Zorgpremie met minimaal 127 euro omhoog in 2024

Zorgpremie met minimaal 127 euro omhoog in 2024

Artikel door: Koen Kuijper - 516 reacties

Zorgpremie met minimaal 127 euro omhoog in 2024

De zorgpremie van Nederlanders gaat volgend jaar flink omhoog. Die verwachting scheppen de Nederlandse zorgverzekeraars in hun presentatie van de halfjaarcijfers. Volgens hen stijgen de zorgkosten exponentieel en kan een premiestijging niet achterblijven.

Volgens schattingen zou het kunnen gaan om een verhoging van minimaal 127 euro per Nederlander. Opmerkelijk is dat, volgens bronnen, de zorgtoeslag naar verwachting niet meestijgt.

Update (15-09): uit uitgelekte stukken van Prinsjesdag blijkt dat de premie volgend jaar richting 150 euro per maand gaat.

Update (19-09): de definitieve zorgcijfers naar aanleiding van de Miljoenennota in 2024 staan hier.

Premiestijging afgelopen jaren

Zorgwijzer heeft de afgelopen jaren bijgehouden wat een gemiddelde zorgverzekering in Nederland per maand kost.

2020202120222023
Gemiddelde premie
basisverzekering
€ 119,69€ 124,82€ 128,30€ 138,45

De gegevens laten een onmiskenbare stijgende trend zien in de kosten van de basisverzekering. Aan het begin van dit jaar nam de premie al toe met meer dan 10 euro per maand. Bovendien toonden recente cijfers van het Centraal Planbureau (CPB) aan dat we kunnen verwachten dat de zorgpremie zal stijgen van ongeveer 138 euro per maand op dit moment naar 175 euro per maand in 2027.

Op basis van deze trendlijn en data voorspellen we dat de maandelijkse zorgpremie volgend jaar naar verwachting 149 euro zal bedragen, bij een eigen risico van 385 euro.

Een complete lijst van de actuele premies vind je hier terug.

Miljoenennota

Tijdens Prinsjesdag wordt de Miljoenennota gepresenteerd, die doorgaans meer duidelijkheid schept over de verwachte ziektekostenpremie voor het volgende jaar. Deze nota bevat namelijk de begroting voor Volksgezondheid, inclusief de nominale premie voor het jaar 2024.

Zorgverzekeraars nemen deze nominale premie als uitgangspunt bij het vaststellen van hun eigen premies. Volgens de regelgeving dienen deze premies uiterlijk op 12 november aan alle verzekerden gecommuniceerd te zijn.

DSW uit Schiedam heeft de traditie om als eerste verzekeraar de basispremie voor het aankomende kalenderjaar te onthullen. Deze aankondiging vindt meestal plaats in de week na Prinsjesdag. Aan het begin van dit jaar ging de zorgpremie bij DSW omhoog met een substantiële 117 euro.

Zorgkosten stijgen exponentieel

De belangrijkste reden voor de hogere zorgpremie is de exponentiële stijging van de zorguitgaven. De komende vijf jaar stijgen deze met 3,5 procent per jaar, terwijl onze economie slechts met 1,2 procent per jaar groeit.

De hogere zorgkosten worden veroorzaakt door de inflatie en een groeiende vraag naar zorg. Het aantal chronisch zieken neemt toe en de samenleving vergrijst, wat resulteert in een groter aantal 65-plussers die niet alleen langer leven, maar ook meer zorg vereisen.

Door de toename van de zorgvraag zijn er meer artsen, verpleegkundigen en ondersteunend personeel nodig, wat extra kosten met zich meebrengt. Daarnaast merkt zorgeconoom Wim Groot op dat in verschillende cao’s aanzienlijke salarisverhogingen zijn overeengekomen, wat de uitgaven verder verhoogt.

Versobering?

Velen zien de verhoging van de zorgpremie als een noodzakelijke stap om de groeiende kosten in de gezondheidszorg te dekken, maar vragen zich tegelijkertijd af hoe betaalbaar onze zorg nog is. Bij Zorginstituut Nederland en andere overheidsorganen groeit de discussie over hoe we de stijging van de zorgkosten het hoofd kunnen bieden.

Een van de opties is het versoberen van het verzekerde pakket, zodat deze voor iedereen betaalbaar en toegankelijk blijft. Andere belangenorganisaties willen juist dat het basispakket wordt uitgebreid, bijvoorbeeld met een dekking voor de tandarts.

Zorgtoeslag niet hoger

Mensen met een lager inkomen zullen de stijging van de zorgpremie komend jaar bijzonder scherp voelen. Volgens bronnen uit Den Haag is er namelijk geen plan om de zorgtoeslag te verhogen. Op dit moment bedraagt de maximale zorgtoeslag voor alleenstaanden 154 euro per maand.

Het Centraal Planbureau (CPB) waarschuwt dat het aantal mensen dat in armoede leeft volgend jaar zou kunnen toenemen tot maar liefst 1 miljoen Nederlanders.

Voor de laatste ontwikkelingen rondom de zorgverzekering kun je terecht op onze 2024-pagina.

516 reacties

  • Kk.

    Het lijkt wel een wildwesten in zorgpremieland. Zorgverzekeraars boeken heel veel winst, maar dat is geen winst dat zijn buffers volgens hun. Mensis heeft een enorme buffer dat ze een ziekhuis kunnen bouwen. We worden uitgebuit rijk en arm het treft ons allemaal.Weg met die zorgverzekeraars. 2 basis verzekeringen 1 voor rijk en 1 voor arm.
    Overzichtelijker maken die zorg en meer toezicht zodat de zorgcowboys geen geld meer kunnen stelen van de burgers.

