Dit wordt je zorgtoeslag in 2021; laagste inkomens de dupe

Dit wordt je zorgtoeslag in 2021; laagste inkomens de dupe

Artikel door: Koen Kuijper - 151 reacties

Dit wordt je zorgtoeslag in 2021; laagste inkomens de dupe

Nu alle nieuwe zorgpremies bekend zijn gemaakt, heeft de Belastingdienst donderdag de definitieve zorgtoeslag voor 2021 vastgesteld. Vooral de laagste inkomens zijn de dupe van de nieuwe vastgestelde bedragen, concludeert Zorgwijzer.

De zorgtoeslag stijgt overigens wel volgend jaar. Zo krijgen alleenstaanden er volgend jaar maximaal 36 euro bij. Dat is 8 euro minder euro dan waar de overheid mee rekende in de Miljoenennota. Gezinnen en fiscale partners krijgen er maximaal 96 euro bij en dat is 3 euro minder dan werd voorspeld.

Tip: Wil je meer zorgtoeslag ontvangen dan dat je zorgpremie betaalt? Maak dan hier een vergelijking en vind een goedkope zorgverzekering.

Hoeveel zorgtoeslag ontvang jij volgend jaar?

Overzicht zorgtoeslag 2021

De maximale zorgtoeslag komt in 2021 uit op:

GroepBedrag per maandStijging per maand
Alleenstaanden € 107+ € 3,00
Gezinnen/toeslagpartners € 207+ € 8,00

De maximumbedragen hierboven gelden bij een (gezamenlijk) inkomen van circa 21.000 euro bruto per jaar.

Laagste inkomens gaan erop achteruit

De zorgpremie van de basisverzekering stijgt met gemiddeld 4,82 euro per maand, berekende Zorgwijzer. Dat betekent dat mensen die de maximale zorgtoeslag ontvangen er gemiddeld gezien dus op achteruit gaan volgend jaar.

Voorbeeld

Tina is een alleenstaande moeder en krijgt een bijstandsuitkering van de overheid. Daarnaast werkt ze parttime in de supermarkt. Haar inkomen komt volgend jaar naar verwachting uit op 19.512 euro bruto.

De premie van haar basisverzekering bij CZ stijgt met 8,15 euro per maand per 2021. Op basis van de berekeningen gaat Tina volgend jaar dus netto 5,15 euro per maand meer betalen voor haar zorgkosten. Een aanzienlijk bedrag voor iemand in deze financiële situatie.

Wat kun je doen?

Het kan dus gebeuren dat je zorgtoeslag niet helemaal meestijgt met de stijging van je maandelijkse zorgpremie. Dit hoeft niet per se. Tot en met het eind van het jaar kun je namelijk overstappen, waarbij je huidige verzekeraar automatisch voor je wordt opgezegd.

Wist je bijvoorbeeld dat het verschil tussen de goedkoopste en duurste basis-zorgverzekering 504 euro bedraagt in 2021? En met een aanbod van ruim 60 verschillende polissen valt er zeker wat te kiezen.

Check hier wat de premie van jou kan worden in slechts 30 seconden.

Grensbedragen

Naarmate je meer verdient, krijg je minder zorgtoeslag. De grensbedragen waaronder je nog in aanmerking komt voor zorgtoeslag (in 2021) liggen op:

  • 31.138 euro (alleenstaanden)
  • 39.979 euro (toeslagpartners)

Op Zorgwijzer staat een overzicht met de toeslagen per inkomen.

Bedragen per maand

Hieronder zie je hoeveel zorgtoeslag je nu en in 2021 ontvangt als alleenstaande bij verschillende inkomens:

Toetsingsinkomen (alleenstaanden)Zorgtoeslag 2020Zorgtoeslag 2021
 Geen inkomen€ 104€ 107
€ 20.000€ 104€ 107
€ 21.000€ 104€ 107
€ 22.000€ 97€ 105
€ 23.000€ 86€ 94
€ 24.000€ 75€ 82
€ 25.000€ 63€ 71
€ 26.000€ 52€ 60
€ 27.000€ 41€ 48
€ 28.000€ 29€ 37
€ 29.000€ 18€ 26
€ 30.000€ 7€ 14
€ 31.000€ 0€ 3

Vergelijking Miljoenennota

Op Prinsjesdag kwam in de nieuwe begroting al naar voren dat de zorgtoeslag volgend jaar zou stijgen. De stijging valt nu alleen iets lager uit dan werd verwacht:

Berekening

Je kunt binnen enkele dagen de zorgtoeslag exact berekenen via de website van de Belastingdienst (op moment van schrijven nog niet mogelijk). Hierbij wordt gekeken naar het zogenaamde toetsingsinkomen. dat is het totaal van de inkomsten uit box 1, 2 en 3:

  • Je brutoloon
  • Aftrekposten
  • Pensioen
  • Bepaalde uitkeringen, zoals AOW

Bron:

151 reacties

  • HHilbrands

    Ik heb mijn hele leven via mijn pensioen gespaard wat uitgekeerd zou worden op mijn 72 jaar . Nu vorig jaar was het zover . Ik kreeg een berichtje dat ik 7.400 uitgekeerd kreeg waar de belasting af was .Maat mijn pensioen ging wel naar beneden naar 44 euro per maand . Nu komt het van dit bedrag moet ik ook nog huur en zorgtoeslag terug betalen. Dit was een mooi spaarpotje . Op deze leeftijd in de schulden .

  • HHans

    Mijn cijfers:
    Inkomsten
    Uitkering: € 1.006,08 (hier is het vakantiegeld al vanaf!)
    Tegemoetkoming meerkosten wegens hartkwaal: € 53,25
    Huurtoeslag: € 316,00 (2020)
    Zorgtoeslag: € 104,00 (2020)
    Vakantiegeld: € 623,50 (2020)
    Eenmalige inkomstentoeslag € 85,00 per jaar
    Vrijwilligerswerk: € 360,00 per jaar
    Giften: onbekend
    Kwijtschelding gem. belasting en waterschapsbelasting

    Vaste lasten
    Huur € 618,79 per maand (68 m², tuin van 70 m² met regenton, compostvat, tuindouche, 2 terrassen, buitenkeuken en schuur van 7,7 m²)
    Zorgverzekering + aanv.: €101,95 + € 11,50 (2020) per maand
    Overige verzekeringen: € 9,95 per maand
    Waternet: € 12,00 per maand
    CAK: € 14,10 per maand voor de hulp in de huishouding
    Gas en licht: € 126,00 per maand (was € 144,00)
    Mobiel Simpel: € 2,50 per maand (250 belminuten, 250 Mb databundel en onbeperkt SMS)
    Ziggo 3 in 1: € 38,50 per maand
    Internetbankieren: € 1,35 per maand
    Creditcard: € 1,55 per maand
    Wettelijk eigen risico: € 385,00 per jaar
    Chipkaart OV: € 20,00 per jaar
    Voip: € 22,70 per jaar
    Woningnet: € 8,00 per jaar

    Variabele lasten
    Budget boodschappen: € 460,00 per maand

    Resteert voor investeringen: minimaal € 1.500,00 per jaar volgens boekhouding als opgesteld in Excel

    Geen schulden, geen lopende leningen
    Kwartaallimiet, creditcard en Paypal-account

    Reserves: Erfenis van Vader in de digitale muurkluis

    Digitale apparatuur: 3 Android smartphones, 1 iPhone, 1 Android tablet, 1 iPad, 5 laptops, 3 desktops, 3 televisies (smarttv 32 inch, ledtv 23 inch en draagbare tv), FritzBox, 4 powerplugs, 2 wifirepeaters, 4 printers, 1 portable dvd-speler, 1 dual deck, 1 harddisk recorder, 1 regiovrije dvd-speler, 1 dvd-recorder, Chromecast 3, 1 Technisat Internetradio, 2 IP-camera’s, 4 digitale camera’s, 1 ATA, 1 5-poorts switchhub, 4 rekenmachines waarvan 2 met telstrook, 3 video deurbellen, 5 beeldschermen en vele andere usb, bluetooth en radiografische apparaten.

  • WWim Boeije

    Vergeten wordt lijkt mij dat de collectieve korting van 10% in 2019, maximaal 5% mag zijn in 2020.
    Dat betekent dat naast de premieverhoging, rond € 8 verlies aan korting moet worden meegerekend waardoor soms bijna € 20 meer betaald moet worden.

  • HHarry

    Blijft M…A ….

  • DDennis

    Extreem bizar dat het financieel medisch complex miljarden winst maken en veel mensen in het nauw drijven.

    Dankjewel foeking overheid, verzekeraars en farmacie voor het kapot maken van mensenlevens.

