Deze 6 dingen gaan in 2020 veranderen aan je zorgverzekering

Deze 6 dingen gaan in 2020 veranderen aan je zorgverzekering

Artikel door: Bart Koenraadt - 131 reacties

Deze 6 dingen gaan in 2020 veranderen aan je zorgverzekering

In 2020 gaat er weer het een en ander veranderen aan je zorgverzekering. De definitieve wijzigingen, bijvoorbeeld over de zorgpremie, de zorgtoeslag en de inkomensafhankelijke bijdrage worden in de miljoenennota, die tijdens Prinsjesdag wordt aangeboden, bekend gemaakt.

Toch zijn een groot aantal veranderingen al (zo goed als zeker) bekend. Wist je dat één van de wijzigingen zelfs grote invloed heeft op twee derde van alle Nederlanders?

Update 17 september: Miljoenennota 2020: dit wijzigt allemaal aan je zorgverzekering

Hieronder zet ik de zes belangrijkste wijzigingen voor volgend jaar voor je op een rij:

1. Hogere zorgpremie

De zorgpremie gaat zo’n 3 euro per maand omhoog in 2020. Dat komt neer op bijna 40 euro in totaal. Bronnen dichtbij het kabinet bevestigen dit woensdag. De zorgkosten zijn namelijk al een aantal jaren aan het stijgen. Ook in 2020 wordt daarom een premiestijging verwacht door het kabinet.

Het blijft wel een indicatie, aangezien uiteindelijk de zorgverzekeraars zelf de hoogte van de premie bepalen. Uiterlijk 12 november zijn alle premies voor volgend jaar bekend gemaakt. DSW maakt een week na Prinsjesdag traditiegetrouw als eerste de prijs voor hun zorgverzekering bekend. De rest zal waarschijnlijk pas volgen in november.

De nominale premie voor de basisverzekering komt in 2020 daardoor uit op: 1421 euro.

Vorig jaar steeg de zorgpremie met gemiddeld 80 euro.

Zorgtoeslag

Tevens bevestigen deze bronnen dat de laagste inkomens een volledige compensatie van deze premiestijging kunnen verwachten dankzij de zorgtoeslag.

De exacte bedragen voor de zorgtoeslag per inkomensschaal worden later van dit jaar bekend gemaakt door de Rijksoverheid.

2. Minder korting op je collectieve zorgverzekering

Een wijziging die veel werkzame Nederlanders aangaat, is de lagere korting op de collectieve zorgverzekering, die vaak via de werkgever wordt afgesloten.

De korting op de collectieve basisverzekering wordt gehalveerd van 10 naar 5 procent. Daarmee worden deze verzekeringen in 2020 minimaal 60 tot 84 euro duurder.

En waarschijnlijk nog meer als alle andere (niet-collectieve) verzekeringen ook duurder worden. Een zorgverzekering zonder collectief via je werkgever of sportvereniging wordt daardoor steeds interessanter.

Zo’n twee derde van alle Nederlanders is collectief verzekerd, vaak bij één van de grotere verzekeraars, zoals Zilveren Kruis, VGZ, Menzis of CZ.

Meer transparantie

Minister Bruno Bruins van medische zorg wil verder dat zorgverzekeraars duidelijk laten zien:

  • Welke zorgverzekeringen die dezelfde verzekeraar aanbiedt op elkaar lijken
  • Op welke verzekeringen een korting wordt toegepast en hoe hoog die korting is

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) controleert de transparantie-eisen voor verzekeraars.

3. Aanvullende verzekeringen verder uitgekleed?

De trend van de laatste jaren is dat de aanvullende verzekeringen en tandartsverzekeringen steeds verder worden uitgekleed.

Dat gebeurt op op twee manieren:

  1. De premie van de aanvullende verzekering gaat omhoog
  2. De vergoedingen van de aanvullende verzekering gaan omlaag

Ook in 2020 is de verwachting dat aanvullende verzekeringen verder worden uitgekleed.

Waarom?

Omdat simpelweg steeds minder Nederlanders kiezen voor een aanvullende verzekering. En Nederlanders die er wel voor kiezen, gebruiken de dekkingen in de verzekering steeds vaker. Het kostendekkend maken van aanvullende- en tandartsverzekering wordt daardoor steeds duurder voor verzekeraars. Die zijn genoodzaakt om iets te doen.

Zo wordt bijvoorbeeld het aantal zorgverzekeraars dat onbeperkt fysiotherapie vergoeden ieder jaar minder.

4. Geen eigen risico meer voor stoppen met roken

Goed nieuws voor mensen die willen stoppen met roken. In 2020 kun je een stoppen-met-rokenprogramma volgen zonder dat je dit geld gaat kosten. Zorgverzekeraar mogen vanaf volgend jaar namelijk geen eigen risico (van 385 euro) meer in rekening brengen.

Neem contact op met je huisarts als je serieus wil proberen te stoppen met roken en daarbij wel wat hulp kan gebruiken.

5. Nieuwe dekkingen in het basispakket

In 2020 wordt het basispakket wederom uitgebreid.

Dit komt erbij:

Specialist ouderengeeskunde en arts verstandelijk gehandicapten

Eerstelijnszorg door specialisten ouderengeneeskunde en artsen verstandelijk gehandicapten wordt per januari 2020 waarschijnlijk gedekt vanuit de basisverzekering

Let op: deze wijziging staat nog niet helemaal vast.

Nieuwe medicatie tegen kanker

Bij specifieke vormen van longkanker kunnen patiënten rekenen op vergoeding van de geneesmiddelen durvalumab en abemaciclib vanuit het basispakket van de zorgverzekering.

Belangrijk: deze toevoeging is al vanaf 1 september beschikbaar voor kankerpatiënten.

Middel Fampyra tegen ms in basispakket

Patiënten met Multiple Sclerose hebben in 2020 recht op vergoeding van het geneesmiddel Fampyra. Het medicijn verbetert het loopvermogen van patiënten. Dit gebeurt op advies van Zorginstituut Nederland.

Belangrijk: deze toevoeging is al vanaf 1 september beschikbaar voor patiënten met MS.

Logeervergoeding zonder opname

Mensen die ver van huis moeten reizen voor behandeling bij een medisch specialist, maar niet worden opgenomen, krijgen in 2020 recht op een logeervergoeding.

De vergoeding bedraagt maximaal 75 euro per nacht op voorwaarde dat er sprake is van minimaal drie aaneengesloten dagen behandeling. Het gaat alleen om patiënten die recht hebben op zittend ziekenvervoer, bijvoorbeeld mensen die moeten reizen voor behandeling met chemotherapie, nierdialyse, visueel gehandicapten en rolstoelers.

De logeervergoeding wordt alleen verleend in plaats van de vergoeding voor zittend ziekenvervoer.

6. Meer transparantie medicijnprijzen?

Gezien de kostenstijgingen in de zorg wil minister Bruno Bruins dat goede medicijnen ook in de toekomst beschikbaar blijven tegen een redelijke prijs.

Hij wil daarom dat farmaceutische bedrijven duidelijker laten zien hoe zij tot een bepaalde prijs komen voor een geneesmiddel. Op dit moment zijn bedrijven vaak helemaal niet transparant. Dat maakt onderhandelingen met medicijnfabrikanten lastig.

Ook Koen Kuijper van Zorgwijzer maakt zich zorgen over de kostenstijgingen:

“Dure geneesmiddelen slokken een steeds groter deel van het zorgbudget op. Op gegeven moment is de koek op. Dan moet de minister wel harde keuzes maken en bepaalde medicijnen niet meer opnemen in het basispakket. Er komen immers genoeg middelen op de markt waarvan onvoldoende is bewezen of ze werkzaam zijn.”

