5 vragen over het declareren van je zorgkosten

Koen Kuijper 5 reacties

Normaal gesproken zorgt je zorgverlener of het ziekenhuis ervoor dat de zorgnota wordt ingediend bij je verzekeraar. In sommige gevallen zal je echter zelf moeten declareren, bijvoorbeeld als de zorgverlener geen contract heeft met je verzekeraar of als je zelf bepaalde kosten moet voorschieten, bijvoorbeeld bij de tandarts.

Gelukkig is declareren meestal niet moeilijk. En om je te helpen geven we antwoord op vijf veelgestelde vragen.

1. Hoe kan ik zorgkosten declareren?

Bij de meeste zorgverzekeringen kun je op drie manieren declareren, namelijk via de website van de verzekeraar, via de app van de verzekeraar of per post.

Hoe werkt dat?

Digitaal (online)

Het is tegenwoordig bij iedere zorgverzekeraar mogelijk om via een computer of telefoon online een declaratie in te dienen. Dit gaat dan via de beveiligde online omgeving van de verzekeraar of via een app die je op je smartphone kunt installeren.

Declareren doe je in vijf stappen:

  1. Je logt in bij je verzekeraar en je voert jouw persoonlijke gegevens in
  2. Je voegt de gevraagde bijlagen toe, zoals de factuur van je zorgverlener
  3. Je verzekeraar bekijkt de declaratie en handelt deze verder af
  4. Mogelijk gaat (een deel van) de vergoeding af van je eigen risico.
  5. De rest wordt vergoed en op je rekening gestort

Belangrijk:

Voor het online indienen van declaraties heb je een DigiD nodig. Als je via een app je nota indient, hoef je meestal maar één keer in te loggen.

Roy van Wensen (Zorgwijzer)

Let op: bij steeds meer verzekeraars is het verplicht om online je zorgnota in te dienen. Het is goed om daar rekening mee te houden als overweegt te wisselen van zorgverzekering voor 2021.

Via de post

Bij een aantal ziektekostenverzekeraars is het nog mogelijk om per post te declareren, waaronder:

  • CZ
  • De Amersfoortse
  • DSW
  • FBTO
  • Menzis
  • ONVZ
  • Promovendum
  • Salland
  • VGZ
  • Zilveren Kruis
  • Zorg en Zekerheid

Niet bij alle polissen is per post declareren mogelijk. Check je polis.

Als je per post een zorgnota wilt declareren, is het belangrijk dat je de originele rekening opstuurt. Maak in dat geval een kopie voor je eigen administratie.

2. Waar moet mijn declaratie aan voldoen?

Je zorgverzekeraar zal aangeven welke gegevens je moet aanleveren voor je declaratie.

Dit zijn de belangrijkste zaken die nodig zijn:

  • De rekening/factuur van je zorgverlener
  • Een bankafschrift of bonnetje voor de gemaakte kosten
  • De afspraakkaart (soms)

Zorg ervoor dat alle foto’s en scans die je meestuurt goed leesbaar zijn, anders moet je later misschien opnieuw de declaratie indienen.

Declaratieformulier

In sommige situaties dien je een speciaal declaratieformulier mee te sturen, bijvoorbeeld als je in het buitenland zorgkosten hebt gemaakt of als je een persoonsgebonden budget hebt voor wijkverpleging.

Vraag je verzekeraar voor het juiste aanvraagformulier.

3. Binnen welke termijn mag ik declareren?

Je kunt meestal nog 3 jaar na de factuurdatum een nota bij de verzekeraar indienen.

Sommige verzekeraars verkorten deze termijn tot één jaar. Dit mag echter alleen als de verzekeringsmaatschappij kan aantonen dat ze in haar ‘redelijk belang’ zou worden geschaad als je een declaratie laat indient.

Controleer voor de zekerheid altijd de polisvoorwaarden of neem contact op met je verzekeraar.

4. Hoe snel word ik uitbetaald?

De meeste zorgverzekeraars zijn behoorlijk snel met het uitbetalen van declaraties.In de meeste gevallen wordt jouw declaratie binnen 10 werkdagen uitbetaald. Bij digitale declaraties staat het geld vaak al binnen 5 werkdagen op je rekening.

Er is overigens geen wettelijke termijn voor het uitbetalen van een ingediende declaratie.

5. Wat als mijn declaratie wordt afgewezen?

Het kan natuurlijk voorkomen dat je ingediende zorgnota niet wordt vergoed of dat je een deel zelf moet betalen, bijvoorbeeld vanwege een eigen risico of eigen bijdrage. Dat is jammer, maar vaak goed te verklaren. In de polisvoorwaarden kun je dit eventueel nog controleren.

Ben je het echt niet eens met een vergoeding of wordt iets niet vergoed, terwijl je daar wel recht op denkt te hebben?

Dan kun je in eerste instantie een klacht neerleggen bij de verzekeraar. Eventueel is het mogelijk om je in een tweede instantie te melden bij geschillencommissie voor zorgverzekeringen van het SKGZ.

5 reacties

  • Rrobert

    Goedemiddag,

    Welke kosten mag een zorginstelling als onkosten doorberekenen in zijn factuur naar de klant?

  • GG J Kuijt

    mijn vraag is wat houd het bedrag van 547.86euro in …..wat ben ik achter met betalen kan u mij dat mailen G J kuijt 02061943 nr 027850869 J Kuijt v d plas nr 124531209

    • EEenbezorgdeburger

      @G J Kuijt

      Het lijkt mij niet verstandig om uw, en die van uw vrouw (neem ik aan), gegevens hier open en bloot te noteren.

      Hopelijk dat @Zorgwijzer.nl hier op in kan haken en deze gegevens kan verwijderen?

      Mvg,

  • AAnnie

    Hai,

    In september 2020 ben ik onder behandeling geweest bij de hartkliniek. Nu was mijn eigen bijdrage ondertussen al betaald maar nu krijg ik dus een rekening over die behandeling 2020 in 2021. Moet ik dit nu deze rekening van mijn eigen bijdrage 2021 betalen of houden ze 2020 aan en gaat dit niet meer van mijn eigen bijdrage 2021 af ? ( hoop dat jullie het nog snappen)
    Tevens heeft de hartkliniek geen contract met mijn zorgverzekeraar dus krijg ik miss 75 procent vergoed en de rest betaald de hartkliniek maarrrrr daar trekken ze de eigen bijdrage vanaf welke ik niet meer had in 2020 maar nu wel weer in 2021. Dus wat gaan ze doen? wie heeft hier ervaring mee?

  • RR.magabiersing

    Ik woon al meer dan 30 jaren in nederland nog nooit een declaratie geld gekregen maar wel schulden opgebouwd na mijn ontslag bij mijn werkgever Nedtrain (NS) ik vind dat een wurg greep van avero en later door verkocht naar zilver kruis.Nog steeds via ggn premie innen in opdracht van Cak en dan een regeling voor de zelfde premie bij Flandrijn een x bedrag en nu heb ik mijn patner appart verzeket dat zij zelf betaald .toch bij Flandrijn word het bedrag hoger.mijn mening soms denk ik is een prijs afspraak tussen verzekering en ggn en onderling zelf het dossier door verkopen en z,n driehoek relatie .En met z,n wurg greep zit ik nog steeds vast .Ik hoop dat dit iemand leest en begrijp en een fraude of oplichting onderzoek doet.ik schrijf dit niet persoonlijk bedoelt. Ik hoop dat als een burger dit ook mee maakt straks ook een reactie kan plaatsen zodat een geleerde dit naar buiten breng om de grote vis te kunnen vangen.r.mahabiersing

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.