search

VGZ wordt risicodrager voor de zorgverzekeringen van ONVZ

Zorgverzekeraar VGZ wordt de nieuwe risicodrager voor alle basis- en aanvullende zorgverzekeringen van ONVZ. Die zegt dat het als kleinere verzekeraar onvoldoende kan profiteren van schaalvoordelen om de premie scherp te houden. De partijen gaan daarom een strategische samenwerking aan.

Zodra de overname voltooid is, groeit VGZ in één klap met ruim 400.000 klanten onder haar hoede.

Wat betekent het voor jou als klant?

Voor nu zijn er nog geen gevolgen voor ONVZ-klanten. De overdracht vindt pas plaats per 1 januari 2027. Vanaf dat moment blijft ONVZ als merk bestaan en zorgverzekeringen aanbieden, maar zal het financiële risico bij VGZ komen te liggen.

Daarnaast wordt VGZ verantwoordelijk voor de inkoop van zorg bij ziekenhuizen en andere zorgaanbieders. Dat betekent dus ook dat VGZ straks bepaalt met welke zorgverleners contracten worden afgesloten. Dit kan op zijn beurt gevolgen hebben voor de dekking bij niet-gecontracteerde aanbieders. Ook voor zorgverleners zelf kunnen er gevolgen zijn.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname nog niet goedgekeurd.

Premie meer concurrerend

De overdracht kan een positief effect hebben op de premie van ONVZ, die dankzij de eerder genoemde schaalvoordelen concurrerender in de markt kan worden gezet.

ONVZ heeft twee basisverzekeringen:

KenmerkONVZ Vrije KeuzeONVZ Bewuste Keuze
Type polisCombinatie
(grotendeels vrije zorgkeuze)
Natura
(ruime zorgkeuze)
Vergoeding gecontracteerd100%100%
Vergoeding niet-gecontracteerdTot 85%Circa 70%
Premie (2025)€ 166,10 p/m€ 156,10 p/m

Daarnaast zijn er verschillende uitgebreide en minder uitgebreide aanvullende pakketten beschikbaar.

De verwachting is dat de zorgverzekering in 2026 met zo’n 40 euro stijgt. DSW heeft, door het boeken van een goed beleggingsresultaat, al aangegeven de premie gelijk te houden. De vraag is of ONVZ dat ook zal lukken.

Wie hoort bij wie?

Dat de ene zorgverzekeraar de ander overneemt of ermee gaat samenwerken, komt vaker voor.

Er zijn in feite vier grote merken in Nederland: Zilveren Kruis, VGZ, CZ en Menzis. Hier zijn circa 85 procent van de Nederlanders aangesloten, direct of via een onderliggend label. De rest is ondergebracht bij een kleinere verzekeraar, zoals DSW, a.s.r. of Zorg en Zekerheid.

In deze infographic zie je welke zorgverzekeraars en labels nog meer bij elkaar horen en hoeveel klanten elke partij heeft.

Auteur

Over de auteur:

Dagelijks ben ik bezig om alle informatie binnen de snel veranderende zorgsector zo goed mogelijk in kaart te brengen. Dit doe ik met veel passie en plezier.

Meer over Koen

Schrijf een reactie