Direct naar

Over IZA

IZA zorgverzekeraar N.V. biedt zorgverzekeringen aan voor mensen die werken in de publieke sector, bijvoorbeeld bij een gemeente, provincie of waterschap. Deze groep kan rekenen op een collectiviteitskorting van 10 procent op de basisverzekering en tot 20 procent op de aanvullende verzekering. Ook consumenten buiten deze doelgroep kunnen zich echter aansluiten bij IZA, maar dan zonder de collectieve voordelen.

IZA biedt twee basispolissen en meerdere aanvullende verzekeringen met vergoeding voor onder andere fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen en tandartskosten.

Zorgpremie

Jaar Restitutie Natura Natura (select) Combinatie
2024-€ 146,95€ 139,95€ 149,95
2023-€ 141,95€ 132,95€ 147,85
2022-€ 132,65€ 126,15€ 138,55
2021-€ 124,45€ 120,90€ 130,35
2020-€ 119,95€ 120,90€ 125,85
2019-€ 119,70€ -€ 124,75
2018-€ 114,25€ -€ 118,50
2017-€ 110,00€ -€ 114,25
2016-€ 106,25€ -€ 109,25
2015-€ 92,60€ -€ 98,76

Wat vind je van IZA?

Klik op de sterren

Premie
Service
Zorgkeuze
Aanvullend


452 reviews over IZA

  • PPaulus

    Altijd correcte afhandeling van declaraties en super goede
    Adviezen,absoluut een top zorgverzekeraar

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    7
    Dekking
    9
  • MMarcel

    Ik ben al jaren klant bij IZA. En ik ben over het algemeen tevreden. Meestal steeds de goedkoopste voor mij, mede door de kortingen via werk. Service laat soms te wensen over, omdat je soms lang in de wacht staat bij bellen. Verder ben ik een keer verkeerd voorgelicht en dan wordt het meteen een welles/nietes-spelletje wie er gelijk heeft. Ik had daardoor een onterechte rekening gekregen vond ik. Wat klantvriendelijker zou dan wel mogen.

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    10

    Service
    8
    Dekking
    10
  • Aa.e.m.vdr Waart

    weinig problemen of onduidelijkheden.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    7

    Service
    7
    Dekking
    7
  • HH.A. Hoed

    goede voorwaarden en app

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • LLoes Acda

    Ziek geweest tijdens vakantie in Turkije. Niks hoeven te regelen alles ging via telefoon of digitaal

    Service
    8
    Dekking
    5
  • MM.P.Manuhutu

    Ben al jarenlang verzekerd bij de IZA vanaf indiensttreding bij de gemeente en ook na pensioenering. Ben niet geswitcht ondanks aantrekkelijke premies van andere zorgverzekeraars. Bij een verandering dien je toch na te gaan hoe de vergoedingen uitpakken. En als verzekerde gaan de jaren ook meetellen. Ben benieuwd met de nieuwe voorzieningen

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • AA de lange

    Een fijne zorgverzekeraar die bij ons past

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    6

    Service
    6
    Dekking
    6
  • HHans van der Ham

    Ik ben al 40 jaar bij deze zorgverzekering en altijd goed geholpen

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    7
  • AAnja Preijers

    Prima verzekeraar. Vergoedingen zijn optimaal voor senioren. Bij eventuele vragen zowel schriftelijk als telefonisch altijd snel en correct beantwoord. Website overzichtelijk.

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • AA.Ligtermoet -Oomen

    Goede en snelle vergoedingen

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • MMartin Lutgens

    ik ben sinds 1971 verzekerd bij IZA en heb nog nooit een probleem gehad dat niet oplosbaar was. Altijd zeer correct bediend. Respect.

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    8

    Service
    10
    Dekking
    8
  • MMartin Lutgens

    ik ben sinds 1971 bij het IZA verzekerd en ik heb nog nooit een of ander probleem gehad, telkenmale werd voor ieder en oplossing gezocht, zonder veel woorden. Altijd zeer correct behandeld en op een vriendelijke manier. Respect.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    7

    Service
    10
    Dekking
    7
  • CCor van der Toorn

    WIJ ZIJN ALJAREN 1 APRIL 1973 LID VAN IZA IK HEB CVA GEHAD EN FANTASTCH BEGELEID DOOR DE ARTSEN VAN IZA, IK KAN HET IEDEREEN AAN BEVELEN

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • WW.J. Geuze

    Ik ben al sinds 1977 bij IZA verzekerd. Heb geen klagen. Ik denk dat bij iedere zorgverzekering veel digitaal gaat waarbij de ouderen weleens over het hoofd gezien worden. Ik denk meer voorlichting en eenvoudiger en niet altijd maar zeggen over e hulp inroepen van kinderen, buren enz. Meer aandacht richten op de ouderen zelf.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    9
    Dekking
    8
  • AAd Huijgens