131 reacties

  • AAlan Bask

    Nederland is duurste land in Europa geworden wat betreft zorgverzekeringen en belastingen. Ik betaal 165 euro zorgverzekering per maand met mijn minimumloon. Ik vraag me af wat mijn buurman per maand betaald met zijn maandsalaris van 45,000 per maand. Hetzelfde situatie met gekke boetes op de weg, hoger dan in hele Europa. Iedereen krijgt dezelfde boetes ondanks de persoonlijke financiële situatie. Is dat dan eerlijk? Vroeger kreeg ik eind van elk jaar een deel van de betaalde zorgkosten terug. Ineens was het stopgezet en bovendien gingen de prijzen stijgen maar de kwaliteit blijft hetzelfde. Als zo verder gaat, dan betalen we over 5 jaar de helft van onze salaries aan de zorgverzekeringen. Dit is niet normaal meer..

  • CCar man

    Ben je jong en gezond? Neem een polis waarmee je in elk ziekenhuis terecht kunt. Dan heb je in ieder geval keuze. Verhoog de jaarlijkse eigen bijdrage tot het maximum om je maand premie te verlagen. Neem geen tandarts verzekering als je gebit goed is, tenzij je werkgever een goede polis aanbiedt. Ga gewoon twee of drie keer per jaar naar de tandarts en betaal er gewoon voor. Spaar elke maand 100 euro en zet dat opzij voor ziektekosten. Sowieso leven te veel nederlanders op te grote voet. Ik stoot wellicht mensen tegen het zere been, maar wanneer je eens in een derde wereld land bent geweest, begrijp je wat ik bedoel. Het doel van ieder nuchter denkend mens moet zijn dat je tenminste voor 6 maanden loon op je rekening moet hebben staan. Dat betekent misschien niet elk jaar op vakantie, of een wat kleinere/oudere auto (een auto moet sowieso niet meer dan 5000 euries kosten, kijk maar eens op Autoweek.nl). Vermijdt restaurants en ben geen modeslaaf qua kleding. Het is geen schande om te shoppen bij tweede hands winkels, je komt daar dikwijls nieuwe dingen tegen. Je hebt dit soort financiele inpulsen zelf in de hand.

  • Wwb

    Aanvullende verzekering korten? Dat lijkt mij niet wijs. Via het alternatieve circuit worden kosten in het reguliere circuit bespaard. Dat zou best wel eens een grote besparing kunnen zijn. Dan is het niet zo verstandig om bij aanvullende verzekering alleen maar te kijken naar inkomsten en uitgaven binnen die aanvullende verzekering. Het is aan te raden om ruimer en verder te kijken. En dan zou het wel eens heel lucratief kunnen zijn om de aanvullende verzekering goed te ontwikkelen!

  • CCorina

    Ik ben verbaasd zoveel boze reacties te lezen.
    Vroeger was het veel beter, de armen worden gepakt, rijken niet.

    Maar even serieus, klopt dit echt wel? Of praten we het elkaar aan?
    Vroeger had je inderdaad ziekenfonds, dat koste wat minder.
    Maar… nu heb je zorgtoeslag. Serieus, degene die niet ziek zijn kunnen ervoor kiezen om eigen risico te verhogen, en dan hou je zelf nog geld over aan het einde van het jaar! De zorgtoeslag gaat nog harder omhoog dan de premie. Hoezo worden de armen gepakt? Die worden juist ontzien.
    Helaas, de wat rijkere mensen die worden gepakt, zij moeten meer premie gaan betalen. En tja, de hele rijken zullen er zeker niet van wakker liggen.

    Voor de chronisch zieken die alleen basisverzekering nodig hebben valt het ook wel mee. Je krijgt volgens mij met de zorgtoeslag alle of bijna alle premie vergoed, en tja, zie dan die €385 als totale zorgkosten die je betaald. Volgens mij is dat nog altijd minder dan de ziekenfonds vroeger.
    Voor chronisch zieken die extra pakketten nodig hebben, bv vaak chiropractie is het klagen wel terecht. Zij zullen veel zorgkosten hebben. Ik vind het wel fijn dat de basisverzekering juist weer wat uitgebreider wordt voor chronisch zieken. Zoals bv mensen met Copd mochten dit jaar al fysio vanuit basisverzekering, en nu ook bv medicijnen tegen kanker. Een familielid van me heeft Copd, en ondanks dat ze chronisch ziek is, en veel fysio nodig heeft betaald ze enkel het verplichte eigen risico. Dus chronisch ziek zijn wil niet per definitie zeggen dat je zo veel zorgkosten hebt. Kan wel, maar lang niet altijd. Inkomen zal je niet zoveel hebben als chronisch ziek bent, dus zorgtoeslag. Mocht je meer spaarbezit dan €114.000 voor alleenstaande of nog wat hoger voor 2 hebben, dan hoor je wat mij betreft bij de rijken, en kan je toch ook zelf die €1000 premie bovenop de eigen risico betalen? En inkomen als je boven de €20.000 zit krijg je niet het maximale bedrag. Nou sorry, maar dan hebben we het toch niet meer over de armen worden gepakt? Dus mocht je minder dan dat als inkomen hebben en geen €114.000 op je rekening staan kan je er zelfs geld aan overhouden. Dat lukte vast vroeger niet met de ziekenfonds. Tja,
    Hopelijk kunnen jullie ook naar de positieve kanten kijken, wordt je veel gelukkiger van.
    Zelf zitten we net boven de grens, krijgen dus geen zorgtoeslag. Maar ik voel me dan ook geen arm iemand. Ben heel tevreden en kan de premie gelukkig prima betalen. Wel heel fijn dat onze kinderen die nog studeren zelfs geld over houden van de zorgpremie waarvan ze nog naar de tandarts kunnen als ze geen zorg verder nodig hebben. Rest gaat in een spaarpotje voor het geval ze bv fysio nodig hebben. Geniet van de dag.

    • Aab

      @Corina

      Toch is het echt veel slechter dan vroeger toen was het ziekenfonds niet alleen voor het minimum inkomen maar ook voor modaal en iets daar boven

      toen betaalde je per maand nog geen 3% van bruto inkomen aan de zorg
      nu geld voor modaal nu is dat ruim meer dan 5 % als je daar dan ook je eigen risco bij moet nemen komt er nog eens 1,25% bij op en dan geld voor een grote groep dat ze ook nog aanvullend verzekerd zijn en dat dit ook tussen de 0,3 en 1,5 % kost

      + de tandartskosten en wat er allemaal niet wordt vergoed,
      dus er zijn echt groepen die minimaal 9a 10% van hun inkomen betalen aan de zorg zonder recht op zorg toeslag als je dan met zijn 2e bent en 1 inkomen modaal dan kan dit dus al naar bijna 20%

      dan kan het niet anders zijn dat het echt wel veel slechter is geworden voor een grote groep en juist voor de rijken is het niet veel slechter geworden die waren toch al gewend om meer te betelane

  • HH.VAN SCHIE

    al dat gedoe met de zorgverzekering hebben we te danken aan de rijken die hebben er voor gezorgd dat ook zij niet meer particulier verzekerd waren maar hetzelfde betaalden als alle anderen enne ach die 385 eigen risico dat is voor hen een fooi.