    My 2 cents

    • BBep

      @Dennis

      Precies als ze hun eigen zakken maar kunnen vullen

  • Mmac

    hoe komt het toch dat er steeds meer mensen in de schulden komen!!!!!!
    wordt het niet tijd dat de uitkeringen omhoog gaan?????

    • LLgt

      @mac
      Het lijkt mij beter en eerlijker om de bizarre lasten en belastingen te verlagen en zoveel mogelijk de oneerlijke en fraudegevoelige toeslagen, subsidies en uitkeringen af te schaffen. Het beeld van laagste en middeninkomens is zo vertroebeld door allerlei aanvullende bepalingen dat het oneerlijk is geworden. Daarnaast verdwijnt er veel uitkeringsgeld naar het buitenland waar helemaal geen controle kanplaatsvinden, bijvoorbeeld Marokko e Turkije.

    • SSaida

      Ik weet niet waarom persee Marokko, maar die mensen hebben hard gewerkt en een van hun was mijn vader in de jaren 1960, en ik zag hoe slecht ging met zijn gezondheid omdat hij wist niks over giftige stoffen. En nu hij is overleden.
      Vaak wordt zomaar wat gezegd zonder goed na te denken.
      Dat vind ik persoonlijk jammer.

    • SSimone

      @Saida
      De vrouwen zaten allemaal thuis en nu nog een substantieel deel. Zij krijgen ook AOW als hun man overlijd. En moeten dan in armoede leven. Ik ken heel veel mensen die dat op de koop toe nemen als ze maar niet aan de bak hoeven.

    • KKees

      @Saida

      Hallo Saida
      Heb vroeger veel gewerkt
      Met Marokkaanse arbeiders en met Turkse arbeiders Spanjaarden Portugezen en veel respect voor al die mensen waren keiharde werkers draaiden zich niet om voor overuren
      Heb zelf gezien in het zware werk in de betonfabriek dat deze mensen tijdens de Ramadan door het harde werken dagelijks zag afvallen onvoorstelbaar veel respect en veel plezier mee gehad
      Groet Kees

    • BBep

      @Saida

      Precies

  • RR

    Nederland… Het land waar je niet per sé hoeft te werken om goed rond te kunnen komen.

    Mijn situatie: 53 jaar, afgekeurd, uitkering.

    Uitkering: €1006,08
    Huurtoeslag:. €202,00
    Zorgtoeslag:. €€105,00
    Totaal: €1312,08

    Zorgverzekering via gemeente €125,80 ( meest uitgebreide )
    Internet/tv €52
    Div verzekeringen: €11,6
    Huur: €432,43
    Gas/elektra €114,00
    Sportverenigingen €36
    Mobiel €25
    Bankpas: €3,40
    Water: €29 per kwartaal
    Totaal ongeveer: €850

    Kwijtschelding gemeente en afvalbelasting

    1312,08 – €850= €462,08 voor eten en kleding.

    Gelukkig heb ik 30 jaar wel gewerkt en belasting betaald anders had ik me schuldig gevoeld dat ik meer overhoud met de hele dag niks doen dan een hoop andere die keihard werken. Nederland is stuk.

    • NNathalie

      @R
      Beste R, dit is geen aanval hoor maar jij hebt lage lasten, met je uitkering mag je dus van geluk spreken. Maar als je met meer mensen leeft van 1 uitkering (kinderen gehandicapt zijn 24 uur zorg hebben) gaat automatisch water, nuon, verzekeringen omhoog dan is het leven duurder en is het toch erg moeilijk leven van een uitkering ondanks de tegemoedkomingen.

    • BBas Vos

      @Nathalie

      En jij neemt dat kosten plaatje wat meneer hier neerlegt serieus?

      De,maximale uitkering is het bedrag wat meneer hier verteld. Wat hij zich alleen niet beseft is dat er meteen al iedere maand 40€ vanaf gaat als vakantiegeld. Iedere alleenstaande uitkering in nederland is rond de 980€ per maand.

      Alleen mijn begrafenis verzekering is al het bedrag wat meneer hier noemt aan verzekeringen, dan heb ik de hond nog 50€ per maand, mn eigen risico verzekering. Dan idd mn gezondheids verzekering nog, aanvullend n kleine 140€ , gas,water en licht nog. Telefoon….

      R is niet meer als n wannabee van het ergste soort. Ik ken gezinnen die leven van 30 tot 50 euro per week. Die gaan echt geen fruit pakket kopen. Als die 1 warme maaltijd in de week hebben zijn ze dood gelukkig.

      In nederland , en dat is ook wettelijk vast gesteld, betekend met toeslagen en al, leven van n uitkering , leven onder de armoede grens, onder het benodigde minium inkomen.

      Daarom heeft nederland ook een langdurigheids toeslag. Eens per 3 jaar 340€ om op de armoede grens te komen.

    • BBep

      @Nathalie

      Precies dan hou je niet veel over

    • CCarolien

      Ik heb dezelfde uitkering en mijn energierekening is €54,- per maand.

      Je bent voor eten nóg goedkoper uit wanneer je groenten en fruit koopt via TooGoodToGo.

      Het pakket bij de Lidl kost €2,99
      Dan heb je voor drie of vier dagen groente en fruit! Ik koop daarom twee van die verrassingspakketten per week. Daar zijn regelmatig frambozen, blauwe bessen kiwibessen en mango bij, dus gezond én luxe fruit! Ik ben daar héél blij mee. Brood koop ik voor €1,- bij de Jumbo, die is dichterbij.

    • CCarolien

      @R
      Ik heb Het zelfde inkomen, betaal €54,- voor energie en koop óók brood voor €1,-.

      Voor groente en fruit is het voordeliger om te kopen via de app van TooGoodToGo.

      Een verrassingspakket bij de Lidl kost €2,99. Daar zit voor drie of vier dagen groente en fruit in. Vaak is er luxe fruit bij: een mango, frambozen, blauwe bessen, kiwibessen, druiven. . .

      Ik koop twee keer per week zo’n verrassingspakket en van het geld dat ik daardoor bespaar, koop ik broodbeleg, toilet,- en huishoudelijke artikelen. Zo houd ik veel geld over van mijn uitkering!

      Ik hoop dat u veel voordeel krijgt mijn tip. Trek u vooral niets aan van al het gemopper en gescheld op u!

      Hartelijke groeten vanuit Amsterdam, ‍♀️

    • GGerry

      @R
      Weet niet hoe jij reken.
      Mijn verzekeringen kosten een vermogen
      Betaal nog steeds gemeente belasting
      Knap dat jij dat niet hoef

    • KK

      @R Ik verdien 31.000 per jaar heb nergens recht op. Uiteindelijk resultaat is dat ik 70 euro meer te besteden heb en die gaan op aan reiskosten. U klaagt op gezonde benen meneer.

  • AArnold

    @Nico

    Jij geeft aan dat je voor 150,- per maand boodschappen doet, dus eten en drinken haalt.. dat is gemiddeld 5,- per dag.. heel knap. Mag ik je vragen welke winkel jij dat doet? Ik zou graag voor 5,- per dag ook 3 maaltijden willen nuttigen.

    Alleen de netwerk kosten voor stroom zijn ongeveer 25,- per maand en de netwerk kosten voor gas zijn ongeveer 15,- per maand. Een m3 gas kost nu ongeveer € 0,70 cent, en een kWh kost nu ongeveer 0,21 cent..

    Doorgerekend zou jij dus 7 m3 gas en 15 kWh per maand gebruiken..

    Ik zou graag jou rekeningen willen zien.. misschien kun je mij een beetje leren om te sterven van de honger en te bevriezen van de kou, let wel: natuurlijk alleen in het donker.. want ja…. 15 kWh drukt een gemiddeld gezin (bron: Nibud, gemiddeld verbruik: 3.500 kWh per jaar) er in 1,5 dag doorheen.

    Nog niet eens te spreken over je andere opsommingen van bedragen..

    Kom eens met harde cijfers???

    • NNico

      @Arnold

      Geloof het of niet, dat is wat ik in mijn eentje nodig heb. Winkel plus/Coop en ah. Twee broden à 1 euro bij de plus. Heb er twee per week nodig. Choco pasta of jam kun je lang mee doen. En dan nog voordeel verpakking van melk. Zo ben ik voorzien van ontbijt en lunch. En geloof het of niet, ik ontbijt meestal niet eens zodat ik nog wat kan uitslapen voor het werk. Bespaar je nog meer geld mee. Op je werk heeft iedereen wel de mogelijkheid om koffie, soup en kleine snacks gratis te pakken. Als diner kan je zo voor 2/3 euro opwarmmaaltijden/salades kopen in de aanbieding. Moet je rond 6 uur gaan, dan plakken ze kortingstickers erop. Dr. Oetker Pizza 4 voor €5 etc. En ik houd nog zelfs geld over om soms iets te bestellen via thuisbezorgd.nl. In het weekend kun je altijd nog naar je ouders gaan. Of als je al op leeftijd bent, bij vrienden?

