Meer Nederlanders hebben begin van dit jaar voor een aanvullende zorgverzekering gekozen. Dat is opvallend, aangezien de laatste jaren het aantal verzekerden met een aanvullende polis juist daalde. Dat blijkt uit onderzoek van Vektis.
84,9 procent van de Nederlanders heeft op dit moment een aanvullende verzekering, ten opzichte van 83,2 procent in 2020. Vooral pakketten, waarin zowel mondzorg als fysiotherapie is verzekerd, blijken erg in trek.
Corona speelt rol
Vektis vermoedt dat er toegenomen aandacht is voor de zorg vanwege corona en dat mensen daarom meer nadruk leggen op zekerheid als het aankomt op keuzes rondom de zorgverzekering. Zo zijn er ook minder mensen die kozen voor een verhoogd eigen risico, vanwege het mogelijke risico op hogere zorgkosten.
Er zijn nog altijd veel Nederlanders die kampen met langdurige klachten als gevolg van corona. Alleen niet iedereen komt automatisch in aanmerking voor vergoeding vanuit de basisverzekering. Fysiotherapie (tot 50 behandelingen) wordt alleen vergoed als er uiterlijk vier maanden na het acute ziektestadium een verwijzing is afgegeven en er binnen één maand na de verwijzing wordt gestart met de behandeling. Dit kan ook een reden zijn waarom vaker wordt gekozen voor een aanvullende dekking (met fysiotherapie).
1,7 miljoen overstappers
In totaal zijn 1,7 miljoen Nederlanders per 2021 gewisseld van zorgverzekering, wat neerkomt op 9,7 procent van de verzekerde bevolking. Hierin zijn ook mensen meegenomen die zijn geswitcht van verzekering binnen een bepaalde verzekeraar, bijvoorbeeld van ProLife naar ZieZo (vallen beiden onder Zilveren Kruis).
6,5 procent van de Nederlanders stapte over naar een andere risicodrager, bijvoorbeeld van VGZ naar Menzis. Dit percentage staat gelijk aan circa 1,1 miljoen Nederlanders en is even hoog als vorig jaar.
Minder collectieve verzekerden
Het aantal Nederlanders met een collectieve zorgverzekering nam in 2021 wederom af, namelijk van 63,5 procent in 2020 naar 61,6 procent in 2021. Dat is ook niet zo gek, aangezien collectieve verzekeringen gemiddeld weer duurder zijn geworden ten opzichte van hun individuele tegenhanger:
| Individuele verzekering* | Collectieve verzekering* | Verschil |
---|
2016 | € 1.206 | € 1.165 | € 41 |
2017 | € 1.289 | € 1.251 | € 38 |
2018 | € 1.299 | € 1.276 | € 23 |
2019 | € 1.366 | € 1.354 | € 12 |
2020 | € 1.373 | € 1.396 | – € 22 |
2021 | € 1.424 | € 1.460 | – € 36 |
*gemiddelde betaalde premie
Grote kans dat de korting op de collectieve basisverzekering per 2023 zelfs helemaal verdwijnt. Minister Tamara van Ark stelt dat de korting die op deze verzekeringen weggegeven wordt niet eerlijk is, omdat niet iedereen er gebruik van kan maken. Ze is van mening dat mensen op een overzichtelijke manier moeten kunnen vergelijken op prijs en inhoud.
Verschuivingen marktaandeel
In de cijfers van Vektis zijn ook de marktaandelen van de verzekeringsconcerns openbaar gemaakt. Daaruit blijkt dat de vier grootste zorgverzekeraars hun marktaandeel behouden, namelijk 85 procent. Dat is nagenoeg hetzelfde als in 2020.
Alleen VGZ ging er op vooruit qua marktaandeel, wat grotendeels te maken had met de overname van iptiQ, waar Promovendum onder viel en vanwege uitstekende de propositie op veel extra klanten kon rekenen.
Verschuivingen:
- Achmea: daling van 28,1 naar 27,7 procent
- VGZ: stijging 22,4 van naar 24,3 procent
- CZ: daling van 21,6 naar 21,1 procent
- Menzis: daling van 12,8 naar 11,9 procent
Een overzicht van alle zorgverzekeraars vind je op Zorgwijzer.
a.s.r. groeit met 41 procent
a.s.r., waar het verzekeringslabel van Ditzo onder valt, groeide met maar liefst 41,2 procent per 2021. Het marktaanndeel steeg van 2,4 naar 3,6 procent, wat neerkomt op een groei van circa 210.00 verzekerden. Samen met DSW is a.s.r. nu de grootste, kleine zorgverzekeraar in Nederland.
De Amersfoortse gaat vanaf april verder onder de naam a.s.r., dat nu onder haar eigen merk twee zorgverzekeringen aanbiedt.
Anderzorg grootste verliezer
Procentueel gezien nam het marktaandeel bij Anderzorg het meeste af, namelijk met bijna 16 procent. Dat komt neer op zo’n 70.000 verzekerden. De premie steeg bij het label van Menzis meer dan bij andere prijsvechters, zoals Ditzo, Univé en ZieZo Zilveren Kruis. Dat verklaart waarschijnlijk de toch forse afname van het aantal klanten, gezien het recente onderzoek van Nivel.