    • Jjozef

      @H.VAN SCHIE klopt helemaal bij de mensen met met een uitkering of een klein pensioentje halen ze alles want die zijn er genoeg en die grote koppen komen er weer goed af ik noem dat rond uit WAARDELOOS

  • Hhessel

    ik wou dat de regering eerst eens even aan de onder klasse gaan denken daar zit de meest hard werken de mensen ,dus als die wat krijgen en niet meer kunnen werken worden ze de grond in geboord enlaten ze eens gaan debattern waar ze voor zijn gekozen en niet voor betuteling

  • RRensk.

    Deze verhogingen (zorg/energie/kosten banken/voedselprijzen gaan omhoog schieten/huizen neit meer te betalen/ pensioenen zoveel mogelijk afnemen (ook van de jongeren) en ze zullen niet stoppen. Ieder jaar gaat het meer worden en minder zorg. Net zolang tot alles kapot verhoogd is. EU laat zoveel mogelijk mannelijke afrikanen binnen en die moeten we(zolang er geld is) verzorgen. U mag zelf bedenken waarom de EU eigenlijk zoveel mannen binnen wil harken. Ze gaan half Afrika hierheen halen en zullen daar niet mee stoppen.

    Wat ze van plan zijn? Uitdunning door burgeroorlog. Zodat de rijken straks weer de ruimte hebben.

    • Jjanbrasil

      @Rensk. Wat een fantasie.

  • HHanneke

    Het is van de zotte dat het nodig is dat we met zovelen moeten reageren
    Wij als chronisch zieken zouden moeten kunnen genieten ben het leven
    Het wordt helaas steeds minder mogelijk door de bij komende zorgen!!

    • MMartje09

      @Hanneke
      Wat dacht je van mensen met n wsw-indicatie. Deze mensen werken wel maar zitten net boven alles om huur/zorgtoeslag aan te vragen. Schandalig voor worden. En moeten we dan met z’n allen gaan roken en dan hoef je geen eigen risico te betalen. Sorry Regering, kies n andere optie. Zo maak men het wel heel makkelijk en wie betaald dit? Juist wij met z’n allen. Er zijn andere middelen om van het roken af te komen. Ja, dat kost geld maar dan moeten rokers het maar voor hun gezondheid over hebben en Niet over degene de rug van degene die niet Roken en ook harder de zorg nodig hebben

  • KKlazien

    Ik heb fibromyalgie en heb een aanvullende verzekering maar ik krijg max 36 behandelingen vergoed bij de fysiotherapeut de rest moet ik zelf betalen ik ga nu 1 keer per week maar eigenlijk moet het 2 keer per week los gemaakt en gemasseerd worden maar dat kan ik niet betalen en dan nog medisch fitnes moet ik ook zelf betalen en dat moeten ze eens op de lijst van chronische aandoeningen zetten ze moeten zelf eens zoveel pijn lijden

    • AAgnes

      @Klazien
      Het is te zot voor woorden dat je niet alles vergoed krijgt. Je zou eens kunnen kijkof he due 2e keer per week fysiotherapie van de belasting kan aftrekken. Je moet eerst een bepaald percentage zelf betalen maar wat daarboven komt kan je terugkrijgen. Dat betekent dat je zomer 2020 de aftrekbare kosten over 2019 terugkrijgt. Tot die tijd moet je het voorschieten. Niet iedereen kan dat, maar je zou eens kunnen kijken of dat een optie voor je is.

  • MMark

    En dan kunnen andere mensen ook nigveen opdraaien voor de kosten die men maakt om van het roken af te komen. Lekker is dat. Maar een fatsoenlijke tandarts behandeling is met het eigen risico bijna niet meer te betalen. Zijn die zorgverlener nou zo dom of ben ik nu zo slim dat ze dat niet snappen?

  • MMark

    Ja logisch. Als je de aanvullende verzekering steeds duurder maakt, malen er steeds minder mensen gebruik van. En dan kan je ineens deze maatregel nemen. Koekebakkers. Het zijn gewoon maffia praktijken van de zorgverzekeraars. Miljarden op de plank maar daar komt men niet aan. Nee, kleed de burger verder uit. Met als gevolg, zorgvermijding. Daaruit ontstaan dan weer hogere kosten.

    • HHerman

      @Mark U heb gelijk, maar denk wel wat u verdient zal terug moeten keren naar de staat/bank. het geld dient men te gebruiken voor alles maar blijft beperkt.
      Zal u inzien dat de belasting inkomsten ook via jou loon gaat.
      loon en inkomstenbelasting, omzetbelasting btw,premie volksverzekeringen,premies zorgverzekering,premies zorgverzekeringswet,premie werknemersverzekeringen,vennootschapsbelasting,accijnzen,belastingen op een milieugrondslag, overdrachtsbelasting en assurantiebelasting,dividendbelasting,motorrijtuigenbelasting,invoerrechten,belastingen op personenauto’s en motorrijwielen,verhuurdersheffing,gasbaten,schenk en erfbelasting ,bankenbelasting,overige.
      Dus het geld moet terug hoe dan ook en werken loont voor de overheid.
      Vriendelijke groet Herman

  • JJasper

    De PVDA’SOOS, SP en GL lijken zich meer on te spannen voor klaplopers en illegalen dan voor de hardwerkende autochtone en allochtone bewoners.

    • MMark

      @Jasper
      Het zijn de rechtse parti die deze marktwerking weer steunen. Inclusief de baudetjes en de wildertjes. Dus Ja. Kan je beter nog voor de SP kiezen lijkt me. Die willen heel duidelijk deze marktwerking in de zorg afschaffen met het nationaal zorgfonds.

    • IIngrid

      @Jasper
      Niet alle mensen met een uitkering zijn klaplopers. Ik heb een uitkering door alle problemen die ik had heb ik vrijstelling gekregen. Ik had 7 hulpverleners en een psycholoog, nu nog 4 hulpverleners, en dit is vanwege mijn dochter die verschillende aandoeningen heeft. Dus Jasper niet iedereen die een uitkering heeft is een klaploper, iemand kan zoveel problemen hebben. Tuurlijk zitten er klaplopers tussen en dat zijn mensen die gezond zijn en kunnen werken maar niet willen werken, en dan heb je mensen zoals ik willen werken maar niet kunnen werken

  • Hhenk r.

    Op een bepaald moment heeft een zekere regering een bepaalde koers uitgezet. Later is deze koers haast niet meer te wijzigen. Zie de euro! Wij zijn een land dat overal voor op wil lopen: zie ook de klimaatveranderi ng. De kosten hiervoor stijgen ver boven de zorgkosten uit. Het is maar wat je belangrijk vindt. Dus ga in de toekomst stemmen.

    • HHerman

      @henk r.
      Wij lopen niet voorop maar de Europa maakt de het uit.
      Nederland zit allen lokaal met de wet.

    • Hhar

      @henk r.

      En U denkt dan dat het veranderd?
      Bij iedere regering van vroeger en die in de toekomst nog zullen komen hebben we gezien dat veel zo bleef en weinig veranderde voor de lager betaalden, en nu zien we weer dat de chronisch zieken en laag betaalde werkers nog steeds in de armoe (werken) gaan komen.
      Dus heeft stemmen in de toekomst nog zin?.

  • BBeekman

    De regering moet eens ophoude om mensen en vooral bejaarden en minima’s financieel uit te blijven kleden.

    • Wwilma

      @Beekman

      helemaal mee eens een keer moet t ophouden ons verder uit te knijpen ja.We hebben niks meer
      Ik denk dat ik de goedkoopste afsluit krijgen toch niks meer vergoed wel betalen ook stemmen op de goede partij die goed voor ons is Doe ik al jaren

  • SSay

    Ik wil niet meebetalen aan al die lui,die aan het lachgas en andere verslavende rotzooi zijn, om eens lekker uit te gaan. Anderen feesten ook zonder genotmiddelen.

