‘Premie zorgverzekering 2021 met honderden euro’s omhoog’

‘Premie zorgverzekering 2021 met honderden euro’s omhoog’

Artikel door: Koen Kuijper - 416 reacties

‘Premie zorgverzekering 2021 met honderden euro’s omhoog’

Door de coronacrisis gaan de premies voor de zorgverzekering van 2021 mogelijk met een paar honderd euro omhoog. Dat stellen Wim Groot en Henriëtte Maassen van den Brink in een opiniestuk op Wynia’s Week. Beiden zijn hoogleraar gezondheidseconomie.  

Door de uitbraak van het coronavirus zijn de uitgaven voor ziekenhuizen en andere zorgaanbieders enorm toegenomen. Aan de andere kant zijn er ook zorginstellingen die veel minder omzet draaien en overeind gehouden moeten worden.

Update (07-09-2020): Miljoenennota 2021: definitieve cijfers

De overheid en zorgverzekeraars geven daarom veel meer geld uit dan normaal.

Steun

Kort nadat de crisis uitbrak, werd door zorgverzekeraars al bekend gemaakt dat er speciale regelingen kwamen om de extra kosten voor ziekenhuizen op te vangen. En ook zorgverleners die minder omzet kunnen draaien worden grotendeels gecompenseerd voor hun verliezen. Faillissement van bijvoorbeeld tandartsen, fysiotherapeuten en zelfstandige behandelklinieken kan daarmee worden voorkomen.

Nu de druk op de zorg afneemt, kan gelukkig een deel van de reguliere zorg worden hervat. Iets dat zeer belangrijk is voor de continuïteit: zorg die langere tijd wordt uitgesteld, stapelt zich namelijk op en resulteert in nog hogere kosten op de langere termijn.  

Hoe dan ook staat het vast dat de zorgkosten door alle maatregelen explosief zijn toegenomen. Het gaat om vele miljarden euro’s.

Stijgende zorgkosten

Als de zorgkosten stijgen moet dat door iemand betaald worden. Je raadt het al: de gewone Nederlander.

De zorgkosten worden betaald uit vier collectieve potjes:

  • Premie basisverzekering
  • Eigen bijdragen en eigen risico
  • Inkomensafhankelijke bijdragen
  • Belasting

Als de zorgkosten stijgen, betekent dat dus dat ook er in minstens een van de potjes meer geld moet komen.   

Volgens Groot en Maassen van den Brink gaan we het terugzien in de zorgpremie. Zorgverzekeraars zijn genoodzaakt om de premie van de zorgverzekering te verhogen.

De overheid kan echter ook besluiten om de verdeling van hogere zorgkosten anders te organiseren, bijvoorbeeld door verhoging van het eigen risico of de inkomensafhankelijke bijdrage. Hoe dan ook gaan burgers dit merken in hun portemonnee.

Minder koopkracht

“De coronacrisis kost ons allemaal geld”, stellen Groot en Maassen van den Brink.

En dat heeft een effect op de koopkracht:

De stijging van de zorgverzekeringspremie gaat ten koste van het besteedbaar inkomen. De daling van het besteedbaar inkomen door de stijging van de zorgpremies zal de economische recessie nog verder versterken.

Wim Groot en Henriëtte Maassen van den Brink

Reserves

Gelukkig hebben zorgverzekeraars nog wel flinke financiële reserves in kas. Ze zeggen dan ook dat groot deel van de extra kosten als gevolg van de coronacrisis kunnen worden betaald uit deze reserves.

De afgelopen jaren werden de reserves vooral gebruikt om de zorgpremie zo laag mogelijk te houden. Per verzekerde wordt jaarlijks gemiddeld 30 tot 40 euro betaald uit deze reserves als soort subsidie op de premie. Een basisverzekering werd soms zelfs beneden de kostprijs aangeboden.

Daar is volgend jaar duidelijk minder ruimte voor. Ziekenhuizen geven aan zo’n twee miljard aan omzet te hebben misgelopen voor reguliere zorg. Daarnaast is er de komende jaren zo’n drie miljard extra voor alle coronazorg. Ook huisartsen en andere zorgaanbieders willen compensatie voor hun extra uitgaven.

Prinsjesdag

Tijdens Prinsjedag, op 16 september, weten we min of meer hoeveel meer premie we in 2021 gaan betalen voor de basisverzekering. Ook wordt dan bekend wat de plannen zijn voor de zorgtoeslag en het eigen risico.

Uiteindelijk mogen de zorgverzekeraars in november echter zelf bepalen welke premie zij vragen voor hun zorgverzekering. Voor 13 november moeten alle nieuwe premies voor 2021 bekend zijn gemaakt.

De kans is groot dat de premieverschillen tussen onderlinge verzekeraars wederom groot zullen zijn. Het loont dan ook om je huidige zorgverzekering te vergelijken met het overige aanbod.

Bron:

416 reacties

  • NN

    Wanneer gaan de lonen dan eens omhoog
    Zodat dit allemaal betaalbaar kan blijven ?