      Ik leef ondertussen al 3 jaar op deze manier en het bevalt me prima.

    • Llaila

      @Nico
      U moet gezond eten groenten en fruit en soms vlees en goed broodje anders wat je Spaart het terug in een ziekte

    • AAnnemiek

      @Nico
      Om allerlei virussen te nekken is een gezond voedingspatroon het beste, ontbijten is de belangrijkste begin van de dag, fruit en groente zijn belangrijk voor het lichaam, maar, omdat er veel met ons eten wordt geknoeid is aanvullende vitamine ook belangrijk, daarnaast kijkend naar de lichamelijke verzorging van buiten , kom je ook op je cosmetische producten , wc papier ,handzeep en noem maar op, je was doen houd in , wasmiddel en dan komen ook nog de verplichte mondkapjes . Hoe krijg je dat voor elkaar met 5 euro per dag en 150 euro per maand? Als sommige mensen nu eens beter op hun voeding gaan letten en daarmee zeg ik niet, een snack tussen door afschaffen, zouden we veel minder vatbaar zijn voor allerlij groepjes en virussen, kan ons kabinet ook eens overna gaan denken en daar wat meer voor uitgeven, maar, nee, ik denk niet Nico , dat jij op gezonde maaltijden zit, als je wat meer om jezelf zou denken en niet te veel wil uitgeven, zou je diepvriesfruit voor smooothy’s kunnen halen en toch wat meer aan groente kunnen denken, want met de maaltijden die jij beschrijft zouden kinderen en wat oudere mensen erg afzwakken, daarnaast, op wat latere leeftijd zal ook jij de consequenties daarvan zien

    • Jjeff

      @Nico

      respect voor je geduld nico,mensen als arnold willen het gewoon niet snappen of geloven dat je met weinig geld makkelijk kan leven.
      €5 per dag eten is bij hun echt per dag en ze snappen blijkbaar niet dat je met 1brood 3dagen kan doen en dus de 2 dagen erna meer geld hebt voor iets anders.en een pot pindakaas doe je misschien wel 2weken mee enz enz…

    • NNico

      @Arnold

      Dan kunt u besluiten om kleiner te wonen. Mijn appartement is 40 M2 en heeft een a-label. Mijn voorschot aan VvE voor gwl is €50. Op basis van de jaarafrekening moet ik een klein beetje extra betalen. Maar bij lange na niet de bedragen die u opnoemt.

    • AArnold

      @Nico

      Ik geef op Nico,

      Je zult wel zo weinig gebruiken dat je heffingskorting van 570,- per jaar er voor zorgt dat je een lage rekening hebt.

      En terugkomend op jou boodschappen.. wij hebben een gezin van 6 en nuttigen 3x per dag een maaltijd. Bij een gewoon eetpatroon zou jij het ook niet redden.

      Maar ok..

      Een vergelijking maken met 1 of 6 personen is dan ook een stukje moeilijker.

      Succes daar van ons allen.

      Vr gr Arnold

    • MMarian

      @Arnold
      Besten Arnold wij zijn met 3 man en komen daar ook mee uit .Je kunt een paar keer per maand voor 2 dagen koken daar bespaar je heel veel mee. Je hoe ook geen 7 keer per week uitgebreid middag eten je kunt ook een dag in de week wat eieren met spek baken ook heel lekker je kunt een dag friet maken nou wij eten heel goed van die 150 euro per week .Je hoef ook niet alles bij aAlberhein te kopen

    • HH V SCHIE

      @Marian, aRNOLD HEEFT HT OVER 150€ PER MAAND NIET PER WEEK GOED LEZEN.MVRGR

    • NNick

      @Arnold

      Het is wel mogelijk
      Ik heb ook een mimiuum ikkomen met toeslagen. Ik ben Iva afgekeurd. En heb een sociale huurwoning uit 2012. Inergielabel A+ met een zonneboiler en een CV ketel met een zuinige stand die alleen aangaat wanneer het nodig is. Mijn jaarafrekening was 681 euro dit jaar met gas en stroom. Ik heb alleen maar bijna energiezuinige apperaten. En kook op gas. Wat bijna niets verbruikt. Ook zet ik de thermostaat op 18 graden waardoor de verwarming niet aanspringt. Ik is het een tussenwoning. In zomer gebruik ik 8 kuub gas in de maand. En gemiddeld 160 KWH per maand. De energiebelasting is omlaag gegaan op stroom. Door betaal ik 20 euro per maand in plaats van 40 vorig jaar. Ik doe voor 150 euro per maand aan boodschappen. Dan moet je gewoon naar de lidl of aldi gaan. En veel invriezen. En bij de AH op de aanbiedingen af. En een vereniging hoeft niet duur te zijn. Ook heb ik de gemeentepolis voor minima. Scheelt honderden euro’s per jaar. Ook niet gehoord van de kringloop en kleren halen als ze afgeprijsd zijn in de winkel. En ik spaar zelfs nog 30 euro per maand

    • KK.uitbuiter

      @Nick
      Hallo Arnold, Geweldig zo als jij je huishouden voert in deze tijd dat het kapitaal de overhand heeft. Ik bedoel de kapitaal krachtige die in huizen vanaf 300.000 wonen een dure auto van de bank voor de deur hebben staan makkelijk met de energie om gaan 3 keer per jaar met vakantie gaan.goed zo Arnold

  • MMrB

    Minima betalen (per saldo) amper belasting en voor zorg door heffingskortingen en toeslagen. Zeer goedkope zorg voor minima is er dus gewoon.

    • LLeena

      @MrB
      Betaal gewoon 385 eigen risico!
      Net weer betaald in termijnen.
      Hoezo goedkoop?betaal 145 euro premie .

  • NNico

    Er wordt teveel gezeurd in Nederland. Iedereen wil wat uit ons gezamenlijke potjes. Een minimum inkomen is ruim voldoen zonder toeslagen om rond te komen.

    Mijn situatie:
    Hypotheek(bruto): 430
    VvE: 56
    Gwl: +/- 50
    Zorgpremie: 85
    Mobile + internet: 50
    Telefoon: 20
    Wegenbelasting: 61
    Autoverzekering: 32
    Benzine: +/- 75
    Sport: 25
    Kapper: 10
    Eten: 150
    Reserveren incidentele uitgaven: 25
    Overige: 31
    Totaal: 1.100

    Met een modaal inkomen kun je makkelijk € 1.000 sparen per maand. Zo slecht hebben wij het hier niet. Daar mogen wij de VVD dankbaar voor zijn. Zij zorgen dat de overheidsfinanciën op orde zijn, zodat de belastingen niet al te sterk hoeven te stijgen.

    Zelf met een minimum inkomen zonder toeslagen moet het lukken om rond te komen als je wat zuiniger omgaat met je geld.

    • JJeroen

      @Nico jouw situatie is ook lekker representatief voor de rest van Nederland

    • RRichard

      @Nico 150 euro boodschappen redt je niet met een gezin of alleenstaande met 2 opgroeiende kinderen

    • BBep

      @Richard

      Precies

    • JJohn

      @Nico
      dus jij eet maandelijks voor € 150.- en gwl is maar 50 euro per maand.
      best wel een rieel beeld voor de doorsnee Nederlander.

    • CCarolien

      @John

      Ik eet voor minder en betaal €54,- per maand voor energie. Het kan dus prima! Ik spaar honderd, of tweehonderd Euro per maand.

      Je moet weten waar groente, fruit en andere boodschappen het goedkoopst zijn en alleen bij uitzondering duurdere dingen kopen. Ik woon in Amsterdam, dat scheelt. In grote steden is heel veel aanbod van gratis, of goedkope dingen.

    • Jjeff

      @John

      De doorsnee nederlander schrijft dan ook geen rieel ipv reëel denk ik

    • AAngelina

      @Nico hmmmm geweldig zulke lage lasten! Geen idee hoe je het doet maar wij betalen 1000 pm aan huur 200 euro g en l water is 40 2 x zorg verzekering 300 en dan nog alle dingen zoals internet,wegenbelasting etc etc…. denk dat dit plaatje van ons bij meer huishoudens past?

    • NNico

      @Angelina

      Onze situaties zijn niet vergelijkbaer. Ik heb het over een alleenstaande. U met uw gezin heeft vast hogere lasten. Maar toch zijn deze bedragen hoog. Mijn ouders betaalden met gezin van 5: € 630 huur en 160 gwl per maand. Zorgverzekering bij Anderzorg is €85 pm.

