Patiënt weigert behandeling vanwege eigen risico

Patiënt weigert behandeling vanwege eigen risico

Artikel door: Koen Kuijper - geen reacties

Patiënt weigert behandeling vanwege eigen risico

Eigen risicoVeertien procent van de patiënten ziet af van een (vervolg)behandeling als deze onder het eigen risico van de zorgverzekering valt. Dat komt naar voren uit onderzoek van patiëntenfederatie NPCF, Iederin en het Landelijk Platform GGZ. Uit de resultaten van het onderzoek kan geconcludeerd worden dat het eigen risico ervoor zorgt dat veel mensen bewust zorg mijden, omdat de kosten voor hun eigen rekening zijn. Dat, terwijl minister Schippers van Volksgezondheid zich altijd tegen deze bewering heeft verzet.

375 euro

Vooral patiënten met psychische problemen of een beperking en een lager inkomen neigen tamelijk snel naar het weigeren van behandelingen en andere zorg, zoals medicijnen op recept of een consult bij een specialist, zodra het eigen risico wordt aangesproken. Zij kunnen zich een grote uitgave, zoals het eigen risico van 375 euro (2015), niet zomaar permitteren.

Transparantie

Verder komt uit het onderzoek van patiëntenorganisaties naar voren dat 86 procent van de mensen wilt weten hoeveel zorg kost en dat zij goed inzicht krijgen in hun rekeningen (91 procent). Opvallend genoeg snapt een groot deel van de zorgbehoevenden (42 procent van de ondervraagden) echter niet of nauwelijks iets van de rekeningen die zij van de zorgaanbieder of zorgverzekeraar ontvangen. Er zou teveel jargon gebruikt worden en medische behandelingen op de rekening zijn niet even gemakkelijk te herleiden naar de ‘daadwerkelijk’ ondergane behandeling.

Zorguitgaven

Patiënten willen dus meer inzicht krijgen in hun zorguitgaven, zodat ze goed kunnen zien wanneer en hoeveel eigen risico of eigen bijdrage ze moeten betalen. Daarmee kunnen ze ook eenvoudiger inschatten of een behandeling wel of niet noodzakelijk is. Door meer transparantie te creëren, willen ze ook de totale zorguitgaven van Nederland drukken.

De patiëntenorganisaties eisen daarom dat zorgverzekeraars zich harder inzetten om patiënten te voorzien van begrijpbare informatie. Een woordvoerder van Zorgverzekeraar Nederland (ZN) geeft vrijdag in het Algemeen Dagblad al aan daar volop mee bezig te zijn. Hij geeft wel aan dat zorgaanbieders een belangrijke rol in dit proces spelen.

Via: Skipr

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.