    Declaraties worden zeer snel uitbetaald. Zorgpakket is voldoende ruim. Alternatief wordt ook ruimschoots vergoed waarbij wijzelf niet over de limiet gaan.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • MMartine

    Ook zonder app, als je inlogt, staat er duidelijk hoeveel je nog over hebt voor bijv fysio. Maar ook andere dingen waarvan je misschien niet wist dat ze vergoed werden, zoals voetzorg waaronder steunzolen etc.
    Als je vragen hebt online, er is altijd een plek om feedback te geven en vragen te stellen

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    10

    Service
    8
    Dekking
    8
  • IIrene van Heerden

    Ik ben al vanaf mijn 17e verzekerd, via mijn werkgevers in de overheid. De collectiviteitskorting hield de premie aanvaardbaar en de aanvullende verzekering zorgt voor een prima dekking van de zorgkosten. Helaas is de zorgvraag door ziektes en ongevallen hoog, dan is een verzekering waar je alle ins en outs inmiddels wel van kent heel fijn. Ik heb dan ook geen enkele behoefte om over te stappen naar een verzekering waarvan de premie misschien iets lager is, maar waarvan ik niet voldoende weet over vergoedingen en voorwaarden. Ik vind het ook handig dat ik bij de IZA het eigen risico in termijnen kan betalen.
    Kortom: houden zo!

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • IIlse Krijgsman

    Altijd goede service, snelle betaling van zorgkosten maar vooral goede fysio mogelijkheden

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • JJan de Ruiter

    Snel en correct in dienstverlening. Ook telefonisch , in verhouding met andere dienstverleners bv banken, nog goed bereikbaar.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    6
  • MMarco

    Wat ik zo jammer vind aan de IZA is dat wanneer ik bij de apotheek kom om mijn medicijnen op te halen, elk halfjaar ik medicijnen meekrijg van een andere fabrikant omdat deze net weer iets goedkoper zijn. Maar dat werkt natuurlijk niet want of de werkzame stof is net iets anders of bijwerkingen, wat betekend dat ik weer een afspraak moet maken bij de specialist die vervolgens duurdere medicijnen gaat voorschrijven. Zo denkt de IZA goedkoper uit te zijn maar uiteindelijk zijn ze duizenden euro’s meer kwijt.
    Dit betekend natuurlijk ook dat de druk op de ziekenhuizen alleen maar groter worden en patiënten onnodige bezoeken moet brengen aan het ziekenhuis. Men zou eens met een beetje boerenverstand moeten gaan denken dan zou je goedkoper uit zijn en de druk in de zorg wordt misschien ook wel minder.

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    7

    Service
    5
    Dekking
    7
  • MMoCa

    Zeer slecht dat de restitutie basisverzekering naar een natura basisverzekering omgezet is. Dus duur betalen voor uitgeklede zorg. Ik dacht altijd goed verzekerd te zijn bij de IZA niet dus. Na 25 jaar ga ik overstappen naar een ander. Bemiddeling is waardeloos. Uitvraag voor een goede gespecialiseerde ggz zorg aanbieder , word je een aanbod voor beginnende onervaren psychologen gedaan die niks kunnen met de zorgvraag en je daardoor nergens terecht kan. Aantal behandelingen of bedragen worden steeds minder of de jaren steeds meer zoals bij de brillen van 2 naar 3 jaar.

    Premie
    1

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    1
  • RRuud Maljaars

    Ik ben teleurgesteld in niet verstrekte vergoeding van de IZA voor reisvaccinaties bij de GGD. Ik vind het niet correct dat deze niet vergoed worden.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    2

    Service
    4
    Dekking
    2
  • PP.A. van der Velden

    Betalen voor post van IZA. SCHANDALIG

    Bericht gekregen van IZA dat ik vanaf juli 2023 euro 15,– per 12 maanden moet betalen om post van IZA op papier te ontvangen. Post ontvangen per e-mail is gratis. SCHANDALIG deze klantonvriendelijke houding.
    De premies rijzen de pan uit en dat ook nog dit. Daarnaast zijn er vele oudere verzekerden die geen e-mail kunnen of willen gebruiken. Zij worden nu op0 kosten gejaagd. Een reden te meer om te overwegen volgend jaar over te stappen naar een andere verzekeraar. Heb de laatste jaren alleen maar slechte ervaringen met de IZA.

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    5

    Service
    3
    Dekking
    10
  • FF van meer

    Waardeloos 30 minuten gewacht in chat. Geen contact

  • SSureyya

    Ik ben al ruim een half jaar bezig met een declaratie, omdat de interne communicatie tussen IZA en IZA Alarmcentrale er niet is.