  • Hhar

    Bij binnenkomst ziekenhuis ziet men eerst het PIN apparaat en dan de dokter tegenwoordig.

  • Hhar

    91 reacties waar deze regering zeker mee aan de slag kan.
    Velen komen in ziekenhuizen terecht en als het zo doorgaat is het salaris wat men verdient AOW met pensioentje en chronisch ziek, veel te laag om aan al die verhogingen te voldoen.
    Wordt hoog tijd dat alle verhogingen voor velen die direct een te laag loon heeft gecompenseert worden. De Gemeente weet precies wie dit zijn. en kunnen alle gevallen(die armoe lijden helpen) om de papieren rompslomp die kwijtschelding vragen voor waterschapsbelasting en andere belastingen direct te helpen zonder al die administratie.
    De Gemeente zorgt zelf voor de armoede omdat alles over te veel schrijves,telefoons, e-mail en praat werk gaat

  • Hhar

    m.a.w. het wordt weer een zooitje. deze regering moet nu echt weg.

    • Hhar

      @har

      De Gemeente heeft zelf in 2019 de meerkosten chronischzieken weggehaald.
      Zou beter zijn dat deze weer terug komt voor deze groepen.

    • HHella

      @har
      Ja mee eens..ik ben chronisch ziek, krijg nu 10 euro per maand premiekorting, net als gezonde mensen, die via gemeente met een lager inkomen bij VGZ verzekerd is¿?

    • HHella

      @Hella
      Correctie gezonde mensen die via gemeente verzekerd zijn..

  • RRekan

    Niemand zal hier wat aan doen, Nederlanders zeggen overal ja op. Dit is Parijs niet helaas.

    • Hhar

      @Rekan

      De Nederlanders zeggen niet overal ja op velen niet hoor,maar vele regeringen waren degene die overal ja op zeiden. Marktwerking zorg(de grootste blunder van Hoogenvorst)’torenhoge eigen bijstand en kosten nu en gaat maar door.
      Werkenden werken zich de armoede in net als zien,etc.

      Voor de chronisch zieken Wajongers(waarzijn zij gebleven)?.
      Kijk maar nu hoeveel de renovatie van Het Binnenhof gaat kosten, om een architect een salaris van 278.000000 als oprotpremie geven .
      En een baantje voor Pechtold om hier een oplossing voor te vinden.
      Hij had een goede oplossing voor de kosten van Nederland behoren te bewerkstelligen, maar heeft nu toch weer een leuk baante van deze regering gekregen.

    • PPeter

      @har
      Het zijn de regeringen ja, en wie kiezen die regeringen steeds weer? Zorgverzekeraars zijn net als iedereen ook in de ban van de hebzucht, de andere kant daarvan is dat mensen weinig bereidheid hebben zelf verantwoordelijkheid voor hun gezondheid te nemen en er liefst zoveel mogelijk op bezuinigen. Dat begint er al mee dat ‘de’ Nederlander bijvoorbeeld weinig over heeft voor goed voedsel.

  • BBakker

    Totaal eens met alle reacties.
    Tegen die tijd dat ik als al 36 jaar werkende iemand al minimaal 25 jaar dagelijks extra werk moet verichten voor de gene die bij op de bagadrager zit. Vraag ik me af als er nog wel wat overblijft als mijn tijd daar is.

  • MM

    Een groot probleem dit. En men houdt zich bezig met zwarte piet en de boerka in Den Haag. Laten we even terugkijken naar de jaren 80/90.. Wat ging er toen beter? Heel veel. Nou dan doen we alles weer als toen, is dat nou zó moeilijk?!

    • WWilco DC

      @M
      Jaren 80/90: wat er toen beter ging? Nou, heel veel juist NIET.

      Als je toendertijd ziek werd, bijvoorbeeld kanker, was je overlevingskans VELE malen kleiner dan nu. Veel kankersoorten kunnen nu genezen worden, terwijl men er vroeg aan dood ging.

      Mensen denken altijd maar dat vroeger alles beter was, maar dat is totaal niet het geval.
      Eind jaren 90 had 11,8% van de huishoudens een laag inkomen. In 2019 7,5%. 5,4% had in 2000 een langdurig laag inkomen. In 2019 waarschijnlijk rond de 3,3%. Ook koopkracht ligt hoger.
      longreads.cbs.nl

    • HHans

      @Wilco DC
      Beste Wilco ,
      Om met deur in huis te vallen .
      Het zou een raar beeld zijn als de chemo industrie na 70 jaar onderzoek niet iets heeft bereikt . Echter als het gaat om werkelijke genezing na 5 of 10 jaar na behandeling valt het cijver nogal mager uit.
      Ook het toegenomen beeld van kanker is zeer verontrustend .
      Wat dit betreft was het leefmilieu vroeger wel een stuk beter . Alles wordt kapot gevlogen door de luchtvaart industrie , water vervuild , en alles kapot gespoten door Bayer Monsanto . Wat dat betreft is de zogenaamde vooruitgang zeker geen winst voor mens en milieu.

    • SSonja

      @het respect is weg.
      De rijken worden ontzien.
      De lagere inkomens worden altijd gepakt.
      En men beslist maar over ons.
      Wij zeggen ja nee en amen.
      En bereiken niets.

  • Vveeg ploeg

    leuke discussie hier.
    Ik zie bv een opmerking van BenM die adviseert om op sociale partijen te stemmen, dit kan ik voor alle hardwerkende mensen absoluut ontraden het enigste wat deze partijen doet is al het geld wegtrekken bij de hardwerkende mensen en dan dit als Sinterklaas uit te delen aan die mensen die niet (willen) werken. hij heeft ook de opmerking om een partij groot te maken door er allemaal op te stemmen, vooral doen die partij wordt dan vervolgens gewoon mond dood gemaakt dat is onze Nederlandse democratie. als het Nederlandse volk ergens voor is dan duurt het jaren voordat het doorgevoerd wordt, bedenkt het kabinet iets waarmee het volk gepakt kan worden, dan wordt het de volgende dag al doorgevoerd. regering beloon de werkende mens nu eens in plaats van deze totaal uit te kleden.

    • BBecy

      @veeg ploeg
      Ja is toch niet normal he en ein maar werken voor die mensen die niet willen werken. Dat ze ons eens belonen ipv die mensen. Want zo gaan die nooit werken.

    • IIment

      @Becy

      Denk jij serieus dat ik niet wil werken omdat ik boor die paar tientjes gecompenseerd wordt en van mijn uitkering al feestend de dagen doorbrengt. Tis maar te hopen voor je dat je als uber super werkende straks niet zonder baan komt te zitten en moet gaan solliciteren. Dan lach hé als een boer met kiespijn die niet eens naar de tandarts kan.

    • HHella

      @Iment

      Helemaal mee eens..thuis zitten zonder baan is geen feestje..werkloos zijn is geen eigen keus voor het merendeel van de mensen..door ziekte kan ik niet meer werken..zou graag ruilen met diegene die wel kunnen maar niet willen..

  • IIneke vos

    Zolang mensen met topsalarissen zaken moeten regelen voor de mensen met een normaal salaris of een uitkering zullen deze extreme bedragen blijven bestaan. Die kunnen zich totaal niet inleven in de burger. Ik zou zeggen halveer die salarissen, dan merken ze er ook iets van. En dan behoren ze nog steeds bij de rijken, zo erg is het.