  • LL van Gerven

    Ik vind dat ze de premie voor de zorgverzekering niet zo mogen verhogen. We betalen al heel erg veel mogen wij ook nog een beetje leven. Ik vindcniet normaal omdat er een coronavirus in het leven is gekomen en dan daar maar misbruik van te maken. En wij straks helemaal niets meer kunnen.

  • CColinda

    Nog even kunnen we niet meer verzekerd zijn zo duur wordt het ik kan het volgend jaar niet meer betalen echt hopeloos dit

  • RRoger

    Gewoon met ze allen niks meer betalen aan die zakkenvullers. Dan is het zo afgelopen in dit… Land.

    • AAngela

      @Roger
      Kijk dat zeg k al een tijd maar t volk durft t niet .. net als met belastinggeld.. betaald 4 miljoen t niet meer dan is t systeem kapot.. maar t volk is laf

  • NN

    Sorry maar ik weet niet hoe wij dit nog kunnen betalen
    Kan ik mijn huis gaan verkopen en huren is ook te duur
    Wat dan ???
    Het lijkt wel alsof deze regering een ontwikkelingsland van Nederland wilt gaan maken !!!
    Maar wel alles naar de asielzoeker
    Uitkeringstrekkers waar er genoeg van lopen die goed kunnen werken
    Waar gaat dit in godsnaam heen in dit land,
    Wat ooit een mooi Nederland was , een land om trots op te zijn . Deze regering maakt echt alles kapot !!!!!
    Verplicht om allebij te werken
    Waardoor we onze kinderen niet goed meer op kunnen voeden omdat we tijd te kort komen
    We gewoonweg niet meer op vakantie kunnen omdat het gewoonweg niet meer te betalen is
    Wel voor mensen met 2 paspoorten
    Die hebben vakantiehuisjes te huur in hun land van herkomst ,en graaien zo mooi wat bij, dat mag wel allemaal !
    Dealen in drugs , enzovoorts
    Dankjewel ONZE POLITIEKE HAAGSE MAFFIA voor het uitkleden van onze hardwerkende mensen !!!

    • SSien houwaart

      @N

      Nou word gewoon een zooitje weet niet waar dit heen gaat weet wel word erger mensen in dé schuld gaan stelen omdat dé mensen straks geen geld heeft daar gaat bhet been mensen moeten eten ja gaat gebeute

    • HHenk

      @n
      Dat is een hele reeks van profiteurs die jij opnoemt. Maar vergeet al die kinderen niet die heel m’n leven al gratis op m’n nek meeprofiteren. Alles gratis en maar fokken.

  • MMatthijs

    Hmm.
    Wel gek
    Er gaan zogenaamd super veel mensen dood.. toevallig mensen die al zeer veel gebruik maken van (intensieve) zorg.
    Die zijn er volgend jaar niet meer
    Dus als ik het zo bekijk kan de premie omlaag want de zorgvraag neemt rap af met oversterfte.
    Ik verwacht juist een absurde stijging van de uitvaartverzekering.

    Dit land is failliet.

  • MMarsha

    Serieus investering in preventie mbt welzijn oppakken levert mogelijk meer op dan vooral blijven richten de gevolgen aan zorg willen vergoeden.
    Sommige dingen mbt zorg zijn redelijk onvermijdelijk, sommige hoeven dat niet te zijn.
    Zo ga je naar een situatie waar minder zorg hoeft te worden afgenomen.

    Als de focus gaat liggen, ook bij andere plekken in ons rijk, bijvoorbeeld, op ongezonde producten tax op heffen en biologische producten betaalbaarder, beweging/sport opties, ouderschapscursussen (zodat mensen beter van huis uit een een gezonde basis voor in het leven staan en regulatie meekrijgen), mindfulness training, naar betere werk/leven balans gaan (waar thuiswerken wat nu versneld kwam, een rol ook mogelijk in heeft kunnen spelen)… dat zou wat zijn.

    Heb je ook minder GGZ nodig en zelfs politie e.d.

    In preventie investeren kost ook geld op wat vlakken ja, al met tax op wat ongezond is om gezonde zaken te bekostigen dat is al wat – wat kost uiteindelijk meer geld en blijft geld kosten? En welke schade heb je liever ?
    En gegeven educatie kan worden doorgegeven van ouder op kind ook.

    Als de geneesmiddelfabrikanten zo geld mislopen op huidige goedlopende producten die dan meer wegvallen: zij kunnen dan mooi op andere dingen richten, nl geneesmiddelen voor andere dingen.
    Daar zorg afname minder is, kan daar dan mooi wat ingestopt worden waar dat nodig nog kan zijn voor.

    En sterker nog, waarom de focus anders moet liggen: de zorgkosten laten stijgen, zal resulteren in meer ziekte, vanwege de stress en men die niet zorg kan betalen. Enige verschil is dat mensen moeten betalen en niet meer kunnen afnemen.

    Dweilen-Met-De-Kraan-Open-Op-De-Huidige-Manier

    P.S. meer gezonde mensen betekent wel meer mensen en dat is niet persé goed voor de balans op aarde en ten aanzien van beschikbare resources.
    Dit kan opgelost worden door in de toekomst te werken naar… daar heb ik ook een idee voor, maar tot dusver m.b.t. dit onderwerp.

  • BB.