  • RRemco

    Niet zo vreemd dat de kosten stijgen. Apotheken bv rekenen lukraak kosten voor afleveren van medicijnen, gesprekskosten voor als je de medicijnen uit de automaat haalt, etc. Verzekeraars doen hier niets aan. En apotheek verwijst naar de verzekeraar. Zo houden we elkaar de hand boven het hoofd. Lijkt mij goed om zakelijk naar deze procesvoering te kijken. De kosten kunnen echt omlaag als we zonder allerlei vreemde overhead gaan werken met zn allen.

  • RRemco

    Niet zo vreemd dat de kosten stijgen. Apotheken bv rekenen lukraak kosten voor afleveren van medicijnen, gesprekskosten voor als je de medicijnen uit de automaat haalt, etc. Verzekeraars doen hier niets aan. En apotheek verwijst naar de verzekeraar. Zo houden we elkaar de hand boven het hoofd. Lijkt mij goed om zakelijk naar deze procesvoering te kijken. De kosten kunnen echt omlaag als we zonder allerlei vreemde overhead gaan werken met zn allen.

  • RRemco

    Niet zo vreemd dat de kosten stijgen. Apotheken bv rekenen lukraak kosten voor afleveren van medicijnen, gesprekskosten voor als je de medicijnen uit de automaat haalt, etc. Verzekeraars doen hier niets aan. En apotheek verwijst naar de verzekeraar. Zo houden we elkaar de hand boven het hoofd. Lijkt mij goed om zakelijk naar deze procesvoering te kijken. De kosten kunnen echt omlaag als we zonder allerlei vreemde overhead gaan werken met zn allen.

  • KKim

    En zo worden de armen steeds armer, verdrietig

    • JJohan

      @Kim voor “armen” gaat de zorgtoeslag met hetzelfde bedrag om hoog. Het zijn vooral de midden inkomens die buiten toeslagen vallen die dit merken.

    • CChris

      @Kim
      De armen worden idd steeds armer en de middeninkomens ook, die laatste op het moment het meeste.
      Toch blijft een groot gedeelte VVD stemmen, zij zijn de partij die hier voor deze verdeling zorgt.

    • AAnoniem

      @Chris

      De mensen die het meeste zeiken over de VVD zijn de mensen die er op stemmen.

    • CChris

      @Anoniem,

      Ik snap dat je geïrriteerd bent dat ik geen VVD aanhanger ben.
      Wellicht ben je nog steeds niet wakker geschut, de VVD maakt de kloof tussen arm en rijk steeds groter en dat moet zsm gestopt worden.

    • AAnoniem

      @Chris

      Mark my words. Het wordt na de verkiezingen straks nog erger. Of gewoon weer VVD. Ik heb er nu al een hard hoofd in dat het beter gaat worden. En ook dat het niet meer goed komt.

    • AAnoniem

      @Anoniem

      Die 11.600 euro wordt straks meer. Je weet ze hebben nooit genoeg.

    • AAnoniem

      @Chris

      11.600 euro betalen per jaar aan zorg. En dan als antwoord krijgen je zit met problemen ik wil dat je professionele hulp gaat zoeken. Kan wel heb ik alleen geen zak aan, lost niets op. Krijg onzinnige dingen te horen en moet onzinnige therapieën volgen. Labeltje hier labeltje daar, slik maar weer wat meer medicijnen. Ondertussen kom ik steeds moeilijker mijn bed uit. Betaalt mijn baas en ik hiervoor? Psychiater ik al, maar ik heb er geen zak aan. Ik kan bij wijze van beter naar een snackbar gaan, niet om iets te eten, maar voor advies, daar krijg je zinnigere dingen te horen dan bij een psychiater waar je 150 euro per uur voor betaalt.
      Dan ben je als GGZ toch stom bezig he?
      Dat je zelf als cliënt bij bol.com voor 47 euro maar een zelfhulpboek bestelt waar je meer aan hebt dan aan al die nutteloze gesprekken en therapieën die je bij hun volgt. En maar blijven verwijzen naar het GGZ, iedereen moet maar naar de psychiater kennelijk.

    • AAnoniem

      @Chris

      Wachtlijsten in de GGZ van hier tot Beijing, zul je met boosheid of agressie probleem zitten moet je gemiddeld 1,5 jaar wachten, bij mij te minste wel. Die denken lollig te zijn. Daar komen ze achter met 11.600 euro vuile oplichters.

    • AAnoniem

      @Chris

      Iedereen laat zich graag bij de psychiater maar ook wat aanpraten. Laatst nog met iemand zitten praten bij de KFC. Had PTSS zei zei, eerlijk zeggen, ik vond niets mis met die vrouw, merkte er niets aan. Misschien eens wat minder aantrekken want naar labeltjes ga je je gedragen, als ze zeggen dat je wel wat angstig bent ga je denken ik ben angstig, dus ga ik me gedragen naar angstig. En voor je het weet heb je daar weer medicijnen voor. Gevolg op latere leeftijd heb je hersentumor, of hersenschade en jij kan je 10 jaar later niet meer herinneren hoe het komt. Maar die hersenoperatie betalen zul je.

    • MMona

      @Anoniem

      Misschien eens wat inlezen over ptss en aanverwanten? Gezien je lijkt te denken dat iemand met ptss zich als een spast dient te gedragen? Dát is pas een label, wat je hier weergeeft. En misschien je mond houden als je niet in de schoenen van iemand met ptss staat, gestaan hebt, en dat schijnbaar ook nooit van plan bent. Empathie is een kunst voor jou begrijp ik.