  • RRene

    Ons land gaat totaal achteruit werken tot je dood neervalt systematische uitroeien op een nette manier. Weg met deze regering

    • JJp

      @Rene ja inderdaad

  • GGovers

    Ik denk dat ik maar ga stoppen met werken dan kom ik beter tot me.n recht..kom op regering word is wakker…
    We worden allemaal uit gemolken ..waarom geven jullie ons geen oprit premie..belachelijk voor woorden …en bedankt

  • JJaap

    Het nationaal zorbfonds moet er komen!
    Betaalbare zorg is een recht voor ideren.!
    Gewoon een pakket vanwaaruit alle noodzakelijke zorg word vergoed!
    En geen eigen bijdrage meer

    • RRia

      Helemaal mee eens te gek voor woorden !!!!

  • Ppaul govers

    Wanneer worden de mensen eens wakker. Zij hebben zeker niet in de gaten, dat ze uitgemolken worden.
    We moeten een campagne voeren bij alle mensen. Dan kunnen we overgaan tot harde akties

    • WWinand

      @paul govers
      Laat ons bundelen en samen op de barricade gaan staan want dit loopt de spuigaten uit . Misselijke regering en de grootste jatters

    • RRoy

      @Winand

  • JJacques

    Zorgpremie word uitkleedpremie, nog even dan gaat je halve salaris op naar de zorg. En dan nog eens de eigen bijdrage, en nog een bijdrage voor bepaalde medicijnen. Top regering ! Gaat zo door ! Dan kunnen jullie nog meer asielzoekers binnen halen en alles weggeven. En onze eigen bevolking word in een hoek getrapt,die laten ze langzaam doodbloeden. De gasten van de regering krijgen tot veel meer loon, het zou hun een worst wezen dat de premie weer omhoog gaat.

  • HHoess

    Volgens mij is de kabinet door gedraaid.
    Het lijkt of alle Nederlanders doof, slecht horende en spraakloos zijn geworden.
    Of hebben wij verdoofend middelen uit kraan water gedronken. We durven niet tegen in.ik.hoop dat deze kanbint keihard wordt gestraft volgende vekezining.

  • CC.Vree

    AUB geen nationale ziektekosten verzekering.De buiten hebben die al
    N.H.S. Geen slechtere regeling dan daar.
    Waar ik wel zo onderhand bang voor ben is dat door de regering en de verzekeraars Amerikaanse toestanden gaan ontstaan.Beetje bij beetje wordt de boel afgebouwd en de prijs opgedreven.Als je in de VS je hoge premie niet kunt betalen wordt je niet geholpen,of bij het hebben of hebben gehad van een ernstige aandoening kun je een veel hogere premie tegemoet zien waardoor er veel onverzekerden rondlopen met alle gevolgen van dien.Er zijn Amerikanen die neerzien op onverzekerden maar bij een gewoon inkomen zijn de premies niet meer op te hoesten.

    • JJB Tielen

      @C.Vree
      Volledig mee eens.

      De ideeën van de SP (nationaal zorgfonds) zijn schadelijk als ze werkelijkheid zouden worden.

      Het klinkt zo leuk in de oren: ‘gratis zorg voor iedereen zonder eigen risico’. Maar gratis zorg bestaat niet!
      Uiteindelijk betaalt de burger altijd de rekening, linksom of rechtsom. Als het eigen risico verdwijnt, gaan onze belastingen omhoog.

      De NHS in Engeland (vergelijkbaar met het nationale zorgfonds) kent grote problemen:
      – Wachtlijsten voor de huisarts (tot wel 3 weken)
      – Nog langere wachtlijsten voor de specialist (dan in NL)
      – Matige ziekenhuizen

      Ik zeg niet dat het huidige systeem top is. Verre van.
      Maar laten het goed werkende systeem wat we nu hebben verder verbeteren in plaats van een nieuwe log, bureaucratisch en duur systeem er voor in de plek zetten waar we weer helemaal op 0 beginnen. Dit geeft geen enkele garantie. Het SP kan dan ook niet bewijzen dat hun idee beter is.

    • SSoraya

      Mijn man is lichamelijk gehandicapt geraakt. Ik werk naast 24/7 mantelzorg en we betalen ons scheel aan wat we allemaal niet vergoed krijgen aan therapie en rolstoelvervoer. Ohra roept bij alles …. oeps sorry.

    • MMenno

      @C.Vree
      Het kaptialisme neemt toe.
      Verschil tussen arm en rijk en de egocentrische leefstijl om jezelf te verrijken ten koste van een ander.
      Daar lijkt het naar toe te gaan..

  • IIrene

    Mijn huisarts vertelde mij al een jaar of 8 geleden dat er niets klopt van ons zorgstelsel. Hij en een aantal van zijn collega’s hadden zich erin verdiept. Ook al mag ik het niet zeggen zei hij ik zeg het toch: als al het geld dat er word betaald echt gebruikt zou worden voor de zorg dan lagen wij in gouden ziekenhuisbedden en hoefde je nergens extra voor te betalen. Dan zouden we in vergelijking met de hele wereld ver voor lopen in de ontwikkeling van zorg. Hij zei: laat me je dit vertellen ik verdien heus niet slecht, maar het is niks in verhouding met de criminele bovenlaag in de farmaceutische industrie. Er worden daar heel wat grote zakken gevuld waar niemand ooit weet van heeft. Het hele systeem klopt niet. Dit korte gesprekje is mij altijd bij gebleven. Om mijn kinderen naar de tandarts te kunnen sturen ga ik zelf al jaren niet meer. Gelukkig ziet het er naar uit dat ik dit jaar weer kan. Waarom de tantarts niet gewoon weer volledig vergoed word is mij een raadsel. Onder het mom van “een proef” werd er toestemming gegeven in de hoop dat het goedkoper werd. Er is inmiddels allang bekend dat de proef is mislukt, maar zomaar terug draaien kan ineens niet meer. En waarom doet de staat niks aan het losbandige pijzensysteem van de farmaceutische industrie? Ga zelf medicijnen maken zonder winstbelang het verdient zichzelf weer terug. Als de grote zakkenvullers buitenspel worden gezet dan kan de zorg premie met minimaal 50% omlaag!

    • DDaan

      @Irene
      Zeker, dit is bekend. Het kan niet vaak genoeg herhaald worden. Lees de artikelen van Lucien Sander Ruben en Michelle op de Correspondent. Die is geweldig goed én grondig op een aantal onderwerpen waarvan dit er een is.

    • RRia

      @Irene helemaal mee eens !!!!!

    • PPetra

      @Irene
      Irene ik denk dat je je polisvoorwaarden van je verzekering nog eens na moet lezen. Tandartskosten voor kinderen tot 18 jaar wordt gewoon vergoed uit je basisverzekering!

    • LLeandrea jansen

      @Irene
      Het is zo dat alle kinderen tot 18 jaar gratis naar de tandarts kunnen. Pas een heel artikel over geweest dat veel mensen denken dat ze dat zelf moeten betalen. Tot 18 gaan kinderen uit de basis verzekering, dus daar hoef je zeekf gaan niet om te laten. Voor jezelf moet je wel een tandartsverzekering afsluiten. Hier staan je kids buiten. Die zijn ongeacht welke verzekering je hebt, buiten budget dat weet ik niet zeker, verzekerd voor halfjaarlijks bezoek. Dus geen reden meer om niet te gaan. Orthodontist, een beugel wordt niet uit de basis vergoed, maar is in 70%van de gevallen ook niet nodig ook al. Smeren ze ‘m je wel aan. Ook ik ben daar ingetrapt, zhn verkeerde kaajstand dochter. Na 2 jaar en 7000 gulden armer bleek het 1 mm verschil uit te maken waar ze nog. Nooit wat van gemerkt heeft. Dus zolang het niet zichtbaar is met zware over eet ofzo is irthidi tie niet nodig en kunnen je kids gratis naar de tandarts op je basisverzekering.