    • GGaby

      @Nico
      Zorgpremie 85 ?
      Gas light 50 ?
      Je left nog in gulden tijd

    • JJ de Rooij

      @Gaby

      Ik betaal 70 euro voor gas en licht en leven met 2 personen.
      Dus het kan wel.

    • TTrudy

      @J de Rooij

      Ja het kan zeker wel, ik 2 persoonshuishouden, E60,00 gas en elektra, en ik krijg vast aan het eind van het jaar weer wat terug

    • DDanna

      @Gaby

      Ik betaal aan gas en licht €30,- en krijg dit jaar 480,- terug . Ik heb zonnepanelen en een pelletkachel . Voor water € 12,- per maand Voor de zorg betalen we €100,50 per maand ( 2021 ) met tandarts verzekering erbij .

    • Jjeff

      @Gaby

      bijna niemand neemt de moeite om goed naar zijn of haar zorgpremie te kijken,de meeste hebben geen idee waarvoor hun aanvullende verzekering is maar ze hebben het wel.
      tandverzekering is vaak €15 pm en vergoed dan €250 pj dus €180 premie om €250 te verzekeren vind ik belachelijk dus doe ik niet.
      eigen risico gooi ik altijd naar €885 (moet je alleen doen als je denk dat niet veel zorg ga gebruiken en een spaarpotje hebt)
      aanvullende verzekeringen heb je vaak helemaal niet nodig,dus gewoon goed kijken wat er allemaal al in de wettelijke basisverzekering zit en betaal niet teveel

    • AAnoniem

      @Nico
      Fijn, dat jij gezond genoeg bent om het alleen met een basisverzekering af te kunnen.
      Ik als chronisch zieke, waarbij het helaas niet lukt om full time te werken en werk dus parttime. Exclusief toeslagen nog geen 1432 euro per maand.

      Door mijn ziekte kom ik helaas uit op een zorgverzekering van 173 euro in de maand volgend jaar. Ik ga uiteraard nog onderzoeken, of dat goedkoper kan, maar reken er niet op, of ik moet heel veel zorg uit eigen zak gaan betalen. En chronisch ziek, dus bij veel aanvullende verzekeringen wordt je dan al afgewezen
      Mijn huur is bijna 600 euro in de maand.
      Gwl ongeveer 66 euro in de maand.
      Dan mis ik in jouw rijtje nog: inboedelverzekering (en opstalverzekering voor de mensen met een eigen huis) en nog andere verzekeringen, gemeentelijke belastingen en dan hebben we hiernaast nog een dergelijke belasting,

      Dus 1000 euro sparen ik de maand? Vergeet het maar. Zoveel houd ik nog niet eens over als ik alle vaste lasten (en nog geen boodschappen ed) heb betaald. En die vaste lasten houd ik regelmatig kritisch onder de loep.

      Dus droom maar lekker verder.
      Het is mij wel duidelijk dat jij en meerdere anderen hier, absoluut niet weten, waar jullie over praten…

    • AAnoniem

      Btw: ik ben geen klager, ik kijk naar de toekomst en ben blij met ieder stap, die ik op de werkvloer kan maken, voor een betere toekomst.
      Maar daar heb ik zelf wel jarenlang hard voor moeten knokken.
      Uit een volledige arbeidsongeschikheids uitkering heb ik mij moeten knokken.
      Geen probleem, dat doe ik voor mijn eigen toekomst.
      Maar dat betekent niet, dat het financieel altijd makkelijk is.
      En ik heb nog het geluk, dat ik mij er uit kan knokken.
      Sommige zijn lichamelijk zodanig beperkt, dat werken er gewoon echt niet inzit. Hoe graag ze ook zouden willen werken.

    • NNico

      @Anoniem

      Voor u hebben we dus zorgtoeslag. U betaalt per saldo minder ik. €69 (u) VS €85 (ik). U heeft dan ook nog eens de beste verzekering die er is voor slechts €69.

    • Jjeff

      @Anoniem

      Dus droom maar lekker verder.
      Het is mij wel duidelijk dat jij en meerdere anderen hier, absoluut niet weten, waar jullie over praten…

      Zegt de man die al €173 aan zorgpremie betaald maar dat nog moet gaan onderzoeken of het goedkoper kan…ik weet niet hoor maar ik doe dat altijd andersom.

      Veel verzekeringen heb je helemaal niet nodig zeker als je wat spaargeld achter de hand hebt,en begin anders met sparen van wat je aan je zorgpremie kan besparen elke maand.
      op een gegeven moment heb je dan ook genoeg achter de hand voor een redelijke inboedel als het nodig is dus inboedel verzekering kan ook de deur uit en kan je nog meer sparen.
      Niet gelijk gaan janken allemaal dat je dat bij niet elkaar gespaard krijg en een inboedel is duur blabla,de verzekering keert alleen dagwaarde uit wat sws niet veel is en dan moet je alsnog het meeste zelf betalen…..
      gewoon weg met die onnodige verzekeringen

    • CCalvin

      @Anoniem

      Indien je je zorgverzekering afsluit via shopbuddies.nl krijg je tot € 50 Cash back.

    • XXardas

      @Nico
      Lekker roos kleurig….430 bruto voor hypotheek?das echt onzin…want dan los je niks af.
      2de dankje voor VVD? Nog zo’n onzin….eerst de slopen en bedanken?
      Kan je wel nadenken? Of wat er de laatste 10j Rutte is gebeurd?
      Hoe kan je zo’n leugenaar geloven?

      Weet S6 ermee geloof totaal niet wat je typt

    • EEvert

      @Nico
      Ik betaal info. Eigen risico 360euro per maand. Nogal een verschil met 85euro toch?

    • BButt

      @Nico
      50% van de mensen verdiend geen model inkomen.

      Niet iedereen met een laag inkomen zit in een sociale huur woning.

      Mensen met een laat inkomen moeten ook gewoon alle belastingen betalen.

      Met uit zondering van mensen die op het minimum zit.

    • HHelen

      @Nico

      Beste Nico, 9 februari 2021

      Gelukkig voor jou, in tegenstelling tot anderen heb jij de mogelijkheid om een koop-
      woning te kunnen aanschaffen.

      Ik las jouw lasten, maar bij hypotheken is vaak ORV verzekering verplicht.
      Ook de opstalverzekering is een verplichting.
      Met een koopwoning is een rechtsbijstand verzekering, eigenlijk ook nodig.

      Ik mis in jouw rijtje ook nog eens de jaarlijkse waterschapsbelasting.

      Natuurlijk is het fijn, dat jij zelfstandig kan wonen, maar ik gun dit veel meer jongeren.

      Ik las dat jij de VVD dankbaar was, en dat zij de overheidsfinancien op orde hebben, zodat de belastingen niet al te sterk hoeven te stijgen. ?

      Maar dan wil ik je er toch even aan herinneren, dat de prijzen van de koopwoningen, en de krapte op de woningmarkt/huurmarkt, het gevolg is van het onbezonnen gedrag van deze partij.

      Door de ca.2 miljard belasting die zij heffen bij de woningbouw, de zogenaamde verhuurdersbelasting, is de woningbouw niet instaat om sociale woningen te bouwen,
      dan wel deze woningen te renoveren.
      Door deze krapte zijn de koopwoningen in prijs enorm gestegen en daarmede ook de sociale huurwoningen en de huren voor de vrije sector.

      Bovendien wil ik je er even op attenderen, dat sedert de VVD in het kabinet regeert,
      de lage en hoge BTW zijn verhoogd, energiebelasting wordt geheven enz.enz.

      Voor mensen met lage inkomsten is dit een enorm probleem, het lijkt mij echt wel
      verstandig, als je je eens wat meer verdiepte in het leven van de mensen met een
      uitkering dan/wel een laag inkomen.

      Ik merk vaak van VVD ers, dat ze geen enkel gevoel voor empathie hebben, het hele sociale gevoel is gewoonweg verdwenen.

      Met vriendelijke groet,

      Helen

    • GGerry

      @Nico

      Dat is een droom zorgpremie voor zo weinig
      Dan mag je vast naar een aantal aangewezen ziekenhuizen niet naar alle ziekenhuizen
      Als ik zo een verzekering neem en naar een paar aangewezen ziekenhuizen mag ben ik het kwijt aan reiskosten
      Dan was ik nu dood want transplantatie ziekenhuizen zitten daar niet bij
      Wordt wakker er zit heel veel verschil in ziektekostenverzekeringen
      Zie er ook geen energie bij staan
      Zelf betaal ik niet al teveel maar soms ben ik het zo beu om in de kou te zitten dat ik blij ben dat het zomer wordt
      En een aantal verzekeringen heb je toch nodig WA inboedel enz

  • MMariann

    Beste allemaal
    Ben alleen staand en verdien nog geen 1300 in de maand en ja ik werk gewoon de hele week
    Begin dit jaar van 0 uren contract na vaste uren gegaan gevolg steiging van bruto jaar in komen .gevolg dat ik mijn huurtoeslag deels terug moet betalen. Zkv ja die heb ik ook een goedkope basis verzekering met extra eigen risico .prima tot ik dit jaar plotseling een nek operatie moest ondergaan. Dan denk top geen probleem ehhhh dat is er dus wel want met een basis verzekering is niet ieder ziekenhuis gedekt door zkv .daar zit je dan met onverwachte kosten ??? En je hebt nog geen 1300 in de maand waar je kei hard voor moet werken . Hoezo is het minimum 1500 in de maand ?? Ja bruto .