    • AAnoniem

      @Chris

      Het is veel beter dat je je laat opnemen, echt waar. En inpraten en ompraten die begeleid(st)ers en ouders. Ondertussen nadat diegene is opgenomen ervaart die de hel van zijn of haar leven, maar dat vertellen ze je niet. Ondertussen zijn de verpleegsters ook nog monsters van je aan het creeeren door je vol te stoppen met rotzooi. Kijk als het nou zou zijn voor je hart zeg ik à la dat heeft een functie, maar 90 procent van al die psychiatrische rotzooi is agressiemakend en ik dacht dat jullie verpleegsters geen agressie in de zorg wilden? Ja, dat vertellen ze je er alleen niet bij. Ondertussen vraagt de omgeving zich af wat er toch met diegene aan de hand is want ze begrijpen het maar niet. En de GGZ die wijst natuurlijk naar de ouders, want die hebben het gedaan, die zetten de kinderen tegen de ouders op en zelf zorgen ze er voor dat ze buiten schot blijven. Gevolg familieruzies. Oh ja en dan word ik natuurlijk weer voor leugenaar uitgescholden.

    • AAnn

      @Chris
      Helemaal waar, we moeten in opstand komen in nederland

  • IIr

    Wanneer beseft Nederland nou eens dat de overheid in dienst van ons is…..
    Het stopt pas als de burgers ermee stoppen er aan mee te doen..

    Stemmen?! Ongeacht welke partij dan ook, Alles gaat gewoon door en naar de kl@/€
    Boeren verdwijnen, das niet voor niets… hoe kan een klein handje vol mensen de hele wereld in hun macht hebben??!!
    Idd, door de macht/controle te hebben over de voedselvoorzieningen.

    Een agenda die uitgerold gaat worden en het mooiste is nog dat als je wilt weten waar het heen gaat dan is het boek gewoon te bestellen op bol.com
    Geschreven door onze lieftallige klaus schwab .

    We hebben het nu al moeilijk, maar het gaat alleen nog maar moeilijker worden..

    En mocht het zo ver zijn dan hoop ik echt met en voor elkaar, ipv tegen elkaar

    • DDanielle

      @Ir je hebt helemaal gelijk..het is schandalig zoals het nu gaat..weet niet of ik het boek moet bestellen…word er niet vrolijk van, denk ik

  • PPeter

    Geweldig hoe wij worden gepakt, eigen volk kan straks de rekeningen niet meer betalen,wel een hoop geld uitgeven aan het buitenland.

    • AAnoniem

      @Peter
      Ondertussen krijgen asielzoekers een gratis ticket voor taxi of bus. Terwijl zoons maar met de fiets naar school moeten, dan ben je toch al die mensen in een gouden kooitje aan het zetten dan vallen ze toch al buiten de groep van de autochtone westerlingen?

  • CChris

    Zolang men VVD blijft stemmen zal er niets veranderen.
    Alle VVD stemmers mogen hier eigenlijk niet klagen, ze kiezen er zelf voor.

  • RRemond

    Zou zeggen denk goed na waar je op stem want gaat alleen maar erger worden en het stop niet tot we er zelf genoeg van hebben

    • AAnoniem

      @Remond

      Ben blij dat je het zelf al zegt, het wordt alleen maar erger. Ik heb een glazen bol in huis. Zou hij ook nog werken? Moet ik hem poetsen dat hij dan pas werkt? Ik weet het echt niet.

  • JJohan

    Als er nu eerst eens wat minder weggegooid wordt qua medicijnen en hulpmiddelen. Ik hoorde pas iemand zeggen: als de arts me 5 tabletten voorschrijft, vraag ik gelijk voor 3 maanden. Want dan betaal ik er net zoveel voor. En als het niet werkt kan ik ze zo terugbrengen (en worden ze vaak vernietigd )

    • JJan

      @Johan

      Wat dacht je van de asielzoekers, die allemaal heel makkelijk status houders worden en recht hebben op gezinsherreniging, dus 60 .000 status houders x 3 en
      dat een aantal jaren .

    • MMarjorie

      @Jan

      Helemaal met je eens .
      Zorg , onderwijs ,huizen en politie het is niet meer te behappen met die overweldigende instroom van asielzoekers en statusbouderd.

    • DDaniëlle

      @Jan precies dat!
      Zij gaan massaal naar de tandarts/huisarts/specialist,want daar is een pot voor.Niks eigen bijdrage,gewoon alles vergoed en geen premie.

    • AAnoniem

      @Johan

      Ik geef jou 10 euro als ik voorgoed van de medicatie. Kan je nu al zeggen die 10 euro ben je kwijt.

  • RRichard

    Hoe kan het dat de basis zorg in België 10 euro kost en als je een heel goede extra plus verzekering erbij neemt dat je dan max 30 euro kwijt bent, en in Nederland betaal je ruim 6 x meer wat doen de Belgen beter of wij slechter, benzine is daar goedkoper huizen zijn goedkoper lonen liggen hoger boodschappen goedkoper auto goedkoper, het wordt tijd dat de Nederlandse regering eens gaat praten met België hoe zij dit toch voor elkaar krijgen of zou het komen dat in België het hoofd van de Europese commissie zit.