  • WWibi

    Mag ik nog leven? 504 euro uitkering per maand . Daar moet straks elke maand ruim180 ziekte kosten af . Ik ben gehandicapt en om op controller te gaan moet ik telkens met een taxi die niet vergoed wordt . Mag ik een pil van droom aub

    • TTrui smit

      @Wibi
      U heeft het niet over alle subsidies die u krijgt,als u die bij elkaar optelt dan heeft u per maand meer dan iemand zonder subsidies

    • SSnorkel

      @Wibi

      Transvision (vervoersbedrijf zitten medisch vervoer) wel toch? Of ook al niet meer?

  • RRebecca

    Er moet gewoon een inkomensafhankelijke zorgpremie komen. Die heb je in de landen om ons heen ook en dat werkt prima. Verder moet de tandarts weer terug in het basispakket.

    • AAppie

      @Rebecca

      Volgens mij hebben ze daar de zorgtoeslag voor in het leven geroepen.

    • EEster

      @Appie….Wat een koude reactie is dit. Maar goed koud en kil dat is tegenwoordig de norm. Tot men zelf iets gaat mankeren en dan zien ze dat je van niemand meer in je omgeving begrip krijgt en alleen nog maar kilte. Wees een beetje aardig en meelevend naar je mede mensen toe.

    • MMooshuisman

      @Rebecca
      Aub niet ik werk veel over en verdien daarom bruto veel meer netto stelt het niks voor maar met jouw idee mag ik straks ook voor de zorgverzekering de hoofdprijs betalen ik verdien ongeveer 12000 euro bruto extra per jaar wordt al genoeg gepakt

    • MMaria

      @Rebecca

      Helemaal mee eens, Rebecca.
      Ik betaal praktisch een maandsalaris per jaar aan zorg belasting gerekend met eigen bijdrage.
      Als de minister een maandsalaris per jaar gaat betalen aan zorg belasting, zou het er een stuk gunstiger voorstaan. Rutte ! Over de brug ?
      Kort gezegd; evenredig betalen naar inkomen.
      Huisartsen? transparantie in wat ze declareren ( gespecificeerde nota’s) bij zorgverzekering is geen inzage. advieskosten, 1 zin ; kassa, recept : kassa, telefoontje naar de balie medewerker: kassa, griepprik info : kassa , geen gouden kooi? Platina !

    • AAnnelies

      @Rebecca

      Totaal mee eens Rebecca!

    • IIngrid

      Mee eens. Tandarts bij de basisverzekering zetten en zorgpremie voor de rijken, als vroeger, kosteloos voor de armen. De rijken worden rijker, de armen worden armer.

  • DDe vliegh

    De medicijnen kosten miljarden . Waarvoor kan de overheid zelf geen farmaceutisch industrie opzetten om medicijnen te maken. Dan betaalt het zich zelf terug. Dan kan het tegen kostprijs berekend worden. Dan zet je die zakkenvullers buiten spel.

    • IIneke Schot

      @De vliegh

      Inderdaad, belachelijk!! .. ik koop mijn euthyrox ( tbv Schildklier ) in Spanje. Scheelt 70% Waarom kan het in Spanje wel goedkoper? Scheelt me ook weer in het eigen risico.

    • IIngrid

      @Ineke Schot
      Dank voor de tip Ieneke betreft Euthyrox. Zal ik onthouden.

  • Ggert

    Ieder voor zich verzekerd zou ik zeggen.
    Eigen keuze ipv opgedrongen verzekering.

  • HHola

    Sodimieter op met kabinet eigen volk leeeg pluken die aan nie mnand denken zorg belastingen ga maar zo doooor bahhhh

    • WWhazzup

      @Hola

      Dat dingen moeilijk zijn weten we allemaal. Waarom vertel je niet wat voor oplossingen je dan wel hebt? Want…wat hebben we aan zo’n reactie als die van jou?

    • HHappy

      @Hola

      Idd die regering blijft stelen van ons en hun maar meer beuren ik zie hun als zware criminelen van Nederland dus het zijn dieven en moordenaars die regering van Nederland en wat dacht je van koningshuis die stelen met zo hard mee gore uitbuiters

  • MMoha

    Dat is niet normaal wat holland doet met eigen volk. De straat op net als andere landen zo als frankrijk de straat deze land gewoon dwingen om een goede zorgmaken over eigwn volk dat is een schande .van waar moeten die armen met laaaaag inkomen zo zorgverzekering betalen dat verschrijvelijk.

    • MMo

      @Moha
      die armen krijgen een flinke tegemoetkoming via de zorgtoeslag, die schijnbaar het komende jaar hoger wordt en daardoor zelfs hoger wordt dan de prijsstijging zal zijn.

    • Hhar

      @Mo

      Hoe komt u op dit idee?.
      10 euro hoger maar de rijs stijgingen zijn ieder jaar veel hoger.

  • SSj

    Nou ja kloot allemaal vind ik zeker wel
    Laat maar alles duurder worden
    Beter niet verzekeren en maar doodvallen
    Toch gaat al onze gelden naar de zorg voor de zogenaamde asielzoekers
    Die worden graag voor alle luxe gratis voorzien die wij als hardwerkende niet hebben en kunnen

    • TT h

      @Sj u hebt helemaal gelijk, opvreters zijn het, wij maar krom liggen.

  • RRene

    Nederlanders betalen de volle premie maar asiel zoekers krijgen alles voor niets zoals zor en , huisvesting dat geeft toch te denken.

    • VViktor

      @Rene,

      Helaas klopt dat. Mijn asibuur.. met dure pillen voor longen en rookt als schoorsteen… heeft dus geen voordeel bij deze wetswijziging.
      Heb ‘t gegoogled… hij betaalt idd nu al niets. Mooi dan!!

    • SSj

      @Viktor

      Voordeel hebben alleen de genen die gratis zorg krijgen en nog veel meer en dat zijn die asielzoekers natuurlijk
      Ze zullen wel elk jaar een kind produceren en blijven doorgaan
      worden toch gratis verzorgd
      Laat ze maar doodvallen of terug naar hun eigen land

    • TT h

      @Sj
      Familie halen hun zieke ouders juist hier naar toe dus terug sturen hahaha, komen met getale hierheen. We zijn toch het luilekkerland.

    • IIneke vos

      @Sj
      Zou je willen ruilen met een vluchteling of asielzoeker?
      Dan betaal ik liever wat meer premie.

    • WWhazzup

      @Viktor
      Waar gaat t heen met Nederland? Blijkbaar kun je nu ook al Google niet meer geloven…

    • BBen

      @Rene

      Ik zou zelf zeker niet willen ruilen met mensen bijv uit Syrië… Doe een verschrikkelijke nachtmerrie achter zich hebben gelaten… Huis…. Haard…. (eigen) Kinderen zien vermoorden…. Bombardementen enz enz. Een beetje naastenliefde is vaak wel op zijn plaats.
      De vluchteling kan er toch ook niks aan doen dat de laatste kabinetten zo zwaar hebben bezuinigd ten gunste van het grootkapitaal zoals de redding van de banken. Dat heft iig een bezuiniging van pakweg 32 miljard teweeg gebracht.
      Dààr kàn geen enkele trieste en getraumatiseerde vluchteling wat aan doen.
      Heel belangrijk in dit verhaal: Probeer de zaken van elkaar te scheiden.
      Met liefde kom je veel verder…. Niets is fout niets is goed… Het zijn de omstandigheden die er toe doen.
      Ik wens u een mooi en wijs weekeinde toe.