    Voordat de verplichte zorgverzekering werd ingevoerd betaalde ik 40 euro per maand en kon ook alles betaald worden. Er gingen geen ziekenhuizen failliet. Waarom betaal ik dan nu minstens 1500 per jaar en is het nog niet genoeg?

    • VVlrdngr

      @B.

      Die 1500 euro per jaar is alleen het deel wat maandelijks (of jaarlijks) zichtbaar van uw bankrekening wordt geplunderd, u betaald ook nog eens 7% van uw bruto inkomen aan de zorgkostenwoekerpolis.

    • PPv

      @Vlrdngr
      Je vergeet dat de inkomensafhankelijke zorgpremie een vergoeding is van je baas, waarover ook nog eens extra inkomstenbelasting mag worden afgedragen.

  • JJohn Maso

    Laat je niet gek maken, is toch logisch hoe meer vluchtelingen wij opnemen hoe meer de premie,s omhoog gaan. Immers zij hebben niets, en doen ook straks niets, die huisartsenpraktijken weg ermee dit is een enorme kostenpost en waar zijn ze met de Corona. Een huisartsenpost op iedere ziekenhuis terrein, bezet door deze huisartsen. Verwijzen per direct, macht van huisartsen geelimineerd.

  • AAlbert van Egmond

    Waar ga je dit extra geld aan uitgeven? Aan de nieuwe ziekenhuizen die niet zijn gebouwd? Aan de 10 duizenden verpleegkundige die er niet zijn bijgekomen? Aan de nieuwe medicijnen die er (nog) niet zijn? Waar moet dat geld dan aan uitgegeven worden?

  • PPetra

    Het zou nu zeer zeker tijd worden om de zorgverzekeringswet aan te passen zodat IEDEREEN ook diegene die meer dan 55000 euro verdienen het percentage van zvw voor elke verdiende euro gaan betalen hierdoor zal het potje sneller gevuld worden en niet alleen maar ten laste komen van de “gewone” belastingbetaler

    • CChris

      @Petra

      Dus iemand die in het midden in het midden inkomen zit is geen (gewone belasting ).
      Rare opmerking .

    • SSylvia

      @Petra
      Ik denk dat welk inkomen je ook hebt, je meer dan voldoende betaald.
      Niet altijd afgeven op de personen die meer verdienen dan jij.
      Ik denk dat je beter je aandacht kan richten op de zorgverzekeraars die meer dan genoeg reserves hebben en miljarden winst maken over de ruggen van alle mensen die in Nederland wonen…..

  • EEddymo

    De zorg in Nederland is overgeprivatiseerd met alle negatieve gevolgen, ook fraude en winstbejag tot gevolg. Het systeem, wil het betaalbaar blijven, is aan herziening toe.

  • OOnbekende

    Beste mensen,
    Zorg voor je zelf (geen studies schuld) (hypotheek schuld) (huur schuld) (belasting schuld)( zorgtoeslag schuld) Enz enz ,dan kan je leven zo als je zelf wil (doe dit al 12 jaar. ) Fijn land Nederland maar niet te dicht bij

  • GG.h lohuis

    Dat de zorgpremies stijgen is natuurlijk onvermijdbaar. Om het voor iedereen dragelijk te houden zou het inkomensafhankelijke deel sterker moeten stijgen. Natuurlijk is de premie een significant bedrag. Als je echter in Nederland zorg nodig hebt is dat van een ongekend hoog niveau. Ik heb dat zelf de afgelopen jaren ervaren. Mocht je dit niet nodig hebben dan ben je echter nog beter af. Wel denk ik dat er nog enorme besparingsmogelijkheden mogelijk zijn zonder dat de kwaliteit van de zorg wordt aangetast. Ook heb ik geen enkele moeite met het inkomensniveau van dochters en specialisten. Dit geldt overigens niet voor het management in de zorg. In veel gevallen zijn die buiten proportioneel, zeker wanneer je dat afzet tegen hun bijdrage aan de kwaliteit van zorg. Tot slot zou ik er voor willen pleiten om een zorgverzekering voor meerdere jaren (bijv. 3 jaar) af te kunnen sluiten. Dat geeft voor zowel verzekerde als verzekeraar meer duidelijkheid over een langere periode. Ook zou het beter mogelijk moeten zijn om de verschillende zorgverzekeraars onderling objectief te kunnen beoordelen.

  • OOnbekend

    Schandalig dat de hard werkende burger dit moet gaan betalen.
    Laat het kabinet maar inleveren.
    Als je hier asielzoeker ben heb je het beter als de hard werkende nederlander.
    Alles word voor ze betaald en auto rijden kan ook nog.
    En hier de eigen mensen kunnen naar de voedselbank.
    Zorg premie is al aardig hoog je mag blij zijn als er uit van de maand nog wat over blijft.

    • JJos

      @Onbekendmoet niet gekker worden we hebben niet gevraagd om ziek te worden.