    Ja u leest het goed IZA en IZA alarmcentrale zijn twee verschillende bedrijven. Dus als u in het buitenland te maken krijgt met noodzorg en contact opneemt met IZA alarmcentrale, maken zij een dossier voor u aan. U bent in de veronderstelling dat u contact heeft gehad met IZA. Maar IZA alarmcentrale is uitbesteed aan de ANWB en zij geven IZA geen inzage in uw dossier. Vervolgens bent u maanden bezig om IZA klantenservice te voorzien van informatie die u eerst bij IZA Alarmcentrale moet opvragen en vervolgens (vertaald) moet doorsturen naar IZA klantenservice.

    Ik heb weinig dit soort arbeidsintensieve situaties meegemaakt. Hier is echt niemand blij mee. De ellende die je overkomt op vakantie is al erg genoeg.

    Premie
    1

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    1
  • PPaul Bos

    Beste IZA, Uw medewerker zou een incasso laten uitgaan voor maandelijkse premiebetaling. Dat is tot nu toe niet gebeurt terwijl u mij een uiterste datum met mogelijke incasso kosten stuurt. Dit zou nooit aan de orde zijn, ik wilde alleen niet meer voor twee personen voor een half jaar ineens betalen. Echter…. Ik kan u niet bereiken! Belt u mij terug?!?!

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    8

    Service
    4
  • MMieke

    Ik vind het echt niet kunnen dat er op 2 februari 2023 nog steeds geen afspraken rond zijn met diverse zorgverleners.
    Ik had gekozen voor de basispolis, maar door al dit gedoe dacht ik op 31 januari dan toch maar over te stappen naar de (veel duurdere) Eigen Keuze polis.
    Dacht ik ja, dit was echter niet mogelijk, want door een of andere reden kon ik niet inloggen op de site van IZA tot 31 januari middernacht.
    Op 1 februari kon ik weer inloggen, maar toen viel er niets meer aan te passen en daarom ben ik genoodzaakt te wachten tot 1 januari 2024 voor ik over kan stappen naar een andere verzekering.
    Alles bij elkaar genomen is dit wel een hele slechte service van IZA.

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    9
  • JJWV

    Zijn al 40 jaar bij Iza, en altijd tevreden geweest.
    Maar nu op 31 jan 2023 is nog steeds niet duidelijk welke ziekenhuizen gecontracteerd zijn. En velen zijn dat nog niet helaas. Eigenlijk had dit al voor 31 dec bekend moeten zijn om als klant een goede keuze te kunnen maken.
    Moet je door de erg late contracten dan nu op 31 jan nog maar kiezen voor een dure restitutiepolis?? Of het risico nemen dat je naar een andere behandelaar moet of zelf moet bijbetalen??
    Volgend jaar dus beslist een andere verzekeraar die in ieder geval alle ziekenhuiszorg blijft vergoeden, ook bij een naturapolis!

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    4

    Service
    1
    Dekking
    5
  • AAV

    Slechte ervaring. Iza laat zijn klanten mooi het zelf uitzoekennu ze nog steeds contract hebben afgesloten met veel zorgverleners. Dit had eigenlijk al moeten gebeuren v00r 13-12. Als verzekerde mag je nog t/m 31-01 van verzekering wijzigen, maar zolang niet weet hoe of de contracten worden is een wijziging een hele puzzel en soort voor stres.

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    6

    Service
    6
    Dekking
    8
  • NNijman

    Attent dat ik na een ongeluk een kaartje kreeg!

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    7

    Service
    8
    Dekking
    8
  • PP.A. van der Velden

    19-01-2023
    Weigering vergoeding vanuit tandartsverzekering.
    Opnieuw een slechte ervaring met IZA.
    Ik heb een tandartsverzekering met een vastgesteld maximaal budget.
    Vanaf 2019 weigert IZA ieder jaar opnieuw bepaalde kosten uit dit budget te betalen.
    Ook voor 2022 werd een vergoeding geweigerd. Pas nadat ik bezwaar maak wordt uiteindelijk betaald. Ieder jaar opnieuw wordt als reden aangegeven dat hun declaratiesysteem op dit punt niet juist is. Ik vindt het niet te begrijpen dat het aanpassen van het systeem na 3 jaar nog niet gelukt is. Mijn advies: Kijk alle vergoeding van de IZA goed na. Het is bij meer dan eens voorgekomen dat de vergoeding niet juist is.