  • RRichard vd Werd

    belachelijk stoppen met roken premie risico vrij
    je kiest zelf voor om te gaan roken

    • KKeimpe

      @Richard vd Werd Toch is het goed voor de algehele zorg en staatskas goedkoper om te stoppen met roken i.p.v. deze mensen een latere behandeling voor bv. longemfyseem te geven. Of vind je dat rokers geheel van zorg onthouden moeten worden?

    • TThea

      Gewoon alle zorg geven ook al rook je.dan moet drinken van sterke drank ook verboden worden.het is gewoon een grote bende als je zorg nodig heeft.

    • JJ-S Laarakker

      @Richard vd Werd
      Beste Richard, noem eens een ziekte waar je zelf geen invloed op hebt…

      Mvg. J-S

    • PPeter Bekkers

      @J-S Laarakker

      Alle spierziekten
      Vele vormen van kanker
      Griep
      Alzheimer
      Artrose
      Etc. Etc. Etc.

    • HHein Winands

      @Richard vd Werd
      De zorg wordt duurder wordt ons steeds voor gehouden.
      Dat kan best maar hoe kan het dat er miljarden zo genaamd op de plank liggen bij de zorg verzekeraars.
      Waarom moeten er zoveel verschillende zorgverzekeraars zijn volgens mij gaat er onnodig veel zorgpremie naar al die directeuren, managers personeel en gebouwen van deze onnodige zorgverzekeraars.
      Drie of hooguit vier zorgverzekeraars zouden moeten volstaan.
      Ik denk dat ook iets aan dat geld verslindende overstap circus gedaan kan worden.
      Daarom lijkt het mij dat we maar tot een conclusie kunnen komen.
      WIJ KUNNEN NIET OM EEN NATIONAAL ZORGFONDS HEEN OM DE ZORG BETAALBAAR TE HOUDEN.
      Groetjes Hein.

    • JJB Tielen

      @Hein Winands
      Het nationaal zorgfonds gaat nog veel meer geld verslinden dat het huidige systeem (CPB) en laat de burger geen enkele keuze wat betreft zorgkeuze of dekking.

      En denk je dat het nationaal zorgfonds geen directeuren, managers, personeel en gebouwen nodig heeft? Natuurlijk wel. Iemand moet de huidige taak van zorgverzekeraars toch overnemen? Die verdwijnen niet opeens met een nieuw stelsel. Laat u zich niet gek maken door praatjes van de SP.

      Het overstapcircus zorgt er juist voor dat mensen wat te kiezen hebben en dat verzekeraars een scherpe premie en goede service moeten bieden (anders zijn de klanten weg). Ik bespaar er eerder jaar opnieuw weer geld mee. Zou je ook eens moeten doen?

      Als er maar 1 of 3 verzekeraars zijn, hebben deze partijen geen prikkel meer om hard/efficiënt te werken, omdat het geld hoe dan ook binnenkomt via belastingen en premies. Resultaat –> de zorg wordt duurder of slechter.
      De NHS in Engeland is een perfect voorbeeld.

    • RRoel

      @JB Tielen

      Welke scherpe premie?

    • SSj

      @Richard vd Werd

      Zeker belachelijk
      Rokers moeten juist het dubbele van krijgen
      Dus 2keer385 ipv geen
      Dit is pas een beloning

    • PPulke

      @Sj
      Alsjeblieft als ze stoppen dan is het vast niet erger dan als jij je lever met drank verpest

  • RRiet servaas

    Helemaal mee eens tijd voor een andere vorm zorgverzekering zoals de sp voorstelt!

    • FFreek

      @Riet servaas
      En waarom dan wel?
      Die andere vorm zorgverzekering zorgt bij onze westerburen (UK) voor gigantische problemen.
      Een stem op een dergelijk systeem is een gevaar voor onze zorg.
      Het gaat miljarden meer kosten dan nu.

      Ik heb geen zin in een nog hogere zorgpremie.

  • MMachteld

    Het wordt tijd dat mensen massaal tegen de marktwerking in de zorg gaan stemmen.
    Voor een nationaal zorgfonds zoals de SP al jaren bepleit.

    • JJohan A.

      @Machteld
      Verdiep je eens in het onderwerp in plaats van propaganda te verspreiden.
      Het wordt tijd dat mensen verstandig worden en het huidige systeem verbeteren.

      Het nationaal zorgfonds is een gevaar voor onze zorg:
      — Wachtlijsten voor de huisarts
      — Nog langere wachtlijsten dan nu voor de specialist
      — Hogere belastingen en premies
      — Inefficiënt
      — Engelse toestanden (zie NHS)

      Het CPB heeft de plannen van de SP doorgerekend. Wat blijkt: veel te duur (nog duurder dan nu)
      Waarom denk je @Machteld dat er (vrijwel) geen enkele andere verstandige politieke partij iets ziet in deze rare plannen?

  • RRichard van Haveren

    Te belachelijk voor woorden, ik kies niet voor een aanvullende verzekering. Wordt er wel eens over nagedacht dat sommige mensen deze gewoonweg nodig hebben ivm hun gezondheid. Ben afgekeurd en heb daarom al weinig om mee rond te komen. Door mijn lichamelijke klachten moet ik dus wel goed verzekerd zijn. Dit doe ik dus echt niet uit luxe. Als dit zo doorgaat, zal de gezondheid van mensen sterk achteruit gaan alleen al omdat het niet te betalen is. Schandalig gewoon

    • PPaolo

      @Richard van Haveren,

      Dat maakt niet uit. Het plebs heeft daar geen boodschap aan.
      Rustig aan alles uitkleden en afbouwen dan merkt de kleine man in de straat het niet zo. Ik doel. op de afbouw of afbraak sociale stelsel, huur en zorgtoeslag en dus ook van de aanvullende pakketen in de zorg. Schande. Het aantal voedselbanken stijgt, pensioenen dalen….. hoe veel erger moet ‘t worden.
      Niet voor geweld maar is het dan toch tijd voor zoiets als een fatsoenlijke gele hesjes beweging die echt in gesprek gaan met de politiek??

  • WWilly

    Stoppen met roken, wel of niet, is een keuze die je kunt maken. Dus niet belonen!

    • WWijnand

      @Willy
      Nicotine werkt juist op het beloningscentrum, sommige mensen breken nicotine in no-time af, anderen ( hun lever) doen zeer lang over om het af te breken. De craving is zo sterk als water willen drinken in een woestijn dus zeer menselijk deze verslaving, en geen verbod op reclame waar kinderen ook gevoelig voor zijn.

  • JJolanda

    Op naar een Nationaal Zorgfonds. Dat is de enige redding. Stem SP bij volgende verkiezing

    • HHuib

      @Jolanda
      De SP brengt ons naar de ondergang. Alsjeblieft stem GEEN SP.

  • JJulia

    Mantelzorgarransement.
    Ik heb daar enkele jaren gebruik van kunnen maken.
    Het was een weekend om op adem te kunnen komen.
    Als mantelzorger kon ik me weer opladen om voor mijn dementerende man te kunnen zorgen.
    Helaas is het uit de verzekering gehaald.
    Je moest wel aanvullend verzekerd zijn.
    Ik zou hopen dat de mensen achter het bureau hier nog eens kritische naar gaan kijken en wij als mantelzorgers onze geliefden kunnen begeleiden.