    • NNico

      @Mariann

      Zie mijn berekening hierbiven. Met 1.100 euro heb je als alleenstaande voldoende om rond te komen. Dan heb ik nog niet eens de vakantiegeld en je eindejaarsuitkering/13e maand meegenomen.

    • CCcc

      @Nico
      Dan moet je niet met een huur zitten van € 730 euro, Gas water en licht € 140, meeste hebben een zorgpremie van ong € 150. Leuk dat u telefoon en internet hebt, maar u vergeet even de tv aansluiting. Of dat valt niet meer onder de eerste levens behoeften. Voor een hoop mensen wel. Ik weet niet op wat voor sport u zit, maar een fittness school kost hier al snel € 50 per maand. Ook is er een verschil in prijs van de kapper voor een man of vrouw. Tel dan ook maar minimaal 2 of 3 keer het aangegeven bedrag. Dan hebben we nog de verzekeringen. Want u bent vergeten dat een WA verzekering ook nog wel handig is. En dan nog de gemeentelijke lasten elke maand. Die zijn ook al snel ruim boven de 100 euro per maand. En als je dan ook nog een hondje hebt lopen. Kijk dan maar even wat die je gaat kosten. Het rekensommetje van u is heel leuk. Maar ik kom zelf toch nog op hele andere bedragen uit voor andere mensen. Het is fijn dat u zo kunt rekenen. En bij een hypotheek ontvangt u ook nog hypotheek teruggave van de belasting dienst. Al vraag ik me wel af hoe u met zo’n laag inkomsten een hypotheek heeft kunnen krijgen. Maar goed als je onder bijstand zit zoals u zit u met de toeslagen inderdaad wel goed. Maar voor de mensen die net daarboven zitten is het een heel ander verhaal.

    • NNico

      @Ccc

      Uw reactie had ik wel verwacht. Je eigen problemen moeten door een ander worden opgelost.

      1) Huur is wel heel hoog. Als alleenstaande hoef je geen rijtjeshuis. Hoef ik ook niet, maar ja ik kies wel bewust omdat ik geen toeslag krijg.
      2) Zorgpremie hoeft niet hoog te zijn. Daar is oa zorgwijzer voor. Het is ook niet eerlijk om jezelf zo goed mogelijk te verzekeren op kosten van een ander terwijl ik (degene die die toeslagen opbrengt) me maar beperkt laat verzekeren.
      3) Ik heb geen tvaansluiting. Ik heb Amazon prime. Kom je op € 4 pm uit. Als het voor mij al goed is, waarom niet voor een minima?
      4) €50 voor fitness? Belachelijk duur. Ga langs bij fit for free, kun je volgens mij al voor onder de €20.
      5) Kapper is een luxe probleem. Daar hoeft de samenleving niet voor op te draaien.
      6) autoverzekering is €32.
      7) gemeentelijke lasten was ik vergeten. Heb volgens mij twee nota’s gekregen. Eentje van €450 en andere van €30. Vere van de €100 die u aangeeft.
      8) Een hond neem je als je het kunt betalen, anders kan het nog naar het asiel.
      9) Ik ontvang een redelijk inkomen met mijn HBO studie. Dus hypotheek was geen probleem.

    • GG

      @Nico
      Wat ben jij een bevooroordeeld zeg. Hoop dat je nog eens flink in de problemen mag komen financieel. Weet je ook eens wat dat is. Betweter.

    • Jjeff

      @G

      nico zegt gewoon hoe het is of hoe het ook makkelijk kan,niks mis mee G ook niks betweterigs aan en zeker geen reden om iemand ellende toe te wensen.
      En nico heeft al 10x aangegeven dat hij alleenstaand is en dus vergelijken met een huishouden van geen alleenstaande is nutteloos,onzinnig en of gewoon dom of stom.

    • MMariska

      @Nico

      Sjonge jonge van kortzichtigheid en egocentrisme gesproken ‍♀️. Inlevingsvermogen van een aardappel heeft u in mijn ogen. Heel fijn dat u, meneer Nico, het allemaal zo op orde heeft. Maar ik ervaar hier 0,0 vriendelijkheid van u, als dat de keuze is hoe u in het leven wilt staan. Heel veel succes.

    • TT

      @Nico

      Ik kan maar 1 ding zeggen, goed gedaan en houden zo 🙂 Ik weet ook dat het kan, maar je moet idd wel gezond zijn, dat vind ik wel een voorwaarde voor deze rekensom en werken wat je kan, heb ook 2 kleine kinderen in m’n eentje opgevoed en is allemaal heel goed gelukt met werken erbij. Succes mensen, creatief (blijven) denken!

    • GGeert

      @Nico waar haal jij die onzin berekeningen vandaan. Met 1100 euro kan je hier in Nederland niet rond komen. Zorgpremie is al meer dan 100 euro en dat is de basis. Jij heb gemeente belasting. Jij rijdt denk ik een super kleineauto een Smart misschien,daar past geen gezin in. Klopt niets van jou verhaal Nico.

    • NNico

      @Geert

      Zoals vermeld is goedkoopste zorgverzekering €85. Meer dan basis heb ik niet nodig. De rest is luxe. Ik hoef me niet tegen €60 per uur te laten masseren door een specialist.
      Met €61 per maand aan wegenbelasting kun je best wel een grote auto rijden. Gemeente belastingen was ik vergeten. Is rond €500 per jaar.

    • NNick

      @Nico ik betaal voor gemeentelijke belastingen ongeveer 135 per jaar voor de containers waarvan ik drie heb staan inclusief de rioolheffing. Maar dit jaar maar 85 euro, omdat ze teveel geld in kas
      hadden. En voor waterschapbelasting iets over 100 euro per jaar. Ik een dorp wonen is nou eenmaal strondgoedkoop

    • DDanna

      @Geert de zorgpremie is €100,- maar je krijgt geld voor zorg toeslag terug

    • MMrb

      @Mariann

      Het minimumloon (40 uren) is 1680 euro (exclusief vakantiegeld). Ipv klagen en naar anderen wijzen is de oplossing simpel: meer uren werken.

    • XXarda

      @Mrb
      Bruto he…wat hou je dan over netto ?
      En waarom zou je meer als 40 uur per week werken?
      Voor de belastingdienst zeker?
      Je kan nu moeilijk een baan vinden!!!
      Dus typ geen onzin.

    • Jjeff

      @Xarda

      Meer uren werken is geen onzin,
      iedereen gebruikt altijd hetzelfde excuus dat ze dat niet willen doen omdat alles naar de belasting zou gaan….dat is gewoon niet waar,je betaal net als over je andere uren loonbelasting en premie volksverzekeringen,je houd er hoe dan ook geld aan over dus als je de mogelijkheid hebt gewoon lekker doen.

    • OOlivia

      @Mariann
      Heb nu maar 300 per maand over!voeding, kleding,kapper, schoenenkleinkideren een kleinigheidje als je jarig zijn, ik eet wel brood met jam
      Pannekoekengroentes en fruit kan ik niet betalen, en dan kom je bij de huisartsEET JE WEL GEZOND? NIET DUS!!VLEES EET IK OOK AD NIET MEER!

    • NNico

      @Olivia

      Het is toch niet de bedoeling dat de belastingbetaler schoenen van kleinkinderen en kleinigheidjes gaat finanieren.

    • EEvert

      @Nico

      Wat een onzin. Kruip lekker weer terug onder de steen waar je de afgelopen jaren zat.

  • KK.uitbuiter

    Ik hoef alleen maar te kijken op de balkons van huurhuizen en dan zie ik hoe goed het volk het heeft dat is ook het volk dat niet kan lezen of schrijven al meer dan 10 jaar Rutte aan het bewind 17 maart mag je weer stemmen.