    • WWim

      @Jos Inderdaad, en wil Onbekend dan ruilen met asielzoekers? Een nige dag

    • NNel

      @Wim nou ik denk dat het meer gericht is op de gelukzoekers waar er hier duizende van rondlopen wat kost dat wel niet die moeten eruit moet je kijken wat je financiel overhoud

  • RRoy

    Cijfers wijzen uit dat de productie bij bedrijven als zorginstellingen sinds het thuiswerken tot ruim 125% in minder tijd. Dus alle overheadkosten kunnen afgeschaft worden, scheelt miljarden. Haal daar je centen terug ipv het volk nog verder uit te knijpen.

  • MMiriam

    Als de zorgtoeslag dan ook lekker omhoog gaat !!! Net zoveel als de verhoging van de premie

  • EErycka

    Ben 70jaar en red het nu al amper . Van ellende maar vegatarier geworden . Geen drank meer in huis halen . En gelukkig rook ik niet . Geen verjaardag meer vieren enz enz
    Heb vanaf mijn 14de gewerkt tot aan mijn pensioen . En is dit nu mijn dank….

    • EEddy

      @Erycka
      Ik ben ook 72 en op drie jaar tijd geen enkele maal naar dokter geweest. Bloedonderzoek steeds uitgesteld. Ik kan gewoon de eigen bijdrage niet betalen.

    • RRené

      @Erycka
      Vegetariër is best wel gezond en roken en drinken is ongezond.U heeft zelfs nog een pensioen bij uw AOW..fantastisch, toch !

    • Hhar

      @Erycka

      En zo gaan veel werkende de armoede in is werken nog wel lonend?.

  • JJjm

    Laten we hopen dat dit niet door gaat, nog meer mensen in de problemen, is nu al niet meer te betalen.

  • TTon

    Ik snap hier niets van… er gaan duizenden mensen minder naar de ziekenhuizen, er worden veel minder operaties gedaan… minder fysio …dan zouden de zorgverzekeraars toch meer geld over moeten houden …..

    • LLohuis

      @Ton
      Precies mijn gedachten…

    • EEd

      @Ton

      En de.kosten gaan niet door? Salarissen worden niet doorbetaald? Kosten van gebouwen, e.d. hoeven niet betaald te worden? Niemand heeft gevraagd om deze crisis, maar hij is er wel en dat heeft gevolgen voor iedereen. Helaas…

    • AAnnemieke

      @Ed en dan krijgt een huisarts ongeacht of je op de praktijk komt. Elke maand een aardig bedrag per patiënt uitbetaald. Mijn oude huisarts vertelde me dat. 12 jaar geleden was dat 150.euro. En als je nu komt bij onze huisarts, zeggen ze als je iets hebt. Maak maar een nieuwe afspraak. Ik heb 10min. Voor je, en in die 10 min. Zegt hij. Neem maar een paracetamol. Doorverwijzingen moet je om smeken. En als je je medicatie vanuit een ziekenhuis mee krijgt. Zijn ze beledigd, dat het niet uit hun apotheek komt.

  • AAnoniem

    # bijzonder
    Mensen laten we nou eens met zijn allen eerlijk zijn. Ieder jaar zolang als ik leef gaan alle prijzen omhoog. En ieder jaar hoor je mensen weer zeuren, maar het helpt helemaal niks! Zorg en dak boven je hoofd behoren over een aantal jaar tot de elite. Verschil tussen arm en rijk worden steeds groter. Als je NL wil blijven wonen zou je hier mee moeten dealen, want niks wordt meer goedkoper helaas. Ze hebben altijd wel iets of een reden om de prijzen op te voeren dus geniet nog even van de lage olieprijzen

  • PPiet

    Het moet uit de lengte of uit de breedte komen ! Het overheidstekort zal als er niets gebeurt in 2021 heel erg hoog gaan worden, de enorme extra kosten in de zorg door Corona in 2020 zullen toch opgebracht moeten worden. De gemeentelijke belastingen zullen aanzienlijk stijgen omdat de aanzienlijke daling van de inkomsten in 2020 zoals toeristenbelasting en parkeergelden toch verhaald worden op de burgers. Zo kan je wel doorgaan. Ga er maar vanuit dat het besteedbaar inkomen in 2021 aanzienlijk minder gaat worden. Het zal mij niets verbazen als dat € 1.500 tot € 2000 per persoon zal zijn.

  • JJac

    Waarom gaan de ziekenhuizen niet weer open voor andere patienten?
    Er liggen amper nog mensen in het ziekenhuis!
    Verplaats deze naar één ziekenhuis en openen die ziekenhuizen!

  • LLanzati

    Nou.daar gaan ze weer !!!! En ik denk niet dat volgende jaar alléén maar zorgverzekering premie oom hoog schiet . Maar ook huur en gas water ga zomaar door !!!!! Bah!!!!

    • JJhonnie

      @Lanzati
      En geen loonsverhoging om dit allemaal te dekken.

  • GGerda

    Laat die lui die in de tweede kamer en die lui die veeel verdienen meer betalen zij kunnen dit.
    De burgers kunnen dit niet meer ophoesten.
    En de mesen die zich kapot werken voor dat bestje meer helemaal niet echt van de zotte dit waar moet dit heen.

  • JJack

    Logisch. Gratis bier bestaat niet.