  • CCindy1976

    Toch wel vreemd, hier wordt het onbetaalbaar duur terwijl mensen in België veel minder betalen aan hun zorgverzekering. Hier kost een ritje met de ambulance 3 straten van ziekenhuis al tussen de 280 en 300 euro terwijl een ritje ambulance van 45 minuten in België mij 60 euro heeft gekost. Heel het systeem deugd hier totaal niet

    • TT.I. Langelen

      @Cindy1976

      Ja, maar zodra je eigen risico in Nederland is betaald, worden de kosten voor de ambulance volledig gedekt. In Belgie betaal je iedere keer een eigen bijdrage, bijvoorbeeld voor ziekenhuiszorg, de huisarts of medicatie.

      Heb lang in Belgie gewoond, maar hier is het beter.

    • PP Broos

      @T.I. Langelen

      Niet waar zoals u het stelt.
      Mijn broer woont al jaren in België en heeft een hospitalisatie verzekering.
      Daar uit worden heel veel kosten betaalt en ze hebben geen eigen bijdrage hierdoor.
      Hij heeft een kindje met zwaar suiker ziekte met pomp onderhuid en betaalt 9 euro per kalenderjaar.
      Vrienden in Nederland hebben ook een kind met die pomp kosten 175 euro per maand bij betalen

    • VVernic

      @P Broos
      Klopt niet helemaal. Belgen dragen véél meer af aan belastingen voor zorg. En dat is bij elkaar méér dan in Nederland. Alleen ‘zien’ zij dat minder goed, en wij ook niet. Daarom lijkt het voor ons alsof het bijna gratis is in België. Gratis bestaat natuurlijk niet, de Belgische overheid heeft geen geldboom groeien waar miljarden euro’s aan zitten. Het geld komt ook gewoon, net als bij ons, bij de burgers vandaan.

    • EEls

      @T.I. Langelen
      Ja wel betaal je de eerste keer ambulance meteen van je verplichte bijdrage.
      Vriend moest in januari per ambulance naar ziekenhuis. Meteen 385,00 betalen. Ambulance zou niet onder de verplichte bijdrage moeten vallen.

    • PPeter 47

      @Cindy1976

      Belgen komen medicijnen in Nederland halen omdat die hier stukken goedkoper zijn. Een doos Paracetamol kost daar €6 en hier €0,50.

    • Ssimone

      @Peter 47
      Nou peter u weet het goed….. ik heb een huisarts in Belgje op zondag 1 september een mri scan van mijn linker been laten (ja op zondag) doen kosten 171 euro. Doosje pijnstillers met 40 stuks dafalgan bruistabletten /codeïne voor 11 euro. Over 1 maand een hersenscan prijs die weet ik nog niet krijg ik nog thuis waarom…? omdat ik die zorg moet aanvragen bij mijn zorgverzekeraar cz Ik heb nooit geen problemen met een verwijsbrief krijg altijd medicijnen als ik ze nodig heb. Maar wat nog beter is in België daar word je gehoord door de huisarts en niet uitgehoord alsof je een crimineel bent. En word je nooit naar huis gestuurd met het antwoord neem maar een paracetamolletje.

    • Ssimone

      @Cindy1976
      Laat ze Cindy ze weten het toch beter ik zit in België met mijn zorg veel papier werk maar veel betere zorg je krijgt waar voor je geld. Ook verteld men je als je dat wil precies wat een behandeling gaat kosten (daar weten ze het wel hier weten ze nooit iets).

    • NNellie

      @Cindy1976
      Klopt, ik heb het zelf een ambulance dienst gehad daar … In Belgie betalen de mensen meteen aan een Dokter of Tandarts .. krijgen een rekening mee , en dan kan de naar de zorgverzekeraar gaan en je krijgt 3/4 daar van terug .. dus je betaald een een klein beetje zelf ..alleen het probleem is daar weer , als je een groot gezin hebt en die moeten allemaal naar de tandarts ..en je inkomen is laag , dan kunnen de mensen gewoon niet naar de tandarts omdat je het eerst zelf moet betalen, om iets terug te krijgen ….in België lopen daarom veel mensen met rotte tanden …

  • HHennied

    Ik mis de inkomensafhankelijke premie ziektekosten, die zowel van aow als pensioen afgetrokken wordt en die elk jaar verhoogd wordt. Ik hoor er zelden iemand over praten. Werknemers in loondienst krijgen dit gecompenseerd door hun werkgevers. Uitkeringsgerechtigden betalen deze premie zelf.

    • PPete

      @Hennied
      U heeft gelijk, daar hoort men bijna niets meer van. O.a. de benamingen AOW, gepensioneerden, uitkeringsgerechtigde, worden door de VVD, sinds 2017 (onofficieel) niet meer gebruikt! Het betreft het “ongewone en abnormale” deel van het volk, zoals de VVD ze voortaan liever noemt, gehandicapten, de bijstand, gepensioneerden chronisch zieken, enz, Daarvan zij Rutte in Oktober 2017, bij het aantreden van Rutte 3, dat die doelgroep, zeker tijdens de kabinetsperiode, er NIET op vooruit zullen gaan, integendeel. De enige keer dat de Rutte, oftewel de VVD, woord heeft gehouden! De coalitie heeft, zoals in elk Rutte kabinet het geval was, feitelijk niets te vertellen, het is de Rechts liberale, en dus asociale VVD die uiteindelijk beslist of iets doorgaat, en in welke vorm. We worden keer op keer bedrogen door het verhogen van niet aftrekbare kosten, en met veel valse beloften.
      Zo lang de VVD deel uitmaakt van een kabinet, of erger nog, daar de leiding heeft, zal er weinig of niet verbeteren voor de door u genoemde doelgroepen.

    • BBenM

      @Pete

      Beste Pete en andere lieve mopperaars. De regering Rutte 3 bestaat uit 4 partijen: VVD 33 zetels in de tweede kamer, CDA 19 zetels, D66 19 zetels en CU 5 zetels. De veel geroemde SP heeft 14 zetels. Dit is democratie, veel zetels en willen meedoen. Wil je zaken veranderen dan moet je de grootste partij zien te worden. Stem op de PvdA kan helpen. De SP als mopperpartij zal nooit kunnen meedoen in een regering, ze moeten slimmer oppositie voeren.

  • MMarja

    Waarom stoppen met roken voor niks
    Een erg zieken steeds meer betalen

    • NNermina

      @Marja
      Dat is echt ( sorry ) een stomme opmerking ! Stopen met roken doe je voor je zelf! Ik was ook heel erg verslaafd aan geweest! Na dertig jaar roken ben ik zelf gestopt zonder hulp van anderen , want het gaat om mijn leven ! Als ik goed voor mij zorg , dan kan ik ook voor anderen goed zijn <3 Succes

  • TTijmen

    ik heb een al een ‘relatief’ goedkope zorgverzekering van Zilveren kruis en bij mijn weten geen collectieve verzekering. Geldt dan ook dat de premie met € 84 omhoog gaat in mijn geval, of juist niet?

    • BBart

      @Tijmen

      Wanneer de collectieven inderdaad een beperking krijgen voor 5 in plaats van 10 procent, heeft dat geen direct gevolg op individuele zorgverzekeringen.

      Let wel, deze maatregel is nog niet definitief. Op Prinsjesdag weten we meer.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.