Direct naar

Over VGZ

VGZ hoort samen met Achmea, CZ en Menzis tot de vier grootste zorgverzekeraars van Nederland. De zorgverzekeraar heeft meerdere zorglabels onder zich die zich ieder op hun eigen manier proberen te onderscheiden. Zo is er het label Bewuzt voor jongeren en mensen die relatief weinig zorg hebben, maar ook de zorgverzekeraar UMC die zich met collectieve kortingen richt op mensen die werken in een academisch ziekenhuis.

Uiteraard heeft VGZ zelf ook een breed scala aan basis- en aanvullende zorgverzekeringen tegen een scherpe zorgpremie. De basisverzekering komt in drie varianten: natura selectief, natura en restitutie en is vervolgens uit te breiden met een groot aantal aanvullende- en tandartsverzekeringen die zijn afgestemd op jouw leeftijd en zorgbehoefte. Naast een goede dekking biedt VGZ ook gratis zorgadvies aan en probeert VGZ te bemiddelen wanneer je op een wachtlijst geplaatst wordt voor behandeling bij een specialist.

Zorgpremie

Jaar Restitutie Natura Budget Combinatie
2023-€ 141,95€ 132,95€ 153,65
2022-€ 132,65€ 126,15€ 142,40
2021-€ 124,45€ 120,90€ 132,20
2020-€ 119,95€ 120,90€ 127,70
2019-€ 120,95€ -€ 126,95
2018-€ 116,20€ -€ 122,20
2017-€ 112,95€ -€ 118,95
2016-€ 107,95€ -€ 113,95
2015-€ 107,95€ -€ 113,95
2014-€ 95,95€ -€ 99,95
2013-€ 107,95€ -€ 111,95
2012-€ 108,25€ -€ 112,25
2011-€ 105,75€ -€ 109,75

Wat vind je van VGZ?

Klik op de sterren

Premie
Service
Zorgkeuze
Aanvullend


1.739 reviews over VGZ

  • MM Hamerslag

    Waardeloos betaalt 207 euro per maand jaren de zelfde tandarts voor de kinderen en nu voor mijzelf nodig ernstig geslonken onderkaak aangevraagd implantaten ondergebit goed gekeurd door vgz later 2 x rekening 364 euro en later nog eens van 629 bij betalen

  • Ddonna de jong

    Alles does totdat je zorg nodig hebt in het buitenland. Dan laten ze Jr gewoon stikken. Geen begeleiding, geen contactpersoon en bij toelichting over waarom claim is afgewezen een muur van vergeten. Niet mogelijk om persoonlijk in te gaan op mijn zaak. Afschuwlijk

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    2

    Service
    2
    Dekking
    2
  • JJules

    Sinds 2018 betaal ik maandelijks voor de Tand Beter polis. Na een aantal jaar niey naar de tandarts te zijn geweest ben ik sinds 2022 weer regelmatig bij de tandarts. Omdat ik in 2024 een aantal grote ingrepen verwacht heb ik eind 2022 de polis opgehoogd van Tand Beter naar Tand Best. Voor Tand Best geldt een wachtttijd van 1 jaar, echter ben ik er vanuit gegaan dat dit alleen geldt voor het verschil in dekking tussen de Tand Beter en Tand Best polis (lijkt mij logisch toch, als je al ruim 4 jaar de Tand Beter polis hebt?)

    Februari 2022 heb ik een kroon laten plaatsen en ben ik er vanuit gegaan dat deze gedeeltelijk (voor 80 pct) wordt vergoed vanuit de Tand Beter polis. Niets blijkt minder waar, vgz wenst niets te vergoeden wat betreft het plaatsen van de kroon: de wachttijd is volgens hen van toepassing, ook voor het gedeelte waar ik binnen de Tand Beter polis gewoon dekking had. Ik had maar de voorwaarden moeten doorspitten waarin dit vermeld staat. Dit is m.i. een onredelijk beleid, het, lijkt erop alsof vgz op welke manier dan ook onder vergoeden uit wil komen. Let dus goed op dit soort trucjes wanneer je een kostbare tandartsingreep plant!!

    Premie
    2

    Zorgkeuze
    2

    Service
    2
    Dekking
    2
  • LLucas

    Erg slechte administratie en nog slechtere bereikbaarheid. De ene maand wordt een declaratie wél vergoed en de volgende wordt dan weer niet vergoed, uitleg waarom krijg je niet. Per e-mail zijn ze niet te bereiken en bellen dan hang je minimaal een half uur in de wacht.