  • MMusa

    Strak hebben de burgers geen koopkracht meer door de ziekenfonds maffia, en dan, 800 euro huur woning van 120 jaar oud , per persoon 150 euro premie, 250 euro energie , als je een salaris heb van 2000 netto, succes

  • Iik ben boos

    ik Vind dit bij de zotte de gewoneburger weer een poot uit draaien
    het is niet onze schuld dat het covid 19 hier is gekomen ik vind dat de veroorzaker dat die moet maar gaan betalen en niet de gewone man

    • HHenk

      @ik ben boos

      Oke wijs jij de veroorzaker dan even aan? Kan de hele wereld bij hem/haar even het geld vandaan halen. Zal slechts om een paar duizend miljard euro gaan tot nu toe maar neem aan dat die veroorzaker dat wel in een ouwe sok heeft.

    • FFrans

      @Henk
      Dat wordt dan China. Uitkleden dat vieze land

    • GGasper

      @Frans ben je achterlijk?

  • RRudi

    laten we eerst 12 september afwachten, daarna kan er pas iets zinnigs worden gezegd. We weten nu nog helemaal niets zeker, want ook economen e.d. kunnen het mis hebben. Ja het is zuur als er geld bij moet, maar bedenk wel dat we nog steeds in één van de beste landen ter wereld wonen en dat dat altijd gepaard gaat met een prijs. In sommige landen zouden ze willen dat ze maar de dokter kunnen bij een ingegroeide teennagel of naar de tandarts voor een pijnlijke kies, maar dat is daar dan weer geen optie.
    Good luck everybody, and keep your head up!

    • HHoi

      @Rudi
      Ook hier kunnen steeds minder mensen naar de dokter met “ingegroeide teennagels” helaas.
      Je komt nu op een punt dat mensen zorg uitstellen, omdat ze het eigen risico niet kunnen betalen. Maar goed, het geld moet ergens vandaan komen natuurlijk.

  • JJosie

    Wat mij blijft verbazen dat de huisartsen er ongeveer 25.000,00 tot 30.000,00 euro per kwartaal erbij gekregen hebben. De Corona impact was niet in het hele land zo hoog en daardoor de werkdruk ook lager. Huisartsen hebben minder spreekuren en visites gereden, die ook 3x een hoger tarief opleverden. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat dit een leuk extraatje was en dat t bedrag voor privé doeleinden zijn gebruikt. Ik werk in de zorg, jammer dat er niet gedacht werd om daar de miljoenen, door de zorgverzekeraar uitgekeerd, aan uit te keren. Mijn werkdagen en druk waren ook soms 10-12 uur per dag, met Corona cliënten.

  • IIk

    Of je nou links om of rechts om gaat het is toch altijd de man of vrouw met de smalle kleine beurs die de rekening betaald.

  • KKarl_huub@hotmail.com

    Als ik het goed leest begrijp ik in het eerste stuk dat de zorg voor miljarden extra hebben uitgegeven. Helemaal prima en logisch. Daarna lees ik dat dat geld uit eindelijk weer terug betaald moet worden uiteraard door de burgers. Daarna lees ik iets over reserves reserve geld begrijp ik. En nu nhebben ze dat nog steeds lees. Nou komt het waar hebben ze dan extra geld aan uit gegeven als je reserves heb. Is het daar toch voor bedoeld voor dit soort zaken die nu gaande zijn. Maar wat moet er dan terug betaald worden wij hebben toch al betaald aan die reserves. En er is nog steeds reserves. Ik volg het even niet meer!!!

  • DDhr Ages Sanders

    ik stap uit de verzekerring zijn oplichters eerste klass als je hele leven al betaald en nooit iets heb gehad en je bent op leef tijd en je moet dan naar het zieken huis aangezien je leeftijd word je niet geholpen

    • JJac

      @Dhr Ages Sanders
      Je mag niet onverzekerd zijn. De boete die je dan krijgt

    • JJ bus

      @Jac

  • Cchrist

    gewon triest voor woorden ze kijken niet meer wat je kan betalen nee ze doen het gewoon heel nederland moet geen stuiver betalen is kijken wat ze dan gaan doe denk rap de prijsen naar beneden je krijgt geen euro meer kwa loon de rotten op lichters

    • GGino

      Stelletje oplichters allemaal van de zorg Altijd is de Kleine Man de Pineut …. hebben Wij met zun Allen niet om gevraagd om die covid 19

  • AAnne

    Ik vind het te zot voor woorden dat ook mensen die het niet breed hebben er voor op moeten draaien. Ik moet mij dan maar eens af gaan vragen hoe ik dat maar eens volgend jaar moet gaan doen.

    • AAnónimo

      @Anne

      Staatsgreep…..met z’n allen weer de controle krijgen….maar blijkbaar hebben wij het veel te goed in de belasting land…….we protesteren nooit……dus alles wordt in ons @#$*#@@ geduwd

  • CCedric

    Tandartsen die twee ton per jaar verdienen compenseren? Zzp’ers in de zorg compenseren? Wat een waanzin, dat is gewoon bedrijfsrisico. Daarnaast is het inderdaad zo dat deze extra corona zorg gecompenseerd wordt door minder reguliere zorg. Lijkt er inderdaad op dat elk middel wordt aangegrepen om prijzen te verhogen. Of het nou de vergrijzing, corona of het klimaat is, tuurlijk moet het duurder worden, daar zorgen ze wel voor. . Volgens mij is de sp de enige partij die terug wil naar sociale zorg. Dit is uiteraard gevolg van jarenlang vvd beleid en blijkbaar bevalt dat nog steeds voor een groot deel van de bevolking. Jammer want ik denk dat er echt ontzettend grof verdiend wordt en de zorg steeds minder menselijk wordt.

