Contracten zorgverzekeraars en ziekenhuizen voortaan eerder rond
Het kiezen van een nieuwe zorgverzekering voor 2025 wordt een stuk eenvoudiger. Zorgverzekeraars moeten hun contracten met ziekenhuizen en andere zorgaanbieders voortaan eerder in het jaar rond krijgen. Nieuwe regels en richtlijnen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) moeten daarvoor zorgen.
Met de nieuwe regels wordt het contracteerproces sneller en soepeler doorlopen. Verzekeraars en zorgverleners gaan zich gezamenlijk inzetten om zorgcontracten jaarlijks vóór 12 november af te ronden.
De aangepaste regelgeving gaat in per 1 april 2024 en geldt voor alle zorgcontracten die vanaf 2025 worden afgesloten.
Zorgverzekering kiezen soms lastig
In de afgelopen jaren hebben veel verzekerden moeite ervaren bij het afsluiten van een nieuwe, passende zorgverzekering. Dit komt voornamelijk doordat zorgverzekeraars vaak tot het einde van het jaar, of zelfs tot in het begin van het volgende jaar, in onderhandeling zijn met ziekenhuizen en zorgverleners over een nieuw contract.
Het contracteerproces duurt dus vaak veel te lang, wat nadelig is voor verzekerden. Zij weten vaak tot het verstrijken van de overstapdeadline op 31 december niet precies waar ze aan toe zijn. Indien zij kiezen voor een behandeling in een ziekenhuis waarmee hun zorgverzekeraar geen contract heeft afgesloten, kan dat leiden tot honderden euro’s aan extra kosten.
Nieuwe regels
Nieuwe handvatten en regels moeten zorgverzekeraars en zorgaanbieders helpen bij het versoepelen en versnellen van het contracteerproces. Op die manier zijn verzekerden beter geïnformeerd over het gecontracteerde aanbod zorgverleners. Ze weten eerder waar ze aan toe zijn en of het wel of niet nodig is om van zorgverzekering te wisselen.
In het document ‘Handvatten Contractering en Transparantie gecontracteerde zorg’ van de NZa wordt uitgebreid besproken welke nieuwe richtlijnen en regels er zijn voor verzekeraars en zorgaanbieders.
Zorgwijzer heeft het hele document alvast voor je doorgespit.
Daaruit komen de onderstaande drie belangrijkste richtlijnen naar voren voor consumenten:
- De zorgverzekeraar maakt jaarlijks vanaf 12 november transparant met
welke zorgaanbieders zij een contract heeft afgesloten. - De zorgaanbieder maakt jaarlijks vanaf 12 november transparant met welke
zorgverzekeraars zij een contract heeft gesloten. - De informatie voor consumenten moet bruikbaar zijn en in vergelijkbare, uniforme taal, zodat zij hun keuze voor een nieuwe zorgverzekering daarop kunnen baseren.
Meer wijzigingen voor 2025
Benieuwd wat er in 2025 nog meer gaat veranderen aan je zorgverzekering?
Check ons overzicht met de laatste wijzigingen.
G Geert Thurlings
Het is inmiddels 3 februari 2025 en nog steeds wordt er onderhandeld. Met een beetje pech komt een contract over een tijdje (er wordt zelfs gesproken over maanden…) NIET tot stand en dan krijgt een behandelde patiënt een deel van de kosten te betalen. Het wordt hoog tijd (want dit gaat al jaren zo en dit jaar is het extra schrijnend) dat de NZA en de politiek (Den Haag: wordt wakker en dóe nu eens wat) gaat optreden. En niet met (alweer) polderen…
M ML de Zeeuw
Overstappen nog steeds een gok gezien het ontbreken van contracten, artikel over dit onderwerp klopt dus helaas niet , jammer
T tinus
Overstappen of niet van zorgverzekering is een grote gokpartij: welke zorgverleners hebben een contract???
Gokken kun je in het casino, maar is niet verstandig, bij verzekeren geldt dat zeker ook.
De consument wordt niet beschermd dank zij een falende overheid.
Geen richtlijnen maar verplichtingen naar consument.
De kosten van de reclame voor de verzekeringsmaatschappij kunnen beter besteed worden aan tijdig afsluiten van contracten voor 12-11, en zeker ook aan het leveren van goede zorg.
K Koen
Nog steeds veel contract onderhandelingen niet afgerond bij Zilveren Kruis. In de regelgeving zou moeten staan dat de onderhandelingen afgerond moeten zijn zodat consumenten een eerlijk vergelijk kunnen doen en daar ook de tijd voor krijgen. Aan de huidige verplichting van publicatie heb je niets als er nog zoveel open staat
H Helena
Nog steeds er onderhandelingen wat betreft afspraken 2025.
Zo kan je als verzekeringnemer toch niet overstappen , men heeft immers geen volledig overzicht.
C Carlo
Waardeloos om ieder jaar toe te zien dat zorgverlener zorgverzekeraar elkaar uitspeken en wij daar de dupe van zijn.
A Anja
De zorgverzekeraar maakt jaarlijks vanaf 12 november transparant met
welke zorgaanbieders zij een contract heeft afgesloten.
Helaas is dit nog steeds niet het geval. Een van de grootste verzekeraars Zilveren Kruis zegt hierover het volgende: Nog geen contract: een deel niet vergoed
Met deze zorgverlener zijn we nog in gesprek met als doel afspraken te maken. Hebben we afspraken gemaakt? Of komt er toch geen contract? Dan werken we de Zorgzoeker bij.
Zolang er nog geen contract is vergoeden we uw zorg volgens uw polisvoorwaarden voor niet-gecontracteerde zorg. Dit betekent dat u een deel van de rekening zelf betaalt. Dit bijschrift staat bij alle apothekers. Het zou daarom geen richtlijn moeten zijn maar een verplichting de contracten ook klaar te hebben op 12 november. Richtlijnen is een vingerwijzing niets meer en niets minder.