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    5

    Service
    3
    Dekking
    6
  • GGeert Janssen

    Erg tevreden
    Niet de goedkoopste.

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • GGeert Janssen

    Erg tevreden
    Niet de goedkoopste.

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • SSebastiaan

    Top service! Makkelijk werkende app, klantenservice die voor mij klaar staat!

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • MMelissa

    Jarenlang verzekerd geweest bij verschillende onderdelen van VGZ. Nu i.v.m. hun zeer onvriendelijke beleid t.o.v. GGZ en wijkverpleging/thuiszorg naar een andere verzekeraar gegaan.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    4

    Service
    6
    Dekking
    6
  • JJ. Pap

    Zeer slecht bereikbaar, onvriendelijk, zeer stug en alleen uit eigen belang handelend. Contracten (dd 28-12) nog steeds niet op orde (hoe kun je dan een keuze maken?!). Als medeverzekerde op de polis kan ik niet gemachtigd worden de zorgzaken van mijn gezin te regelen (want mijn echtgenote is hoofdverzekerde). Op bijvoorbeeld de vraag: welk tarief ben ik verschuldigd aan ziekenhuis x en/of y voor bijvoorbeeld sterilisatie (niet vergoed), weigert men informatie te geven. Voor standaardzorg prima dekking, maar zodra er iets afwijkt geeft men niet thuis.

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    5

    Service
    2
    Dekking
    5
  • AAden

    tot nu toe heb ik geen problemen gehad met hun dienstverlening.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • Cchantal

    Tot nu toe geen problemen ondervonden en bij contact altijd correct geholpen.

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • Sseval weermands

    Alles naar wens en duidelijke afspraken en tevens worden ingediende declaraties meestal binnen een dag of 3 overgemaakt op mn rekening

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • Ssanne vliedier

    Heldere en overzichtelijke website, goede contactmogelijkheden, scherpe premie, mogelijkheid om het eigen risico vooraf gespreid te betalen, polis en zorguitgaven overzichtelijk te bekijken via de website.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    10
  • MM. Beers

    Het loopt allemaal wel.

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    5

    Service
    5
    Dekking
    1
  • LLemmen

    VGZ geeft begin van een jaar informatie die van enorm financieel belang is ( kunnen de kinderen wel of geen beugel krijgen na jaar na jaar ‘investeren’ in een dure aanvullende verzekering met het ook op orthodontie na vier jaar) maar zegt eind van het jaar doodleuk: Dat klopt niet meer want in november draaien we eea terug aan voorwaarden, deze worden in november veranderd’. Redelijkheid? Ver te zoeken. Het kan de VGZ geen barst schelen dat kinderen nog een jaar moeten wachten ineens met hun beugel. Maar ja: ‘mama mag natuurlijk altijd overstappen’. De centjes van de dure aanvullende verzekering gedurende vier jaar zijn inderdaad al binnen ja.

    Premie
    2

    Zorgkeuze
    8

    Service
    2
    Dekking
    2
  • MM. Lemmen

    Jaar na jaar investeerde ik in een op dat moment ‘onnodige’ dure aanvullende verzekering. Doel: Dan zou ik na vier a vijf jaar lang genoeg aanvullend verzekerd zijn bij de VGZ om de beugels van mijn kinderen vergoed te krijgen. In 2022 ging die aanvullende verzekering financieel even niet meer. ‘Geen nood’, zei de VGZ medewerkster telefonisch ( begin 2022): ‘U sluit eind dit jaar opnieuw een aanvullende verzekering bij ons af. En dan kan de rest van het ‘potje’ ( geld) voor orthodontie weer worden aangesproken. We spreken over 1300 euro voor elk kind. Zo gezegd, zo gedaan. DACHT IK. Zojuist vertelt een medewerkster me :’ In november heeft de VGZ de voorwaarden gewijzigd: U moet eerst weer een jaar lang aanvullend verzekerd zijn ( heel 2023 erbij) en dan pas kunt u vergoeding krijgen’. Met het plan van een beugel voor mijn kinderen ben ik al begonnen in 2017, vanaf toen heb ik geïnvesteerd in de aanvullende verzekering ( VGZ stelt : U moet meerdere jaren (3) aanvullend verzekerd zijn voordat u vergoeding krijgt voor orthodontie). Maar wat een medewerker je vertelt in een bepaald jaar, moet je blijkbaar niet vertrouwen: In november kan de VGZ namelijk weer totaal anders ‘praten’. Het totale plaatje en handelingplan van beugels voor mijn pubers loopt nu compleet spaak. Desgevraagd blijkt er geen medewerker bij de VGZ te werken die aan jonge pubers uitlegt waarom ze een jaar moeten wachten op hun beugel. Blijkbaar maakt het geen bal uit wat aan jou als klant wordt verteld: Want ja, DE VOORWAARDEN ZIJN VERANDERD MEVROUW. Centjes zijn voor de VGZ toch blijkbaar belangrijker dan de gezondheid..