  • JJulian

    Er zijn tot nu toe 350.000 mensen minder verwezen naar de specialist, voor dure behandelingen en operaties. Dit heeft de verzekeraars zeker een half miljard bespaard. Daarnaast: waarvoor is de 10 miljard van onze premies die ze als reserve hebben opgepot dan voor, als het niet voor een crisis als deze is?

    • JJune

      @Julian
      Helemaal mee eens!!!

    • MM. D

      @Julian

      Inderdaad, we betalen ook iedere maand premie maar kunnen geen zorg krijgen, zit zelf na 2 rug operaties 8 zenuwblokkade’s verder en een vooruitzicht van ‍♀️ te wachten tot ik een keer geholpen wordt om een neurostimulator te laten plaatsen, nou ook ik wil gewoon graag geholpen worden

  • TTheo Slangen

    5500 mensen zijn er door corona tot nu toe al overleden. Waar gaat de AOW en pensioen van deze mensen naar toe?
    X per maand x de jaren die ze nog konden leven.
    Met dit bedrag is er al een groot gat betaald.

  • AAlbert

    De premie voor 2021 hoeft helemaal niet omhoog omdat de covid-19 wel heeft toegeslagen maar de reguliere zorg weinig geld heeft gekost tot nu toe, dit compenseert de onkosten op de covid-19 rekeningen. Wanneer de reguliere zorg weer opstart dan is de zorg voor covid-19 nagenoeg weg, dus dat compenseert zich vanzelf en daardoor hoeft er geen verhoging te komen. Maar de hoge heren kennende zien ze nu hierin om de premie toch te verhogen omdat anders hun eigen portemonnee te dun blijft.

    • EElpino

      @Albert
      Natuurlijk.
      Maar ook het plafond op het inkomen waarover premie moet worden betaald moet fors verhoogd worden of afgeschaft.
      Bovendien moet het eigen risico worden afgeschaft. Het verhoogt zorgkosten omdat behandelingen uitgesteld worden en later meer kosten met zich meebrengt.
      Bovendien moet de zorg weer genationaliseerd worden en een volksverzekering worden. Dat is veel meer solidair.

  • RR.Groen

    Reactie ontbreekt, waarom word dit er niet bij gezet dan, heb ik het bij het rechte eind?

    • MMarsha

      @R.Groen indien u bedoelt dat uw bericht niet geplaatst is: u bent niet de enige.
      Ben benieuwd hoe dat zit!

    • IIk

      @Marsha
      Ik ook.

  • TThomas

    De zorg premie wordt al jaren Verhoogd.
    Door een crisis als covid19 roept iedereen dat de kosten gaan stijgen.
    Ja 2021 mischien wel ja maar daarnaar zal het weer goedkoper moeten worden toch.
    Covid19 maakt tenslotte zorg tehuizen leeg en wordt de vergrijzing in Nederland uitgedund. Al deze mensen die over het algemeen geld kosten vallen voor een groot deel weg.
    Ook de pensioenen hoeven niet verder gekort te worden en de Pensioen premie kan stabiel blijven wat het nu is.
    Daarnaast nog een voordeel is de huizenmarkt zal inklappen door dat er veel woningen vrij zullen gaan komen door Covid19. Waardoor starters weer kunnen gaan kopen en huren.

    Ook is het covid19 ook nog eens goed voor het milieu. Tenslotte kan elk mens dat aan covid19 is overleden geen vlieg vakantie meer boeken of een auto besturen.

    • WWillem

      @Thomas

      Ofwel, ieder nadeel hep zun voordeel…..

  • RRajesh

    Genoeg van mr Rutte, hij moet gaan .drie keer president is meer dan zat.
    Het is democracy .de zijn modern nazis.
    Hij heeft ons genoeg gemanipuleerd met alle aspects.

  • WWiljo

    @Henrie

    Vleermuizen zijn niet zo kapitaalkrachtig

  • FFroukje Linde

    Marktwerking in de zorg weg ermee en een Nationaal Zorgfonds.

    • WWillem

      @Froukje Linde

      Tuurlijk, want zonder marktwerking gaan de zorgkosten omlaag? Of misschien toch niet. Wie gaat dat Nationaal Zorgfonds financieren? Enig idee hoe en waar de overheidsfinanciën vandaan komen? Uw oproep is populistisch geneuzel. De kosten van de gezondheidszorg nemen niet toe vanwege de financieringsconstructie maar van wegen het steeds grotere beroep op de zorg. De enige manier om dat te stoppen is dus te bezuinigen op de uitvoering en kwaliteit van die zorg. En dat is nou net niet wat we willen ….. toch?

      Betere zorg tegen lagere kosten, wie het weet mag het zeggen maar wel met enig verstand graag.