  • HHerman

    Mijn zorgverzekering stijgt met iets meer dan 8 euro p.m. en de zorgtoeslag met 3 euro p.m.
    Mijn uitkering is onder 20.000 euro p.j. en mijn huur stijgt met ruim 4 %
    Eten doe ik nog maar 1x p.d.
    Stookkosten wegens invaliditeit 180 euro p.m. Wij hebben geen volksvertegenwoordigers maar een stelletje dieven aan het bewind.
    Aandeelhouders en huur horen niet bij marktwerking. De overheid zorgt niet voor welzijn alleen voor welvaart. Kun je niet meedoen dan mag je verrekken. En dan zijn wij een van de rijkste landen ter wereld. Je kunt beter in het oerwoud geboren worden, dan kun je nog eten uit de natuur. 20 %btw op voeding, ze zijn knettergek.

    • NNico

      @Herman

      Hier kan ik dus zo kwaad om worden. U bent invalide. Ik wens u veel plezier met het verzamelen van voedsel in een oerwoud. Wees blij dat wij gezamenlijk nog zorgen voor u. De regering zijn geen dieven. Wij stemmers willen niet dat iedereen zit profiteren van ons geld. Op voedsel is er 9% BTW. Wat u overigens ook betaalt van de uitkering opgebracht door de belastingbetaler. Wees blij met wat we je geven man, of vertrek naar het buitenland kan altijd.

    • Jjeff

      @Nico

      Nogmaals respect voor je geduld hier.
      ik ben ook al een tijd alleenstaand en financieel is dat gewoon goud,gewoon lekker werken en als je je maandlasten zo laag mogelijk houd dan hou je meer dan genoeg geld over om en flink te sparen en ook nog 2x per jaar dik op vakantie te gaan

    • MMrb

      @Herman

      Elke dag 1x een dank richting de nederlandse instituties en de werkenden die ervoor zorgen dat je niet op straat zit met een ‘aalmoesbakje’ voor je neus. Graag gedaan!

  • MM (CDA-lid)

    We zien dat de zorgtoeslag voor werkenden harder stijgt dan de zorgtoeslag voor mensen in de Bijstand en in andere minimumuitkeringen. Ook wel logisch, want werken moet volgens het kabinet lonender zijn.

    • JJos Derckx

      @M (CDA-lid), dus mensen die door een beperking niet kunnen werken doch veel meer zorg- en ziektekosten hebben dan de werkenden worden opnieuw gestraft. Ook de AOW-er wordt hier buiten gesloten. Mensen, weet waar je in maart op stemt en stuur deze bende naar huis

  • AAlvydas

    Dat is goed!

  • BBeli

    Hallo,
    Wat ik niet snap is waarom het hier in Nederland zo duur moet zijn de ziektekosten verzekering.
    Ik betaalde in België 20 euro per kwartaal!!!
    Hoe dan?!

    • MManon

      @Beli Wanneer? 30 jaar geleden?

    • BBas van rijckevorsel

      @Manon

      Tegenwoordig de dag betaal je alsnog in Belgie maar rond de 100 euro per jaar aan zorgverzekering waarbij alles gedekt is. De vriend van mijn moeder woonde tot voor kort nog daar, vandaar dat ik het weet. Wegenbelasting zit bij de tankprijs inbegrepen en vooralsnog is die goedkoper dan in nederland :).

    • NNico

      @Beli

      11.000.000 inwoners x € 20 x 4 = € 880.000.00 max premie inkomsten.
      Hier zitten dan ook nog eens de niet betalende tussen.

      Ik wil niet eens meer de moeite nemen om uit te zoeken wat de werkelijke zorgkosten waren in België. Maar je kunt vast wel bedenken dat dit in de miljarden zit.

      Raad maar waar de rest van de kosten van worden betaald.

  • MM

    Zeuren en nog eens zeuren.
    Je kan er toch niks aan veranderen
    Het wordt je gewoon in je strot gedrukt
    Wat de heren willen gaat ook gebeuren
    In de kamer.neem het zo als het is en denk aan je ❤ …….

  • SSusanne

    Volgend jaar 17 maart heb je de kans om veranderingen af te dwingen door te gaan stemmen. Maar of er dan veel gaat veranderen? Ik denk het van niet!

    • CCarla

      @Susanne
      Als je de juiste keuze maakt in Maart kan er wel iets veranderen. Bekijk alle programma’s eens.
      Alleen niet weer massaal op die VVD stemmen, want dan veranderd er niets

    • VViktor

      @Susanne

      Exact Susanne.
      Marktwerking op veel gebieden totaal mislukt.
      Zo hebben we het aan Hoogervorst te danken dat dit gedrocht, de zorgverzekering ons door de strot werd geduwd.
      Hoogervorst vond vele tegenstanders en niet lamg daarna was de vogel gevlogennom later bij de AFM meer dan 400.000 te verdienen terwijl jan met de pet zijn premie nauwelijks kan betalen.
      Al die mislukkingen en slechte plannen komen uit de koker van de VVD en zijn bewindslieden.

      17 maart exit.

    • HHillegonda

      @Viktor
      Wat jij verteld, zo dank ik al jaren,die hoogervorst,,,,
      Ik kan die kop niet meer zien,,,, de huigelaar,ik
      hoor hem nog zeggen,,,,we worden er ALLEMAAL
      BETER VAN,,,,!!!

  • JJohan

    Ik wil wel even reageren ik heb 40 jaar al zorg betaald dus mag dan ook gebruik maken van de zorg of is dit alleen voor mensen van buitenaf die hier gratis gebruik van maken
    Johan k

    • NNico

      @Johan

      40 jaar heeft u weinig betaald met meer werkenden. Nu zijn er (te) veel oudjes en in verhouding minder werkenden en zijn de zorgkosten explosief gestegen. Kosten die de jongeren niet willen betalen.

  • HHans

    VVD he

    • HHuub

      @Hans
      Je hebt gelijk.En wij leren het nooit.Vvd weer meer zetels ondanks dat ze ons al 12 jaar bedriegen en bestelen en het aantalvoedselbank afnemers wordt steeds groter.Wat een geweldige partij.!!!

    • MMyrna

      @Huub
      Inderdaad altijd die gluiperige, onempathisch, onrechtvaardige, leugenachtige VVD!!!
      Ik snap werkelijk niet dat er nog meer mensen op die waardeloze partij gaan stemmen!!!
      Nu weer proberen ze de middeninkomens voor zich te winnen. Ze weten verdomd goed, dat er uit die groep een hoop men

    • VVincent

      @Hans

      Ik moet eerijk bekennen dat ik de VVD een uitstekende partij vind met goede uitgangspunten. Veel beter dan de linkse partijen die veel te veel macht naar de overheid willen overhevelen. Je moet meer overlaten aan marktpartijen. Kijk naar de problemen bij belastingdienst, svb en ga zo maar door. Zie je dit soort problemen bij de verzekeraars? Nee! Want die werken efficient. Ok een paar zorgmanagers verdienen een paar knaken te veel, maar die werken er ten minste hard voor.

      Ook op het gebied van zorg doen ze het goed: zorgkosten zijn onder controle. Ik weet het: dat gevoel is er bij veel mensen niet. Maar verdiep je in de cijfers en dan zie je dat we het heel goed doen. Wist je dat grote landen als China en VS jaloers zijn op ons stelsel?

      PS: Ik heb mijn eigen bedrijf en verdien net iets meer dan modaal.

    • LLia

      @Vincent
      Hoe weet je dat China en de VS jaloers zijn op ons stelsel, heb je dat aan hen gevraagd? En wat bedoel je met managers die hun zakken stevig vullen, daar “tenminste hard voor werken”? Je bedoelt dat de rest niks doet en op de luie kont zit? Als je je echt wilt verdiepen in mooie cijfers dan nodig ik je uit om bij mij aan de keukentafel te komen zitten dan zal ik je laten zien wat de impact is van jouw mooie cijfers op mijn leven, met elk jaar weer dingen moeten schrappen omdat ik er weer op achteruit ga. En dan heb ik het niet over een vet pensioen of goed inkomen. Met dank aan de VVD.

    • EErik

      @Lia Veel landen zijn jaloers op onze sociale welstaat: zorgverzekering, bijstand, minimum loon. Daar heeft Vincent gelijk ( Obamacare is daar een voorbeeld van dat ze dat in de VS ook wel wilden). Een internationaal onderzoek naar zorgverlening ( ziekenhuis, huisarts etc) plaatst NL in de wereldtop. ( en in China maken ze kindjes die voor je oudedagsvoorziening zorgen omdat ze geen pensioen hebben ! Alleen het wordt in NL onbetaalbaar en daar moet wat aan gebeuren. En de VVD maakt daarbij “ongelukkige ” keuzes (haha). De afdracht aan Europa maar ook de enorme immigratie van financiële asielzoekers gecombineerd met een ENORM log groot ambtenarenapparaat (toeslagaffaire, wachtlijsten bij de IND) en vergrijzing van de bevolking zorgt ervoor dat steeds minder mensen het bbp moeten opbrengen voor een steeds grotere meeprofiterende kudde. Laat onverlet dat jouw situatie best moeilijk kan zijn en ik wens je veel sterkte.