    Premie
    2

    Zorgkeuze
    8

    Service
    2
    Dekking
    2
  • AAnja Baade

    Ben al jaren klant bij VGZ en als ik een probleem of klacht heb.Word dit naar tevredenheid opgelost.Ben nietvan plan om over te stappen naar een andere zorg aanbieder.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • Aaydin puslu

    Goede verzekeraar wat prijs betreft, echter een basisverzekering is echt basis. Van enige extra’s zijn ze totaal vervreemd, dit zie je bij andere verzekeraars wel anders maar waarschijnlijk zal er dan ook een andere basis premie aan vast hangen.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • BBianca van der valk-stolwijk

    Ik ben al heel veel jaren verzekerd bij vgz. Ik vind dat ze een goede service hebben. Ze dekken een hoop. Als ik declareert dan heb ik mijn geld binnen een paar dagen. Ik ben super tevreden met deze verzekering

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • RRijka

    ik heb een gezonde verzekering . die het goed verzorgt.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • VVanessa

    Dit is een goede uitstekende zorgverzekeraar. Ze geven goede service, tenminste, de keren dat ik belde. Ook is het heel makkelijk om declaraties online in te dienen. Word supersnel geholpen.

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • RRachida

    Goeie verzekering

    Dekking
    2
  • LL.P.

    VGZ is de slechtste zorgverzekeraar van Nederland, en wel om de volgende redenen:

    – Exorbitant hoge wachttijden bij de klantenservice – 30 minuten wachttijd is de regel, geen uitzondering.
    – Machtigingen die “kwijt” zijn, waardoor gedeclareerde facturen van de ene op de andere dag geweigerd worden.
    – Redenen zoeken om facturen maar niet te vergoeden, ondanks het bestaan van meerdere machtigingen voor de betreffende behandeling.
    – Klachten, correctieverzoeken en adviezen voor verbetering van administratieve processen worden niet in behandeling genomen.

    Simpel gezegd: blijf wég bij deze zorgverzekeraar, en alle labels die onder de Coöperatie van VGZ vallen.

    Premie
    1

    Zorgkeuze
    1

    Service
    1
    Dekking
    1
  • MM. Iliohan

    Al jaren klant en nog steeds zeer tevreden

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • GGert Wissink

    goede verzekering met zeer ruime keuze van zorgverleners en snelle behandeling van facturen. Duidelijke communicatie en fijne app om alles te kunnen declareren en de voortgang te zien

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • Hhafida Seamari

    vgz is een voordelige zorgverzekering

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • ZZus Smeets

    Dag,
    Duidelijke uitleg over de gestelde vragen, door vriendelijke en “geduldige” medewerkers.
    groet.

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • RRene van der Valk

    Goede kwaliteit van zorgverzekering, maar wel aan de dure kant vanaf volgend jaar. Collectiviteitskorting via mijn werk verdwijnt vanaf 1 januari 2023 voor de basisverzekering.

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • MMary Burhenne

    Hebben mij dubbel afgeschreven per maand, en op extra kosten gejaagd. Zijn ook niet leuk aan de telefoon.ontevreden over vgz

    Premie
    4

    Zorgkeuze
    2

    Service
    2
  • JJohanna de Brouwer.

    Ik ben al enkele jaren klant bij VGZ. En uiteraard ben ik zeer tevreden over het beleid dat ze voeren, maar ook over de service die word gegeven.
    Pas, is er nog een app gelanceerd om je beter te gaan voelen.

