Zorgwijzer probiotica

In deze Zorgwijzer kom je alles te weten over probiotica. Daarbij komt onder meer het volgende aan bod:

  • Wat probiotica precies is (uitleg)
  • Welke soorten probiotica er zijn (+ voorbeelden)
  • Wat je aan probiotica hebt (gezondheidseffecten)

Dus, als je wilt weten of probiotica iets voor jou kan zijn, heb je zeker wat aan de onderstaande informatie.   

Laten we beginnen.

Wat zijn probiotica?

Probiotica zijn levende bacteriën en gisten die een positief effect kunnen hebben op de gezondheid, vooral op de spijsvertering. Ze worden daarom geclassificeerd als goede of nuttige bacteriën. Als ze in de juiste hoeveelheden worden geconsumeerd, kunnen ze helpen om je darmen gezond te houden. Er zijn ook talloze andere gezondheidsclaims.

In welke producten zitten probiotica?

Probiotica vind je in verschillende soorten gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals:

  • Yoghurt
  • Bepaalde soorten kaas
  • Zuurkool
  • Zuiveldrankjes
  • Augurken (gefermenteerd)

Let op: er zit niet altijd evenveel probiotica in deze producten. Bij sommige producten worden soms nog (goede) bacteriën toegevoegd.

Wat doen probiotica?

Probiotica helpen onder meer door voedsel door je darmen te sturen. Dat gebeurt doordat de micro-organismen de zenuwen beïnvloeden die de beweging van de darmen aansturen.

In elk geval is duidelijk dat er voldoende grote hoeveelheden probiotica geconsumeerd moeten worden om een effect te hebben. Door maagzuur of gal worden bacteriën vaak al in de maag of dunne darm gedood. Dus nog voordat ze de rest van het maagdarmkanaal kunnen bereiken. Verder bepaalt het soort probiotica welke werking het heeft op het lichaam.

Nog steeds proberen wetenschappers te ontrafelen hoe probiotica precies in het lichaam werken en welke probiotica het beste zijn.

Welke soorten probiotica zijn er?

Er zijn een groot aantal soorten probiotica, waaronder:

  • Lactobacillus: kan helpen tegen diarree en mogelijk helpen bij mensen die lactose slecht kunnen verteren/verdragen
  • Bifidobacterium: kan helpen bij het verlichten van klachten veroorzaakt door het prikkelbare darmsyndroom
  • Saccharomyces boulardii: kan helpen tegen diarree en andere spijsverteringsproblemen

Overweeg je het gebruik van probiotica, bijvoorbeeld vanwege medische klachten of een aandoening? Of wil je probiotica aan jonge kinderen geven? Vraag dan aan je arts voor meer informatie over welke probiotica je het beste kunt gebruiken en in welke hoeveelheid.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van probiotica?

Probiotica worden gepromoot met claims dat ze verschillende gezondheidsvoordelen hebben:

  • Verbeteren of herstellen van de darmflora
  • Verbeteren van de spijsvertering en opname van voeding
  • Vervangen van verloren ‘goede’ bacteriën, bijvoorbeeld na gebruik van antibiotica
  • Verhogen van de weerstand
  • Helpen bij gewichtsafname

Wetenschappelijk bewijs

Ondanks de geclaimde gezondheidsvoordelen hierboven, is er nog maar weinig  hard wetenschappelijk bewijs voor de positieve gezondheidseffecten van probiotica.

Eén gezondheidsvoordeel wordt bevestigd door de Europese Voedselveiligheidsautoriteit (EFSA). Zo zouden levende, goede bacteriën de vetering van lactose (melksuiker) verbeteren. Met name bij mensen die lactose slecht kunnen verteren. Om een effect te bereiken zou het zuivelproduct of voedingssupplement 100 miljoen levende micro-organismen per gram moeten bevatten.

Probiotica kopen

Er bestaan ook probiotica supplementen in de vorm van capsules of sachets. Deze kun je bij een (online) drogist kopen.

Zorg altijd voor een verantwoord gebruik van probiotica. Verdiep je in de effecten van probiotica en raadpleeg eventueel een arts.

Probiotica bij specifieke aandoeningen

Er is ook een onderzoek dat aan heeft getoond dat probiotica een positief effect heeft bij patiënten met bepaalde aandoeningen:

  • Prikkelbare darmsyndroom
  • Colitus ulcerosa
  • Paradontits

Verder zou probiotica diarree kunnen voorkomen die op kan treden na het gebruik van antibiotica.

Tot slot zijn er ook bij veel andere gezondheidsklachten veelbelovende signalen over het positieve effect van probiotica. Sluitend wetenschappelijk bewijs ontbreekt echter nog.

Heb je zelf te maken met een bepaalde aandoening en overweeg je het gebruik van probiotica? Neem dan contact op met een arts voor een goed advies.

Bijwerkingen

Het gebruik van probiotica is over het algemeen erg veilig. In elk geval bij gezonde mensen. Bij mensen met bepaalde ziekten of een verminderd immuunsysteem bestaat er een verhoogd risico op bijwerkingen. Het is dan belangrijk om het gebruik ervan zorgvuldig af te wegen. Hierbij is overleg met een arts essentieel.

Zijn er slechte probiotica?

Ja, er zijn darmbacteriën die worden verkocht als probiotica, maar niet goed zijn voor je, blijkt uit recent onderzoek.

Het gaat hier in dit geval om de bacteriestam E. coli Nissle 1917 die op internet onder de merknaam Mutaflor wordt verkocht als probiotica voor onder meer baby’s. De bacterie wordt verantwoordelijk gehouden voor het vergroten van de kans op darmkanker.

Mutaflor is op de Nederlandse markt voor zover bekend niet verkrijgbaar, maar wel in het buitenland.

Bronnen

De volgende bronnen zijn geraadpleegd bij het samenstellen van deze Zorgwijzer:

  • Webmd.com – health information services
  • National Center for Complementary and Integrative Health – Nccih.nih.gov
  • Voedingscentrum.nl
  • Maag lever darm stichting – Mlds.nl

Disclaimer

De informatie in dit artikel wordt beschikbaar gesteld met als enig doel behulpzame informatie te verstrekken aan bezoekers. Deze informatie heeft geen therapeutische of diagnostische waarde noch is deze informatie bedoeld als vervanging van diensten, informatie of gegevens van artsen, specialisten of andere gediplomeerden en professionals. Medisch advies, medische vragen, klachten of symptomen behoren besproken te worden met een gediplomeerd arts of professional.

Samenstellers van de zorgwijzers noch Zorgwijzer.nl stelt zich op geen enkele manier aansprakelijk voor de volledigheid, juistheid of effectiviteit van informatie op zorgwijzer.nl. Het gebruik van de informatie is op volledige verantwoordelijkheid en risico van de gebruiker.