    Premie
    5

    Zorgkeuze
    5

    Service
    4
    Dekking
    6
  • EE. Venner

    Op TV wordt in spotjes aangegeven dat je vooral moet gaan shoppen om goedkoper uit te zijn met je verzekering. Ik ben er inmiddels al uren mee bezig om de appels met appels te vergelijken en peren met peren. Maar als de prijs slechts 1 of een paar euro’s scheelt. Vraag ik me af hoe gezellig de groepsactiviteit van de zorgverzekeraars is geweest waarbij ze afspraken hebben gemaakt wie wat met hoeveel gaat vergoeden. Het blijft dan alsnog weer appels met peren vergelijken.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    7

    Service
    7
    Dekking
    7
  • DDE Jong Oppersma

    Nu, deze ervaring, dat we 3 dagen voor tijd de dupe zijn van een onderhandeling waar 33 zorgverzekeraars “JA” op zeggen en 9 Waaronder IZA “DE” ambtenaren verzekering. Bij uitstek nu even tot aan 32 minuten geleden laten zitten. Wij zijn 55 jaar bij het “IZA” hele volksstammen hebben hun brood, huis en directeur of ander soort baan carrière mee verdient kunnen leven. Schandalig vind ik het 1 dag voor het einde v/h jaar. Terwijl ik te goeder trouw nog nooit, een stap buiten de “IZA” ambtenaren boot heb gedaan. Echt erg hóór deze “STRESS”. Vooral nu we oud zijn vanaf onze 19e tot nu 74.

  • AAns

    Vreselijk, ben al meer dan 35 jaar verzekerd bij Iza zorgverzekeraar maar nu is de maat vol. Ik krijg niemand aan de lijn, ze zijn gewoon niet te bereiken, zowel telefonisch of via chat/mail (niet te bereiken). Als ze moeten uitbetalen zijn ze niet meer online.

    Premie
    3

    Zorgkeuze
    3

    Service
    1
    Dekking
    3
    • NNijman

      @Ans
      Waarom stap je dan niet over?
      ik krijg altijd iemand aan de lijn…

    • Lleen

      @Ansik ik ben al 45 jaar lid ik kan nergens zorgkosten notta s krijgen wat ik wel of niet vergoed krijg als je vraagt om het telefoonnummer krijg dit niet WAARDELOOS

  • DD.Renniers

    Heb een halve dag geprobeerd iza te bellen, te vergeefs !
    Ze hebben geen contract met BENU

  • CCc van Tuil

    Goed al58jaar lid Maar nu heb ik een vraag Hoe staat het met de apotheek van mij is die nog aangesloten bij jullie

  • AA.Jongenelen

    Ik heb vandaag vijf keer gebeld, iedere keer ruim een half uur of langer aan de telefoon gezeten en nog steeds niemand aan de lijn gehad Heel klantonvriendelijk , het is gewoon ongelooflijk.

  • JJan Dijksterhuis

    Prima verzekering, niet de goedkoopste

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
    • SSlingerlad

      @Jan Dijksterhuis Ha ha je bent wel de enige tevreden
      klant rara hoe kan dat?

  • HH.m verberk

    Zeer klantvriendelijk en proberen mee te denken en samen tot een oplossing te komen

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • RRvD

    premies steeds hoger terwijl de verzekering steeds verder wordt uitgekleed. service verder wel goed, dat mag dan ook wel met die hoge premies.

    Premie
    3

    Zorgkeuze
    7

    Service
    7
    Dekking
    4
  • Hhp stolle

    vragen worden deskundig beantwoord. Zeer tevreden over de tandarts verzekering bij hun geen addertjes onder het gras van 80% vergoed tot een max van. Nee bijvb 500 alles wordt 100% vergoed tot max 500

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • LLiene E.R.Richards

    Ik ben al jaren lid van de Iza. Nooit problemen gehad en goede service bij vragen.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • LLaetitia

    Uitgebreidpakket met uitstekende aanvullende verzekering
    Met. Vragen kun je altijd terecht en wordt je vriendelijk maar
    Vooral deskundig geholpen Wij vinden IZA dan ook een
    Top verzekering!

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    9
    Dekking
    8
  • Wwalter

    Tandverzekering per maand 19 euro max 250 (totaal 223,50) dan kan ik beter niet verzekerd zijn voor die 26,50 euro. En als ik het niet nodig heb dan betaal ik mee aan jullie winst. Slecht hoor!! Ik dacht dat verzekering bedoeld is voor een stukje zekerheid als er iets niet goed gaat (gebit in dit geval)

    Dekking
    1
  • AAns

    Heel moeilijk om contact te krijgen en dan zo min mogelijk moeite doen om de klant te helpen. Ben al jaren klant van IZA maar dit jaar ben ik echt teleurgesteld.

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    6

    Service
    1
    Dekking
    9
  • AA. Meijer

    gewoon goed

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    7

    Service
    7
    Dekking
    8
  • PPeter Magnee

    Uitstekende verzekering, betrouwbaar en accuraat.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • MMarcel

    Dekking prima en goede aanvullingen snelle uitbetaling van rekeningen en makkelijk app waar je alles kan vinden en declareren.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • AA. Van Uden

    Al jaren mijn zorgverzekeraar.
    Prima service

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • FFvO

    Tot op heden zeer tevreden met IZA

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10

Kan het goedkoper?