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • KKristel

    VGZ is een goede verzekering, maar ik vind ‘m wel prijzig. Destijds voor gekozen omdat ze bijna overal gecontracteerd zijn en ook de niet gecontracteerde zorg 100 procent vergoedden. Daarmee wel een duurdere basis verzekering. Afhandelen van declaraties gaat heel soepel met de app en het maandelijks betalen van het eigen risico vind ik een pre

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    10

    Service
    8
    Dekking
    8
  • HHarry Looijs

    Niet de goedkoopste verzekering vergoeding voor brillen en lenzen kan beter
    Zorgzaam is de verzorger voor oud defensie personeel zij zijn overgegaan van CZ naar VGZ

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    8
    Dekking
    10
  • EEric

    Tot op heden dik tevreden. (Sorry voor de Sinterklaas rijm)

    Premie
    10

    Zorgkeuze

    Service
    10
    Dekking
    8
  • BBelarbi

    Goed verzekerd

    Dekking
    10
  • JJ J Xavier

    Ik ga niet vaak naar de huisarts elke keer als Ik daar ben moet ik vaak de recept zelfde betalen dat is vreselijk

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    6

    Service
    6
    Dekking
    6
  • EEdward

    Goede klantenservice
    perfecte zorgpakketten
    vrije keuze

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    9

    Service
    7
    Dekking
    8
  • JJanette Dortmans

    ik ben heel blij met mijn keuze VGZ ben hier al jaren verzekerd, ik heb wel eens gekeken bij een andere zorgverzekering, maar deze bieden niet dezelfde zorg aan dus overstappen gaat niet gebeuren.
    Groetjes Janette

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • VVigelandzoon

    Vind ze een prima verzekeraar alleen deze keer vind ik ze een beetje te lang duren met de polis klaar maken van mijn partner.

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    8

    Service
    4
    Dekking
    8
  • MMeijer

    Al heel lang bij VGZ we zijn tevreden.

    Premie
    7

    Zorgkeuze
    8

    Service
    8
    Dekking
    8
  • GGert

    prima verzekering met redelijke premie en verder goede voorwaarden

    Premie
    8

    Zorgkeuze
    10

    Service
    9
    Dekking
    10
  • DDaafra

    Ik ben zeer tevreden over de polis die ik vis de gemeente heb bij vgz.
    Ze helpen je bij welke vraag dan ook en wat ik ook fijn vind is dat je je eigen bijdrage maandelijks kan betalen zodat je niet voor ineens een grote rekening komt te staan.
    Ook aankomend jaar blijf ik weer bij vgz

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • TThea den Besten

    Ben 68 jaar en weinig gebruik hoeven te maken van VGZ. Pas wel gebeld hoe het was met fysiotherapie! Keurig te woord gestaan.

  • TThea den Besten

    Ben 68 en gelukkig heel, heel weinig gebruik hoeven te maken van VGZ. Heb wel 1 keer gebeld over of fysiotherapie in mijn pakket zat. Keurig hebben ze mij te woord gestaan.

  • EEmile de Kimpe

    Uitstekende verzekering, die jouw nit in de steek laat. Medewerkets proberen met je mee te denken en declaraties worden snel uitbetaald

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    8
  • Aa nooren

    ik ben tevreden over mijn zorgverzekering

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    6

    Service
    5
    Dekking
    1
  • PPeter brand

    Totaal geen problemen kan je een keer niet betalen een regeling is zo gemaakt

    Service
    10
    Dekking
    10
  • AAnnie Heijne

    Al meer dan 50 jaar bij VGZ en nog nooit iets vervelend meegemaakt, de premie daar kun je lang over praten maar die is bij elke verzekeraar duur dus ook bij VGZ maar heb ik een vraag dan is het een keer bellen en krijg gelijk het goede antwoord en dat is belangrijk. Ik word altijd vriendelijk geholpen.

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • DD.Croque

    Ben zeer tevreden

    Premie
    10

    Zorgkeuze
    10

    Service
    10
    Dekking
    10
  • RRia Voorham

    ben al jaren klant bij vgz – zeer tevreden – geen problemen – geen facturen toestanden, gaan regelrecht naar vgz – correcte afhandeling bij evt telefonische vragen.

    Premie
    9

    Zorgkeuze
    9

    Service
    9
    Dekking
    9
  • JJohn

    Declaraties indienen zijn meestal snel afgehandeld, telefonisch kan men altijd vakkundig advies ontvangen als er iets niet vergoed word, krijg men aanbod van de verzekering om passende oplossing te vinden. Veel is mogelijk om te regelen door Vgz app, premie betalingen, declaraties indienen, zorggebruik bekijken etc

    Premie
    6

    Zorgkeuze
    4

    Service
    8
    Dekking
    6

Kan het goedkoper?