkt had. Klantenservice wat uitgaat van fouten van collega’s en heb dit jaar klachtenprocedure weer moeten opstarten want nu waren tandartskosten niet verzekerd en ik kan steeds niks declareren want je id wordt niet herkend terwijl je gewoon Nederlands bent. Ik kan zoveel opnoemen. Ik wil nooit meer iemand menzis aanraden.

  • A Alno

    Wij zitten tig jaren bij Zilverkruis nooit moeilijkheden bij alles wat gevraagd hebben Dus geen reden tot klagen , een aanrader als je nog overstappen

    • D Dummy

      @Alno
      İk ga het aankomende jaar zien hoe ze zijn
      Overgestapt van zorg en zekerheid,ivm naar een teloonische gesprek met een medewerkster,die niet naar mijn aanvullende pakket wilden kijken omdat ze geen zin had,omdat ze een…….ze maakte haar zin niet af ,zei ga maar naar een andere zorgverzekeraar .

  • A Arie en Josine Hensbergen.

    Al 52 jaar verzekerd bij IZA. Voor ons nog steeds de juiste verzekering.
    Al die reclames ervaren wij als irritant en kostenverhogend. Stoppen hiermee en de premie verlagen.

    • M Margaprudon

      @Arie en Josine Hensbergen.

    • M Margaprudon

      @Arie en Josine Hensbergen. U vergeet er wel bij te vertellen dat niet iedereen bij de IZA terecht ko. Een jaar of 10 geleden zijn wij er zonder pardon uitgeknikkerd omdat mij man opeens geen ambtenaar meer was. Zijn ondergebracht bij het Zilveren Kruis die ons er ook weer uitknikkerde en onderbracht bij de VGZ. ISA is de beste zorgverzekering, maar niet voor iedereen toegankelijk.

    • A Arie en Josine Hensbergen.

      @Margaprudon. Ik zei ook nadrukkelijk voor ons.

    • M Moisie

      @Arie en Josine Hensbergen.

      Dus weinig relevant; het gaat er hier meer om anderen te informeren over wat ze ook zouden kunnen. Wij zijn niet jullie…

  • A Anna

    Ben al bijna 20 Jaar bij de:” Friesland!” Uitstekende Zorgverzekering met voor hun Klanten!!
    Heel blij mee!!

  • F Frans

    FBTO top verzekering. Nooit geen klachten. Goed bereikbaar

    • F Frederik

      @Frans

      De slechtste zorg verzekering die ik ooit hebt gehad. Eens maar nooit meer.

    • M Michaël

      @Frans
      Verschrikkelijke verzekeraar. Denken dat mensen zomaar even 450 euro aftikken t.b.v. eigen bijdrage en eigen risico. Als je het bedrag in 3 achtereenvolgende maanden betaald sturen ze een incassobureau op je af. Wanneer je in contact treedt met hen wordt je als een schoffie behandeld.

  • I Irma van leeuwen

    Al 52 jaar bij ohra, toendertijd omdat ik verplicht verzekerd moest zijn, prima verzekering kan overal terecht waarom voor die paar euro overstappen als je goed behandeld wordt als je goedkoop wilt verzekeren kan dat verkeerd uitpakken.

    • H Hilbert

      @Irma van leeuwen
      100%mee eens irma

  • D Dennis

    Al heel mijn leven bij DSW, ben 54 dus dat zegt denk ik genoeg!

  • J José Oostendorp

    Ik ben bij StadHolland verzekering
    Geweldig SUPERRRRRR COOOOOOL goede service

  • H Henk

    Sinds 2 jaar verzekerd bij Univé en zeer tevreden.

  • E Ellen

    Eigenlijk kan je verwachten als de premie laag is, dat je daar toch de prijs voor betaalt.: slechte communicatie en bereikbaarheid; beperkte dekking etc.

  • G Ger

    Sinds een aantal jaren bij Zilveren Kruis. Prima club. Bij een revalidatie hadden z in notime een plek opgespoord terwijl het zkh een wachtijd van 2 weken aangaf. Niet de goedkoopste, maar graag wat meer voor het gebrek aan ergernis.

    • B Bruneaux

      @Ger
      Wij zijn ook erg tevreden met Zilveren Kruis. Al zeker een kwart eeuw bij Zilveren Kruis verzekerd.
      Met hen weet je waar je aan toe bent en kom je niet voor verrassingen te staan . En geloof me , wij hebben ze vaak nodig gehad.

  • F Fleur van den Bogaard

    CZ heb ik nu 2 jaar klant naar alle tevredenheid! De CZ app werkt goed en telefonisch voor specifieke vragen worden altijd vakkundig en goed uitgelegd.

  • J Johan

    Eerst 40 jaar bij Univé en nu zorgzaam. Zeer tevreden.

  • M Marleen

    Al jaren bij Univé, tot nog toe tevreden.