    • HHub

      Dit hebben wij wel te danken aan dhr. Drees (PVDA)

  • TTruus

    Lieve mensen, ik hou ook mijn ogen en oren open en hoor en zie dat veel mensen door allerlei omstandigheden het knap zwaar hebben. Maar als je ogen en oren ook over de wereld gaan, mogen we toch blij zijn met ons land! Vrijheid in mensenrechten, politieke keuzes, godsdienst! lees eens over Syrië en, Noord-Korea, landen in Afrika, Midden-Oosten waar honger. Onderdrukking en gevangenschap altijd op de loer liggen! Zou je daar nu in coronatijd zowiezo willen zijn. Dit betekende maakt mij wat minder kritisch en tel ik ook mijn zegeningen. Ik hoop dat jullie ook nog lichtpuntjes vinden in deze moeilijke tijd!

    • CClaudia

      @Truus

      Juist

    • AAnne

      @Truus
      Iderdaad Truus, zo denk ik er ook over. Ben blij dat ik in NL woon.

    • EEd

      @Truus

      Bijzondere omstandigheden daargelaten maar je hebt gelijk

    • HHennie

      @Truus
      Ik ben het helemaal met je eens, zelf leef ik ook van een bijstandsuitkering, eet 3 x per dag, heb een fijn huisje, ben goed gezond, en geweldig vrijwilligerswerk, kortom ik geniet van het leven in ons mooie VRIJE land!!

    • BBep

      @Truus

      Nu hebben we nog vrijheid maar dat word straks niet meer hier hoor volgend jaar gaan ze al beginnen met maatregels ivm de Corona en als dat ooit weg gaat dan blijf dat en word het geen vrijheid meer voor ons in Nederland

    • Jjan

      @Truus

      overal waar je het over heb is het lekkerder weer, geen gekke zorgverzekering a 150 euro geen wegenbelasting etc
      wat wil je nog meer
      godsdienst heb je overal terwereld.

    • TTrijntje

      @jan

      Wat ik dan niet snap waarom komen al die mensen dan naar Nederland, als ik zo lees wil jij daar wel heen misschien zijn er daar wel mensen die met jou willen ruilen.

  • MMike

    De hele zorg is een vorm van maandelijkse afpersing. Ik maak geen gebruik van het ziekenhuis tandarts dokter huisarts en toch moet ik het hebben?!. Anders geen woning, uitkering of werk, geen bankrekening etc.
    Ik haat dit land oprecht

    • AAlfoms

      @Mike

      Waarom verdwijn je niet naar je land van dromen?

    • TTimon

      @Mike
      Het ID van een verzekering is dat veel mensen betalen. De groep gezonden betaald dus ook voor bv ouderen die naar verhouding erg kostbaar zijn. Als je zelf ouder bent of ziek wordt betalen anderen voor jou. Je zou ook kunnen zeggen sat de gemiddelde ziektekosten over een mensenleven worden uitgespreid over je hele leven. Het is dus nogal kortzichtig om alleen naar het hier en nu te kijken, dan heb je gewoon niet begrepen wat het doel is en sat je zelf heel waarschijnlijk in je leven ook periodes mee gaat maken dat je veel meer ziektekosten vergoed krijgt dan je aan verzekering betaald

  • EE.K.Visser

    Zorg nu dat iedereen met een laag inkomen, een,collectieve betaalbare zorgverzekering ,
    kan krijgen.
    Wat is er mis met het oude ziekenfons systeem.
    Ik heb zelf het idee dat het geld moet kosten.
    Wat de overheid nu creëert dat voor een groot,
    deel van de bevolking het niet meer betaalbaar,
    is en de gezondheid sterk achteruit gaat veel, mensen niet meer inzetbaar zijn met gevolg,grote financiële gevolgen voor de overheid.

    • LLevi

      @E.K.Visser

      De overheid wil alleen maar meer en meer om geld uit de potten te kunnen stelen en aan ándere landen te blijven geven en hun eigen zakken vullen en wij moeten er voor opdraaien ze bezuinigen overal op maar niet op de juiste manier laten ze eerst is met hun grafhanden uit ons gespaarde potten blijven en geen geld meer naar andere landen gegeven en de grenzen dicht gooien om azters op te nemen Nederland doet en neemt maar en aan eigen mensen denken ze niet meer ik zal het blijven zeggen en roepen dat de regering en koningshuis de grootste criminelen dieven en oplichters en moordenaars van Nederland zijn

    • MMr president

      @Levi
      Ga terug naar school.
      Je Nederlands is slechter als de gemiddelde allochtoon.

    • MMiranda

      @Mr president

      Slechter DAN

    • MMarlon

      @Mr president

      … slechter dán de gemiddelde allochtoon.

    • WWw

      @Marlon
      Beide mogen.
      Al heeft ” slechter dan” de voorkeur.

    • DDre

      @Mr president
      Maar hij heeft wel gelijk, Nederland gaat langzaam naar de knoppen met de VVD !
      De eerste en tweede kamer zijn de uitzuigers van Nederland, overal moeten ze aan dik aan verdienen om dat weg te geven aan andere landen om hun goedheid te tonen van de zuur verdiende centen van de hardwerkende Nederlander !!
      En de Nederlanders lekker beduvelen met mooie praatjes en beloften die nooit worden nagekomen (1000 euro van Rutte, ziekenhuizen sluiten enz.).

    • EErik

      @Mr president

      slechter dan

    • KK. Maas

      @Levi

      Helemaal mee eens, niets meer aan toe te voegen, inderdaad, triest allemaal wat er gebeurt, ikzelf mankeer erg veel, niet om gevraagt, maar dan merk je dit soort dingen extra, helaas, triest

    • AAnnie

      @K. Maas

      Ik heb door chemo en bestraling al te veel bijwerkingen en lig te vaak in t ziekenhuis omdat er steeds vocht achter de longen zit dus weer benauwd ,deze week ook weer 4 dagen
      Heb hier niet om gevraagd
      Heb wel tandarts verzekering maar al 5 jaar niet geweest omdat ik bang ben de bijkomende kosten niet te kunnen betalen helaas

    • EEddie

      @Levi. Je moet het wel ontzettend verschrikkelijk slecht hebben….dat je zelfs mensen die nog minder hebben moet verwijten dat ze hier een veilig heenkomen zoeken..Veel sterkte toegewenst.

    • Jj.buysman

      @Levi
      Mee eens, Den Haag is de criminele hoofdstad van Nederland!

    • WWily

      @Levi klagen doe ik ook, maar als je naar andere landen kijk hebben wij het zo slecht nog niet. Vreselijk dat kinderen vel over been zijn van de honger geen medicijnen in en in triest, hier zitten kinderen in de kinderwagen met een mobieltje van een paar honderd euro is dat Normaal!!!????

    • IInge

      @Levi

      Helemaal mee eens, intriest is het.

  • SSteven

    Voor de auteur, ‘perse’ schrijf je als per se. Of krijg jij ook een bijstandsuitkering met daarnaast een redactie baantje? Persoonlijk zie ik het probleem niet, een gemiddelde M&A startersbaan bij een Nederlandse bank begint al bij 70.000 en bij traders zoals Optiver kun je al 500.000 verdienen in je tweede jaar. Dus vanwaar die ophef over die paar euro’s?

  • KKeet

    Wat sp zegt het sociaal minimum omhoog naar 1500€ kan iedereen redelijk rondkomen

    • HHenk

      @Keet
      Het sociaal minimum ligt al boven de €1.500,00 netto per maand. Voor gehuwden/samenwonenden.

    • PPippi langkous

      @Henk

      Niet waar ik en mijn partner krijgen 1430 pm, en ik ben iedef Jr mijn eigen risico en eigen bijdrage 250 meerdere keren kwijt, ik betaal alleen al 1000in een half Jr, want iedereen mag 250 eigen bijdrage vragen zh, tandarts fysio, je gehoor, bril, dus als je pech heb betaal je 119 pm pp en 2000 aan de rest dat is bijna 5000 vd 1800 pj

    • JJaapw

      @Pippi langkous

      Woont u in Nederland?
      Lijkt mij dat u in België woont.

    • TTimon

      @Pippi langkous

      Wanneer je het eigen risico volledig hebt gebruikt kun je bij de sociale dienst bijzondere bijstand aannemelijke zorgkosten aanvragen en daarmee €300 van de €385 ontvangen. Overige zorgkosten die niet worden vergoed kun je bij je inkomstenbelasting opgeven en krijg je (deels) ook terug.