    • AAnburgwal@hotmaip

      @Richard

  • MM

    Dit is echt niet meer normaal waar willen de mensen het nog van betalen en dan steeds alles maar omhoog gooien nu al onbetaalbaar

    • AAnoniem

      @M

      Wat ik echt leuk vind. Door bus stakingen en treinstakingen mij dwingen een rijbewijs te laten halen maar op hetzelfde moment niet willen dat ik een rijbewijs heb. Hoeveelste keer is het dat het openbaar vervoer staakt voor meer loon? Hoeveelste keer is het dat het ziekenhuispersoneel staakt voor meer loon? Laat je maar lekker opnaaien door die FNV’ers.

  • LLin

    Vroeger had je het ziekenfonds.,en particulier. Sinds alles is over gezet is de zorg aleen maar duurder geworden. Teveel papierenwerk artsen zijn meer bezig met allerlij zaken die er vroeger niet toe deden waarom gaan we niet terug En de miljonairs betalen dezelfde prijs als iemand die een modaal inkomen heeft het gaat maar door ze maken Nederland kapot hier die regering…

    • JJvJ

      @Linterug naar het oude ziekenfonds kan wel, maar wordt tegen gehouden door de zorgverzekeraars, want dan missen de hoge jongens daar en de bestuursleden hun riante beloningen en bonussen. Als we weer 1 ziekenfonds hadden, konden we ook duurdere medicijnen inkopen , zodat de voorraad weer aangevuld kan worden en er , bij de apotheek, geen nee verkocht moet worden. Nu krijgen andere landen voorrang met inkopen van medicijnen, omdat zij meer willen betalen dan onze zorgverzekeraars !! het zorggeld gaat in de zakken van de hoge jongens !! Voor medicijnen zijn we afhankelijk van het buitenland, omdat mijnheer Kuipers nu ook de laatste Nederlandse medicijnen fabriek , in Leiden , heeft verkocht.

    • AAnoniem

      @Lin

      Nee, je begrijpt het nog niet helemaal geloof ik. Elke minuut moeten rapporteren als verpleegkundige wat je gedaan hebt. En dat ook bij politie. Begin er maar eens aan dat aan te pakken. Minder regeldruk uit Den Haag. Meer handen aan het bed, ik dacht dat ze dat zouden beloven?

  • MMevr. Koole

    Voor mensen boven modaal nog te betalen. Voor iedereen daaronder onbetaalbaar – maar de nota moet betaald worden en dus nog meer bezuinigen waar het al niet meer kan

  • JJohn

    Dan wel mondzorg, gebit in basispaket mag ik hopen, en ik weet met voorrecht maar al te goed hoe de gezondheidszorg de premie zich ontwikkeld heeft. Efficiëntie

  • GGeurt Gimbergh

    Laat de premie maar naar inkomsten bepaald worden, als iemand 3 keer of 4 keer zoveel verdiend als het minimum loon of bijstand, ook 3 keer of vier de normale zorgpremie betalen of dat je voor een bepaald hoger inkomsten zelf de zorg maar moeten betalen. Nu hebben de hogere inkomsten alleen profijt van de zorg en kunnen de lage inkomsten het niet meer opbrengen.

    • DDeb

      @Geurt Gimbergh
      En jij denkt dat een modaal inkomen het maar makkelijk heeft ofzo?
      Die struggelen net zo hard. Wij worden in huizen gestopt van minimaal 1300 euro huur en krijgen geen huurtoeslag. Wij betalen gemeentelijke heffingen kunnen die niet kwijtschelden. Zorgpremie plus aanvullend verzekeren betalen wij volle bak zonder zorgtoeslag en dan nog worden een hoop dingen niet vergoed vanuit je zorgverzekering. Wij kunnen niet aankloppen bij stichting leergeld als je kind een laptop nodig heeft, ook niet bij de gemeente als je kind naar zwemles moet gewoon 700 euro volle bak betalen. En we kunnen ook niet naar de bioscoop en dan vervolgens je kaartje inleveren bij de gemeente om het geld terug te krijgen. Alleen huur en gas/licht betaal je 1800 euro en tel d’r rest er maar bij op. En naar de voedselbank kunnen we ook niet. Dikke Mercedes of BMW kunnen we ook niet rijden gwn een simpele auto van 20 jaar oud. En dan wil jij dat wij meer gaan betalen, ben je wel helemaal lekker meneer? De rijken hebben niets te klagen de arme ook niet die worden overal voor gecompenseerd de middenklassers worden opgegeten. We kunnen beter stoppen met werken en de bijstand in dan leef je t zelfde maar dan zonder je eigen kapot te werken en werkstress erbij.

    • Mmark

      @Deb

      je hebt daar helemaal gelijk in. Ik zie veel gezinnen waar 1 partner werkt en of ze beide werken. Puur voor het gezin boven water te houden. Ze hebben een €1000,-+ huur per maand en de vaste lasten mogen ze dubbel op rekenen. als ze gezamenlijk een inkomen hebben van €3500,- per maand dan is € 1600,- tot € 2000,- alleen al voor de vaste lasten. laat staan voor de abonnementen, 2 auto’s voor werk en prive en dan de boodschappen erbij. Al met al een behoorlijke kostenpost waar aan het einde van de rit € 100-300,- van overblijft om te sparen en of de jaarlijkse belastingen van te betalen. en dan heb je nog een bepaalde grens waar veel mensen tussenhangen van arm en modaal. een grens met veel gevolgen. soms kun je beter 1900 euro netto verdienen en dan recht hebben op toeslagen etc. dan 2000 euro en je toeslagen vervallen. en als je pech hebt ga je er dan ook een paar tientjes op achteruit. ik heb het mensen helaas al vaak horen zeggen dat ze juist er op achteruitgaan als ze bij hun bedrijf meer gaan verdienen.