  • N Nellie

    Al jaren bij United consumers betrouwbaar goede afwikkeling van zaken. En goed bereikbaar.

  • J J.M.mulders

    Al van af 1957
    Bij de DSW
    Wel een flink bedrag betalen maar een goede verzekering
    Ik heb bij de DSW een AV TOP verzekering
    En nooit geen problemen
    Heb een rugbrace en die wordt vergoed steunkousen ook ficio heb je ook best veel behandeling die worden vergoed
    Loop nu met een longontsteking
    En slik best veel medicijnen
    Ik kan hem aanraden
    Zit in Schiedam
    En staat goed aangeschreven

    • P P. merrienboer

      @J.M.mulders
      Helemaal mee eens!!
      Ik zit bij Stad Holland, dit valt ook onder DSW….
      Zelfde ervaringen….aanrader

  • G Guido

    Als je ernstig ziek ben geweest dan betaal je graag je zorgverzekering. Ik begrijp heel goed dat het veel geld is.
    Je gaat het systeem misschien pas waarderen als je iets ernstig overkomt en totaal afhankelijk bent van zorg. Het kan iedereen overkomen!

    • H Harrie

      @Guido

      Ik heb ook een zwaar ongeluk gehad waar van ik nog een zware operatie voor moet ondergaan, blijft een feit dat wij met zijn allen teveel betalen aan de zorg het kan veel goedkoper gelukkig zit er een ander zorgstelsel aan te komen

  • A Aad Knoops

    Jaren was het GVP (dienst geneeskundige verzorging politie), de beste en goedkoopste. Ging over naar CZ (PZP politie zorg polis) geen klachten snelle betaling van declaraties, makkelijke communicatie

  • H Helene Mierop

    Sinds mijn geboorte, 82 jaar, alle fusies van het ZKachmea overleefd, nooit veranderd. Een meningsverschil/beoordeling werd gunstig opgelost en altijd bereid tot een gesprek, top!

  • J Jack

    Wordt tijd dat mensen minder klagen over lonen, en steeds maar meer loon willen, hoe meer loon,hoe hoger de boodschappen en verzekeringen worden,simpel.

    • L L

      @Jack Ik denk dat mensen terecht meer loon eisen, na decennia van loonmatiging. Ik ben niet links maar de lonen van de gewone werknemer zijn al die jaren behoorlijk achtergebleven tov de hoge inkomens, waaronder die van investeerders en directeuren. De winsten van bedrijven zijn ook sterk toegenomen. Specifiek hoge zorgpremies hebben andere redenen, waaronder vergrijzing, onvoldoende concurrentie (buitenland is heel vaak goedkoper; mogelijk geheime prijsafspraken mbt medicijnen oid?) en bepaalde andere tekortkomingen in ons systeem, waardoor er weinig tot geen flexibiliteit meer in ons zorgsysteem zit.

    • J J Engberts

      @L

      Een zeer scherpe en juiste analyse, meneer in kwestie heeft vast een leidinggevende baan, manager, die goed kan rondkomenen envind dat hij een ander zijn portemonnaie kan oordelen!

    • E Elly

      @Jack
      Inderdaad daar heb je helemaal gelijk

    • G Gerrit Jan de Wit

      @Jack wat had je dan verwacht alles word het komende jaar duurder dus zullen de lonen ook moeten stijgen niet dan ?

  • E Ed

    Zit al jaren bij het zilveren kruis nooit problemen mee gehad , en snelle afhandeling top

  • J Jannie van boven

    Ik ben een vrouw van 70 jaar een weduwe en niet erg handig met internet ik ben verzekerd bij CZ al 25 jaar ze regelen alles voor je alles gaat automatisch je hoeft zelf niets te declareren ik ben zeer tevreden al is hij wel veel duurder dan vele andere verzekeraars maar het gevoel is een veilig gevoel dat het voor je wordt geregeld

    • M Mieke Esten

      @Jannie van boven

    • M Mieke Esten

      @Jannie van boven

      Ik ben ook sins 2000 lid van de CZ PLUS. Een keertje verkeerd gedeclareerd toen hebben ze me tel. Prima geholpen.

    • L Lisa Feddes

      @Jannie van boven

      Ik ben helemaal met u eens! Al meer dan 25 jaar heb ik CZ.

  • J Julia

    Mijn zorgverzekering heb ik 4 jr bij VinkVink naar alle tevredenheid, ben 73jr.

  • A Amit

    Zekur, verzekering opgezegd en 4 jaren later nog steeds niet af van hen. Wat een nare partij.

  • G Gerard w

    Al jaren bij zekur nooit problemen met vergoedingen

  • G Geert Egmond

    CZ.- Just
    Prima prijs kwaliteit
    On line top
    Overzicht site gegevens top
    Gewoon nemen deze
    Hartelijk eerlijk Gewoon doen

Schrijf een reactie