  • JJan

    Geen zorg/huurtoeslag afschaffen.
    Ik kom amper rond met m’n arbeidsongeschiktheid uitkering, zonder deze toeslagen had ik allang op straat geleefd.
    Ik kies hier ook niet voor, maar zolang m’n lichaam niet mee werkt kan ik ook helemaal niets

  • SSandra

    Wat wordt er nou voor een oplossing geboden?! Zelfs overstappen lost niks op dus. We moeten alles slikken in dit land.
    Verder, mensen die oordelen over een ander zijn kortzichtig. Ze weten helemaal NIKS over je privé situatie. Alleen maar lekker ongegrond spuien.

  • YY salay

    Oh Door dat er is genoeg willen nietwerken
    En wat voor werkende.

  • JJohn

    Veel ouderen moeten rondkomen van aow en een klein pensioen. Pensioenen worden gekort en lopen terug. In de afgelopen jaren hebben ouderen al 45% ingeleverd. Jonge gezinnen krijgen ook nog kindertoeslag, kinderkorting, kinderbijslag etc. Dus laten we niet teveel gaan zeuren.
    Huurtoeslag, zorgtoeslag moeten in mijn ogen allang worden afgeschaft. Zorgkosten en huur moeten inkomensafhankelijk worden. Daarnaast stimuleren toeslagen niet om vanuit b.v. De bijstand aan het werk te gaan, omdat het geen echte inkomens verbetering is. Verlaging van toeslagen door toenemen van inkomen met een paar euro kunnen averechts werken en juist een inkomensdaling veroorzaken. Niet zeuren met elkaar, ieder heeft wel iets.

  • ZZielman

    Niet zeiken de mensen wouden toch vvd

    • KKlaas

      @Zielman

      En dat is maar goed ook. Door de VVD heb ik kansen gekregen om mijn salaris op te bouwen van minimum naar bovenmodaal. Werkgelegenheid creeren ze. Iets dat ze bij links alleen doen via de overheid in plaats van bij gezonde bedrijven.

    • WWw

      @Klaas
      Geloof ik niets van dat u specifiek alleen door VVD carrière heeft kunnen maken.
      Ik denk dat u gewoon VVD stemt en een verhaal verzint om dat indirect duidelijk te maken.

    • HHelen

      @Klaas

      10 februari 2021

      M.i. heb jij je salaris opgebouwd van minimum naar bovenmodaal door jezelf, heeft niets met de partij te maken.

      Volgens jouw creeren ze alleen maar meer banen ?, kunnen we niet controleren,
      via grote belasting kortingen aan grote ondernemingen.

      Ik zie wel dat ze destijds een enorme werkeloosheid hebben gecreerd door zorg/verpleeghuizen, bejaardenhuizen te sluiten,
      Het veroorzaakte een tekort aan sociale huurwoningen, omdat deze bejaarden
      thuis bleven wonen.
      Vervolgens wordt de gehele bevolking al jarenlang door deze partij belast, met verhogingen van de BTW, Verhuurdersheffingen, energiebelastingen.

      Bij deze lage hypotheekrente had deze al geheel kunnen worden afgeschaft.
      Dit kost de schatkist ca. 9 en 12 miljard per jaar, waaraan alle Nederlanders
      betalen voor de 60% die een koopwoningen hebben.

      Indien dit geld vrij zou komen, kan dit worden besteed aan alle Nederlanders,
      door deze aan zorgkosten, innovatie, politie te besteden, daar zouden alle Nederlanders voordeel van hebben.

      Met dit beleid gaan we dus de Verenigde Staten en het Verenigd Koningrijk achterna. M.a.w. dat kinderen weer op school ontbijt krijgen geserveerd omdat ouders dit niet meer kunnen betalen. Dat was bij ons zo in de jaren 50.

      Ik ben meer iemand van het midden, dan worden de beste besluiten genomen, zowel voor het bedrijfsleven als voor de Nederlanders zelf.

      Met vriendelijke groet, Helen

  • KKirsten

    Het hele toeslagenstelsel geeft een foute impuls! De prikkel om een positieve bijdrage aan de samenleving verdwijnt! Waarom ook nog goedkope verzekeringen bij gemeente? Er wordt nooit gerept over de inkomensafhankelijke ZKV!!!?? In mijn beleving hebben de laagste inkomens alleen maar rechten ! En maar klagen! Het wordt hen op een presenteerblaadje aangeboden. Zie veel misstanden hieromtrent in de maatschappij.!!! Voor de laagstbetaalde fulltime werkenden mag wel meer perspectief worden geboden+

    • EEddie

      @Kirsten
      Is wel duidelijk dat jij niet van een bijstandsuitkering moet rondkomen, je leeft namelijk in een fantasiewereld.
      Alle verplichtingen die erbij komen en die je privacy wegnemen ken je niet.
      En goedkope zorgverzekering via de gemeente?? Is vooral zeer uitgebreid met dingen die je vooral niet nodig hebt, maar die je erbij door de strot geduwd krijgt.. daardoor duurder dan reguliere verzekering… Maar moet wel, want anders valt elke steun weg als je door omstandigheden meer zorg nodig hebt dan je had kunnen voorzien…. En op minimum niveau is dat risico niet te nemen…. Dus duurdere verzekering en als het enigszins kan vooral zorg weigeren om te besparen op eigen bijdragen en eigen risico…. Yippie wat een feest voor de minima…

    • BBouke

      @Eddie

      Wat een onzin om te beweren dat Kirsten in een fantasie wereld leeft , enkel en alleen omdat zij de stelling neerzet dat het toeslagen systeem een verkeerde impuls afgeeft.
      Beste Eddie: daar heeft zij helemaal gelijk in!
      Jouw verdere betoog slaat werkelijk nergens op!

    • WWw

      @Bouke
      Uw stelling is al door diverse journalisten onderuit gehaald.
      Uw stelling is een VVD standpunt, echter geen vaststaand feit.
      Wel is het uw mening, dat mag. Echter zet het niet neer als een feit, dat is zeer slordig.

  • NNico

    Het is natuurlijk belachelijk hoeveel zorgtoeslag er wordt uitgedeeld. Iemand die gezond is en de hoogste eigen risico heeft, verdient huis aan dit stelsel.

    • SSovare

      @Nico, dat het hele zorg- en toeslagenstelsel niet deugt, weten de meesten van ons wel maar dat je van de maandelijkse toeslag een huis zou kunnen kopen is natuurlijk onzin. Wij moeten het doen van één (bouwvakkers)loon en krijgen al jaren geen toeslag meer en dat is niet omdat die lonen zo explosief gestegen zijn (al anderhalf jaar op de nullijn momenteel). Wij redden het nog omdat we in een krimpgebied wonen met relatief goedkope woningen maar willen niet ruilen met bijv. de Randstad.

    • AAap

      @Nico
      Haha, heus een huis?
      Nee, even serieus.

    • SS

      @Nico
      Duidelijk iemand van de oudere generatie die het goed heeft en totaal niet ziet hoe het is voor jongere gezinnen.

    • KKarin

      @Nico

      Nou, niet 1 huis maar 3. Wat dacht je nou….hoeveel minima kunnen een huis kopen?

      Als je kijkt hoeveel de ziektekosten gestegen zijn dan is t niet meer dan logisch dat minima gecompenseerd worden. Als je met ca €30 per week hebt om boodschappen te kunnen doen, dan ben je blij met de toeslag, neem dat van mij aan.
      Dat de premie inkomensafhankelijk zou moeten zijn lijkt mij t beste. En ja, daar waar veel inkomen is is ook meer ruimte om bepaalde zaken te kunnen betalen. Ik hoor heel vaak dat mensen zeggen: weet je wel hoeveel belasting ik moet betalen? Nou, ik denk dat je dan ook voldoende binnen hebt gekregen.

      En dat iedereen die gezond is zou kunnen werken klopt ook maar daar ga ik me niet aan wagen. Iedereen heeft zijn eigen rugzak

      Groetjes en een goede gezondheid gewenst

    • NNico

      @Karin

      Ik geef alleen aan dat je meer zorgtoeslag kunt krijgen dan dat je aan premie moet betalen. Als student hield ik meestal 10 euro over per maand.

      Overigens moet je al meer belastingen betalen als je een hoger inkomen hebt door de progressieve belastingschijven in box I bij je aangifte inkomstenbelasting. Dat is naar mijn mening voldoende. Anders kunnen we ook meer wegenbelasting, verzekering, gwl, etc ophalen naarmate je meer verdient.

      Bedenk wel dat de zorgpremie maar een deel van de kosten dekt. De rest wordt al betaald van de belastingen.

    • NNico

      @Nico

      Huis = juist

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.