    • GGvandijk

      @Deb

      Helemaal mee eens laat ze die bijstands trekkers maar eens aanpakken

    • AAnoniem

      @Gvandijk

      Ja, door ze geen baan te geven en weer hun uitkering op te schorten, zodat ze weer een gebouw verbod voor de sociale dienst krijgen en de politie hun handen er weer vol aan heeft en die hebben het al zo druk.
      Begint al met het feit, waarom mag een bijstandstrekker geen baan krijgen in de buurt? Laat die mensen eens hun handen uit de mouwen halen. Ze kunnen meer dan dat ze kunnen. Maar ze denken te veel in beperkingen. Nee, de gemiddelde bijstander wil minimaal een baantje op kantoor wat er al niet meer is. Een ook omdat niemand er op kan vertrouwen dat de bijstander regelmatig NIET op tijd naar het werk komt.

    • MMona

      @Anoniem

      jij bent een troll. Kan niet anders.

    • GGeertje

      Hallo nou ik heb jaren in de bijstand gezeten en denk die dat die mensen overal geld voor krijgen hoor dat moet je ook aanvragen en soms word het afgewezen dus als u denkt dat de bijstand zo,n vetpot is dan heeft u het mis maar goed u mening mag maar wou dit toch even kwijt

    • SSermin

      @Deb gelijk heb je!!! De rijken voelen niets, de bijstandstrekkers krijgen hulp via overheid. De midden inkomens mogen creperen.

    • ZZ. Bernadina

      @Deb gelijk heb je. En maar steeds over de lage inkomens praten.
      Ik word gek van.

    • JJeannette

      @Deb
      Jeetje Deb, ik zat eraan te denken hoe ik hier op zou moeten reageren (op Geurt), maar jij slaat echt de spijker op de kop.
      Ze moeten gewoon gaan werken, er is toch personeel te kort?? Nee lekker over onze rug overal een tegemoetkoming voor krijgen. En wij maar hard werken.
      Ps met uitzondering van mensen die ECHT niet kunnen werken!

  • AAri

    Terug naar het ziekenfonds en particulier .Het is van de zotte dat iemand met een minimum loon net zoveel moet betalen als iemand met 2 of 3 x modaal . Of de lui in den Haag .

    • PPiet de Nijs

      @Ari
      De enige manier om de zorgsector gezond te maken. De 32 zorgverzekeraars zouden zorgen voor marktwerking. Alleen voor de eigen portemonnee. Met salarissen zo rond de 3 ton. Weet je wat iemand met dit salaris in percentage aan een zorgverzekering kwijt is circa 3,%.iemand met een modaal inkomen van zeg 50.000 circa 18%. En dan nog die 300 miljoen aan reclame elk jaar. Vanaf 2006 toen deze onzin door VVD en PvdA werd ingevoerd een bedrag verspild van 17 x 300 miljoen. Daar hadden alle nu weg becijferde ziekenhuizen van kunnen bekostigd en de mensen aan het bed een goed salaris van kunnen worden betaald.

    • RRienus Huijbregts

      Ga stemmen en kies voor de partij die hier een punt van maakt

    • Hhenk

      @Piet de Nijs
      Inderdaad , het uitbesteden van de zorg naar 30 diverse organisaties betekent dat van die 29 verse zorgorganisaties ( die ook nog eens 7 of 8 verschillende zorg-pakketten aanbieden ) de overhead aan directeuren en zorgadministratie ook ergens vandaan moeten komen . Grote doel hierachter was afwimpelen aansprakelijkheid overheid EN vooral chaos creeeren .

    • AAnoniem

      @Piet de Nijs

      Ja, zet er maar weer een dik betaalde CEO neer die nooit genoeg heeft. Vervolgens nog twintig managementlagen. Dat is toch waar jullie allemaal van dromen. Ondertussen het gebouw nog 20 keer verbouwen.

    • AAnoniem

      @Ari

      En het rare is je kunt maar niet dood als patiënt als je dat zou willen. Oh nee, wacht dan gaan ze zeggen dat dat onderdeel is van je ziekte depressie.

  • RRemco

    Wanneer je in Nederland chronisch ziek bent wordt je gestraft …..schandalig !!!!!

    • AAnoniem

      @Remco

      Oh, en jij niet?

  • Kkarin

    waar moet je het straks nog van gaan opbrengen steeds meer mensen kunnen het niet meer betalen en steeds meer verdwijnt er uit het ziekenfonds waar draait het om het is straks leven of dood

  • PPaul

    Dat krijg je ervan als mensen denken dat ze bij de VVD horen , jarenlang aan de macht geweest en zie het resultaat
    De normale mens kan niets meer betalen
    Sp roept al jaren voor national zorgplan , heb dat voorstel gelezen en zo gek is het nog geen eens . Heb persoonlijk niets met de SP maar het zorgplan wel
    22 nov kan je wat aan doen , zorg de huidige regerings partijen weg worden gestemd misschien komt er dan verandering

  • SStem niet liberaal a.u.b.!

    Nu de zorgpremies steeds verder dreigen te stijgen, zet dat de solidariteit tussen gezond en ziek en tussen rijk en arm steeds meer onder druk.

    Kan het daardoor ooit zover komen dat een kabinet over gaat op onvrijwillige euthanasie op chronisch zieken, gehandicapten en ouderen, net als wat Hitler deed met het euthanasieprogramma Aktion T4? Ik moet er echt niet aan denken dat dat zal gebeuren! En zijn er politieke partijen die misschien in het geniep al aan zulke praktijken zitten te denken?