    • YYvonne

      @Willem, kijk naar Canada, Engeland, België, Duitsland en Zuid-Korea. Die doen dat allemaal. Daar is gezondheidszorg een basisrecht voor iedereen, niet alleen de rijken.

    • WWillem

      @Yvonne
      Ik kijk en zie grote verschillen in beschikbaarheid en kwaliteit. Als u mindere zorg wil voor minder geld dan moet u naar 1 van die buurlanden verhuizen.

      Het is echter alleen voordeliger als je geen zorg nodig hebt.

      https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2017/zorg-europa-nederland-behoort-tot-duurste-en-beste/

    • BBen

      @Froukje Linde
      En gelijk heb je.
      We zien nu zeker wat jaren van bezuinigingen ons gekost hebben. Zorg, onderwijs, politie kunst en cultuur, ook het RIVM etc. moesten get ontgelden. Moeten nu die zg zorgverzekeraars gered worden? Is toch de (het) vrije markt(denken)?

    • WWillem

      @Ben, volgens mij staan zorgverzekeraars ook onder toezicht en kunnen zij niet ongebreideld meer vragen. Daarnaast is er sprake van concurrentie. Beter dan 1 grote pit waar de hele zorg uit gefinancierd wordt en waar niemand zich bezig houdt met kostenbeheersing en efficiëntie.
      Andere mogelijkheid is ongelimiteerde zorgkosten vergoeden maar dan moeten er allemaal wel wat meer belasting betalen. Dus belasting of premie….. als de kosten niet omlaag gaan moet de werkende burger het toch allemaal ophoesten.

  • FFrans de Wit

    En dat verloren kwart jaar dan, waar in WEL bij onze chronisch zieken, de volledige eigen bijdrage is geincasseerd maar in die maanden er geen behandeling heeft kunnen plaats vinden ?

  • LLies

    Dat het Koningshuis maar eens flink gaat inleveren.Als ik alleen al hoor,dat Maxima €45000,aan kleding per jaar uitgeeft.En dan de Dochter €4000 per dag krijgt.Godverdorie,als onze kinderen 18 worden…krijgen ze niets meer,dan kan je flink dokken.En het ergste vind ik nog,dat Alexander met Prinsjes dag durft te zeggen…we moeten allemaal inleveren…Ja behalve hun..die vullen nog wat meer hun zakken..Wat leven we toch in een onrechtvaardig land!!!!!De rijken worden steeds rijker,en de armen kunnen verrekken.En dan heb ik het nog niet over Rutten en conzorten,die pakken wel,ze krijgen werkelijk nooit genoeg.Doe jullie best Nederlanders….stem vooral weer op Rutten….da komen we er wel

    • DDrs. E. Vijfje

      @Lies

      Haha, de domheid straalt er vanaf.

    • WWillem

      @Drs. E. Vijfje
      Inderdaad. Wel een mooi inkijkje in de intelligentie van de gemiddelde FvD of PVV stemmer.

    • BBen

      @Drs. E. Vijfje
      En u weet het wel? Makkelijk oordelen over anderen zonder zelf met een oplossing te komen.
      Ik sta achter haar betoog. Zonder de “dommen” vallen de “wijzen” niet op, dokter anders.

    • WWitte

      @Drs. E. Vijfje
      Lekker makkelijk iemand met een andere mening voor dom te verslijten. Dat doen Trump en Johnson ook de hele tijd.

    • DDebora

      @Lies
      Helemaal mee eens
      Laat het koninklijk huis ook inleveren is niet normaal wat hun krijgen. Laat die ook belasting betalen net als elke Nederlander en niet van ons belasting centen leven
      Zo kunnen ze zeker de helft inleveren en Amalia niets geven als ze 18 jaar wordt pas als ze gaat werken dan pas recht op een salaris.waarom zoveel voor niets doen alleen maar studeren .als onze kinderen gaan studeren moeten ze alleen maar betalen.
      Dus in leveren .wij als burgers worden allemaal kaal geplukt zodat we niets meer hebben ,de rijken krijgen steeds meer .
      Dus moet het koningshuis ook inleveren net als de burgers en Rutte ook

    • MMarian

      @Lies
      Lies je hebt volkomen gelijk.

    • EEva

      @Lies

      Heb je groot gelijk!

  • KKamp

    Onnodige managers op straat zetten!
    Dragen niets bij en kosten kapitalen.
    Betaald van ons belastinggeld!!!!!

    • 55av6e

      @Kamp
      Eens alleen mensen wie iets produceren leveren geld. Diegene wie niets produceren kosten geld.

  • BBouma

    Betaal 119 euro aan basis premie voor de verzekering en krijg 97 euro terug dus netto betaal ik 22 euro
    Stel dat ik ziek wordt en de gehele eigen bedrage op gebruik kost me dat 385 euro dat kan je dan in 12 x betalen dat is 32 euro = samen 22 + 32 = 54 kan je dat niet betalen dan kan je nog aankloppen bij de gemeente om bezondere bijstand

    • WWilmink

      @Bouma
      Vertel mij eens hoe je het voor elkaar om 97euro terug te krijgen op; je basispremie? Ik betaal 105 euro en krijg geen cent, ook voor het extra pakket moet dan nog 35 euro betaald worden, dat is per maand dus 140 euro per persoon, ex eigen risico van 385 euro en eigen bijdrages voor medicijnen en tandartskosten. Ben overigens ook al jaren met pensioen en geen groot verdiener.

