Vraag je zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling

Koen Kuijper 0 reacties

Moet je lang wachten voordat je aan de beurt bent voor een operatie in het ziekenhuis? Dan kan het lonen om je zorgverzekeraar te vragen om wachtlijstbemiddeling. In ongeveer 70 procent van de gevallen resulteert dat in een hogere plek op de wachtlijst en word je dus sneller geholpen. Dat blijkt uit een rondgang van BNR bij een aantal zorgverzekeraars.

30.000 verzekerden hebben in het afgelopen jaar bij verzekeraars VGZ, Menzis en CZ gevraagd om wachtlijstbemiddeling en bij ruim twee derde werd hun verzoek gehonoreerd. Om de behandeling te vervroegen werden patiënten bijvoorbeeld verwezen naar een ziekenhuis verder weg waar de wachtlijst minder lang was.

NPCF: betere voorlichting nodig

De zorgverzekeraars stellen dat er zelfs nog meer ruimte is om verzoeken van verzekerden tot bemiddeling in behandeling te nemen. De Nederlandse patiëntenfederatie (NPCF) vindt dat zorgverzekeraars er zelf verantwoordelijk voor zijn dat dit nog niet zover is: er wordt te weinig gedaan om klanten actief te informeren over de mogelijkheden van wachtlijstbemiddeling. Zo is er op geen enkele homepage van een zorgverzekeraar iets te zien over wachtlijstbemiddeling, stelt de NPCF. Veel patiënten en consumenten zijn daarom dus niet op de hoogte van het feit dat het mogelijk is een operatie te vervroegen.

Ook de huisarts, het ziekenhuis en andere zorgaanbieders hebben volgens de NPCF een rol om patiënten te informeren over wachtlijstbemiddeling door de zorgverzekeraars.

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport laat in een reactie aan BNR weten wel veel te doen aan voorlichting over wachtlijstbemiddeling.

Hoe werkt wachtlijstbemiddeling?

Het idee van wachtlijstbemiddeling is dat een zorgadviseur of zorgcoach namens de zorgverzekeraars gaat kijken of de behandeling of operatie waar je op wacht eerder kan worden uitgevoerd. Doorgaans doorloopt de bemiddelaar een stappenplan:

  1. Proberen te vervroegen van de behandeling in het eigen ziekenhuis.
  2. De patiënt vragen of hij/zij bereid is om verder te reizen voor de operatie of behandeling.
  3. Indien de patiënt daar bereid toe is, zal de bemiddelaar contact opnemen met verschillende ziekenhuizen, zodat u zo snel mogelijk terecht kunt.
  4. Indien een vervroegde behandeling mogelijk is, zal de bemiddelaar dit met u bespreken.
  5. De kosten die komen kijken bij wachtlijstbemiddeling worden gewoon vergoed door de zorgverzekeraar.

Zelf behoefte aan wachtlijstbemiddeling? Neem contact op met je zorgverzekeraar.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.