  • Rrichard sauerbier

    als je nou niet meer kan betalen hoe gaan ze dat aanpakken , een rechtszaak je wil betalen maar je heb het niet , gaat de rechter het verplichten terwijl je het niet heb nog verder in de armoe zal tijd worden dat we de straat op gaat

  • AAnoniem

    Mijn man en ik vinden de verhoging ook niet leuk. Maar laten we zeggen dat we in het verleden er zelf voor ge kozen hebben alles moest samen zodat minder bedeelden en rijken de zelfde premie gingen betalen. Misschien weer naar het oude ziekenfonds en particulieren en dat er dan ook een mogelijk is om te kiezen als je minder heb te besteden en je wil particulier moet dat kunnen eigen keus dus.

  • RRene venema

    Belachelijk dit. Laten verzekeraars maar eens inzichtelijk maken wat ze uitgeven, wat ze in kas hebben en hoeveel winst ze boeken. Stelletje uitvreters!!!

  • DDianne

    Denk er over na om mijn zorgpremie op te zeggen. Zouden we massaal moeten doen. Denk dat het dan snel teruggedraaid gaat worden. Maar denk dat velen het niet durven.

    • KKate

      @Dianne

      Precies helemaal met je eens.

    • EEd

      @Dianne. Iedereen moet de automatische afschrijving stop zetten. Als je het geld er bepaalde maanden er niet voor heb betaal je niet. Wil wel eens weten wat ze daar aan zouden willen doen als we dat doen. Waarom moeten wij opdraaien voor de zorgkosten van de asielzoekers die alles gratis krijgen. Er zit al bijna niets meer in de basisverzekering.

  • LLex

    Mensen hebben nu al moeite om de vaste lasten waaronder de verplichte ziektekostenverzekering te betalen en nu gaat het met €10,58 per maand omhoog.

    Waar moeten de mensen dit van gaan betalen.

  • AAnn Gordijn

    In een woord belachelijk.

  • CCapelada

    Te gek voor woorden. Mensen met een beperking krijgen 56 euro per week. Een Asielzoeker krijgt meer . Het moet afgelopen zijn. Ik heb steeds de gedachten…. Dat ik in een rand van Nederland sta. En van dit kikkerlandje afval.

  • LLasgo

    Het zal eens goedkoper worden. Maar was te verwachten hè met de komst van al die asielzoekers die gratis verzekerd zijn en de weg naar de dokter vrij makkelijk weten te vinden!

  • DDiana Vernooij

    Zijn nou helemaal van de pot gerukt!! Betalen, maar als je iets nodig heb valt t buiten de polis of stellen ze een regel naast regel zodat je uiteindelijk niks vergoed krijgt, waar betaal ik dan voor!!! We funktioneren alleen maar als melkkoeien. Waar gaat t heen , stelletje mafketels!!!.

  • MMickey

    Wie kan dit nog betalen. Op inkomsten krijg je geen inflatiecorrectie. Nederland gaat hieraan kapot. Meer betalen en zorgverzekeraars bepalen welke zorg/medicijnen die je krijgt. Ben al 2x goed ziek geweest hierdoor. Kost veel meer dan mijn oude medicijnen. En dat onder de noemer zit hetzelfde in. Is niet waar de hulpstoffen zijn anders. Als ik zoveel moet betalen, mag ik mijn medicijnen zeker zelf bepalen. Maak winstmarge maar kleiner en dat geldt overal voor. Waarom energiebedrijven e.d. zoveel winst maken. Het meermeermeer moet anders.

    • EEd

      @Mickey Helemaal eens met jou. Wij hebben dat ook ander medicijn gekregen, wel van de zelfde firma(Pfizer) alleen een Engelse uitvoering, daar zit weer een ander stofje in waar ik niet tegen kan. bloeddruk veel te hoog, wazig zien, etc.
      En dan nog bepaalde medicijnen zelf bijdrage betalen. We moeten terug naar het ziekenfonds. Een polis per gezin, nu iedereen apart. Waarom moeten wij opdraaien voor die graaiers die allemaal alles gratis krijgen.

  • MMb

    Persoonlijk vind ik dat er veeeel meer gekeken mag worden naar leefstijl en voedingspatronen. Dat iemand die rookt , veel drinkt en slecht eet een hogere premie krijgt dan iemand die bewust met zijn gezondheid bezig is.
    Waarom zou iemand die gezond is betalen voor iemand die een welvaartsziekte ontwikkeld door eigen invloed? Dat er meer aandacht is voor preventie van dat soort ziekten. Want nu is het de vergrijzing maar straks de hart en vaatziekten, obesitas en diabetes type 2 waar we allemaal voor krom liggen.
    Aangeboren ziekten en acute trauma situaties dat is niet te voorspellen, maar bovenstaande wel. Nou ja als deze trend volgt dan is boodschappen doen zo duur dat mensen ook daarin bewustere keuzes gaan maken. Liever dan preventief ivm door noodzaak. Beter voor de portemonnee.

    • NNick

      @Mb
      Precies. De zorgpremie is zo hoog geworden door onze eigen egoistische levenskeuzes.

    • CChristina

      @Mb
      Ik rook ik drink soms en zie nooit een Dokter. Misschien moet er gekeken worden naar hoe gezond je al bent. Zijn genoeg die gezond leven maar toch niet gezond zijn mogen die dan een lagere premie on dat zij gezond leven?