    • AArno

      @Wilmink dat komt om dat deze Bouma een uitkering heeft anders kan dat echt niet zulke mensen hebben makkelijk praten en hebben het veel al beter als zij die werken en wel alles moeten betalen en klagen doen ze ook het meest

    • MMarion

      @Arno
      ‘zulke mensen’???? Vind ik behoorlijk kleinerend klinken!
      Uitkering niet altijd eigen keus

    • AAnna

      @Arno ik begrijp dat u een baan heeft, een hardwerkend persoon die moet bikkelen voor z’n geld en die het moeilijk te verkroppen vindt dat anderen een uitkering krijgen zonder daar voor te werken…..
      En wat als iemand z’n hele leven gebikkeld heeft, net als u? En die persoon wordt chronisch ziek en kan daardoor nog maar de helft van z’n inkomen bij elkaar bikkelenen zonder recht te hebben op een uitkering. Om vervolgens 15 jaar later opnieuw door ziekte getroffen te worden en nu helemaal niet meer kan werken? … Iemand zoals ik meneer Arno. 100% afgekeurd. Ik moet rondkomen van 1060 euro in de maand, dat is net genoeg om mijn vaste kosten en levensonderhoud van te betalen……
      Mensen zoals ik hebben het echt niet beter als mensen zoals u die werken.
      Enig idee hoe kwetsend uw woorden zijn?? Ik zou maar wat graag een baan hebben. Maar helaas zit dat er voor mij nooit meer in.!!

    • DDrs. E. Vijfje

      @Wilmink

      Wellicht kun jij ook zorgtoeslag aanvragen. Indien het inkomen van jou en je partner € 38.945 of minder is het je ook recht op zorgtoeslag. Op voorwaarde dat je vermogen niet meer dan € 147.459 bedraagt.

    • JJos

      @Drs. E. Vijfje

      Mensen met vermogen horen geen zorgtoeslagte krijgen.

    • WWillem

      @Bouma
      Hoe doe je dat .ik krijg nooit wat terug

    • VVictor

      @Bouma
      Ik betaal 148 euro per maand, geen zorgtoeslag, woon alleen en zoals u ook bijna 400 euro zelf betalen. Overal merk je dat de strop aangetrokken wordt… maar ik vind 4000 euro per dag een absurd bedrag voor een prinses die zoveel vrijheid heeft dat ze het niet eens kan uitgeven.
      45000 euro voor kleding terwijl veel mensen geen geld hebben voor kleding.

      Het is oneerlijk, ik heb geleerd, goed verdiend maar veel kwijtgeraakt na mijn scheiding en nu is het een financieel magere toestand….

  • Jjosef meier

    Misschien word het tijd dat we gaan evalueren wat de privatisering in de gezondheids- zorg u en mij gebracht heeft. mijn eerste schatting is dat naast een 1500% ja u leest het goed een 1500% stijging van de ziektekosten premie, een afname 300% van de zorg capaciteit wat er feitelijk op neer komt dat de premie met 4500% is gestegen.
    Dat de privatisering van de zorg een groot fiasco is gebleken, net als de privatisering bij de nuts bedrijven en van het openbaar vervoer, het word tijd voor een nieuwe richting, het is voor een huishouden tegenwoordig allemaal niet meer op te brengen,
    Het vakantie geld word al jaren steevast gebruikt om de gaten in de begroting te dichten, oa. de achterstand van de betalingen aan de zorg verzekering en gas en licht rekening, we kopen al jaren geen nieuwe kleding meer, zijn gestopt met roken, drinken geen alcohol of andere luxe artikelen.
    We leven van loonstrook naar loonstrook. de vaste lasten zijn steevast te hoog, er blijft dan niks anders over om de rekeningen uiteindelijk helemaal niet meer te kunnen betalen.

    De rek is er simpelweg uit, en de aanstaande economische crisis zal daar alleen maar meer ellende bij op doen tellen.

    Mijn advies, de essentiële levens behoefte op gebied van school, zorg nuts bedrijven en openbaar vervoer moeten weer bedrijven van het volk worden zodat ze weer betaal baar worden, dat is echt de enige oplossing die ik zie.

    • WWijsgeer

      @josef meier Hahaha wat een domme tokkie. Als je nou eens de spierballen rolt en de mouwen op stroopt dan had jij ook een leuk leven gehad. Maar in plaats daarvan loop je te klagen en te parasiteren op de maatschappij en de mensen die wel hun zaakjes op orde hebben.

    • Jjosef meier

      @Wijsgeer
      Zelf kennis is de beste kennis, gelukkig heb je veel zelfkennis zoals je jezelf omschrijft

    • KKarel Knutsel

      @Wijsgeer dus jij hoeft deze week nog niet naar school knulletje, dus dan maar trollen op het net, een echte internet held op sokken dat je bent.

  • GGerrie liebers

    In 1 woord schandalig. Wie werkt wordt ook nog gestraft.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.