    • AAjax1973

      @Mb

      Helemaal mee eens ik leef super gezond beweeg veel eet geen suikers asked. Groente fruit rook niet drink geen alcohol xit 1u25 per dag en gezond gewicht denk te mager maar beter als te dik ik wil ook kiet betalen voor iemand fue maar op doet eey waar ie zin in heeft te zwaar is teveel siiker eey enz enz IL heb een wia uitkering 100% afgekeurd dus dikke 1100 euro dus kabinet straf niet iedereen stuur desnoods beweging die je doet wekelijks op eet. Schema is moeilijker te controleren maar er moet echt iets gebeuren dit kan.miet verder zo zo krijgen veel mensen financieel problemen erbij dus nog slechter en duurder voor Nederland

  • NNick

    Het is simpel. De zorgpremie is zo hoog omdat we allemaal egoisten zijn.

    • AAnoniem

      @Nick
      Dus jij ook. Wie kaatst kan de bal verwachten.

  • WWestheim

    Nog meer vluchtelingen binnen halen die niet verzekerd zijn en toch de nodige zorg krijgen

  • DDe harry

    Ja ik vin het wel heel duur worden kan me tanden nog net poetse met de goedkkopste pasta

  • FFrancisca

    Ik ga al 7 jaar niet naar huisarts, gebruik geen enkel medicijn en toch moet ik zoveel betalen ? Inderdaad, hoe velen hoeven niets te betalen die Nederland binnen komen ? Betalen wij voor hen vraag ik me af ? En weer mensen met een kleine beurs zijn de dupe ! Waarom zou ik nog betalen aan iets waar ik niet aan mee doe 7 jaar lang. Betalen als je hulp nodig hebt, wat gebruik je per jaar van de zorg en daar naar kijken en daaruit pas gaan betalen? Ik hoor steeds meer dat zorgverzekeraars zijn uitgeschreven bij KvK. Ook mijn zorgverzekeraar staat niet meer ingeschreven. Dus aan wie betaal ik dan eigenlijk ? Waar gaat mijn geld werkelijk heen ? ( zoek en gij zult vinden, zeggen ze toch ? ) tik je zorgverzekeraar in bij KvK en zie waar ze zijn ? Er klopt iets niet. Mensen worden in alles gekort en afgepakt om ons op de knieën krijgen ! Zolang wij niet opstaan, zullen ze doorgaan. Totdat we niets meer kunnen betalen en buiten staan !

    • HHeinz Anton Hrdlicka

      @Francisca

      Hoi ik ben Heinz en duitser ik betaal 166.35 euro per maand aan vgz verzekering maar je hebt gelijk en ik denk dat het niet langer zou verder gaan. Ik doe mijn best en doch heb ik beetje help nodig van de vgz.
      Ook sta ik onder bewindvoering dat is voor mij wel goed omdat het daar goed geregeld word. Maar dat is ook it,s duurder geworden. Zonder mijn Duitse rente van 400 euro word ik ondergaan.
      Daarom juist opstaan allemaal
      Het kan niet dat het mensen geeft de niets betaalen moeten!

    • NNick

      @Francisca
      Wat een onzinverhaal. Wie weet heb je over een paar jaar extreem veel zorg nodig.

    • EE

      @Francisca
      Gefeliciteerd dat je zo gezond bent dat je al 7 jaar geen zorg nodig hebt! Velen zouden jaloers op je zijn, maar het is je van harte gegund hoor!

  • JJanneke

    Ze kunnen beter al die gelukszoekers die denken dat alles hier gratis is alles duur laten betalen,niks meer gratis.
    Niks meer naar de EU,niks meer naar die domme stikstof beleid enz moet je zien wat er overblijft Kan het volk zelf es wat minder betalen….

    • IIngrid

      @Janneke

      Ja Janneke je hebt gelijk Maar waarom worden steeds de mensen uit arme landen genoemd ,,GELUKSZOEKERS,,Waar hebben die hier geluk ?Ze slapen in tenten.Kijk ,ik hoor niemand over de Ukrainers ,waarom worden die hier met miljarden euro’s, ons geld geholpen?Ze gaan wel op vakantie terug naar Ukraine ,krijgen hier huizen ,terwijl 3/4de van Ukraine geen oorlog is .

    • AAnoniem

      @Janneke
      Kan niet. Kan gewoon niet. Past niet binnen links gedachtengoed.

  • WWitte

    Wat ik mis in het artikel zijn de winsten die door de verzekeraar worden gemaakt. Dit om een compleet beeld te krijgen van de noodzaak van de verhogingen en dat dit niet een verkapte maatregel is om de winsten nog verder op te krikken. (ik weet niet zeker of ze winst mogen maken laar zo ja dan had dat er zeker bij gemogen.)

  • JJ.

    Wanneer gaat de regering eens aansturen op “voorkomen is beter dan genezen” overal maar belastingen op heffen in plaats van stimuleren om gezond te blijven zodat premies laag kunnen blijven!

  • RRichard

    Fijn weer, 41 jaar gewerkt in ploegen . Lichaam kapot moet voor de tweede keer geopereerd worden na hersebloedings. Uitkering nu betaal al jaren hoge premie. Nu zon €170,00 hoe moet ik dat straks doen. En niet betalen staan ze binnen de kortste keren met deurwaarder voor de deur. Omdat dat verplicht is uitmelkers zijn het de regereing. Eem mens mag niet meer gewoon leven en genieten. Ook al heb je je gegeven in deze maatschapij.

    • AArie

      @Richard
      Ik heb 40 jaar ploegen gelopen van af mijn 20 ste jaar gezorgd voor mijn oude dag en ik kom nu niets tekort iedereen weet dat je voor je oude dag moet zorgen het is geen verplichting maar dan ook niet zeuren achteraf richard

    • RRuud

      @Richard

      Je hebt gelijk geert wilders moet aan de macht komen

    • AAnna

      @Richard…wij pikken dit toch alle mensen die onder armoede grens zitten moeten er staan in Den Haag…dat zijn er veel…kijken als ze met boeren en de snappies meegaan…
      Nog even dan komt er basis uitkering voor iedereen aan…dan is het hek van de dam…iedereen waant zich rijk maar alles word zo duur dat het onbetaalbaar word alles…zeg overal nee tegen…

    • AAnoniem

      @Anna
      En jij denkt dat ze mij serieus nemen? Ze vreten liever hun biefstuk van de haas overgoten met rode wijnsaus en denken die paupers die buitenstaan die moeten maar door de security weg worden gehaald.

  • SSander

    Straks leven we als Nederlander op water en brood als je zorg nodig hebt! Ik betaald al 180,- per maand en ik verdien net genoeg om rond te komen, maar weer net te veel voor zorgtoeslag. Ik vind het schandalig!

  • EEd

    Jammer dat de regering geen verantwoordelijkheid meer neemt en dit alles particuliere laat regelen, net als je medicijnen en niet meer vanuit de staat zonder winst behalen, deze bedrijven die alle uit 8groote aandeelhouder maatschappij bestaat bezit alles. van ons van huis tot voedsel en nog zijn deze geleerde niet geleerd genoeg ,dat ze snappen dat een gezin van 4 geen 1000 euro per maand aan alleen een zorgverzekering kwijt kan zijn waar je maar een huur van net 3 keer onder je maandsalaris mag wonen maar de zorgverzekering neemt nu al veel meer in beslag met je eigen risco er dus bij enz ,en dan nog je andere energie en benzine om überhaupt naar je werk te kunnen gaan enz, wanneer snappen knappe theorie opgeleide mensen dat het in de praktijk niet meer kan,
    en dat we af moeten van deze economie die geleid word door groot aandeelhouders van een paar maatschappijen, die heerschappij hebben, er is geen concurrentie in de wereld in het het echt.

  • Kklazien van hemsbergen klomp

    nou dat word opzeggen want ja alles word duurder als je Nederland in komt dan word alles geregeld en betaald. absurd vind ik

  • MMarjo

    Zolang wij Nederlanders er niets aan doen,blijven ze doorgaan,Mensen open jullie ogen, EN STA OP,iedereen loopt te klagen dat alles duurder wordt,maar niemand doet wat,en zoblijven die ons legplanken,of massaal verhuizen naar het buitenland,want zo erg wat hier in ons land is,gebeurd niet zo in het buitenland,Rutte en zijn clan heeft heel Nederland nasr de filistijnen geholpen,en wij betalen ook voor al die vluchtelingen

  • EEd

    Meld nog even dat ik heden al over de 800 kwijt ben aan 4 personen volwassen, redelijk goed verzekerd nog niet eens best, volgens de norm, dus daarvandaan die 1000 voor volgend jaar

  • EEd

    Jammer dat de regering geen verantwoordelijkheid meer neemt en dit alles particuliere laat regelen, net als je medicijnen en niet meer vanuit de staat zonder winst behalen, deze bedrijven die alle uit 8groote aandeelhouder maatschappij bestaat bezit alles van ons van huis tot voedsel en nog zijn deze geleerde niet geleerd genoeg dat ze snappen dat een gezin van 4 geen 1000 euro per maand aan alleen een zorgverzekering kwijt kan zijn waar je maar een huur van net 3 keer onder je maandsalaris mag wonen maar de zorgverzekering neemt nu al veel meer in beslag met je eigen risco enz en dan nog je andere energie enz wanneer snappen knappe theorie opgeleide mensen dat het in de praktijk niet kan en dat we af moeten van deze economie die geleid word door aandeelhouders van een paar maatschappijen die heerschappij hebben er is geen concurrentie in het echt

  • MMaan

    Hoe kan het dat de zorgverzekeraar bepaald;
    -Wat de premie moet worden;
    -Wat zorg- instellingen/leveranciers voor tarieven en plafonds krijgen;
    -Wat de verzekeringsnemer daadwerkelijk aan zorg mag ontvangen en hoe;
    -Welke medicijnen er verstrekt mogen worden;
    -Welke zorgleverancier er wel of geen contract krijgt ->dus keuze vrijheid wordt beperkt;
    – (er is vast nog meer wat er aan dit lijstje toegevoegd kan worden)

    Dit is toch “de slager die zijn eigen vlees keurt”…??

    Waren we met het ziekenfonds destijds niet beter af?

  • AAbu

    Waarom maalt de meeste (christelijke) Hollanders überhaupt niet over oekra steun?? Zeer onbeschaafd oude voortdurende trekje van deze zg
    niet vooroordelers!!

  • DDick

    De zorgsector is al rijkdom waarom nu weer die verhoging den haag kunnen jullie daar niet eens naar kijken svp zo kunnen wij het niet meer betalen de Hollandse mensen

  • GG,mennega

    Mijn reactie…..
    Ik heb een aantal jaren geleden al Artsen/chirurgen een gesprek horen voeren hierover en daar kwam heel duidelijk naar voren , dat de zorgverzekeringen zoveel omhoog gaan steeds omdat alle vluchtelingen en andere zakkenvullers niet verzekerd zijn maar wel med zorg moeten kunnen krijgen . En dat geld moet ergens vandaan komen. Pfffff. Ben er echt klaar mee.ik kan het niet meer betalen.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.